Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američané za druhé světové války ukázali cestu, po které se vydat s vrtulníky

Během druhé světové války se dočkaly operačního nasazení tři typy amerických vrtulníků. Nový druh vojenské letecké techniky se teprve rozvíjel, obecně se v té době jednalo o stroje lehké s malou nosností. K využití vrtulníku jako účinné zbraňové platformy bylo třeba ještě kus cesty ujít, ale své kvality především v roli záchranné tehdejší americké vrtulníky v letech 1944 a 1945 bezesporu prokázaly. Poprvé se tak stalo v revíru legendárních Činditů, pokud tedy mluvíme o oblastech bojů.
Část 1/4

Na úvod druhého a zároveň posledního dílu článku o vrtulnících nasazených do akce za druhé světové války si připomeňme, že na tuto příčku tenkrát vystoupaly pouze dvě země, a to Německo a Spojené státy americké.

Před válkou se v konstrukci vrtulníků nejlépe vedlo Němcům, když v roce 1936 roztočili rotory experimentálnímu stroji Focke-Wulf Fw 61. Byl to první slušně létající vrtulník v historii, i když pro budoucnost s nepříliš vhodnou koncepcí s dvěma nosnými rotory vedle sebe.

Za války pak Němci přivedli na svět dva vrtulníky určené k operačnímu nasazení, a to relativně mohutný Focke-Achgelis Fa 223 Drache, stejné koncepce jako Fw 61, a menší Flettner Fl 282 Kolibri, také s dvojicí nosných rotorů, ale tentokrát překrývajících se, což také nebylo zrovna dvakrát šikovné řešení. Těmto dvěma typům, vyrobeným ve skromných počtech, se věnuje z velké části první díl článku, který vyšel pod názvem: Němci a Američané nasadili vrtulníky do akce už za druhé světové války.

Focke-Wulf Fw 61

Focke-Achgelis Fa 223 Drache

Flettner Fl 282 Kolibri

Právě úspěch německého experimentálního Fw 61 se stal impulsem pro větší úsilí v tomto oboru i za velkou louží. Tam otěže vývoje vrtulníků pevně uchopil do rukou Igor Sikorsky. Tento kyjevský rodák se už za dob ruského impéria proslavil stavbou prvních čtyřmotorových velkoletadel, které kdy náš svět viděl, ale po bolševické revoluci, když ruský zmar nabral obrátky, jal se neprodleně emigrovat. Po kratší francouzské epizodě se v roce 1919 odebral do Spojených států, kde se opět ve svém oboru dokázal prosadit. Ve 20. a 30. letech se úspěšně věnoval především dopravním létajícím člunům (druh hydroplánu, kdy trup sedí přímo na hladině).

Co se týče vrtulníků, tak první krůčky absolvoval Sikorsky už v letech 1909 a 1910, vlastně si s nimi začal ještě o chlup dříve než s letadly s pevnými křídly. Ale z toho nic nebylo, jednak chybělo sil k vítěznému souboji s gravitací a také technické problémy ve věci ovládání stroje viděl sám konstruktér jako diskvalifikující, načež uznal, že doba se stávajícím stavem technického rozvoje ještě není vrtulníkům dostatečně nakloněna. Další nápady s vrtulníky Sikorského chytly v sezóně 1930/31, ale projekt neopustil papír.

A konečně se dostáváme ke stroji Vought-Sikorsky továrního typového označení VS-300, který byl pro Američany tím, co pro Němce pár let předtím Focke-Wulf Fw 61. Tedy prvním po všech stránkách funkčním a plně ovladatelným vrtulníkem. Zde je třeba vysvětlení k označení Vought-Sikorsky, kdy v letech 1939 až 1942 byla Sikorského firma, patřící pod holdingovou společnost United Aircraft Corporation, dočasně sloučena s divizí Vought Aircraft.

V jednom exempláři vyrobený experimentální vrtulník Vought-Sikorsky VS-300 se začal testovat v září 1939, zatím upoutaný k zemi lany. První regulérní let byl podniknut až 13. května 1940.

Vought-Sikorsky VS-300 během vývoje postupně dozrával, zde ho vidíme i s dvojicí vodorovně situovaných pomocných rotorů.

Sám Igor Sikorsky v kokpitu předvádí vrtulník Vought-Sikorsky VS-300 ve finální podobě.

VS-300 se postupně upravoval. Ještě nedotažené cyklické řízení muselo být v březnu 1940 vyřazeno z funkce a vrtulník dostal jako funkční náhradu dvojici vodorovně orientovaných pomocných rotorů na záď (cyklické řízení ovládá směr tahu nosného rotoru a tím se řídí podélné klopení a boční klonění vrtulníku, to v této konfiguraci VS-300 zajišťovaly pomocné vodorovné rotory). V roce 1941 si Sikorsky s cyklikou poradil a VS-300 tak byl od prosince toho roku plně funkční ve své čisté podobě s klasickou koncepci s jedním nosným rotorem a pomocným vyrovnávacím rotorem. Ostatní úpravy už byly proti tomu hračkou, jako částečné zakrytí původně zcela holé trubkové konstrukce trupu.

Vought-Sikorsky VS-300 se tak stal historicky prvním plně funkčním jednorotorovým vrtulníkem v historii. Získal si i primát prvního obojživelného vrtulníku, když dostal pokusně plováky a úspěšně absolvoval start i přistání na vodě. Zapsal se i do tabulek rekordů FAI. Dne 6. května 1941 vydržel ve vzduchu jednu hodinu a dvaatřicet minut, čímž překonal předchozí světový rekord německého Fw 61 (jedna hodina a dvacet minut).

A nyní již přichází povedená trojice vrtulníků Sikorsky R-4, Sikorsky R-5 a Sikorsky R-6, to znamená americké typy, které se sériově vyráběly už za druhé světové vály a také byly v tomto konfliktu operačně nasazeny.

Porovnání parametrů druhoválečných vrtulníků Sikorsky
Typ (verze)R-4BR-5AR-6A
První let prototypu14. ledna 1942 (XR-4)18. srpna 1943 (XR-5)15. října 1943 (XR-6)
Prázdná hmotnost912 kg1 715 kg923 kg
Vzletová hmotnost1 150 kg2 200 kg1 180 kg
Výkon motoru200 k450 k240 k
Max. rychlost130 km/h170 km/h160 km/h
Cestovní rychlost105 km/h130 km/h120 km/h
Dolet210 km440 km185 km

Takto na hromadě si ještě shrňme, že ve všech případech to jsou stroje řešené primárně ve dvoumístném provedení. Respektive R-4 a R-6 byly pouze ve dvoumístném provedení (byť v nouzi nosily i více osob), zatímco u těžšího R-5 potom vznikly i verze s vyšší obsaditelností.

Svým určením se jedná o vrtulníky víceúčelové, původně zamýšlené především jako lehké pozorovací, kdy takové stroje mohou plnit i úkoly kurýrní, přepravovat pasažéry (jednotlivce) apod. Největší poděkování si ovšem zaslouží za mise záchranné (v době války především R-4, kterému v menší míře sekundovaly ještě R-6), a to nejen od zachráněných šťastlivců.

  • Nejčtenější

Podívejte se na letadlo, které bude řídit konec světa. Dovolá se ponorkám

Firma Northop Grumman zveřejnila obrázky plánovaného letounu E-130J pro americké námořnictvo. V případě třetí světové války má za úkol obstarat spojení s raketonosnými ponorkami. Používá k tomu...

Těšíte se? Na trh míří řada famózních televizorů, některé nás překvapily

Las Vegas (Od zpravodaje Technet.cz) Některé jsme čekali, jiné překvapily. Na veletrhu CES 2025 jsme viděli velké množství skvělých televizorů i nových televizních technologií, které míří na trh. Některé dorazí letos, na jiné si možná...

Majitel Amazonu vyzývá Muskovu SpaceX. První let rakety ale odložil

Zakladatel Amazonu Jeff Bezos chce dobývat vesmír podobně jako Elon Musk. Jeho firma Blue Origin provozuje nosiče New Shepard a chystá se stavět na oběžné dráze soustavu komunikačních družic Kupier,...

Odkud pochází syfilida? Nová studie ukončuje staletí sporů o původu nemoci

Premium

Kde se zrodila bakterie Treponema pallidum pallidum vyvolávající syfilidu? Letitou „přehazovanou“, kdy se za místo vzniku choroby střídavě označovaly Evropa a Amerika, by měla ukončit nová genetická...

Bezos poprvé vypustil svou raketu, která může konkurovat Muskově SpaceX

Firma Blue Origin zakladatele Amazonu Jeffa Bezose úspěšně vypustila z floridského mysu Canaveral svou novou raketu New Glenn. Po několika odkladech způsobených počasím a naposledy i technickým...

Mussolini si chtěl před 100 lety pojistit moc, ale zapomněl na dělníky

Itálie schválila před 100 lety kontroverzní „plurální volební zákon“. Někteří lidé v Itálii měli mít při volbách do Sněmovny až tři hlasy. Platnost zákona ale vydržela pouhý jeden den, Mussolini...

19. ledna 2025

Vyberte z druhé várky ten nejlepší model. Autor má šanci vyhrát knihu

Soutěž

Navazujeme na první sérii fotografií modelářských výtvorů a nyní si dokončíme prezentaci zaslaných příspěvků. Opět máte možnost vybrat, který model se vám nejvíce líbí. Pět nejlépe hodnocených...

19. ledna 2025

Podívejte se na zázrak. Maličká krabička má výkon jako sálový superpočítač

Las Vegas (Od zpravodaje Technet.cz) Nvidia představila na veletrhu CES maličký počítač nazvaný Project Digits. Je určený na práci s umělou inteligencí, výkonově a efektivitou násobně převyšuje cokoli, co jste si zatím mohli domů nebo...

19. ledna 2025

Stalin vyhrál před 100 lety mocenský souboj mezi bolševiky s Trockým

Osmnáctého ledna 1925 Stalin zvítězil nad Trockým. Ruský bolševický revolucionář Lev Trockij tehdy přestal být potenciálním Leninovým nástupcem. Ústřední výbor bolševické strany ho totiž „vyhodil“ z...

18. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...