Jako warbirdy označujeme historická vojenská letadla, která v letuschopném stavu provozují různé civilní organizace, ale i jednotlivci, případně muzejní oddělení regulérních ozbrojených sil (asi nejznámější je Battle of Britain Memorial Flight, tedy historická letka RAF). Jen pro upřesnění, warbirdy nejsou pouze stroje z období druhé světové války a samozřejmě to nemusí být ani typy přímo bojové.
Zatímco od některých typů se to warbirdy na obloze jenom hemží, především řada amerických stíhaček Mustang, tak u jiných typů jsou velkou vzácností. A například z německých stíhaček typové řady Messerschmitt Bf 109 s původními motory Daimler-Benz dnes už snad není v letu předváděn ani jeden exemplář (ještě donedávna létal v USA jeden Bf 109 E-3, výrobní číslo 1342, dnes odpočívá na zemi).
Video se zajímavými letovými záběry „černé 6":
Messerschmitt Bf 109 G-2 Trop, „černá 6“ výrobního čísla 10639, je jedním z nejznámější dochovaných strojů této typové řady (ono těch stodevítek vystavených v neletuschopném stavu v muzeích zase tak málo není, ale „černé 6“ pomohla k popularitě letová aktivia). V letech 1991 byl tento stroj pravidelně předváděn na leteckých dnech ve Velké Británii. Letečtí nadšenci obdivovali jeho autentický zjev, který mu nadělila náročná a důkladná renovace v 70. a 80. letech. V té době patřila „černá 6“, jak se stroji říká podle trupového čísla, mezi stopové množství původních Bf 109, které mohly létat. Jak vzpomínají pamětníci těch akcí, když „černá 6“ zaburácela na ploše a vznesla se do vzduchu, rázem na sebe strhla pozornost a stala se hvězdou dne, „spitfajry nespitfajry“.
Kvůli vzácnosti stroje, včetně jeho původního motoru, a potřeby náročné údržby pro udržení jeho letuschopnosti, bylo rozhodnuto o jeho uzemnění a vystavení v roli statického muzejního exponátu. První vážnější myšleny se tímto směrem vydaly už v roce 1994, ale konečné rozhodnutí padlo pro rok 1997, kdy se měl letoun v roli letové s diváky rozloučit na leteckém dnu v Duxfordu 12. října 1997. Zpočátku samotného vystoupení vše běželo podle plánu, ale potom věci nabraly nečekaný spád. Během tak trochu nouzového přistání skončilo letadlo převrácené na zádech v sousedství letiště. Pilot Sir John Shakespeare Allison naštěstí vyvázl z té lapálie nezraněn, byť až do příjezdu záchranářů byl v kokpitu uvězněn.
Video z posledního letu a nehody „černé 6“:
Poškození draku se týkalo především přídě, zadní části trupu a ocasu. Následovala rekonstrukce, aby se stroji vrátila jeho bývalá krása. Část zle pochroumaného draku postavili restaurátoři novou, hovoří se asi o 30procentním podílu nové stavby na letounu po nehodě. A stejně jako byla „černá 6“ ceněným warbirdem, tak logicky podobně je hodnocena i v roli statického exponátu.
Další informace o tomto letounu – například kde se vzal Gustav, co znamená provedení Trop, jakou měl výzbroj atd. – jsou uvedeny v následující galerii: