Na Ruzyni přistálo letadlo pro speciální mise. V ČR ještě nikdy nebylo

  13:01aktualizováno  17:27
Speciální Dakotu Douglas DC-3 Turbo používají vojenští kontraktoři po celém světě. Dokáže totiž vzlétnout na velmi krátké dráze a přitom uveze relativně hodně nákladu. Dnes poprvé takovýto stroj přistál i v Praze.

Speciální Dakota Douglas DC-3T | foto: Ilja Petřík

Na Letišti Václava Havla přistál DC-3T krátce po 14. hodině. Šlo o soukromý let, který pochopitelně nebylo možné ani sledovat běžnými aplikacemi, jako je Flight Radar. Na ploše střeží letoun ochranka, která k němu nikoho nepovolaného nepustí.

DC 3T Kenn Borek Air Ltd na lyžích

Kenn Borek Air Ltd. provozuje letoun s kabinou upravenou pro 18 cestujících a menší množství nákladu včetně zavazadel. Stroj je vybaven dvěma moderními motory Pratt and Whitney PT6A-67R s vysokou spolehlivostí provozu i v obtížných klimatických podmínkách.

Nestává se příliš často, aby v Česku přistávalo letadlo, které na našich letištích ještě nikdy nebylo. A už vůbec není obvyklé, aby v Praze dosedl tak speciální stroj, jakým je modernizovaná "Turbo-Dakota" společnosti Kenn Borek Air Ltd. z Calgary.

Letadlo s registrací C-GJKB  přiletělo ze srbského letiště Niš přibližně ve 14:25 a v Praze zůstane do zítřka. Odletět by mělo podle posledních informací ráno v 08:00. Jeho další cesta povede přes letiště Aberdeen zpět na domovskou základnu v Calgary. Zprávu jako první uveřejnil server Pilotinfo.cz.

Tato Dakota létala pro malijské vojenské letectvo Mali Airforce. V roce 2008 ji koupila letecká společnost Kenn Borek Air Ltd. V nedávné minulosti létala také pro německý výzkumný ústav se sídlem v Brémách, který se specializuje na výzkum Arktidy. Po instalaci lyží pod kola podvozku byla schopna přistávat i na ledových plochách, a zásobovat tak odlehlé polární oblasti. Tam ostatně působí i řada českých vědců.

Fotogalerie

Vyrobena byla už v roce 1944. Její běžná cestovní rychlost je 399 km/h a dolet 4 259 kilometrů. Ve vzduchu vydrží až 12 hodin.

Letouny DC-3 Turbo (označované také jako Turbo Dakoty) létají v současné době v řadě zemí světa, a to jak u civilních, tak i vojenských provozovatelů. Stroje pohání dvojice spolehlivých motorů Pratt and Whitney PT6A-67R s moderními pětilistými stavitelnými vrtulemi. Díky tomu jsou letouny doslova  "přemotorovány" a mohou vzlétat i přistávat na velmi krátkých drahách v délce několika set metrů.

Této schopnosti využívá i řada vojenských kontraktorů pro speciální mise do oblastí s krátkými vzletovými a přistávacími dráhami (Afghánistán, Jižní Amerika, atd.), kam jsou Turbo Dakoty schopny přepravit buď 18 cestujících, nebo odpovídající množství nákladu.

Douglas DC-3 Turbo (DC-3T)

Letouny jsou zajímavé také moderní avionikou, přístrojovým vybavením pilotní kabiny včetně barevného meteorologického radaru a řadou dalších moderních přístrojů.

Staré a známé Dakoty začala na turbovrtulový pohon přestavovat firma Basler Turbo Conversions LLC se sídlem v americkém Oshkoshi. S přestavbami začala už před mnoha lety, a tak je zde šance pro majitele starších letounů DC-3 na jejich "omlazení" s novými pohonnými jednotkami včetně instalace moderní avioniky podle požadavků zákazníka. Základem je ovšem dobrý stav draku letounu bez koroze a větších poškození konstrukce.

Budete-li na místě, vaše fotky rádi zveřejníme. Prvního fotografa odměníme tričkem. Snímky posílejte na adresu jan.kuznik@idnes.cz. Děkujeme všem čtenářům, kteří nám už své snímky poslali. Najdete je ve fotogalerii (ty snímky, pochopitelně).

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

OBRAZEM: Impozantní Muromec, Noční čarodějnice a létající tanky v barvě

Příslušnice 46. gardového nočního bombardovacího leteckého pluku, navigátorka...

Ruská překladatelka Olga Širninová si našla díky svému zájmu o historii zajímavý koníček. Koloruje staré fotografie,...

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Radarový průzkum krypty v únoru 2019

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje...

Největší muzeum na vodě. Letadlová loď vás ohromí technikou i příběhem

USS Midway

Udělat dobré muzeum je těžké. Skloubit historický příběh s vizuálním zážitkem je však o dost jednodušší, když můžete...

Najdete na iDNES.cz