Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Diskuse k článku

Budoucnost protiletadlové obrany? Houfnice sestřelila proudový dron

Americké letectvo vyzkoušelo možnosti velitelského a řídicího systému nové generace ABMS. Právě díky rychlému sdílení informací z něj dokázala běžná kanónová houfnice M109 Paladin sestřelit vysokorychlostním projektilem proudový dron.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Š87t95e68f94a49n 89B24u86k70o32v42a13n 6351840669703

...V normálním světě celý proces řetězce ničení trvá dlouhé minuty a vyžaduje řadu telefonických hovorů....

Fakt? No neviem, ale na to aby som pred 30 rokmi zadal pokyn na ničenie cieľa konkrétnej jednotke som nepotreboval žiaden telefonický hovor. A to môžem povedať že ASPD-12 a ASPD-U boli v tej dobe dosť primitívne systém velenia.

+1/0
17.9.2020 20:48
Foto

J74i38ř28í 21M23i74k49e88l 8545842882

5eda to je pecka! Docela by mě zajímal výpočetní výkon takového systému,to musí být masakr. Paráda!

+1/0
13.9.2020 11:46
Foto

T26o98m43á74š 30H65e80c91z22k41o 8803459137583

A v Číně otočí vypínačem a 4G a 5G síť udělá blik a bude ticho. Ještě snad mají ve skladech polní telefony.

0/−5
12.9.2020 20:53
Foto

P30a15v15e76l 43M26a36r62t95i11n74e60k 9205855731313

Tak tohle opravdu jiny level. Na to v soucasnosti opravdu mit prachy nemuzou. Neuveritelne.

0/0
12.9.2020 0:38
Foto

A28n16t94o15n35í70n 71U87r67b81á69n14e74k 9573428576818

Je škoda, že USAF, nabo US Arny nemají experty co nás chodí obšťastnit sem na diskuze. Takhle úplně zbytečně vyhazují mil dolarů úplně k ničemu. Amatéři!

+3/0
11.9.2020 19:18
Foto

K17a64t53e44ř82i76n50a 71V89ý45b47o72r55n14á 6690159489

Sestřelit střelu s plochou dráhou letu houfnicí, je zcela nereálné. Respektive lze to,ale musíte mít pod kontrolou i dráhu té střely, Tedy bude to něco jako když Američané lhali, že sestřelili na orbitu balistickou hlavici, aby tím dostali pod tlak Rusy. Jinak je to nemožné, neboť tyto střely náhodně manévrují, na což vystřelený náboj z houfnice zkrátka reagovat nedokáže, o rozptylu podobné munice na větší vzdálenosti raději nemluvě. Ale bude to stát balík. Podobně, jako jiné scifi projekty Pentagonu. Například laserová nebo elektromagnetická děla, torpédoborce Zumwalt, F117, F22 a další. Kdyby raději investovali do zdravotnictví, tak u nic neumírá na covid víc lidí, než někde v Zimbabwe...:-)

+2/−26
11.9.2020 13:37
Foto

H61o38n18z52a 93H43r43u88š75k44a 1656570310537

Ale, kdyby to udělalo Rusko, tak by to šlo že?:)

+17/−2
11.9.2020 13:39
Foto

K41a13t38e77ř18i77n83a 33V27ý63b63o80r35n49á 6940359659

To by nešlo, protože to by tady nepsali. Leda tak na Sputniku. :-)

+1/−12
11.9.2020 14:00
Foto

L44u68k19a33s 94F52i97k21r 8581100496871

Hlavne by to neslo, protoze kulickove scoty nedokazou tak rychle pocitat.

+10/0
11.9.2020 21:42
Foto

M74a37r33t87i26n 28K24r10á41t37k39ý 3416774155904

Výhoda Zimbabwe je taková, že tam nikdo ty lidi nepočítá.

+5/0
11.9.2020 13:44
Foto

M88a40r62e17k 48P80r18o10v23a61z43n18í17k 2847782951289

V Africe hlavně nejsou rizikové skupiny, u kterých by hrozil vážný průběh. Takových zdravotních problémů, jaké mívají lidé umírající na Covid v Evropě, se v Africe těžko dožijete... :-P

+2/−3
11.9.2020 14:14
Foto

P82e83t38r 88N35o56v47á33k 1755207642125

Podvýživa je též rizikovým faktorem...

0/0
14.9.2020 8:52
Foto

M41a78r90t27i46n 17G32l28a47s41e48r 9935299330737

Snad jste se ale dočetla, že všechny zbraňové systémy jsou natolik provázané a komunikují mezi sebou takovou rychlostí, že si takové nepřátelské těleso budou mezi sebou "předávat" tak dlouho, dokud ho nezničí.

+10/0
11.9.2020 15:31
Foto

P63e84t16r 91M56a57r42e23č94e31k 1613101159158

No hlavně že vaši rušti soudruzi investují do zdravotnictví namísto do zbrojení, co?! A to sestřelení střely s plochou dráhou letu pomocí jakéhokoliv dostatečně výkonného projektilu je naprosto reálně možné. Tedy za předpokladu že by nezměnila trajektorii zrovna v době mezi výstřelem a zásahem. Ony totiž "cruise missile" nekličkují neustále.

+8/0
11.9.2020 16:17
Foto

M68a24r15e96k 44M20a30z63u26c89h 2476713733

No nevím, ale nevidím důvod proč by to houfnicová naváděná střela nedokázala?

+4/0
11.9.2020 17:29
Foto

P10e44t51r 88B94e16d33n72á69ř 1893141721554

Možná si zkuste najít něco o podkaliberní naváděné munici (není to zrovna novinka) a nebo alespoň celý ten článek.;-)

+1/0
13.9.2020 8:12
Foto

Š83t46e77f32a25n 54B32u22k41o72v33a88n 6311870639423

Koľko Vám platia za tieto nezmysly? Alebo ste naozaj taká sprostá a tieto kraviny píšete zadarmo?????? Kto pozná moje príspevky tak vie ktorá krajina mi je bližšia, lenže to čo predvádzate Vy nie je o fandení nejakému štátu, ale hraničí to so sociopatiou.

Prvý nezmysel je to, že strela s plochou dráhou letu manévruje náhodne. Netvrdím že nie, ALE spravidla letí po zadanej trajektórii a náhodné manévre robí len v dopredu určených priestoroch, kde sa predpokladá činnosť PVO, Čo osamelá húfnica nie je. A aj keď už tieto manévre v niektorých priestorovh robí, tak ich určite nerobí každú sekundu, pretože má obmedzené palubné zdroje.

Výpočet bodu nadbehu je relatívne primitívny - dá sa vypočítať aj ručne (ale chvíľu to trvá), ale v podstate online to zvládli aj prvé analógové strelecké počítače počas 2. svetovej, tak prečo by nedokázali rovnaký výpočet vypočítať súčasné počítače? Naviac tá strela NEVIE že po nej niečo strieľa, takže nemá dôvod meniť kurz. A aj keby náhodou zmenila kurz zrovna vtedy, keď húfnica vystrelí, nie je problém v priebehu pár sekúnd zamerať nové dáta a vypočítať nový bod nadbehu a poslať nový projektil. O rozptyle sa baviť nebudem - pretože existujú časové zapaľovače. A žiadna strela s plochou dráhou letu nemá šancu prežiť stretnutie s oblakom črepín z práve explodovaného 155 mm granátu (ako protilietadlovec viem veľmi dobre akú paseku dokáže narobiť už obyčajný trieštivo-trhavý 30 mm, alebo 57 mm granát).

Sci-Fi projekty???? Akože F-117 a F-22 je SCI-FI? Tak prečo potom Sovietsky zväz vyvíjal obdobné stealth lietadlá a v ich vývoji pokračuje aj Rusko? Laserové zbrane sú SCI-FI????? Zaujímavé, pretože jeden z prvých BOJOVÝCH laserov určených na protiraketovú obranu začali vyvíjať v ZSSR dávno pred Reaganovými hviezdnymi vojnami a zhruba pred 36 rokmi ho aj reálne testovali (a vývoj pokračuje aj v Rusku)

Elektromagnetické zbrane Rusko testuje už 2 roky a stealth prvky ála Zumwalt má takmer každá z ich nových lodí. Asi toľko k SCI-FI.

0/0
17.9.2020 21:22
Foto

F30r88a12n18t84i68š23e59k 78P71o14d98š81k94u54b24k92a 2711633467

Kdo ví kdy se projeví autonomní rozhodování k sestřelení jako riziko :-)

+3/0
11.9.2020 12:57
Foto

M27a48r66t31i26n 51K86r13a78l 7643160833447

Vždy mne potěší technologický náskok Ameriky před Asií, ale přesto - nezapomeňte u Skynetu na červené tlačítko.

+7/0
11.9.2020 12:55
Foto

P19e36t68r 24H69o47f97m76a63n72n 6459824275230

A přesto si v Afghánistánu neporadili. Nechápu. Jestli to nebude proto, že vedli válku v rukavičkách.

+3/−15
11.9.2020 12:17
Foto

H58o76n78z73a 38H26r98u95š13k50a 1446850670267

vojensky tam vyhráli (stejně jako ve Vietnamu)...jenže porazit „armádu“ je jedna věc, ale udržet v zemi pořádek druhá...tam je každý nepřítel a museli by vystřílet všechny, což by principiálně zvládli, ale je to k ničemu...

Vojensky neměla Al-kaida ani ISIS šanci...Sověty zatlačili i vojensky (s pomocí US zbraní)

+15/0
11.9.2020 13:03
Foto

L35i55b10o16r 97Ž24ů46r84e27k 2543776110268

Tenhle koncept "vojenské vítězství" je docela nesmysl, nepravidelná válka se vedla od doby co existuje lidstvo.

0/−2
11.9.2020 16:12
Foto

P47e49t83r 93M85a43r33e73č53e12k 1853411559288

Ano, i tak by se to dalo nazvat. "V rukavičkách" a ne jako Rusáci v Grozném třeba.

+8/0
11.9.2020 16:20
Foto

T20o40m 65K73l35í60č39n59í38k 5260454755285

Je to hezké, barevné displeje, kanónky, betonová atrapa lodi, počítače, tablety, on-line záběry z kamer, co mají pěšáci na blembácích. Taková hezká prezentace války, kterou přece chcete a kterou nemůžete nevyhrát. (Zvlášť, když je námětem "válka s Ruskem", ačkoliv reálnou hrozbu pro USA představuje Čína.)

Jenže to má i tu druhou, odvrácenou tvář. Jak říkají talibové - vy máte hodinky, my máme čas. Kolik válek v posledních desetiletích USA ukončili jinak, než nevítězstvím a tichým stažením jednotek? Mají technologickou převahu, jenže protivník v sandálech a s kalachem olítaným jako Dakota za SNP má motivaci a je ochoten za svoji zemi zemřít. A nějak se mi na mysl vkrádá pocit, že pokud budou naši protivníci motivovaní, ani tyhle krásné nové stroje s tím nic nezmůžou.

+4/−17
11.9.2020 12:01
Foto

V97l22a90d60a 28D59o24l81e57z62a65l 6492106345

Uz to tu zminil pan Walichiewicz, valka kde druha strana nechce bojovat a schovava se mezi civilisty se da vyhrat jen tak, ze to vezmete plosne a nebudete na nejaky civilni obeti brat zretel.

USA vedly posledni regulerni valku s opravdovou armadu v roce 1990/91 v zalivu a tam dostal Saddam pekne pres hubu.

Ona by se i "valka" v Afghanistanu, v Syrii nebo v Iraku dala pomerne jednoduse vyhrat a byl by klid. Jen by v ty zemi pravdepodobne nikdo neprezil a nic by z ni nezbylo, coz by bylo jednak velice nakladny a druhak by jste masove vyvrazdovani celych narodu tezko obhajil pred svetovym spolecenstvim...

+19/−2
11.9.2020 12:18
Foto

J92o60s12e97f 30Š66o68l28t74e85s 8884148750653

Jde to i jinak. USA udělalo v Aghánistánu i jinde obrovské chyby. A to hlavně tehdy, když vykopali Sověty. Ostatně o tom vznikl i film. Kdyby investovali desetinu té částky, co investovali do vykopávání Sovětů, do výstavby infrastruktury a školství v Afghoši, bylo by všechno jinak.

0/−11
11.9.2020 12:46
Foto

V17l88a54d77a 49D67o15l74e41z20a34l 6232956135

Jenze oni o to skolstvi a infrastrukturu musi nejdriv stat a to je na klanovych uzemich velkej problem. Nejdriv musite nejak presvedcit obyvatele, ze ta Vase cesta je spravna, nemuzete jen tak prinutit lidi aby delali co chcete vy. Oni to proste musi chtit sami coz je v oblastech kde maji obrovskej vliv ruzny fanaticky skupiny nemozny pokud je neeliminujete a tady se dostavame do toho co jsem psal. Eliminovat je znamena vymlatit je vsechny pac rozdil mezi napr. Talibancem a beznym rolnikem je pouze ten, jestli si vezme se skrine kalacha nebo motycku;-)

+14/0
11.9.2020 12:55
Foto

J37o82s12e17f 84Š60o15l66t76e24s 8464558610393

Ano, jenže tehdy USA bylo oslavováno a dokonce místy uctíváno. Takže by to chtěli. Promeškali jedinou šanci.

+1/−4
11.9.2020 13:10
Foto

J92a25k73u38b 54M48i26k49u72l20a71c59e65k 8877841697864

Nebylo. Je naivni si myslet ze jim tam postavite skolu a novou silnici a oni opusti vsechny sve zvyky a zacnou fungovat zapadnim stylem. A to co navrhujete presne NATO v Afghanistanu delalo, vysledek? Nula.

+10/0
11.9.2020 12:56
Foto

L94i53b72o24r 46Ž13ů86r96e89k 2143116320778

Já bych neřekl že výsledek nula.

0/0
11.9.2020 16:15
Foto

T62o12m 22K52l45í47č93n60í83k 5500644215425

Moc přes hubu nedostal, protože se koalice zastavila na hranicích Iráku. Saddám pak zmasakroval desítky tisíc Kurdů, kteří stáli na straně USA a až po 11/9 se mladý Bush do Iráku vrátil. Jak to dopadlo, víme.

+1/−4
11.9.2020 13:16
Foto

V38l95a22d10a 49D78o90l53e59z59a18l 6662776785

Vojensky dostal jednoznacne pres hubu, smyslem bylo vyhnat Saddama z Kuvajtu a zamezit utokum na Izrael, ne obsadit Irak;-)

Co se tyce ztrat tak Iracky letectvo prestalo po tyhle valce prakticky existovat, pikantni je, ze o 90% letectva prisel Irak jeste na zemi. O pozemnich silach, predevsim tankovych jednotkach, ani nemluve.

"Na straně spojenců se udává kolem 400 mrtvých a necelých 1000 zraněných, odhady iráckých ztrát se velmi rozcházejí. Nejmenší odhady docházejí k 1500 obětí, největší uvádějí až 200 000 obětí, nejčastěji se uvádí 25 000 - 75 000 obětí mezi vojáky a několik tisíc mezi civilním obyvatelstvem. Některé odhady uvádějí až 35 000 civilních obětí. Do spojeneckého zajetí padlo na 71 000 příslušníků irácké armády."

+9/0
11.9.2020 13:26
Foto

V70l51a57d57a 21D47o50l42e19z56a53l 6442496315

Tak jsem si precetl pomerne obsahlej a zajimavej clanek o dalsich moznostech vojenskych systemu kdyz se patricne propoji v siti a neco mi porad rikalo: Bez se kouknout na diskusi to nebude jen tak.

A byla to pravda, hned jak jsem si precetl par komentaru od mistnich expertu tak jsem mel jasno. Americani proste vymejslej blbosti ktery nemuzou fungovat protoze jejich eliminaci zvladne kazdej za par dolaru;-D

Mimochodem tu doktoranskou praci na tema GPS bych si rad precetl, google mlci.

+17/0
11.9.2020 11:59
Foto

M92i44r69e31k 59K35o69u57ř10i76l 8144617524851

Jo, souhlas, jen mě ještě před náhledem napadlo, co Ivan, nemá vředy? ;-)

+2/0
11.9.2020 13:08
Foto

O19n52d61ř44e78j 69Š25r88u41b92a16ř 1985941865636

nejlepsi zbrani je sutr :-), levny, temer nerozbitny, nemusi se s nim moc cvicit a je skoro vsude

+2/−2
11.9.2020 11:29
Foto

J13i52n94d44ř51i31c66h 25S48r44b 2271539101934

že by SKYNET?

+4/−1
11.9.2020 11:28
Foto

O56n79d17ř84e97j 56Š98r14u91b98a69ř 1615761545376

smeruje to k valce hackeru :-P

+6/−3
11.9.2020 11:25
Foto

J53a35r74o69m46í73r 60Š66i17n43d86e85l45á95ř 7433517716879

Ta už nějakou dobu probíhá.

+3/0
11.9.2020 11:27
Foto

J46i46r35k91a 19S88t16r13a48k13a 9445809685883

tedy zajímalo by mě, jestli letící proudový dron řídil stejný systém jako střílející houfnici? pak není problém řídit dron tak, aby potkal střelu z obstarožní houfnice... to by spolu musely bojovat dva systémy, aby byl výsledek vypovídající... takhle to spíš vypadá jako dobrá (a dráha) PR demonstrace za peníze daňových poplatníků v USA...

+3/−9
11.9.2020 11:18
Foto

M69i20l16a73n 28V35o33s19t16r56ý 6289896224214

Tak teď to jen chce nahradit M109 Paladin novým systémem, protože tento už je bohužel jen průměrem až podprůměrem konkurence (dostřel je průměr a kadence je už podprůměrná)...

+1/−1
11.9.2020 11:09
Foto

V27á55c13l35a20v 15V66a90n90ě27k 2423643808391

Nic proti zázrakům techniky, ovšem v základních věcech jak se zdá lidstvo nepokročilo nijak moc dál od doby kamenné, pouze si dokáže ke zkáze a zničení ostatních vyrobit účinnější - a dražší hračky.

Kolik dobrých věcí by se dalo udělat třeba jen za cenu jedné rakety - a to jak v US, tak třeba v Rusku.

Kolik lidí v Americe by si za tu cenu jedné rakety mohlo dovolit rozumné zdravotní pojištění, anebo kolik důchodců v Rusku by si mohlo dát konečně rozumný oběd.

A zdá se, že k lepšímu rozumu lidstvo nijak nespěje.

+2/−12
11.9.2020 11:09
Foto

M69a21r62t72i62n 28Š95t75r84y37m76p52l 9618228365281

To mate jednoduche... toho co by misto tech raket zaplatil lidem to zdravotni pojisteni, by ten soused s tema raketama proste obsadil... a hadejte k cemu by tem lidem to zdravotni pojisteni bylo....

A tak se nezbyva nez smirit s tim, ze valky a jejich hrozba byli, jsou a budou jednim z nejvetsich tahounu vedeckeho vyzkumu....

+19/−1
11.9.2020 11:16
Foto

L45i89b97o93r 91W30a57l41i54c58h82i13e29w25i56c84z 3698526787464

Nebude to znít pěkně, ale právě války nebo jejich hrozba jsou největším hybatelem pokroku. Prakticky vše co dnes známe prošlo nejprve rukama armád. A druhý pohled na věc je takový, že i když se rozhodnete již nikdy neválčit, tak tím můžete maximálně ulehčit práci případnému protivníkovi, který si takový závazek nedal. Takže nejlepší je asi být připraven a doufat, že ty své draze nabyté schopnosti nikdy nebudete muset použít.

+14/0
11.9.2020 11:16
Foto

V44á64c27l59a92v 30V79a27n97ě42k 2613143778631

Díky za potvrzení mého úvodního příspěvku.

+1/−5
11.9.2020 11:24
Foto

M97a96t73y81á45š 77Ř89e15h40á17k 1689234716657

Kdybych si měl vybrat mezi obědem, zdravotním pojištěním a raketou, dám peníze na raketu.

+1/−1
11.9.2020 13:18
Foto

J22i30ř67í 91S69c56h81m10i35d80t 5430973104775

Jen mi to připadá, že stále zdokonalujeme to, co nepotřebujeme a to co potřebujeme stále neumíme a ani nepracujeme na tom, abychom se to naučili.

+1/−5
11.9.2020 11:03
Foto

L24i56b25o31r 98W51a60l57i87c95h70i43e68w54i58c85z 3528336177174

Myslíte že nepotřebujeme zlepšovat situační povědomí o celém bojišti a mít možnost rychlé reakce pomocí nejvhodnějších dostupných prostředků na konkrétní hrozbu? Tohle mi právě připadá jako to nejdůležitější, protože právě o tyto schopnosti ve válkách především jde.

+7/0
11.9.2020 11:09
Foto

J60a85k22u93b 22M17i16k26u96l48a10c11e78k 8897371267594

Myslim ze prispevek pana Schmidta smeroval vice do lidske a filozoficke roviny:-)

+1/0
11.9.2020 12:58
Foto

M53a90r71t24i60n 71Š79t94r98y23m22p54l 9758948905731

To vite... armada se od nepameti venuje zlepsovani toho co lide nepotrebuji...

Az vymyslela jak ubytovat tisice, desetittisice lidi na jednom miste aniz by je pokosili nemoci ze spatne hygieny, jak pohanet letadla jinak nez vrtuli, prakticky nas naucila letat do vesmiru, a dokonce nam dala i ten nepotrebny internet diky kteremu si ted nemuzeme psat na tomto foru...

A to sem urcite na hodne veci vynechal....

+10/−1
11.9.2020 11:13
Foto

M91i69k62u70l13á37š 86M43i53c40k90o 6561694415890

Článek je dobrý PR, snaží se vzbudit dojem, že dělo je schopno střílet na vzdušné cíle ve vzdálenosti vysokých desítek km, realita bude taková, že na cíl ve výšce 8km nedostřelí stranově ne dále než 10km.

Je dojemné že sytém rozhodne v řádu sekund, ale pokud cíl bude ničit M109 Paladin bude vysoké desítky sekund trvat než otočí věž do sprévnpozice na dělo nabijí.

To celé bude mco fungovat jen pokud tak jako tak někde poblíž bude radar schopný navádět palbu na pohyblivé cíle. Sečteno a podttženo je to vlastně nesmysl schopný fungovat jen za těch nejpříznivějších podmínek, kterých je dosahováno jen při cvičeních kdy všichni dopředu vědí co přiletí odkud to přiletí a i tak to co letí nesmí byt svižné a obratné. Srovnávat to proto s klasickou PVO jako je třeba zmiňovaná RIM-162 je nesmysl. Když by se to už s něčím mělo srovnávat tak s Ruským Pancir S2, ale to by zase nevycházela ta láce za výstřel o obratnosti a rychlosti nasazení nemluvě, Pancir S2 má reakční čas do 6s a je schopen operovat samostatně i v rámci vícevrstvé PVO.

+3/−8
11.9.2020 10:51

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...