Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Diskuse k článku

Do ostrých akcí nad Francií se naši letci dostali už za podivné války

Výrazných úspěchů v boji proti Hitlerovskému Německu dosáhli českoslovenští letci již v řadách francouzského letectva. Plně se to rozhořelo sice až při bitvě o Francii, která začala 10. května 1940, ale první úspěchy a první ztráty přišly mnohem dříve – během tzv. podivné války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J54i71ř74í 14J28i16r32o56u69d65e45k 8216169554594

R^

+2/0
5.4.2020 18:49
Foto

J44i68ř88í 33J66i85r61o85u16d59e21k 8436459654474

P.S.: PRO FANDY TĚCHTO TÉMAT, SPOJENÝCH S NAŠÍ HISTORIÍ LETECTVÍ VIZ. : Rytíři nebes -,,ohlédnutí“- květen- r. 1940 a r.1945 - Blog iDNES.cz

0/0
5.4.2020 19:13
Foto

M25i89c45h70a66l 52G35r24e56š93l43i33k 9541916362376

Bohužel na modelářském trhu není nikdo, kdo by nabízel kvalitní modely francouzských letadel z té epochy (snad s výjimkou D-520, německé nejsou problém). Člověk by si rád postavil nějaké stroje čs. pilotů. Dnes je situace taková, že je "prospitfirováno, promesserschmittováno... prosté od Bitvy o Británii je asi vše). Na druhé straně se firmy musí živit a reagovat na mainstream... takže i chápu.

+3/0
5.4.2020 16:21

M48i64r63e63k 80Ř41í84h50a 8475471215623

No záleží na měřítku ale třeba v 1:48 je tu pěkná D.520 a H-75 (pravda letitý) i MB-152 je už nový.Jen MS.406 je na tom nejhůř. A ten se má taky objevit. V 1:32 existuji modely o Azuru. Přece jen jsou to okrajové typy a hlavní výrobci potřebují vydělat ...

+2/0
5.4.2020 18:07
Foto

M69i82c49h83a41l 79G30r73e54š63l30i45k 9861736542986

Tu pěknou D. 520 od nejmenované japonské firmy mám. O letitém letitém H-75 jsem uvažoval, je to spíše dnes u polotovar, tedy více práce než zábavy a já se nepočítam mezi modeláŕské masochisty/kouzelníky. MS-406 v 1/48 mám, ale resin. MB-152 jsem nějak nezaregistroval, ale podíval jsem se, že asi máte pravdu. :-)

0/0
5.4.2020 18:51

R21i92c35h58a67r94d 57A79u63b34r62e73c51h96t 8580140818527

Special Hobby/Azur naopak jede Francouze ve velkém. Podobně AZ Model, který nabízí v 1/72 třeba i ty hawky H-75, stejně jako AML. Blochů jsou tuny, opět od zmíněných firem, i v 1/48.

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=6303

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=678

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=1436

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=3666

0/0
5.4.2020 20:26
Foto

M13i79c47h71a16l 12G76r88e18š80l29i90k 9251886792266

H-75 od Azuru v 1/72 mám... jenže když vezmete, že preferuji 1/48, tak je to až na D-520 zoufalství i dle vašich vlastních odkazů. ;-)

0/0
5.4.2020 20:58
Foto

J14i88ř28í 25J31i66r37o32u25d49e80k 8776709254214

Prodával se u nás model MS406, a to i s jedním z příběhů mého otceR^ Zmínka též viz.:Sladká i hořká Francie - Blog iDNES.cz

0/0
5.4.2020 19:00
Foto

M89i95c40h55a62l 51G64r27e68š71l81i15k 9701576622266

Asi právě tenhle mám. Jiný podle mně nebyl. ;-)

0/0
5.4.2020 20:00
Foto

M41i10c91h33a58l 49G94r35e79š64l97i90k 9381406612776

Tak jsem schválně zaběhl do svého "velkoskladu" a na jedné starší krabičce je letoun s taktickým číslem "bílá 34" spojován s "jakýmsi", sgt. Miroslavem Jiroudkem. Shoda příjmení asi nebude náhodná. :-)

+1/0
5.4.2020 20:17
Foto

J27i84ř87í 45J62i46r25o97u44d27e45k 8196609184744

Vskutku není. A mám v rod. archivu celou řadu materiálů, dokladů i foto, mnohé i s podpisy těch, z nichž někteří jsou v článku zmíněni.

+2/0
5.4.2020 20:24
Foto

J15i82ř48í 87J53i22r74o25u64d26e74k 8566709224334

P.S.: A MNOHÉ JSEM I ZVEŘEJNIL;-)

+1/0
5.4.2020 20:26
Foto

M65i90c53h96a26l 35G94r25e11š43l64i74k 9871486882866

Podíval jsem se do jedné knihy a vlastně ten konkrétní letoun (bílá 34) měl být rozbitý po nouzovém přistání, když ho přelétával sgt. Jiroudek.

+1/0
5.4.2020 20:55
Foto

J60i73ř81í 58J12i84r28o85u61d62e67k 8226879904334

Při nouzáku poškozen nebyl. Praskla mu totiž ojnice v motoru,, ovšem přistání otec zvládl. Snímky coby rozbitého stroje pořídili až němci, a vydávali jej za sestřelený.;-)

+1/0
5.4.2020 21:52

J90a42n 53B73o48r92ů35v23k58a 9145481835236

Třeba: https://www.mn-modelar.cz/cz-detail-902066574-.html - ale máte asi pravdu, toto je vyjímka

0/0
6.4.2020 10:24
Foto

I65v72o 84P38a13v52e92r97a 6686378158785

Co Josef František? V několika polských zdrojích se píše o jeho sestřelech ve Francii. Údajně až 11- ti německých strojů.

+1/0
5.4.2020 8:35
Foto

M38i89c38h14a46l 13G91r20e11š21l11i48k 9551636722116

V jeho letovém zápisníku, nebo ve francouzských záznamech není uveden ani jeden. Takže zřejmě jenom vymyšlená legenda.

+1/0
5.4.2020 10:58
Foto

I68v43o 74P87a29v54e11r33a 6596258298895

Skutečně obdržel Croix de Guerre za to že zalétaval letadla? Buď jak buď, nejsem v této oblasti nijak extra znalý, ale před par lety jsem byl nahodou účasten pojmenování jedné ulice po tomto letci/bojovníkovi. S přednáškami a vojenskymi poctami pro narodniho hrdinu. Akorát to bylo v Polsku...

+1/0
5.4.2020 14:44
Foto

M32i94c84h62a24l 82G19r87e87š19l65i93k 9471716222266

Není důkaz, že by ho obdržel. Nenašel se ani v jeho pozůstalosti (např. čs., polská a britská vyznamenání ano), taky ve francouzských zdrojích není o tom žádná zmínka. Vypadá to taky jako součást legendy. Historici taky prohledali archivy v souvislosti s tím, že by bojoval pod cizím jménem. U všech sestřelů jsou i fotografie pilotů a žádná ho ani vzdáleně nepřipomíná. Jeho vlastní letový zápisník z Francie vypovídá o cca 10 nalétaných hodinách a byl řádně uzavřen.

Ty svědectví o 11 sestřelech jsou různorodá a pravdivost části z nich již vyloučili archivní záznamy. Kupř. ten, že sestřelil 11 letounů na stroji Caudron C-714C.1 Cyclone u francouzské jednotky (dvě tvrzení). Realita: žádná francouzská je neměla , byly výhradně ve výzbroji GC I/145 (polské). Ta s těmi stroji získala 8 - 11 sestřelů. Jsou známí všichni piloti i pozemní personál až do posledního mechanika. Jediným jejím českým příslušníkem byl četař. Ladislav Uher (později padl v Anglii).

+7/0
5.4.2020 15:24
Foto

J27i31ř64í 11J82i58r32o79u18d60e77k 8156409234834

I někteří naši piloti prodělávali výcvik i na Caudronech v Chartes. Zda FF obdržel FRANC. váleč. kříž, TO NEVÍM Můj otec ano a to s palmou. Na sklonku svého života i Fr. rytířsk. řád. A ne sám. Mám fota i doklady.

0/0
5.4.2020 20:36
Foto

M56i80c95h34a47l 95G27r39e66š74l62i45k 9741946122756

Výcvik prodělávali i na veteránech. Ale nebojovali na nich.

0/0
5.4.2020 20:59
Foto

J12i36ř78í 67J57i42r69o66u51d86e34k 8836189514954

To přeci netvrdím, že na nich bojovali. Na čem otec prodělával přezkoušení a výcvik, to mám zdokumentováno, počínaje od výcvik stř. v Pau, a to již počátkem září 39, tedy nedlouho poté, co Fr. vyhlásila válku němcům. Následně přešel na vlast. žádost do Chartres.Mám i jeho pilot diplom fr. stihače;-)

+1/0
5.4.2020 22:04

R13o41b38e69r69t 10V75á93l86e59k 7551110650187

Tam je bohužel víc proti než pro. Myslím že tuto zprávu (nechci říct legendu) živil i Balejka. Těžko říct, zda se dovíme někdy skutečnost.

+1/0
5.4.2020 17:58
Foto

J63i30ř14í 15J33i97r47o82u80d24e88k 8396189104624

Pan B. byl mnohým naším pilotům znám coby ,,pohádkář";-)

0/0
5.4.2020 20:39

J86o74z43e62f 42B34e74v15i94l36a80q25u76a 9325659911331

Super!R^ Hrozne obsiahla téma (a zaujímavá) - dúfam bude pokračovanie.;-)

+3/0
5.4.2020 8:12

J15o46s47e81f 10M84e70r68u25n88k52a 6972600683467

V literatuře, ale ještě z doby bolševika, jsem četl, že naši letci ve Francii často ani nedostali pořádně najíst. Je to pravda, nebo je to přehnané ?

Že ale postoj Francie byl především zpočátku arogantní je fakt. Naši letci si užili dost.

Chtěli bojovat proti Němcům a ne šlapat písek v Africe.

0/0
5.4.2020 5:54

T87o28m52á95š 23H76a89t13a68n 3939323889560

Co jsem cetl od Fajtla Sestrelen, tak ten spis nechapal jak se v legii jidlem plytvalo.

+3/0
5.4.2020 7:57

J75a80r89o56s18l52a90v 36P10r77o26c16h27á73z89k35a 8248454589473

Stejně jako na Slovensku během povstání.

0/−1
5.4.2020 8:04

J61o71z79e19f 88B11e30v46i52l24a92q52u19a 9885779671801

8-o

0/0
5.4.2020 8:11

T98o16m34á68š 67H71r22u34b32ý 4329500754676

Tihle je nejspíš pohádka, viz níže zmíněný Fajtl, dále M.Vild ve svých pamětech také byl se zaopatřením celkem spokojen a psal také spíš o plýtvání atd. Problém byl skutečně na počátku se snahou všechny natvrdo poslat do cizinecké legie, až po delších sporech byl přidán dodatek o přesunu do klasické armády v době války. Mimochodem k jistému překvapení "starousedlíků v legii" to Francouzi dodrželi zcela korektně bez námitek...

Asi mohl být nějaký problém u úplně prvních příchozích do Francie, kdy byl pro vstup do legie místy i dost ostrý nátlak, ale po vzniku dohody o dodatku pro případ začátku války to již probíhalo zřejmě dost plynule.

0/0
5.4.2020 11:23

T20o55m69á26š 76H65r91u88b35ý 4709100764426

Mimochodem ta vaše poslední věta je nesmyslná a ukazuje nepochopení situace. Češi po příchodu do Francie zcela jistě nemohli bojovat proti Němcům, protože Francie nebyla s Německem ve válce! Podle platných konvencí je víceméně měli Francouzi povinnost strčit do internačního tábora a následně buď vrátit domů anebo převést do režimu azylového řízení, ale ani náhodou je nemohli legálně zařadit do své armády. Využití cizinecké legie bylo jediným legálním postupem, jak uprchlíky zařadit do vojenského výcviku atd.. Dá se říct, že po získání zmíněné dohody o propuštění při vstupu Francie do války to bylo řešení ideální - po vstupu do války mohli být zařazeni do armády (což se nakonec stalo), kdyby hypoteticky k válce nedošlo, tak by pro změnu splněním závazku v legii na 3-5 let získali přístup k občanství a odpadlo by riziko jejich nuceného vrácení "domů".

0/0
5.4.2020 11:37

J57o67s36e37f 59M91e90r28u88n75k89a 6742480463567

Jasně, ten můj zdroj byl starý dobrý známý Eduard Čejka. A situaci, že náš pilot havaroval v důsledku slabosti způsobené hladem, popisuje i po 1.9. 1939.

Že Čejka není spolehlivý zdroj vím, tušil jsem že jde o výmysl, ale chtěl jsem si to ověřit. Tedy děkuji za informace.

0/0
5.4.2020 12:09

J86i48ř34í 62K36o95d54ý75d74e53k 7960870426193

Vilém Bufka ve své knize (vydaná tuším 1968) si stravování u Francouzů pochvaloval.

0/0
5.4.2020 12:17
Foto

P98e39t90r 21Š10r45a84i74e39r 9403312862907

No četl jsem zápisník jednoho našeho pilota. Bohužel teď se mi titul nevybavuje. Ale píše tam, že byly ohromné rozdíly mezi důstojníky a mužstvem ...Naši měli i tak plat nižší, než Francouzi, a ještě k tomu zpočátku neměli žádné hodnosti ...

0/0
5.4.2020 20:08

M29a80r30e78k 29G77a52j64d71a 4443144326662

Jak může být Mořkov Moravskoslezský, to je jako by byly Domažlice Českobavorské. Je Moravský.

+1/0
5.4.2020 1:08

R81a23d38e48k 26F82o90l88p97r63e88c38h63t

Bylo to myšleno podle dnešních krajů, už je to v článku uvedeno přesněji.

+6/0
5.4.2020 1:23

M70a27r55e26k 47G70a16j24d33a 4963544756532

No ale ty kraje přece takto zeměpisně nedávají smysl. Vím mělo zůstat u původní předlohy ( Brněnský kraj, Ostravský kraj, Budějovický kraj ) a ne použít paskvil Jihomoravský, Moravskoslezský, ( obsahující těšínsko které ve Slezsku nebylo ), Jihočeský ( obsahující moravské města a vesnice ). Pokud se vám novinářům to takto nelíbí, iniciujte změnu, ale nepište nesmysly.

+1/0
5.4.2020 15:39

M33a69r73e94k 17G34a39j86d17a 4463584556492

pardon, těšínsko je sporné ..... :-/ chyba

0/0
5.4.2020 15:41

J42i88ř36í 40K51v66ě17š 1123316362271

Zemské zřízení bylo zrušeno 21. 12. 1948. Od té doby existuje Morava coby zeměpisný pojem pouze jako řeka, nikoli coby územní celek, notabene coby samosprávný územní celek. Btw. ani tehdy to vlastně nebyla Morava, ale Země Moravskoslezská. Názvy Čechy, Morava a (České) Slezsko mají tedy dnes spíše historický než zeměpisný charakter.

+2/0
5.4.2020 17:18

M11a37r88t97i68n 36S47t83a24c56h 7181955802726

pohraniční obec na hranicích protektorátu a třetí říši vyhovuje ?:-)

0/0
5.4.2020 16:25

J34i11r31i 27T22i70c16h83y 2586439752717

Ty historicke uzemni nazvy jsou dnes jiz zcela neprakticke.

0/0
5.4.2020 16:44

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

Najdete na iDNES.cz