Diskuse k článku

Iljušin Il-28: poslední „klasický“ bombardér československého letectva

První sovětský sériově vyráběný proudový bombardér, Iljušin Il-28, se stal zároveň posledním bombardérem ve výzbroji československého letectva. Jeho prototyp poprvé vzlétl 8. července 1948.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O26n38d82ř86e12j 19P31e46t24r 1967470981308

To přiložené video? Ta hvězda na začátku a srp s kladivem utvořený letadly? To je jiného styl propagandy :D

0/0
11.7.2018 14:33

V42i86l65é44m 83B84a86r16á64k 4136357279666

Tak v roce 1978 jsem ho prolézal na exkurzi u vojáků se školou (Brno). Zadní střeliště bylo také otevřené.

0/0
9.7.2018 9:08

K77a74r33e18l 87H30a22t32v67a67n47i 2324187296860

Coby mechanik na Mig-15 jsem mel moznost si toho dvoumotoraka prohlednout (Caslav 1957). Motory byly na chlup stejne jako ty v nasich patnactkach.

0/0
9.7.2018 4:30

F52r24a37n44t52i92š62e66k 41F32o69u56s 5120398936703

Byl to casovany granat, to lano presekla strepina!

0/0
8.7.2018 22:01

P25e49t78r 11J12i58r71o81u20š63e77k 6485348971122

Jo, taková malá B47.

0/0
8.7.2018 19:40

R60a24d39e13k 34P18a64n11c27h98a72r31t58e26k 6483123673896

Docela by mě zajímaly ty žlutě natřené MiGy-15 ...

0/0
8.7.2018 18:18

V28o23k33o15u68n 72V22l21a12d35i86m90i44r 8662688109218

Na Bozim Daru zbyl v roce 1964 uz jen jediny. A diky Neschopnosti veleni letoveho provozu komunikovat s ostatnimi urvary na letisti jsem ho malem vyradil z provozu.

Nastesti jsme se navzajem videli. A zreme si byli sichni lampioni vedomi chyby, takze se to preslo mlcenim.

0/0
8.7.2018 13:05

V40l63a37s36t79a 95S35v54o94b42o85d58a 4709179384

Není pravda.

0/0
9.7.2018 15:07
Foto

J89i57ř89í 41J43i60r12o98u49d96e81k 8836159904534

R^ Z osmadvacítky byl uskutečněni výškový seskok(rekord) tří parašutistů, usazených v pumovnici;-) Také došlo ke srážce osmadvacítky s polskou Mig patnáct u Prahy. Ty letecké dny pamatuji;-)

+3/0
8.7.2018 9:17

P76a88v71e67l 77J93i39r98s70á32k 9919716187697

Dobrý den. Nemyslel jste spíše tuto srážku?

16.4.1964, ČR, Praha

na pražském Barrandově se při cvičení zřítil polský bombardér Iljušin Il-28, do něhož narazil český stíhací MiG-19; zemřeli tři letci, přežil jen pilot bombardéru, který se stačil katapultovat

+1/0
8.7.2018 10:05

P22a70v14e53l 12J85i52r23s90á21k 9489716847427

Tady to je popsáno: https://www.valka.cz/10807-Cajky-a-sestrely-mezi-spojenci

+2/0
8.7.2018 10:06

V95l80a35s13t61a 33S34v26o45b98o13d83a 4879709474

Byl to seskok Koubek, Kaplan, Jehlička a byl to světový rekord s výšky 12880metrů. Seskok se musel uskutečnit s IL28 protože v té době žádný jiný letoun nebyl schopen nastoupat tuto výšku. Všichni tři výsadkáři byli umístěny v pumovnici místo bomb a při dosažení této výšky se pumovnice otevřeli a oni vypadli ven. Byl jsem při tom.

+3/0
9.7.2018 15:06

F28r51a48n63t37i63š63e84k 13F78o87u91s 5530638556323

V roce 74 s ním na protiletadlové střelnici Kežmorok Rusáci tahali vlečný terč .Při střelbě z 85 mm pl kanonu jim bylo přestřeleno lano .

+4/−1
8.7.2018 8:42

J77o90z54e21f 98B84e73v29i68l16a84q17u50a 9675989171631

To je solídna presnosť!R^;-D Nie je umenie trafiť terč veľký niekoľko metrov...trafiť pár centimetrov hrubé lano je super!:-P

0/0
8.7.2018 18:36

F30r46a57n91t49i16š51e50k 69F36o27u86s 5130658196593

Byl to casovany granat, lano presekla strepina!

+1/0
8.7.2018 22:05

J90o61z25e88f 63B82e96v15i90l70a86q56u22a 9435439511701

;-D To je mi, samozrejme, jasné!R^

Protilietadlové granáty tak fungujú...ale nik nepovie, že lietadlo "zostrelila" črepina, ale PL granát,resp. strela.

0/0
9.7.2018 12:47

M14i50l97o45š 71K86o38l39m32a44n 6126763247772

V roce 68 v červnu jsem byl na cvičení v Milovicích na letišti a jeden tam stál v hangáru. Říkali, že se s ním spíše nelétá než než létá, měl prý dost poruch. Jen k té době, přijelo nás tam kolem dvacítky a nejprve nás vůbec nechtěli přijmout a nechali nás tři dny v civilu, nikdo se o nás nezajímal a my tam měli volný pohyb bez omezení.

+3/0
8.7.2018 8:09

V44o97k60o38u34n 64V64l92a26d95i58m56i76r 8292228219468

Mozna si tenkrat pri brzdeni prosoupal gumy a nahradni uz nebyly.;-D

0/−1
8.7.2018 13:33

K90a25r20l 88R86i73e61g40e33l 4904332978886

To neni vtip...Su-22 u nas skoncily protoze Rusove na ne nebyli schopni dodat ani pneumatiky...jako ND, mimo jine..samozrejme

0/−1
8.7.2018 18:07

J79i19ř41í 24K19o36d98ý31d95e59k 7540930616203

A proto SU-22 létají u Poláků dodnes...

+1/0
9.7.2018 7:44

P70e20t55r 15J47i97r46o22u96š15e45k 6305878331382

Su 22M4 je fakt impozantní stroj. Ale myslím si, že skončil stejně jako většina ruských strojů hlavně proto, že ho ted prostě nepotřebujeme. Alcy s Gripenama jsou téměř optimální.

+1/0
10.7.2018 19:29

J12i68n14d48ř32i44c48h 84T66ů73m17a 1734482547138

Jeden kus se zřítil někdy kolem roku 1965 v Milovicích. Pilot po startu příliš brzy zatáhnul klapky a letoun se prosednul do lesa. Všichni tři tam zůstali.

+3/0
8.7.2018 6:44

V22o83k51o53u72n 17V93l88a64d93i50m57i74r 8922388529618

To se mi nezda. Letadla tam vzdy startovala smerem na Vsechlapy, a tam zadnej les neni.

Nebylo to nekde na nahradnim letisti?

0/0
8.7.2018 13:54

J91i57n57d15ř51i80c77h 68T27ů47m47a 1204582437528

Nebylo. Byl jsem sice školák ale pilot bydlel ve stejném domě a znali jsme ho tak si to pamatuji. Včetně pohřbu.

0/0
8.7.2018 14:30

V70o48k40o52u91n 45V70l46a53d20i98m95i50r 8662788669298

Koukal jsem na to, opravdu museli startovat obracene a spadli kousek za Balonkou.

O pricine padu se ale dodnes nic nevi.

0/0
8.7.2018 15:24

J35i95n24d14ř12i41c72h 52T97ů60m37a 1454562447538

Ví. Otec tam lítal a i když se to snad oficialně neuvedlo, příčina byla zatažení klapek na malé rychlosti a nízko. Prosedli se a zavadili o stromy.

0/0
8.7.2018 17:47

V93l54a16d17a 23D71o33l35e94z42a52l 6122206175

http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/545/ ;-)

0/0
8.7.2018 15:33

P34a69v65e20l 12N62á23r89o57ž26n42ý 6329389293226

Bombardovací divize to byly časy, dnes celá armáda nedá do kupy ani jednu divizi, zato důstojníků máme více než celá německá armáda na východní frontě roku 1942.

+12/−13
8.7.2018 6:08

J44i51ř20í 67S95c85h43i42l19l10e19r 7337436108246

A že nám, panečku, byla užitečná! Na žrádlo a na bydlení se skládaly celé rodiny, ale měli jsme bombardovací divizi, priority!

+19/−2
8.7.2018 7:51

K54a24r40l 30R69i41e24g11e15l 4334842978686

Prezbrojeni vojsk utocneho paktu tzv. "Varsavske smlouvy" nad obrannym paktem NATO bylo neskutecne obrovske...jen male Ceskoslovensko melo 3 800 tanku doslova pripravenych k vyjezdu a 450 turbinovych bojovych letadel - uz to bylo vic nez v armadach NATO v Evrope...tech dob!!!

+8/0
8.7.2018 12:06

M72i74r14o70s24l12a61v 41C38a57n94k76a13ř 2109348948113

Jj. Armada ma bojeschopne dve mechanizovane brigady, tot vse.

+3/0
8.7.2018 8:21

R57o88m14a58n 57S68t56o34n58e97k 1429893779381

to byly časy kdy jsme se chystali k útoku na západ drobný detail který jste určitě neúmyslně zapomněl

+11/−2
8.7.2018 11:59

K47a89r65l 38R19i75e24g32e84l 4214192948666

Uz za "komancu" jsme meli v armade poctem nejvic hodnosti - major - na pocet obyvatel...

0/−2
8.7.2018 12:00
Foto

P70a73v44e81l 26M67a24r55t55i59n77e16k 9465935941103

Vazne jsou v tom video nahledu Arada?

0/0
8.7.2018 3:20

R78i75c30h28a62r37d 15A38u64b51r77e42c42h43t 1572981786620

Zahlédl jsem Buckery 181/Zlíny C-181, Zlín Z-26 Trenér, MiGy 15,nějaké ty Lisunovy/Dakoty, Avie Av-14, stojící CB-33 a Jak 23, Jak 14, VR-2, Arada nikde žádné.

0/0
8.7.2018 10:47
Foto

P62a97v63e23l 56M20a84r61t60i98n54e33k 9455895511763

Jojo. Spletl jsem Buckera s Aradem Ar 96

0/0
8.7.2018 17:37

L60u95k86á18š 63M15a28l28v14i11n97s45k74y 2258554463498

Myslím, že IL28 byl použit i okupanty v r. 1968. Existuje filmový záběr ze srpnových dnů, na kterých přelétá na centrem Prahy ve velmi malé výšce. Zřejmě demonstrace síly.

+5/0
8.7.2018 2:18

I71v63a88n33k53a 66P66o50s96p74í58š32i58l38o41v45á 8214338632177

Pokud máme na mysli stejné záběry, tak se jednalo průzkumnou- raditechnickou verzi.

+1/0
8.7.2018 11:28
Foto

J72a89n 90H43o74r89n13í52k 6273217625337

Což každý bez problémů poznal, když to letělo tak nízko :-).

0/0
9.7.2018 8:22

I94v10a85n60k20a 41P49o71s33p10í89š25i37l83o38v20á 8934928562137

Dá se rozeznat velice rychle díky gondolám na koncích křídel.

0/0
9.7.2018 14:47

J91o22s53e70f 76E37d23e22r 7270933279953

To po laikovi fakt nechtějte.

0/0
10.7.2018 12:35

R84i43c94h73a98r30d 50M27r75a59z24e60k 8458300669471

...mašiny krásné, piloti skvělí, doba strašlivá...

+14/0
8.7.2018 0:10

K75a90r34l 33R93i65e48g61e14l 4214612888896

IL28 byla konstrukcni ubohost, neschopna letu na jeden motor.

+3/−2
8.7.2018 5:39

J31a95r72o84m39í79r 16K27r90á44l 4130689334199

Takový B52 byl jen o 4 roky mladší a létá dodnes.

+5/0
8.7.2018 7:47

K35a72r91l 66R64i75e33g31e95l 4974532218546

Co B-52, soucasnikem IL28 a letoun stejne kategorie a urceni byla britska Canbera kterou koupily a zavedly i USA jako B-58

+2/0
8.7.2018 12:02

P63e88t56r 18J85i46r58o52u50š88e86k 6525638111702

Mě ten Iljušin víc než Canberu evokuje Boeinhg B47 Stratojet

0/0
8.7.2018 17:53

K51a68r37l 35R50i54e92g97e25l 4644522128536

Ano to byl prekrasny letoun s sesti motory - uzasnou akceleraci a rychlosti a dokazal vykrut...

0/0
8.7.2018 18:17

T71o53m32á95š 52H36r52u25b29ý 4919430404976

No nevím, že by Il28 tolik připomínal B47 mi přijde až jako kravina, vždyť to nemělo společného vůbec nic! Jde hlavně o křídlo, kdy Il28 má ještě rovné (pro zvýšení kritického Machova čísla jsou do šípu ocasní plochy, kde se to projevuje dříve). B47 už měl křídlo plně šípovité...

Il28 je současník Canberry (ale podobný jí není) , na pohled mi spíš připomíná v některých rysech stíhací Gloster Meteor (ty motorové gondoly), ale i tam je to jen náznak, jinak mi to přijde jako docela originální řešení.

+2/0
9.7.2018 9:31

R68i79c78h93a50r98d 32M31r76a33z54e30k 8258120369451

Komentuju ten letecky den.

0/0
8.7.2018 10:14

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz