Čtvrtek 8. prosince 2022, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 8. prosince 2022 Květoslava

Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který se pod názvem Škoda RSO vyráběl v Mladé Boleslavi.

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944 | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Ideálním prostředím pro vedení útočných operací německé armády v prvních fázích druhé světové války byla domestikovaná krajina západní Evropy protkaná systémem silnic a zpevněných cest. Němci si samozřejmě přitom poradili i s méně přívětivým terénem Arden, kudy při bitvě o Francii postupovala jejich skupina armád A. Potíže po stránce krajinářské jim předtím nečinilo ani Polsko a Norsko a poté dokonce ani Balkán, kde už to prostředí tak ideální nebylo, ale naštěstí nebylo ani nijak nepřekonatelně rozlehlé.

Situace se však změnila po 22. červnu 1941 se zahájením útoku proti Sovětskému svazu. Zde už i jen samotný postup rozlehlými východními pláněmi – pokud bychom si odmysleli bojovou činnost – představoval zásadní problém pro techniku i pro koně, na kterých byla v podstatě hipomobilní německá armáda závislá. Ono se na to zapomíná, ale bez koní by Němci byli odsouzeni ke statickému táboření ve své domovině. Velkou měrou k upozadění koní ve válečných službách Třetí říše přispěli i němečtí propagandističtí filmaři natáčející spíše motorizované kolony s nákladními automobily a polopásovými tahači než koně plahočící se s kanony, proviantem atd. O jejich tragickém osudu a nezastupitelné úloze hovoří obrovské ztráty způsobené nejen zásahy projektilů, střepin a podobně, ale také nemocemi, vyhladověním nebo vyčerpáním. Německé ozbrojené síly tak musely od začátku východního tažení odepisovat denně v průměru více než tisíc koní.

Ale zpět od koní životných k těm neživotným. Již před koncem prvního kalendářního roku východního tažení bylo Němcům nadmíru jasné, že ani pro pozemní techniku – a bylo celkem jedno, zda bojovou nebo dopravní a zásobovací – nebude nové dobrodružství procházkou růžovým sadem. A to původně Hitler počítal, že v té době už bude válka na východě vyhraná.

Tamní prostředí nekonečných dálav v koordinaci s povětrnostními vlivy působilo na techniku vyloženě neblaze. V zimě závěje sněhu a tuhý mráz, na podzim a na jaře hluboké a nekonečné bláto a v létě, když už nic jiného, tak alespoň mračna abradujícího prachu z hlinitých a písčitohlinitých komunikací.

A právě s blátem si Němci užili víc než dost. Stávaly se případy, že i přímo na některých cestách se po bohatém dešti zabořil automobil div ne po střechu. V každém případě bláto kolikrát znemožnilo jakýkoliv pohyb vozidel, zvláště tedy kolových, ale ani vozidla pásová nebyla proti němu zcela imunní, bylo-li toto přítomno v dostatečné vrstvě.

Na základě draze zaplacených zkušeností se začali koncem toku 1941 v Německu konstruovat dva typy speciálních dělostřeleckých tahačů přímo určených pro východní frontu. Přívlastek „dělostřeleckých“ nás nesmí mást, taková technika samozřejmě mohla dopravovat tovar různého určení dle potřeby.

Jedním z těchto tahačů byl lehký pásový Steyer RSO (Raupenschlepper Ost, tedy pásový traktor pro východní frontu). Tahač Steyer RSO s užitečným zatížením 1500 kg na korbě nebo 2000 kg v tahu byl konstrukcí vcelku úspěšnou a v letech 1942 až 1945 se ho dle nejoptimističtějších zdrojů vyrobilo kolem 28 tisíc kusů všech verzí, včetně nouzového a spíše pro vlastní posádky nebezpečného samohybného protitankového kanonu.

Nás však bude zajímat o poznání větší a těžší tahač kolový, který vznikal pod vedením Ferdinanda Porsche a jehož výrobu měla zajišťovat boleslavská automobilka patřící do koncernu Škoda, za okupace začleněného do Reichswerke Hermann Göring (ve skutečnosti získali Němci ve Škodovce kapitálový podíl menšinový, ale v podstatě ji řídili). Svým vzezřením obludný stroj Škoda RSO (Radschlepper Ost, kolový traktor pro východní frontu), původně označovaný také jako Porsche typ 175, se však nepovedl a naděje do něj vkládané neměl šanci nikdy naplnit. Z tohoto pohledu můžeme s velkou porcí nadsázky označit Ferdinanda Porsche i zapojené konstruktéry z Mladé Boleslavi za bojovníky mařící válečné úsilí Třetí říše.

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944. Zkoušky prototypu.

Tahač Škoda RSO

První tajná koordinační schůzka s českou stranou ve věci vývoje kolového tahače Škoda RSO se konala v Mladé Boleslavi koncem ledna 1942. Přijel samozřejmě i hlavní konstruktér projektu, Ferdinand Porsche, který přivezl ukázat i nějaké úvodní nákresy tahače. Tak první boleslavští zasvěcenci poprvé spatřili, co by se zde mělo vyrábět.

Na úvodní schůzce bylo mimo jiné na základě německého požadavku dohodnuto, že projekčních prací na tahači se ve Stuttgartu zúčastní i naši konstruktéři. Vedoucím české skupiny byl jmenován boleslavský šéfkonstruktér užitkových automobilů Oldřich Meduna, jezdit tam měl vždy na dva týdny v měsíci.

Jako zajímavost lze zmínit počáteční odpor pana Meduny k těmto výjezdům, kupodivu se mu nikam cestovat moc nechtělo. Decentně pronesená výmluva na rozpracované projekty v Boleslavi se nesetkala s kladnou rezonancí a tak nezbývalo než urychleně zabalit cestovní zavazadlo, neboť nástup na nádraží k prvnímu výjezdu se konal již v neděli 1. února.

Vyprávění Oldřicha Meduny nejen o vývoji tahače Škoda RSO zaznamenal do knihy „Utajené projekty Škodavelocipedista na vysokém kole Jan Králík. V knize se například dočteme, jak se Ferdinand Porsche zastal našich konstruktérů, když se na ně předtím jednoho rána při cestě do práce obořila skupinka německých zaměstnanců považujících sebe samé dle nějaké nepodložené teorie za nadlidi nadřazené Slovanům (a dalším). Zmíněný verbální atak propagandou zblbnutých Němců a pokus zaměstnavatele o snížení vyplácených diet během pobytu v Německu na protektorátní úroveň tak nakonec představovaly pro Medunu asi jediné větší kaňky ve věci jeho nasazení u Porscheho.

Jak se s přicházejícím podzimem 1942 chýlily práce na projektu RSO ke svému konci, připravovala se v Mladé Boleslavi stavba prvních exemplářů. Kromě boleslavské automobilky, kde probíhala především montáž, byla do výroby zapojena i plzeňská část koncernu, a to slévárna a kovárna.

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944....

První výjezd těžkého tahače Škoda RSO směrem na „zkušební louky“ severozápadně od fabriky se nesl ve znamení šíleného hluku vyvozovaného mohutnými celoocelovými koly nekompromisně trápícími místní komunikaci. K částečnému akustickému uvolnění došlo při sjezdu na hliněnou cestu a při pohybu v terénu, ale o to více byl zase slyšet motor. Někdo by mohl říci, že před tahačem nebylo úniku, ale to nebyla tak docela pravda, protože jeho maximální povolená rychlost činila pouhých 16 km/h.

I když tahač budil především díky obrovským kolům o průměru 1,5 metru zdání mohutnosti, s jeho rozměry to nakonec tak strašné nebylo. Posuďte sami: délka 6220 mm, šířka 2300 mm a výška 3065 mm. Vlastní hmotnost tahače 7000 kg spolu s užitečnou hmotností 5000 kg dávala celkovou „bojovou hmotnost“ 12 tun. V kontrastu s touto relativně malou hmotností nás pak může zarazit udávaná průměrná spotřeba paliva 200 litrů na 100 km. Při plném zápřahu, kdy Škoda RSO musela táhnout šest jiných „obyčejných“ nákladních automobilů ta průměrná spotřeba vyskočila až na 600 litrů na 100 km.

K pohonu čtyřkolového tahače se znakem náprav 4x4 sloužil vzduchem chlazený zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 6024 ccm a maximálním výkonu 90 koní. Tento velký motor měl vpředu nasazený malý vzduchem chlazený řadový dvouválec, který sloužil k jeho spouštění (konstruktéry k takovému počinu vedly mrazy panující v zimních měsících na východě; malý motor měl tomu hlavnímu před samotným spuštěním také předehřát olej a sací trubky). Jednalo se vlastně o polovinu motoru z vozu Volkswagen Kübelwagen (a specifikace „řadový“ nám prozradila, kde ho konstruktéři „řízli“), zdvihový objem měl 565 ccm a maximální výkon 12 koní. Hlavní motor šel případně nastartovat i klikou, ale aby se to řidiči podařilo, musel mít opravdu velkou kliku.

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944....
Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Vlevo prototyp tahače Škoda RSO na louce u Jizery, vpravo zkušební jízda sériového exempláře. Všimněte si rozdílného řešení výfuků a především celoocelových kol s masivními ostruhami po obvodu. U prototypu použitá kola s odlehčovacími otvory byla pro dodržení mechanických vlastností technologicky náročnější (snad došlo i ke zborcení), proto dostaly sériové exempláře kola plná.

Ale vraťme se na louku u Mladé Boleslavi. Na svůj výtvor byl zvědavý i samotný Ferdinand Porsche. Jízda po stepní lokalitě, kterou místní znají pod názvem Radouč, ještě nevěstila nic špatného. To se však změnilo při jízdě na podmáčené louce u Jizery, kde se těžký mastodont začal nekompromisně zahrabávat. Tak názorně ukázal, že svůj primární úkol, tedy zdolávání východního terénu proměňujícího se při podzimních deštích a jarních oblevách na hlubokou vrstvu vše pohlcujícího bláta, není schopen plnit.

Tím padly původní plány Němců na tisícikusové roční výrobní objemy tahačů Škoda RSO, ty optimistické plány totiž počítaly s výrobou 450 vozidel každý měsíc. A kolik jich tedy ve skutečnosti vzniklo? Do konce roku 1942 vyrobili v Mladé Boleslavi deset kusů tahačů včetně prototypů. Sériová výroba probíhala v první čtvrtině roku 1943, než byla v dubnu právě pro nevyhovující užitné vlastnosti vozu zastavena, a čítala pouhých 154 kusů. A v roce 1944 se ještě sestavilo 42 vozidel z naskladněných dílů. Celkem tak bylo vyrobeno pouhých 206 tahačů Škoda RSO.

S největší pravděpodobností nedošlo k nasazení žádného z nich na východní frontě, i když některé zdroje to nevyučují. Určitě se však objevily v Normandii, v Holandsku a nějaký kus se snad zúčastnil i bitvy o výběžek, tedy protiútoku v Ardenách v zimě 1944/45.

  • Nejčtenější

Velký meteorit ukrýval dva minerály, které jsme doposud na Zemi neviděli

Doposud jsme podobné nerosty mohli najít jako uměle vyrobené v laboratoři nebo v teoretických pracích. Díky poslu z...

Nový rychlovlak TGV dorazil do Česka, ve Francii má začít jezdit za dva roky

Nový rychlovlak TGV ráno přejel česko-rakouské hranice a dopoledne dorazil do Českých Budějovic. Odtud jel dál do Prahy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Svatba“ letounu L-39NG. Ve Vodochodech se po letech opět sériově vyrábí

Po osmi letech vývoje vyvrcholila práce na letounu L-39NG. Moderní následník slavného Albatrosu vstupuje do sériové...

KVÍZ: V roce 1939 napadl Sovětský svaz Finsko, začala zimní válka

Útokem Sovětského svazu na Finsko dne 30. listopadu 1939 začala tzv. zimní válka, která trvala až do 13. března roku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozpálené brzdy poslaly caravelle v plamenech k zemi. Zahynula pětina obce Humlikon

Premium Tragédie letu číslo SR 306 začala rozháněním mlhy letadlem před vzletem a gradovala jeho pádem v důsledku požáru....

Děti na prodej. Za tři stovky. Jak bují dětská prostituce v Česku

Premium Prostituce je v Předlicích naprosto běžná. Jenže i ta dětská. Obyvatelé místního ghetta popisují, jak se děti prodávají...

Takoví slušní lidé, říkali o nich. Rodině přitom vládl teror a nechutnosti

Premium Muž, který ten prosincový den přišel na místní oddělení VB Strašnice, vypadal velmi rozpačitě. „Ono se to bude zdát asi...

RECENZE: Vzal to Radegast. Největší dar přináší konečně zase pohádku

Premium Ani světácky se tvářící fantasy jako Princezna zakletá v čase 2, ani rozjímání o smrti jako Princ Mamánek. Příběh...

Čeští záchranáři chtějí raněným Ukrajincům zvýšit šance na přežití

Není výjimkou, že zraněný voják na ukrajinské frontě musí v blátě a pod palbou čekat celé hodiny na pomoc. Dva čeští...

OBRAZEM: Sopwith Triplane byl ve své době nejlepší britskou stíhačkou

Německý stíhací trojplošník Fokker Dr.I se stal velkou legendou, bohatě přiživovanou i osobou Rudého Barona, vlastním...

KVÍZ: Letadla druhé světové války opět v akci. Zkuste se s nimi vypořádat

Po měsíci přichází další kvíz v rozpoznávání letadel podle siluet. A opět je ve dvou variantách obtížnosti, byť v obou...

Letci císaře pána jako první potopili ponorku, a nikoho při tom nezabili

Přestože rakousko-uherská monarchie disponovala v porovnání s jinými mocnostmi relativně malými počty letadel a potažmo...

Dcera je výjimečná, říká Julia Robertsová. Hazel oslavila 18. narozeniny

Herečka Julia Robertsová (55) oslavila osmnáctiny svých dvojčat, dcery Hazel a syna Finna společnou vzpomínkovou...

Zemřela Kirstie Alleyová. Hvězda trilogie Kdopak to mluví podlehla rakovině

Po krátkém boji s rakovinou zemřela v 71 letech americká herečka Kirstie Alleyová, hvězda filmové trilogie Kdopak to...

Známý český stylista Jan Pokorný spáchal ve 39 letech sebevraždu

Jeden z nejuznávanějších českých stylistů Jan Pokorný spáchal ve čtvrtek ve svých devětatřiceti letech sebevraždu...

Politik opustil partnerku a děti po šestnácti letech kvůli pornoherečce

Německý politik Hagen Reinhold (44) opustil svoji dlouholetou partnerku Karoline Preislerovou (51), se kterou má tři...

Žádné Uložto! Startuje České kino, za stovku nabízí ke streamování 650 filmů

Oblíbené české filmy, pohádky i seriály ke stažení na jednom místě, legálně a ve vysoké kvalitě slibuje nová platforma...