Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Britský betonový obrněnec Bison měl zastavit německé výsadkáře

Během bitvy o Británii, která vypukla před 77 lety a při níž mnozí z ostrovanů už pomýšleli na nejhorší, se objevila obrněná vozidla s betonovým "pancířem". Měla bránit především letiště proti případným německým výsadkům.
Betonový obrněný vůz Bison

Betonový obrněný vůz Bison | foto: Simon Q, CC BY-NC 2.0

Když se Němci v poslední třetině astronomického jara 1940 řítili Francií, bylo snad už každému ve Spojeném království nadmíru jasné, že na konci září 1938 jejich představitel něco zanedbal. Po porážce Francie se pak Velká Británie jevila jako logické pokračování expanze, přestože v červnu německá generalita s takovým vývojem příliš nepočítala a očekávala spíše uzavření separátního míru. Běh dějin se však těmto plánům vyhnul velikým obloukem a 10. července 1940 začala letecká Bitva o Británii. Obránci během ní německou invazi dokonce vážně očekávali. I když na místech obeznámených se skutečným stavem věcí panika vyloženě nepropukala, bylo činěno vše pro zvýšení obranyschopnosti země, včetně využití improvizovaných prostředků.

Brity strašily představy výsadků na letištích, které německé výsadkové jednotky už úspěšně praktikovaly při dobývání Norska v dubnu. Na jejich likvidaci by byly optimální zbraní tanky nebo obrněné automobily. Tato technika se mohla v prostoru letiště a jeho okolí operativně pohybovat a přitom své posádky účinně krýt proti většině druhů zbraní výsadkářů. Jenže obránci trpěli akutním nedostatkem obrněnců, mnoho jich ztratil už ve Francii expediční sbor (BEF, British Expeditionary Force). ), kdy část byla ztracena v boji, část při ústupech a pro zbytek nebyly kapacity při evakuaci z Dunkerque.

Nedostatek obrněné techniky měl v té zoufalé době spasit stejně zoufalý nápad. Přišla s ním stavební společnost Concrete Ltd., či spíše jeden ze dvou zakladatelů společnosti, Charles Bernard Mathews. Jak již název napovídá, firma měla co do činění s betonem - vyráběla prefabrikované betonové a železobetonové stavební elementy. Nápad Mathewse spočíval ve výrobě obrněných automobilů s betonovou nástavbou, která byla jednoduchá na výrobu a zároveň šetřila „vzácné“ kovy - v tomto případě myšleno pancéřovou ocel.

Marhews společně s Johnem G. Ambrosem (spoluzakladatel Concrete Ltd. v roce 1919) sloužili za první světové války jako důstojníci u Sboru královských ženistů (Royal Engineers), kde navrhli jednoduchá betonová kulometná hnízda stavěná z prefabrikátů. Během války pak jejich výroba běžela ve dvou velkých betonárkách ve Francii. A betonové obrněné vozidlo, vzniklé ve Velké Británii o více než dvě dekády později, nebylo vlastně nic jiného, než obdobné, ale navíc mobilní kulometné hnízdo.

Bison

Mathewsovy betonové obrněné vozy dostaly jméno Bison dle ochranné známky společnosti Concrete Ltd. (ta mimo jiné působí dodnes pod názvem Bison Manufacturing Limited). Jejich řešení se vyznačovalo až prostou jednoduchostí, výrobce použil starší (mnohdy značně ojeté, avšak funkční) dvounápravová a třínápravová užitková vozidla (6x4 a 4x2), ze kterých odstranil užitkovou nástavbu, karoserii kabiny a jiné zbytečné věci a na takto získaných podvozcích zhotovil nástavby z betonu.

Tloušťka „betonového pancíře“ byla 6 palců (přibližně 150 mm), při testech odolával střelbě protipancéřovým střelivem z kulometu BREN. Většina zdrojů uvádí použití nevyztuženého betonu, někdy se ovšem píše o železobetonu. Ve skutečnosti mohly existovat obě varianty. Detaily výroby těchto improvizovaných bojových prostředků nenávratně upadly do zapomnění, i celkový objem produkce Bisonů se udává v širokém rozmezí 200 až 300 kusů.

Dle hrubého dělení existovaly tři typy Bisonů, ale typů nákladních vozidel sloužících jako donory podvozků bylo mnohem více. I Bisony v jedné typové skupině mohly vykazovat nápadné diference tvarové, rozměrové a další.

Na tři typy se Bisony dělily podle základních znaků řešení betonových nástaveb. Typ 1 měl plně uzavřenou kabinu řidiče a malý oddělený bojový prostor shora uzavřený pouze plachtovinou, typ 2 měl naopak kabinu shora zakrytou plachtovinou a betonem shora zakrytý bojový prostor. Nejvyzrálejší typ 3 měl kabinu i bojový prostor řešený v jednom celku a tento celek byl betonem shora uzavřený, komunikace obsluhy zbraní s řidičem tak mohla být bezprostřední.

Betonový obrněný vůz Bison (typ 3), zajímavý je také čtyřmotorový dopravní dvouplošník de Havilland D.H.86 Express a vzadu dvoumotorový bombardér Douglas A-20 Havoc s příďovým podvozkem.

Předchozí popis rozdělení na jednotlivé typy je třeba brát s rezervou. Prostory bez betonové střechy někdy byly zakryty pletivem, a tato zakrytí (plachtovinová i pletivová) sloužila jako ochrana proti vhození ručních granátů do interiéru (granát se odrazil, případně sklouzl).

Vstup posádky se řešil padacími dveřmi (poklopem) v dřevěné podlaze, u některých vozů s otevřenými sekcemi (pravděpodobně u těch z počátku výroby) byly stupačky přes boční stěnu. Posádka se skládala ze dvou mužů v kabině řidiče a minimálně dvou mužů v bojovém prostoru (u větších vozidel se jich tam pak vešlo mnohem více).

Předpokládané bojové nasazení

Je třeba zdůraznit, že bojové nasazení vozů Bison by se lišilo od nasazení klasických obrněných vozidel. S pohybem se počítalo pouze v omezeném rozsahu. Při případném německém výsadku by Bison zpravidla najel na svou pozici, odkud by vedl z bojového prostoru kulometnou palbu na nepřítele, přičemž přesunů během boje by se konalo minimum. Ostatně letité a nepříliš silné motory by nějaké divoké akce těžkých betonových vozů ani neumožňovaly, ale na jejich občasnou jízdu po rovných površích leteckých základen byly dostatečné. Navíc se Bisony mohly rozmístit po ploše tak, že by přistávajícím výsadkovým kluzákům či motorovým dopravním letadlům hrozily kolize s touto tvrdou hmotou.

Vedle toho se vozidla Bison v menším měřítku nacházela i u jednotek Domobrany (Home Guard), kde strážila křižovatky silnic na anglickém venkově. Většina Bisonů byla zrušena pravděpodobně až po válce, ale je pravda, že po bitvě o Británii už byla jejich existence vcelku zbytečná, a tak je ochrana leteckých základen držela pouze v záloze.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...