Bombardér Manchester zklamal kvůli motorům, ale dal vzniknout legendě

Slabou stránkou dvoumotorového bombardéru Manchester byly problematické čtyřiadvacetiválce R-R Vulture. Na druhou stranu díky tomu vznikla dalším vývojem čtyřmotorová legenda Lancaster, nejslavnější druhoválečný těžký bombardér RAF. Tak trochu opomíjený Manchester si lehce připomeneme na videu a několika fotografiích, které nás nenechají na pochybách, že z něho vyrostl uvedený slavný čtyřmotorák.

V roce 1936 vydalo britské ministerstvo letectví mimo jiných i dvě specifikace na vývoj nových bombardérů.

Specifikace B.12/36 (číslo za lomítkem je rokem vydání, zde 1936, a číslo před lomítkem je pořadové číslo specifikace vydané v daném roce) požadovala čtyřmotorový těžký bombardér. Na jejím základě vznikl Short Stirling, který se stal jedním (a chronologicky prvním) ze známé trojice britských druhoválečných těžkých bombardérů, kam patří ještě Avro Lancaster a Handley Page Halifax. Jen dodejme, že Stirling měl v porovnání s oběma konkurenty nesrovnatelně menší význam v bombardovací ofenzivě proti třetí říši.

Pro nás je však teď směroplatná specifikace S.13/36 na výkonný dvoumotorový střední bombardér. Ve specifikaci byly i takové speciality, že stroj má být schopen bombardovat při mírném letu „střemhlav“ pod úhlem 30° (od vodorovné roviny), také byla požadována možnost nést místo pum dvě torpéda. Ale nejvíc asi překvapil (a to bylo i ve výše uvedené specifikaci B.12/36 na těžký bombardér) požadavek na uzpůsobení letounu pro vzlet pomocí katapultu (myšleno samozřejmě na pozemním letišti, protože se předpokládalo, že při větších vzletových hmotnostech nebudou délky drah na stávajících letištích stačit. Později byly naštěstí takové „nepřístojnosti“ ze specifikací vypuštěny.

Na základě specifikace S.13/36 se firma Avro pustila do vývoje dvoumotorového bombardéru, který dostal jméno Manchester. Jeho hlavním znakem, který se podepsal i na jeho osudu, byly motory Rolls-Royce Vulture. Ministerskou specifikací předepsané výkonové parametry dvoumotorového bombardéru si žádaly použití co nejvýkonnějších motorů, prakticky nebylo z čeho vybírat.

Motor Rolls-Royce Vulture byl osmačtyřicetilitrový čtyřiadvacetiválec s válci do X. Vznikl „spojením“ dvou vidlicových (válce do V) dvanáctiválců R-R Peregrine, které logicky dostaly společnou klikovou skříň s jednou klikovou hřídelí. Už motor Peregrine nebyl prost much a ty samozřejmě podědil i Vulture, přičemž k nim přidal další, větší. Aby se mu „něco nestalo“, tak motor Vulture musel mít markantně snížený výkon (místo 1 800 koní to bylo jen asi 1 500 koní) a maximální otáčky oproti projektovaným, přesto trpěl přehříváním, praskáním ojničních ložisek atd.

Ostatně už tak složitý vývoj R-R Vulture strádal, protože stěžejním leteckým motorem firmy Rolls-Royce byl Merlin, tak potřebný pro stíhačky Supermarine Spitfire a Hawker Hurricane a nakonec i pro další typy. Když všichni viděli, že R-R Vulture není dobrý, byly v roce 1940 zastaveny všechny vývojové práce na něm a jeho omezená sériová výroba. Celkem jich bylo vyrobeno jen 538 kusů a Manchester byl jediným jimi poháněným v sérii stavěným letounem, vedle toho se dostaly do některých prototypů, jako například Hawker Tornado.

Problematické motory R-R Vulture se tedy podepsaly i na nevelkém objemu výroby bombardéru Avro Manchester, bylo to něco málo přes dvě stovky kusů.

První prototyp Avro Manchester

První prototyp se poprvé vznesl 25. července 1939. Jednalo se o středoplošník, svislá ocasní plochy byla řešena jako dvojitá. Tento prototyp postrádal střelecké věže s obrannou kulometnou výzbrojí. Při zkušebních letech bylo zjištěno, že má letoun špatnou směrovou stabilitu. Řešení problému se směrovou stabilitou spočívalo v přidání svislého stabilizátoru (bez směrového kormidla) na trup, svislá ocasní plocha se tak stala trojitou. A rozpětí křídla bylo zvětšeno z 80 stop a dvou palců (24,43 m) na 90 stop a jeden palec (27,46 m). Druhý prototyp měl premiéru ve vzduchu 26. května 1940. Mohl se už pochlubit třemi střeleckými věžemi: příďovou, vysouvací břišní a záďovou. Vysouvací břišní věž byla brzy nahrazena věží hřbetní.

Pro sériovou výrobu vypsalo ministerstvo letectví specifikaci 19/37. Kvůli neustálému vývojovému šolichání motorů se vše protahovalo, a tak první sériové letouny začaly přicházet na svět až od srpna 1940. Po vyrobení dvaceti sériových strojů Manchester Mk.I se změnila podoba ocasních ploch. Došlo k návratu k dvojité SOP, ale o větší ploše než byla u prvního prototypu. Zároveň se zvětšilo rozpětí vodorovné ocasní plochy asi o 1,5 metru. Takto upraveny letoun dostal označení Manchester Mk.IA a postupně byly na tento standard přestavovány i původní Mk.I. Verzí Manchester Mk.IA sériová výroba tohoto typu skončila.

Třípohledový výkres bombardéru Avro Manchester Mk.I plus bokorys verze Mk.IA

Bombardér Avro Manchester Mk.IA měl sedmičlennou osádku ve složení pilot/velitel, druhý pilot/palubní inženýr, radiooperátor, navigátor/bombometčík a tři střelci. Přední a hřbetní věž měly po dvou kulometech, zadní věž čtyři kulomety, ráže kulometů činila 7,7 mm. Hmotnost prázdného letounu byla 14 tun, maximální vzletová 22,7 tuny. Letoun dokázal vyvinout maximální rychlost 425 km/h a létal cestovní rychlostí 360 km/h. S maximálním pumovým nákladem měl dolet 1 900 km. Maximální pumový náklad byl 4 695 kg.

Vzhledem k počtu vyrobených bombardérů Manchester nemohla ani být doba služby tohoto typu nijak dlouhá. A to už jen obecně vzhledem ke ztrátám bombardérů při náletech na třetí říši, protože by v každém případě zanedlouho došly.

Avro Manchester Mk.I

Avro Manchester Mk.IA

První letouny oficiálně vstoupily do služby v listopadu roku 1940 u 207. perutě. První bojovou misi provedla šestice letounů 207. perutě z 24. na 25. února 1941. Té neklidné noci se letci vydali nad bretaňský přístav Brest, kde byl jejich primárním cílem německý křižník Admiral Hipper. Manchestery byly nasazeny i do operace Millenium z 30. na 31. května 1942 proti Kolínu nad Rýnem, kdy se jednalo o historicky první nálet v síle tisícovky letadel a větší (do té akce startovalo 1 047 bombardérů, z toho bylo 46 Avro Manchester). Posledním příspěvkem bombardérů Manchester do bombardovací ofenzívy proti třetí říši byla účast při náletu na Brémy v noci z 25. na 26. června 1942, zde se také jednalo o nálet více než tisícovky bombardérů.

Celkem se tyto stroje objevily asi u tuctu perutí operujících z britských ostrovů, přičemž u některých se pouze mihly (např. kanadská 420. peruť RCAF), nebo nebyly vůbec použity k bojovým letům (např. australská 460. peruť RAAF). Vedle toho sloužily i u některých výcvikových, respektive přeškolovacích jednotek, přičemž v této roli vydržely poslední kusy až do roku 1943.

Manchester se však významně zapsal do historie jiným způsobem než svou operační činností. Při hledání cesty jak z motorové šlamastyky ven, postavilo Avro prototyp označený jako Manchester Mk.III. Ten dostal čtveřici povedených motorů R-R Merlin. Od původních dvoumotorových strojů se mimo jiné odlišoval i větším rozpětím křídla, což i s tím větším počtem motorů souviselo. Pro sériovou výrobu bylo jméno nového čtyřmotorového bombardéru změněno na Lancaster. A jak historie ukázala, stal se Lancaster nejlepším britským těžkým bombardérem druhé světové války.

Jediný vrobený prototyp Avro Manchester Mk.III (vznikl přestavbou jednoho sériového stroje Manchester Mk.I) se stal prvním prototypem legendárního typu Avro Lancaster.

Avro Lancaster, nejlepší britský těžký bombardér používaný za druhé světové války (na fotografii je konkrétně Lancaster B Mk.I).

A ještě poslední zajímavost. Podle specifikace S.13/36 si chtěla s dvoumotorovým výkonným bombardérem poradit i firma Handley Page. Tam však ztratili trpělivost ohledně vývoje výkonných motorů Vulture mnohem dříve, ještě dříve než se dostali byť „jen“ k prototypu pro tyto motory stavěnému. Své projekční snažení zavčasu konvertovali na letoun čtyřmotorový a výsledkem byl již také v úvodu zmíněný Halifax.

Nejčtenější

Jak nahodit slavný německý tank Tiger. Chce to hlavně nechat dobře zahřát

Můžeme o tom vést spory a můžeme s tím i nesouhlasit, ale německý tank Tiger I je pravděpodobně nejslavnějším tankem druhé světové války. Bylo o něm napsáno hodně, ale v tomto textu se zaměříme na...

Čína potvrdila plán na stavbu jaderné elektrárny na Měsíci spolu s Ruskem

V první polovině třicátých let má podle současných plánů na Měsíci vzniknout vesmírná základna, která bude využívat energii z jaderné elektrárny. Provozovat ji bude Čína a Rusko.

Vzkazy v láhvi odhalily zbytečnou smrt vzduchoplavců. Zkáza vzducholodi L.19

Spojení pojmů „vzducholoď“ a „první světová válka“ dodnes v lidech evokuje německé noční nálety na anglická města. Ačkoli koráby lehčí vzduchu neprovozovali jen Němci, dá se taková myšlenková zkratka...

V noci můžete pozorovat padající částečky z komety Thatcher

Pokud v noci z pondělí na úterý zakloníte hlavu a budete pozorovat oblohu, možná se vám podaří zachytit některý z projevů meteorického roje Lyridy. Během jejich vrcholu by mělo být k vidění několik...

Potápěč si na Facebooku koupil vrak lodi, potopené torpédem v roce 1917

Koupit si loď je krásné, ale zároveň velmi zavazující. Majitele čeká náročná údržba, náklady na kotvení apod. Britský potápěč našel ekonomičtější řešení, když si na portálu Facebook Marketplace...

Maršál prezidentem. Před 100 lety si Němci zvolili Hindenburga do čela státu

Dne 26. dubna 1925 si Němci ve 2. kole první přímé volby prezidenta v dějinách zvolili hlavou státu polního maršála Paula von Hindenburga.

26. dubna 2025

KVÍZ: Poznejte, co ukrývají unikátní kolorované snímky z druhé světové války, a soutěžte o výhru

Soutěž

U příležitosti letošních kulatých výročí konců druhé světové války – za necelé dva týdny v Evropě a začátkem září v Pacifiku a na Dálném východě – se můžete pokusit probojovat kvízem v rozpoznávání...

vydáno 26. dubna 2025

Dno vyschlého Aralského jezera se zvedá. Za rok stoupne o sedm milimetrů

Snad nejhorší ekologická katastrofa v moderních dějinách má překvapivé následky. Podle geologů se projevila i na svrchní vrstvě zemského pláště. Podobně působí ústup ledovců.

25. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

O víkendu bude novoluní. Přináší příležitosti pro noční fotografy

V neděli 27. dubna nastane nov – fáze Měsíce, při níž jeho strana přivrácená k Zemi zůstává zcela neosvětlená. Právě díky absenci měsíčního svitu je tato noc ideální pro pozorování a fotografování...

25. dubna 2025

Apple připravuje levnější VR soupravu, ale pošilhává po brýlích

Pře téměř dvěma roky společnost Apple představila svou náhlavní soupravu pro virtuální a rozšířenou realitu Vision Pro. Do prodeje se dostala v únoru 2024. I přes technickou vyspělost to však nebyl...

25. dubna 2025

Před 65 lety padl rekord. Americká ponorka obeplula svět pod vodou

Ponorka USS Triton byla ve své době největší svého typu na světě. Měla také primát nejdelší americké ponorky, až v 80. letech ji překonala raketonosná třída Ohio. Jako první americká ponorka měla tři...

25. dubna 2025

Před 100 lety Beneš urovnal spory s Polskem. Oživil je následně Mnichov

Československo-polské spory o hranice byly před 100 lety zažehnány: aspoň po dobu existence meziválečné republiky. Po Mnichovu ale Poláci znovu obsadili Těšínsko.

24. dubna 2025

Nepoctivost je lidská. Mnoho z nás o sobě neví, jestli bychom vzali úplatek

Štěpán Bahník z Vysoké školy ekonomické zkoumá morální rozhodování. Vloni se podílel na studii, která napodobovala situaci při vyplňování daňového přiznání. Vědce zajímalo, jak naše chování ovlivňují...

24. dubna 2025

Úžasný vesmír pohledem Hubbleova kosmického teleskopu, který slaví 35 let

Hubbleův vesmírný dalekohled (HST) se za 35 let svého působení stal ikonou. A když ho v mnoha ohledech překonávají přístroje na modernějších systémech v čele s teleskopem Jamese Webba, stále má své...

24. dubna 2025

Bič na Facebook, TikTok a další sociální sítě. EU nabídne kontrolu věku

Sociální sítě a další internetové služby mají věkové omezení, které však některé z nich nijak důsledně nekontrolují. To by se brzy mělo změnit. Evropská komise připravuje aplikaci, jež má ověřovat...

23. dubna 2025  17:59

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Před 130 lety vyplul Joshua Slocum s lodí Spray na svou cestu kolem světa

V dětství jsem trávil hodně času u babičky. Jelikož jsme byli jachtařská rodina, měla v knihovně spoustu knížek o lodích. Snad nejraději jsem měl Osamělé mořeplavce od Francouze Jeana Merriena.

23. dubna 2025  16:02

Čína potvrdila plán na stavbu jaderné elektrárny na Měsíci spolu s Ruskem

V první polovině třicátých let má podle současných plánů na Měsíci vzniknout vesmírná základna, která bude využívat energii z jaderné elektrárny. Provozovat ji bude Čína a Rusko.

23. dubna 2025  14:51
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.