Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. prosince 2021 Blanka

Diskuse k článku

Ukradené plány Concordu pašoval Štefan Krigovský v tubě od zubní pasty

Slovák Štefan Krigovský byl jako mladík poslán do francouzské klášterní školy, z níž vyšel jako kněz. Později své kontakty využil, aby pro sovětský blok získával tajné informace. O životě tohoto špiona píše Karel Pacner.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K80a34r55l 81R65i53e46g60e68l 4344352188836

Pane Pacner, Concord letal 37 let, bez zavinene v!astni zavady, oblibena v dobe bez internetu byla zejmena linka Londyn -USA, kde jste rano odleteli na poradu ci podepsat smlouvu a vecer jste byli uz zpatky doma. Vibracemi rozklepani a hlukem ohluseni clenove strany, si to uzivali 6 mesicu, s rizikem vyskytu celkem kolem 300 vaznych zavad za letu...no ale zase to byli prvni zkusebni kralici. Srovnavat to jako uspech muze jen clovek mdleho rozumu!

0/0
15.10.2020 8:44
Foto

K71a20r94l 20R43i53e14g31e59l 4254402178316

Concorde navrhovali inzenyri, kteri pracovali jeste na Spitfiru...suplerou. V celem letadle nebyl jediny mikroprocesor. Nejcennejsim clenem posadky byl "bortak" ktery sledoval a stopkami meril zmeny dat stovek analogovych pristroju a byl "dozivotne" pridelen k jednomu jedinemu vyrobnimu cislu draku exklusivni smlouvou. Bez jeho pritomnosti nesmela masina nahoru...max.rychlost mela omezeni jen narustem teploty potahu trenim...

0/0
15.10.2020 9:00
Foto

M76i86r10o35s83l85a42v 63S83t31e25i14n86e53r 2286730750576

Ruský problém byl vždy jejich izolace. Západní konstruktéři si prostě koupili, co potřebovali, třeba integrované obvody, speciální slitinu, měřící přístroj, Rusové neměli třeba ani ty baterky do hodinek.

Katalog součástek pro konstruktéry třeba v elektronice měl v USA nějakých 700 stránek. Vše na skladě, jenom objednat potřebné množství. V Rusku to bylo nesrovnatelně složitější, mnoho zcela elementárních součástek si museli vyrábět sami. Integrované obvody z NDR měly zpoždění několik roků proti těm z USA. I ty z ČSSR byly jenom ve velmi omezeném sortimentu a také ne vždy v potřebném množství dostupné.

Reagan ty ruské vývojáře zkrátka zahltil, na tu úroveň, jako Silicon Valley se Rusové nemohli nikdy dostat. Už kvůli nedostatku potřebných odborníků, zkušeností, peněz.

Rusové mohou postavit třeba několik prototypů s díly, nakoupenými oklikou přes šmelináře z Arábie nebo z Afriky, samozřejmě nehorázně předražené, ale sériová výroba, to je už zcela jiná věc.

+5/0
13.10.2020 23:20
Foto

K78a43r68l 47R20i93e28g50e47l 4674322658936

Presne, zapominate ovsem na totalne monopolni dodavatelsko-odberatelskou vyrobni zakladnu cehokoliv v Rusku a tim spise v byvalem SSSR. Takze konstrukter musi pouzit to co je k dispozii a jenom to, za podminek a s vlastnostmi ktere diktuje vyrobce. Nema jinou moznost. U komplikovanych vyrobku je pak celek jen tak spolehlivy jako jeho nejmene spolehliva cast...z desitek tisicu!

+2/0
14.10.2020 15:32
Foto

K47a59r88l 66R46i35e84g47e92l 4544982508936

U takoveho slepence, zavisi zivoty a obrovske hodnoty na tom co kdo nalhal do atestu...

+1/0
14.10.2020 15:36
Foto

J89a32r89o34s39l55a12v 45V96e47v83e65r91k80a 8832467287200

no hezke...ale s cinanama to Usaci podcenili, nechali si ukrast spoustu technologii a knowhow....ted uz je zacina Cina predbihat...

Rusaci uz nejsou prakticky nebezpecni... zustavaji pouze marketingovym nepritele, menit znacku je zbytecne drahe ze....

+2/0
12.10.2020 17:58
Foto

T97o88m82á64š 25M30a17c92e88j37k64a 6331432287527

Čína to ani nemusela krást, když to tam firmy ze Západu navozily sami a pak je to i naučily ovládat a používat.

+5/0
12.10.2020 19:35
Foto

M29i70r38o25s18l21a30v 29S96t98e75i32n74e64r 2506470280826

Čína má především lidský potenciál, mnohonásobně převyšující ten ruský a s americkým bude v dohledné době konkurovat.

+1/0
13.10.2020 23:22
Foto

K56a20r66l 38R74i12e82g41e50l 4284472218626

Omyl. Co Cina umi, predvedla uz Coronavirem. Centralne rizene "hospodarstvi" trpi porad stejnymi problemy.

+1/0
15.10.2020 8:49
Foto

V29á41c46l30a52v 68H38o16s88c77h 8916828882911

Člověku je až stydno, v jakém zlodějském zřízení to žil. Ale zase byly povinné kontroly zubů, to ano.

+6/−1
12.10.2020 17:21
Foto

K51a52r50l 18R80i76e33g60e23l 4534682558836

Kvalitu a provozni spolehlivost nemuzete nikdy obdrzet stranickym vynosem ci centralnim planovanim, rodi se bolestne znovu a znovu pod nikdy neustavajicim konkurencnim tlakem.

+2/0
13.10.2020 9:38
Foto

V66á92c82l17a43v 79N44o84v53o22t81n19ý 6226922786282

Sorry, mělo být +

0/0
14.10.2020 9:02
Foto

K83a49r82l 56R40i87e98g19e65l 4444392678276

Tak odborníkům v letectví bylo už po vzletu Tu-144 jasné že jde o okopírovaný a i na sovětské poměry dost nevhodně upravený zmršenec. Náš časopis L+K vydal tenkrát ihned speciální ročenku s velkým článkem vypočítávajícím čím se oba typy liší. Už jen vyvinout křídlo které by optimálně "fungovalo" v tak obrovském rozsahu rychlostí byl konstrukční oříšek pro mnoho inženýrů na mnoho let, o motorech ani nemluvě, však také Francouzi odzkoušeli cca 9 diametrálně různých kombinací profilů a půdorysu v aerodynamickém tunelu, než přišli s kombinací proměnného profilu a dvojité zalomené delty využívající při malých rychlostech pro tvorbu vztlaku obřího trojrozměrného víru nad celým horním potahem. Na to v SSSR soudruzi ovšem neměli znalosti, čas ani kapacity, tak opajcli nahonem k čemu se včas dostali, zcela určitě nikoliv k podrobným koordinátům profilů...motory soustředili do středové gondoly protože si nedovedli představit jak by kompenzovali asymetrický tak po tradičním vysazení jednoho či dvou za letu, ovšem pak neměli kde zatáhnout přední podvozkovou nohu - tak "rozpojili sací kanály". Pevnostně se pokusili si zjednodušit konstrukci draku dolnoplošným uspořádáním, pak jim ovšem vyšla příliš vysoká poddimenzovaná přední podvozková noha, která trpěla lomy...Tu-144 první verze byl velmi nebezpečný, při přiblížení obtížně ovladatelný stroj, schopný zastavit jen s brzdícím padákem. Slabé motory běžely trvale v cestovním režimu s přídavným spalováním a stroji chybělo místo pro odpovídající palivovou nádrž při takové jejich spotřebě...takže se Tupolev pokusil nahonem postavit hodně upravenou verzi dva - "s fousama" tam už bylo více sovětské invence nicméně se drak s minimem paliva a bez cestujících rozpadl ve vzduchu v Paříži při násobku pouhých 2,5 G ve vzduchu před očima odborníků z celého světa...no jedno prvenství zůstalo navěky, žádný z obou typu nepřevzal nikdy ani ve snu domovský Aeroflot.

+9/−2
12.10.2020 13:41
Foto

K91a61r95l 83R70i23e16g69e57l 4134542168116

Létali s nimi jen ti nejzkušenější - zaletávací piloti Tupoleva a každou přípravu ke každému vzletu musel osobně schválit vedoucí konstrukční kanceláře a piloti seděli vždy na vystřelovacích sedačkách...

+2/0
12.10.2020 13:45
Foto

K39a70r40l 95R86i97e15g76e73l 4704212258946

S provozem i druhé verze s fousama, byly neskutečné potíže a tak se sám Tupolev odhodlal k bezprecedentnímu kroku - požádal britskou vládu o odbornou inženýrskou pomoc s jeho "doléčením" alias certifikací...netuše jistě jak všechny tím pobavil. Byla pochopitelně zdvořile odmítnuta.

+3/0
12.10.2020 13:53
Foto

P67e82t26r 72H14o21l26e91c91e25k 1969487978860

Kolik lidí asi při tom výbuchu plynovodu umřelo?

+2/0
12.10.2020 10:48
Foto

K18a69r79l 93R75i55e10g27e67l 4224772468346

Tak to je zcela určitě dodnes tajné. A kolik jich umřelo při atomových havariích - nestabilního reaktoru Černobylu určeného primárně pro výrobu jaderných zbraní a ještě horší ovšem mnohem lépe utajené jaderné havarie v Čeljabinsku. Taky zcela jistě tajné, pokud to v SSSR ovšem vůbec počítali...

+5/0
12.10.2020 13:02
Foto

F90r53a31n49t80i87š12e39k 88P96á52p90a38y 2232189237727

V tej dobe bol reaktor Černobylského typu primárne na výrobu elektrickej energie, preto bol taký veľký a tým pádom aj nebezpečný, lebo v tak veľkej aktívnej zóne sa nedokázalo presne merať rozloženie neutrónového toku. Samozrejme z vyhoretého paliva sa dalo extrahovať Plutónim239. Ale to je aj v našich reaktoroch. A pretože vyhoreté palivo z RVHP sa prepracovávalo výlučne v ZSSR, mali materiálu na výrobu bômb dostatok. Okrem toho sa už vyrábali hlavne vodíkové bomby, ktoré toľko štiepneho materiálu nepotrebovali.

+1/0
17.10.2020 1:27
Foto

K90a97r10l 88R44i95e78g94e64l 4244772988696

Díky za upřesnění, monopolní dodavatelsko-odběratelská základna se projevovala např. i v tom, že v Jaslovských Bohuniciach ve velině atomové elektrárny jsou stejné "budíky" jako v sovětských atomových ponorkách. Jistě ještě s "Burdovými péry".

0/0
21.10.2020 14:33

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...