Na Letišti Václava Havla přistál DC-3T krátce po 14. hodině. Šlo o soukromý let, který pochopitelně nebylo možné ani sledovat běžnými aplikacemi, jako je Flight Radar. Na ploše střeží letoun ochranka, která k němu nikoho nepovolaného nepustí.
DC 3T Kenn Borek Air Ltd na lyžíchKenn Borek Air Ltd. provozuje letoun s kabinou upravenou pro 18 cestujících a menší množství nákladu včetně zavazadel. Stroj je vybaven dvěma moderními motory Pratt and Whitney PT6A-67R s vysokou spolehlivostí provozu i v obtížných klimatických podmínkách. |
Nestává se příliš často, aby v Česku přistávalo letadlo, které na našich letištích ještě nikdy nebylo. A už vůbec není obvyklé, aby v Praze dosedl tak speciální stroj, jakým je modernizovaná "Turbo-Dakota" společnosti Kenn Borek Air Ltd. z Calgary.
Letadlo s registrací C-GJKB přiletělo ze srbského letiště Niš přibližně ve 14:25 a v Praze zůstane do zítřka. Odletět by mělo podle posledních informací ráno v 08:00. Jeho další cesta povede přes letiště Aberdeen zpět na domovskou základnu v Calgary. Zprávu jako první uveřejnil server Pilotinfo.cz.
Tato Dakota létala pro malijské vojenské letectvo Mali Airforce. V roce 2008 ji koupila letecká společnost Kenn Borek Air Ltd. V nedávné minulosti létala také pro německý výzkumný ústav se sídlem v Brémách, který se specializuje na výzkum Arktidy. Po instalaci lyží pod kola podvozku byla schopna přistávat i na ledových plochách, a zásobovat tak odlehlé polární oblasti. Tam ostatně působí i řada českých vědců.
Vyrobena byla už v roce 1944. Její běžná cestovní rychlost je 399 km/h a dolet 4 259 kilometrů. Ve vzduchu vydrží až 12 hodin.
Letouny DC-3 Turbo (označované také jako Turbo Dakoty) létají v současné době v řadě zemí světa, a to jak u civilních, tak i vojenských provozovatelů. Stroje pohání dvojice spolehlivých motorů Pratt and Whitney PT6A-67R s moderními pětilistými stavitelnými vrtulemi. Díky tomu jsou letouny doslova "přemotorovány" a mohou vzlétat i přistávat na velmi krátkých drahách v délce několika set metrů.
Této schopnosti využívá i řada vojenských kontraktorů pro speciální mise do oblastí s krátkými vzletovými a přistávacími dráhami (Afghánistán, Jižní Amerika, atd.), kam jsou Turbo Dakoty schopny přepravit buď 18 cestujících, nebo odpovídající množství nákladu.
Letouny jsou zajímavé také moderní avionikou, přístrojovým vybavením pilotní kabiny včetně barevného meteorologického radaru a řadou dalších moderních přístrojů.
Staré a známé Dakoty začala na turbovrtulový pohon přestavovat firma Basler Turbo Conversions LLC se sídlem v americkém Oshkoshi. S přestavbami začala už před mnoha lety, a tak je zde šance pro majitele starších letounů DC-3 na jejich "omlazení" s novými pohonnými jednotkami včetně instalace moderní avioniky podle požadavků zákazníka. Základem je ovšem dobrý stav draku letounu bez koroze a větších poškození konstrukce.
Budete-li na místě, vaše fotky rádi zveřejníme. Prvního fotografa odměníme tričkem. Snímky posílejte na adresu jan.kuznik@idnes.cz. Děkujeme všem čtenářům, kteří nám už své snímky poslali. Najdete je ve fotogalerii (ty snímky, pochopitelně).