náhledy
Lavočkiny La-5FN československých pilotů bojujících na východní frontě.
Autor: sbírka VHÚ Praha
15. září 1944 přistála na letišti Tri Duby čtveřice lavočkinů 1. československého stíhacího leteckého pluku s úkolem prověřit připravenost povstaleckých letišť pro operační nasazení této jednotky. S číslem 58 letěl velitel pluku František Fajtl.
Autor: sbírka VHÚ Praha
Zamaskovaná La-5FN na okraji polního letiště Zolná
Autor: sbírka VHÚ Praha
Slavnostní nástup příslušníků 1. československého stíhacího leteckého pluku pod státní vlajkou na improvizovaném stožáru krátce po přistání na polním letišti Zolná.
Autor: sbírka VHÚ Praha
František Fajtl v kabině La-5FN.
Autor: sbírka Jiřího Rajlicha
Antonín Vendl, jeden z pilotů 1. československého stíhacího leteckého pluku.
Autor: sbírka autora
Na lavočce s trupovým číslem 02 létal během SNP nejčastěji František Chábera.
Autor: sbírka Václava Šorela
Stíhačky La-5FN v hangáru na povstaleckém letišti Tri Duby.
Autor: sbírka Jaroslava Velce
Detail lavočky na povstaleckém letišti. Zřetelné jsou výstřelné otvory dvou 20 mm leteckých kanonů na horní straně krytu motoru, pod křídly jsou pumové závěsníky. To, co trčí ze špice vrtulového kužele, je nástavec pro vnější náhon systému "Hucks" užívaný v případě externího (nouzového) spouštění motoru. Shora na křídlech jsou pootevřeny krytky palivových nádrží, kudy se tankovalo palivo.
Autor: sbírka VHÚ Praha
Stíhačky La-5FN sloužily krátce i v poválečném československém letectvu. Na druhém stroji je zřetelný kruhový československý výsostný znak. Zcela vzadu stojí vojenský dopravní Junkers Ju 52.
Autor: sbírka VHÚ Praha