Neděle 25. září 2022, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. září 2022 Zlata

Pilot, který odstartoval vylodění v Normandii, slaví stovku. Za kniplem

„Jak jsem se dožil takového věku? Za to můžou geny a mizerná německá protiletadlová palba“, říká s úsměvem muž v uniformě s nášivkou okřídlené pochodně na levém rukávu. 20. července 2022 slaví sté narozeniny a je posledním pilotem z dvacetičlenné skupiny letounů C-47, které prvními výsadky průzkumníků de facto odstartovaly vylodění v Normandii 6. června 1944.

Od vzletové dráhy základny RAF North Witham se odlepuje dvacítka dopravních letounů C-47. Je 5. června 1944 přesně 23:20. Měsíc je téměř v úplňku a zbývá necelá hodina do dne, který se stane možná nejdůležitějším okamžikem druhé světové války. Letouny jsou trochu zvláštní. Na břiše stoje je znát malá kopule zvláštního radaru. Na zeleném nátěru mají pouze černobílé invazní pruhy, žluté číslo na ocase a velké bílé číslo v přední části. Žádná jména členů posádky pod oknem, žádná malba pin-up girl pod kokpitem.

Poslední briefing před odletem na misi, která prakticky zahájila den D. 5. červen, 1944. Pilot David Hamilton zcela vlevo. Dnes pplk v.v. a poslední žijící pilot letounu C-47 tzv. Pathfinders, který vysadil první americké výsadkáře na území Francie v noci z 5. na 6. června 1944

„Byla to má první bojová mise a občas se mě ptají, jestli jsem měl strach. Ne. Cítil jsem úzkost z pocitu zodpovědnosti. Jako stíhač máte zodpovědnost jen sám za sebe. Já měl ale na palubě 26 lidí. Já, kopilot, navigátor, radista, velitel výsadku, dvacet výsadkářů a pozorovatel“, říká dnes v řadě rozhovorů (a také v této přednášce z roku 2009: "„Sie Kommen“ (They’re Coming)“ by David Hamilton (erau.edu) ) podplukovník letectva Spojených států ve výslužbě David Hamilton. Jeho letoun nesl na sobě číslo 14.

„Po startu jsme letěli ve výšce 1 500 stop (asi 457 m, pozn. red.), rychlostí 155 mph (asi 250 km/h, pozn. red.). Když jsme se dostali na vodu, sklesali jsme na 50 stop (15 m, pozn. red.).“

Letouny letěly nejdříve od severu, ale nad kanálem La Manche pak odbočily západním směrem, aby se posléze obrátily zpět a k francouzskému poloostrovu Cotentin, nízko, pod dosahem německého radaru, přilétly od západu. Devět stojů mělo připravit prostor pro první zónu výsadku, dalších devět pro druhou zónu výsadku a dva letouny nesly muže, kteří měli zajistit přistávací zónu kluzáků.

Pilot David Hamilton v roce 1944. Dnes pplk v.v. a poslední žijící pilot letounu C-47 tzv. Pathfinders, který vysadil první americké výsadkáře na území Francie v noci z 5. na 6. června 1944

„Před francouzským pobřežím jsme to zvedli na 900 stop (asi 270 m, pozn, red.) a asi za dvě minuty jsme vlétli do pásu mraků, které nikdo nečekal. Táhl se asi 5 mil ve výšce 800 až asi 1 400 stop. Nemohli jsme to hlásit, nemohli jsme porušit radiový klid. Museli jsme se s tím nějak vypořádat.“

Pathfinder

Muži z jednotky Pathfinder (průzkumník, či stopař) měli za úkol seskočit na vytipovaných bodech a zajistit tato místa pro přistání více než 13 tisíc výsadkářů a více než pěti stovek kluzáků. Pro tento účel měli vojáci k dispozici také naváděcí vysílač Eureca. Bylo něco po 1:15 v noci. Na celou akci měly tyto dvě stovky mužů jen asi hodinu. Celá operace Neptune byla kvůli počasí opožděna o 24 hodin, přesto nízká oblačnost nad kritickým místem v danou chvíli nadále zůstávala.

Posádka letounu č. 14 před startem, odpoledne 4. června 1944. 21letý kapitán letadla David Hamilton vpravo dole.

„Němci po nás stříleli, naslepo do mraků. Ve skutečnosti tam byla celá divize německých výsadkářů, o které nám neřekli, nebo o ní nevěděli. Nakonec se mraky trochu rozestoupily, rozsvítil jsem zelené světlo a během deseti sekund byli všichni výsadkáři venku. Později jsem se dozvěděl, že šest z našich chlapců dostalo zásah, než dosedli na zem. Jeden zemřel a ostatní byli zraněni.“

Pád do bažiny

Seskok mimo vytyčený cíl či nepřátelská palba bohužel nebylo jediné nebezpečí, které na výsadkáře v Normandii čekalo. Doslova pastí se později staly zaplavená údolí řek La Dovue a L´Aure.

Výsadek při oslavě 100. narozenin Davida Hamiltona

„Je škoda, že jsme nemohli porušit radiový klid a ohlásit mraky nad zónou výsadku. Zachránilo by to hodně životů. Hodně výsadkářů se utopilo v rozvodněné řece. Snímek z výšky 20 tisíc stop vypadal jako tráva, Modlili jsme se, aby se našel někdo dost šílený na to, aby tam udělal pár fotek ze Spitfiru z výšky 800 stop. To by pak viděli, že se tam leskne vodní hladina. To ale neudělali a hodně chlapců se tam utopilo,“ vzpomíná veterán.

Radar dostal neštovice

Letoun C-47 jednotky Pathfinder byl vybaven zcela zvláštním vybavením. Na břichu stroje byla rozpoznatelná kopule, která podle Hamiltona ukrývala radar SCR 717 vyvinutý Brity a postavený v USA. „Ve 100 stopách ukazoval řeky, silnice, kanály, elektrické vedení. V kombinaci se zařízením G-Box jste na sto mílích (160 km, pozn, red.) mohli určit svoji polohu na 75 yardů (asi 68 m, pozn. red.). A naši navigátoři byli nejlepší v letectvu, trénovaní v RAF. Měli jsme letadlo za 100 tisíc dolarů a dalších 500 tisíc stál radar. A vyplatilo se to,“ doplňuje Hamilton.

Vylodění techniky na pláži v Normandii

Ostatní letouny, které měly následně vysazovat další muže, ale musely kromě běžné srovnávací navigace spoléhat jen na naváděcí signál pozemních vysílačů Eureca. Pro posádky stojů Pathfinder však akce končila a nyní šlo o to dostat se co nejrychleji pryč.

„Dal jsem plný plyn a vymáčkl z toho snad 200 mph (321 km/h, pozn. red.). Velmi nízko. Kopilot mi řekl, raději to trochu zvedni, nebo s sebou vezmeš věž kostela Sainte-Mère-Église, což je prý fakt blbý způsob, jak se stát katolíkem,“ směje se po 78 letech pilot.

Když se letoun dostal nad moře, zavolal na kapitána operátor radaru. Měl obavu, že se jejich radar rozbil, něco takového ještě nikdy neviděl.

„Obrazovka vypadala, jako by radar dostal neštovice. Svítilo na něm tolik teček, že byste klidně mohli přejít z Francie do Anglie suchou nohou.“

Vylodění v Normandii

Přesné zařízení se ovšem nemýlilo. David díky němu viděl invazní lodě, které se blížily k francouzskému pobřeží. Bylo asi 1:45. Na pláže se Američané, Britové a Kanaďané vylodili až kolem 6:30 ráno.

„Poslal jsem svého kopilota, aby se na radar taky podíval. Když to viděl, vyhrkl, ‚proboha, Dave, co tady děláme?‘ Já jsem mu na to odpověděl, že letíme domů, jak nejrychleji můžeme.“

Letový záznam a Individuální letový záznam pilota Davida Hamiltona z letu z 5. na 6. června 1944, kdy v severní Francii vysadil první výsadkáře (Pathfinders).

V trupu Hamiltonova stroje C-47 bylo asi 300 děr. Jedna špička křídla byla ustřelená.

„Když jsme přistáli, nemohl jsem vypnout motory, protože vypínače magnet byly ustřelené. Musel jsem pozavírat přívody paliva a počkat. Kdo zná C-47, ví, že to chvíli trvalo, tak dvě tři minuty.

Z války do války a předek na bankovce

David Hamilton se později jako dopravní pilot účastnil bojů v Belgii, Francii a Itálii. Evakuoval zraněné, shazoval zásoby, vysazoval výsadkáře, vozil palivo. Na sklonku roku 1944 pak přišla zpráva o otcově infarktu a Dave dostal dovolenku na cestu domů.

Pilot David Hamilton slaví své 22. narozeniny. Řím, 20. červenec 1944.

Je nutno poznamenat, že David pocházel z velmi prominentní americké rodiny. Jeho otec, pilot první světové války, působil v meziválečném období ve filmovém byznysu a malého Davida učil prý tančit sám Fred Astaire. I Hamilton senior sloužil pak v druhé světové válce a ve vysoké armádní funkci byl dokonce vyznamenán Medailí cti. A když bychom se ponořili hlouběji do rodu Hamiltonů, najdeme jejich předka, politika Alexandra Hamiltona, na desetidolarové bankovce.

Alexander Hamilton na desetidolarové bankovce.

Když už byl Dave doma, rovnou se oženil. Stále čekal, že ho pošlou zpět do Evropy nebo do Pacifiku. Namísto toho se stal armádním důstojníkem pro styk s veřejností na základně Baer Field ve státě Indiana. Později, po odchodu z armády, pracoval jako dopravní pilot. Nicméně za války v Koreji opět narukoval a absolvoval jako dopravní pilot 50 misí.

Pilot David Hamilton v roce 1943

„A také jsem odlétal nějaké mise v Kanadě, kde jsme létali společně s kanadským letectvem. Pozorovali jsme Sověty. Fotili jsme si je, oni si fotili nás a navzájem jsme si mávali,“ směje se Hamilton.

Letectvo definitivně opustil v roce 1963 a podnikal v oblasti reklamy. Létat, alespoň soukromě, však nepřestal.

„Měl jsem své letadlo až do svých 90. Pak jsme ale dali s dětmi hlavy dohromady a řekli si, myslím, že je čas, a prodal jsem ho. Byl to nádherný dvoumotorový Piper Navajo B.“

Pplk. v.v. David Hamilton u letounu C-47 při oslavě svých 100. narozenin, Frederick, Oklahoma, USA

Od chvíle, kdy 21letý poručík na své první bojové misi vysazoval první americké vojáky, kteří v druhé světové válce vstoupili na území okupované Francie, uběhla dlouhá doba. Podplukovník ve výslužbě David Hamilton se 20. července dožívá 100 let. Toto jubileum oslavil jak jinak než za kniplem letounu C-47. A ke gratulacím z celého světa se připojila i redakce Technetu.

Redakce Technetu přeje panu Davidu Hamiltonovi vše nejlepší ke 100. narozeninám. Zleva: Roman Všetečka, Aleš Vašíček a Václav Nývlt.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte historii československého letectva a jeho letadla?

Svého času se 17. září slavil Den československého letectva. Své znalosti z historie této složky československé armády...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Zbraně v rukou Volkssturmu. Byly jednoduché, aby řešily problém s výrobou

V roce 1944 začal vznikat v nacistickém Německu program speciálních ručních zbraní pro lidovou domobranu, tzv. oddíly...

Poprvé s československým letounem i motorem se letci vydali do Kodaně

Dálkové a propagační lety československých letců v dobách první republiky nebyly ničím neobvyklým. Některé jsou známé,...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

Stíhací Frankenstein. Ukrajinci vyzbrojili MiG-29 americkými raketami

Nejpozději na počátku studené války se všechny zbrojní školy (tanková, letecká, dělostřelecká…) rozdělily na dvě...

Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi
Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi

Mary Kay slaví 25. výročí na českém a slovenském trhu. To už je pořádný důvod k oslavě a při té příležitosti jsme si pro Vás připravili soutěž o...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...