Představený letoun je bezpilotní stroj kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy dron pro střední výšky s dlouhým doletem (resp. vytrvalostí 24 hodin a více). Přímými konkurenty jsou americký MQ-9 Reaper, izraelský IAI Eitan nebo čínský Wing Loong.
Počátek vývoje evropského dronu kategorie MALE lze vysledovat do roku 2009, kdy firma EADS získala vládní peníze pro vývoj dronu Talarion s dvojicí proudových motorů. V Berlíně představený bezpilotní letoun je výsledkem navazujícího programu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), na kterém od záři 2016 pracují firmy Airbus (Španělsko, Německo), Dassault (Francie) a Leonardo (Itálie).
K projektu se nepřipojila Velká Británie, která se rozhodla spolupracovat s americkou firmou General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) a nakoupit její bezpilotní letadla Protector, což je britské označení pro MQ-9 Reaper.
První fáze programu MALE RPAS zahrnující zhodnocení systémových požadavků SRR (System Requirement Review) a předběžnou revizi návrhu PDR (Preliminary Design Review) skončí na konci letošního roku. Výsledky PDR napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně realizovatelný. Pokud se zapojené země rozhodnou pokračovat, nový evropský dron kategorie MALE by měl poprvé vzlétnout v roce 2023 a do provozu se dostat v roce 2025.
Základním rysem a hlavní výhodou eurodronu je schopnost autonomně létat v hustém civilním leteckém provozu nad Evropou nebo jinde ve světě. Bude to vůbec první bezpilotní letoun na světě, který nebude muset létat jen ve vojensky vyhrazeném vzdušném prostoru.
Dvoumotorvé uspořádaní navíc zajistí při výpadku jednoho motoru bezpečnost provozu nad hustě obydlenými částmi Evropy a poskytne dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory.
Eurodron poskytne svým provozovatelům klíčovou podporu ve vojskovém zpravodajství, sledování, akvizicí cílů a průzkumu ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Samozřejmostí je možnost instalace (dle přání zákazníka) zbraní vzduch-země a vzduch-vzduch. Mezi hlavní úkoly v době míru bude patřit sledování lodního provozu a monitorováni hranic Evropské unie.
„Ještě před námi leží spousta práce. Tento plnorozměrový model představuje první ukázku toho, co Evropa může dosáhnout ve špičkové technologii, pokud sdružuje svou průmyslovou sílu a know-how,“ uvedl v Berlíně Dirk Hoke, generální ředitel divize pro obranu a vesmír společnosti Airbus.
„MALE RPAS se v budoucnu stane nedílnou součástí záruk suverenity Evropy. Tento program je ideální pro splnění naléhavých požadavků evropských ozbrojených sil. Toto inovační partnerství také ulehčuje omezenou rozpočtovou situaci zemí prostřednictvím chytrého sdružování prostředků na výzkum a vývoj,“ dodal Hoke.
Dle Hokeho se má na vývoji evropského dronu vyzkoušet nový způsob spolupráce evropských států, která se využije při vývoji nového francouzsko-německého stíhacího letounu.
Takticko-technické údaje o vyvíjeném evropském bezpilotním letadle, jakož i o ceně projektu, nejsou k dispozici. Letoun ale podle odborných médií vychází z projektu evropského bezpilotního letounu Talarion, který vzhledem k nezájmu možných zákazníků byl zrušen v roce 2012.
V Berlíně představený model evropského dronu má sice rovněž dvoumotorové uspořádaní, ale na rozdíl od Talarionu ho nepohání dvojice proudových motorů, ale turbovrtulových. Eurodron je navíc od Talarionu dolnoplošník s „T“ ocasními plochami.
Při vývoji eurodronu se nepochybně uplatní i zkušenosti s vývojem italského bezpilotního letadla Piaggio P.1HH HammerHead od firmy Leonardo. Také Piaggio P.1HH HammerHead, s maximální startovací hmotností 6146 kg, pohání dvojice turbovrtulových motorů s tlačnými vrtulemi. Od roku 2013 probíhají letecké testy dronu (druhý prototyp havaroval, třetí létá od roku 2017) a první dodávky jsou v letošním roce naplánovány pro letectvo Spojených arabských emirátů (objednáno osm dronů).
Zdroj: Defense News
Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.