Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

V Berlíně se představil monstrózní bojový dron pro ochranu Evropy

Trojice evropských firem Airbus, Dassault a Leonardo představila na berlínské letecké výstavě Berlin Air Show model vyvíjeného velkého „eurodronu“ ve skutečné velikosti. Evropská konkurence americkému MQ-9 Reaper může poprvé vzlétnout v roce 2023.

Model budoucího evropského bezpilotního letadla | foto: Dassault Aviation

Představený letoun je bezpilotní stroj kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy dron pro střední výšky s dlouhým doletem (resp. vytrvalostí 24 hodin a více). Přímými konkurenty jsou americký MQ-9 Reaper, izraelský IAI Eitan nebo čínský Wing Loong.

Počátek vývoje evropského dronu kategorie MALE lze vysledovat do roku 2009, kdy firma EADS získala vládní peníze pro vývoj dronu Talarion s dvojicí proudových motorů. V Berlíně představený bezpilotní letoun je výsledkem navazujícího programu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), na kterém od záři 2016 pracují firmy Airbus (Španělsko, Německo), Dassault (Francie) a Leonardo (Itálie).

K projektu se nepřipojila Velká Británie, která se rozhodla spolupracovat s americkou firmou General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) a nakoupit její bezpilotní letadla Protector, což je britské označení pro MQ-9 Reaper.

První fáze programu MALE RPAS zahrnující zhodnocení systémových požadavků SRR (System Requirement Review) a předběžnou revizi návrhu PDR (Preliminary Design Review) skončí na konci letošního roku. Výsledky PDR napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně realizovatelný. Pokud se zapojené země rozhodnou pokračovat, nový evropský dron kategorie MALE by měl poprvé vzlétnout v roce 2023 a do provozu se dostat v roce 2025.

Základním rysem a hlavní výhodou eurodronu je schopnost autonomně létat v hustém civilním leteckém provozu nad Evropou nebo jinde ve světě. Bude to vůbec první bezpilotní letoun na světě, který nebude muset létat jen ve vojensky vyhrazeném vzdušném prostoru.

Dvoumotorvé uspořádaní navíc zajistí při výpadku jednoho motoru bezpečnost provozu nad hustě obydlenými částmi Evropy a poskytne dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory.

Eurodron poskytne svým provozovatelům klíčovou podporu ve vojskovém zpravodajství, sledování, akvizicí cílů a průzkumu ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Samozřejmostí je možnost instalace (dle přání zákazníka) zbraní vzduch-země a vzduch-vzduch. Mezi hlavní úkoly v době míru bude patřit sledování lodního provozu a monitorováni hranic Evropské unie.

„Ještě před námi leží spousta práce. Tento plnorozměrový model představuje první ukázku toho, co Evropa může dosáhnout ve špičkové technologii, pokud sdružuje svou průmyslovou sílu a know-how,“ uvedl v Berlíně Dirk Hoke, generální ředitel divize pro obranu a vesmír společnosti Airbus.

„MALE RPAS se v budoucnu stane nedílnou součástí záruk suverenity Evropy. Tento program je ideální pro splnění naléhavých požadavků evropských ozbrojených sil. Toto inovační partnerství také ulehčuje omezenou rozpočtovou situaci zemí prostřednictvím chytrého sdružování prostředků na výzkum a vývoj,“ dodal Hoke.

Dle Hokeho se má na vývoji evropského dronu vyzkoušet nový způsob spolupráce evropských států, která se využije při vývoji nového francouzsko-německého stíhacího letounu.

Model budoucího evropského bezpilotního letadla

Takticko-technické údaje o vyvíjeném evropském bezpilotním letadle, jakož i o ceně projektu, nejsou k dispozici. Letoun ale podle odborných médií vychází z projektu evropského bezpilotního letounu Talarion, který vzhledem k nezájmu možných zákazníků byl zrušen v roce 2012.

V Berlíně představený model evropského dronu má sice rovněž dvoumotorové uspořádaní, ale na rozdíl od Talarionu ho nepohání dvojice proudových motorů, ale turbovrtulových. Eurodron je navíc od Talarionu dolnoplošník s „T“ ocasními plochami.

Při vývoji eurodronu se nepochybně uplatní i zkušenosti s vývojem italského bezpilotního letadla Piaggio P.1HH HammerHead od firmy Leonardo. Také Piaggio P.1HH HammerHead, s maximální startovací hmotností 6146 kg, pohání dvojice turbovrtulových motorů s tlačnými vrtulemi. Od roku 2013 probíhají letecké testy dronu (druhý prototyp havaroval, třetí létá od roku 2017) a první dodávky jsou v letošním roce naplánovány pro letectvo Spojených arabských emirátů (objednáno osm dronů).

Zdroj: Defense News

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Dvořáček: Rusko a Čína už proti covidu očkují, v ČR bude vakcína v lednu

Vakcíny renomovaných západních firem proti covidu-19 budou bezpečné. V Rozstřelu po Skypu to řekl ředitel Asociace...

Stačí jen pár lidí a riziko nákazy vyletí. Matematika pandemie je zrádná

Čím víc lidí pohromadě, tím větší riziko nákazy. Tomu zřejmě už rozumí každý. Jak rychle ale roste riziko nákazy s...

Popularizátora LSD Learyho se bál i Nixon, nechal si natočit své umírání

Kontroverzní americký psycholog Timothy Leary, který se narodil 22. října 1920, proslul zejména jako popularizátor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Americká stíhačka zprvu ztrácela dech, pak sláva její se dotýkala hvězd

Podle mnohých představuje americký P-51 Mustang v komplexním hodnocení nejlepší stíhací letoun druhé světové války. V...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Ve službách nepřítele. Stroje východního bloku v Luftwaffe

Znovusjednocením Německa na podzim 1990 se dědictvím Bundeswehru stala mimo jiné i letecká technika východní...

Špiona Rudolfa Rösslera prozradila sklenice medu s mikrofilmem

Premium Příběh dvojice špionů naverbovaných československou rozvědkou ve Švýcarsku má tak trochu otevřený konec. Jejich...

Příběh skutečného nebeského jezdce. Husmann bojoval na západě i východě

Miniseriál o nebeských jezdcích od 311. perutě symbolicky zakončuje příběh Richarda Husmanna. Je autorem knihy Nebeští...

Valenta byl jediný československý člen RAF, který se nevrátil ze zajetí

Seriál Arnošt Valenta byl jeden z padesáti letců RAF, které gestapo zbaběle zavraždilo. Z Čechoslováků jediný. Nacisté mu...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...