Pondělí 29. května 2023, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. května 2023 Maxmilián, Maxim

Nový americký strategický bombardér B-21 už začíná připomínat letadlo

Nový strategický „stealth“ bombardér amerického letectva B-21 s typovým označením Raider je zatím velmi přísně utajovaný projekt. V posledních dnech jsme se dočkali alespoň několika drobných detailů, a to především ohledně tempa projektu.

Vizualizace předpokládané podoby bombardéru B-21 | foto: USAF (volné dílo)

Northrop Grumman v tajném výrobním zařízení Plant 42 v Kalifornii pokračuje ve stavbě prvního prototypu nového amerického strategického stealth bombardéru B-21 Raider. Stavba letounu probíhá v nejvyšším utajení. Randy Walden, šéf vývojové kanceláře letectva RCO (Rapid Capabilities Office) a programový ředitel projektu B-21, přesto v minulých dnech uvedl o projektu nové informace.

Walden prozradil několik drobností poté, co společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem a generálem Timothym Rayem, šéfem Velitelství pro globální údery (Air Force Global Strike Command), navštívil vývojové ústředí koncernu Northrop Grumman ve městě Melbourne na Floridě. V melbournském ústředí probíhají hlavní vývojové a designerské práce na B-21 Raider.

„Staví se první testovací letoun a začíná již vypadat jako letadlo,“ řekl Walden. „Dodavatelé z celé země dodávají části, které se teď spojují dohromady. Letecké programy přinesou vždy na začátku různá překvapení, a u nás to není jinak. Ale celkově B-21 Raider postupuje vpřed velmi pěkně.“ 

Nenápadnost především

B-21 Raider je strategický podzvukový stealth bombardér určený k překonávání nejpokročilejší protivzdušné obrany. B-21 toho dosáhne kombinací vlastní stealth (radiolokační, tepelné, komunikační) a nové generace dalekonosných (stand-off) střel. Počítá se s konvenční i jadernou výzbrojí.

O B-21 toho není známo mnoho, ale můžeme počítat s velmi dlouhým doletem, se schopností tankování ve vzduchu a v porovnání s B-2 Spirit s nízkými nároky na pozemní zabezpečení a logistiku.

B-21 by také měl být navržen tak, aby předpokládané další modernizace proběhly co nejjednodušeji a nejlevněji. Týká se to především avioniky, elektroniky, senzorů a zbraňových systémů. Tato vlastnost je stejně důležitá, či možná ještě důležitější než počáteční takticko-technické vlastnosti, protože B-21 se musí neustále technologicky držet před svými protivníky.

Možnost neustálé, flexibilní a snadné modernizace považují američtí vojenští odborníci za hlavní kvalitativní výhodu nové generace zbraňových nosičů. Stejnou filozofii ostatně ctí (mimo jiné) i koncept nové generace amerických vojenských letadel, který je známý jako Digital Century Series.

S jistotou lze také říci, že velká část schopností a bojové hodnoty stroje bude ležet v softwaru, například ve využití „umělé inteligence“, či v oblasti zpracování dat, které pomohou pilotům lépe chápat dění na bojišti, udržet si situační přehled, přijímat správná taktická rozhodnutí a usnadnit rozhodovací proces. Rozvoj umělé inteligence (strojového učení) by mohl dovolit například pilotovi řídit několik strojů najednou (tzv. swarming), ať už na úrovni zbraní dlouhého doletu (kooperující střely) nebo u doprovodných robotických letadel.

Podle současných plánů se s prvním letem B-21 počítá v prosinci 2021. Ale plány se samozřejmě ještě mohou měnit, i letectvo přiznává, že zbývá ještě spousta práce. Snad na podzim příštího roku by měl proběhnout roll-out B-21 a následně pomalé a rychlé pojíždění po vzletové dráze. V tuto dobu letectvo začne o B-21 uvolňovat více informací.

Podle webu The Drive však Northrop Grumman již vytvořil maketu letounu 1:1, na které testuje jednotlivé komponenty. Stejně tak se nepochybně jednotlivé avionické, elektronické a senzorové systémy paralelně testují na jiných letounech.

Letadlo není to nejtěžší

Takticko-technické parametry B-21 jsou jen jednou stranou mince. Druhou je vytvoření potřebné výrobní a technologické základny, která umožní podobné letouny vyrábět v dostatečném počtu, předvídatelně, za rozumnou cenu a včas. Zakázka dá také jistotu dodavatelům a udrží je v provozu. Možná důležitější než samotný B-21 je tedy to, že Spojené státy investují do nové a udržitelné výrobní a technologické základny, která jim umožní vyrábět a provozovat strategické bombardéry i v dalších dekádách.

Nová výrobně-technologická základna pro B-21 postupně umožní opustit staré (tedy provozně velmi drahé) výrobní kapacity nutné pro podporu provozu starých bombardérů B-1B Lancer a B-2 Spirit (B-52 je jiný příběh, viz dále). Uvolněné zdroje by měly zajistit vývoj, výrobu a podporu stroje B-21.

Počítá se s výrobou minimálně sto B-21, ovšem výrobní linka je navržena tak, že by se počet vyrobených kusů mohl zvýšit, případně by bylo možné objednané kusy vyrobit rychlejším tempem. V ideálním případě rychlost výroby umožní postupně začít vyřazovat letouny B-1B a B-2 v roce 2031 z výzbroje. Naopak B-52 zůstane v provozu minimálně do roku 2050. Výhodou B-52 je totiž robustní konstrukce, flexibilita a také nízké provozní nároky.

Provizorium, které bude létat 90 let

Měl být jen dočasným řešením, ale zřejmě bude létat ještě za 35 let. Dokáže klást námořní miny i vypustit střely s plochou dráhou letu. Sloužil ve Vietnamu a během studené války držel pohotovost pro případ jaderného útoku. Legenda jménem B-52.

Bombardér B-52

Jistá analogie se nabízí s lodí Dragon od SpaceX. V podstatě jde o stejný koncept, jaký byl použit u 50 let staré vesmírné lodi Apollo nebo ještě starší Gemini. Vtip je ale v tom, že SpaceX vytvořila zcela nové výrobní zázemí a dodavatelský řetězec, který umožní vyrábět levně, sériově, udržitelně a v požadované kvalitě lodě, které jsou sice koncepčně podobné 50 let starým plavidlům, ale neporovnatelně bezpečnější, flexibilnější a schopnější. Jistou analogii tedy můžeme najít mezi 30 let starým bombardérem B-2 Spirit a nově vyvíjeným B-21 Raider.

Sám Elon Musk v jednom tweetu napsal, že „vytvoření produkčního systému je o 1000 % složitější než výroba jedné rakety. To je skutečně ta těžká věc.“ Ostatně příkladem je nezvládnutý projekt výrobního zázemí pro ruské tanky T-14 Armata, ale i pro nová ruská stealth letadla Su-57. V obou případech můžeme říci, že nepůjde o sériovou výrobu, ale výrobu kusovou, kdy každý kus bude de facto originál. Právě tohle technologicko-produkční podhoubí představuje skutečný rozdíl v potenciálu zbrojní výroby mezi Spojenými státy a Čínou na jedné straně, a Ruskem na straně druhé.

18. června 2017

Text vznikl pro server Armádní noviny. Před vydáním byl redakčně upraven, originál naleznete zde

Autor:

Zubačka Vitznau-Rigi

Sledujte exkluzivní přenos z nejstarší zubačky v Evropě ve Švýcarsku. Dráha vedoucí z Vitznau (435 m n. m.) na vrchol Rigi (1752 m n. m.) je v provozu od roku 1871. Kamera je umístěna ve stanici Staffel (1.603 m n. m.)

Více ze Slow TV:

  • Nejčtenější

Šakal se ukázal Čechům, je adeptem na budoucí útočné vozidlo armády

Britská společnost Supacat na probíhajícím veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET představuje lehké útočné...

VIDEO: Takto nyní vypadají boje u Bachmutu. Místo města bahno zákopů

Exkluzivně Ukrajinské dobrovolnické oddíly Batalionu šejka Mansúra, které bojovaly od léta o kontrolu nad městem Bachmutem se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kissingerovi je sto let. Sblížil USA s Čínou a ukončil válku ve Vietnamu

Americký politik, diplomat a politolog Henry Kissinger, který 27. května slaví sté narozeniny, je veteránem diplomacie...

Soukromá mise dorazila na ISS. Cestující dali za letenku 1,2 miliardy

Z Mysu Canaveral na Floridě odstartovala v neděli čtyřčlenná posádka soukromé mise Axiom Mission 2. Dva Američané a dva...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Avia B.534 byla zastaralá už v době Mnichova, ale bojovala ještě v roce 1944

Standardní stíhačkou československého předválečného letectva byla Avia B.534. Tento týden uběhlo 90 let od vzletu...

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

KOMENTÁŘ: Nové tanky Leopard 2 věští podobu přezbrojení české armády

Česká armáda již disponuje třemi ze 14 tanků Leopard 2A4, které ji daruje německá vláda. Tento typ tanku už také prošel...

Česká armáda oslaví třicetiny. IDET láká na Leoparda, Moranu nebo Ditu

Letošní sedmnáctý ročník veletrhu IDET, který se uskuteční od 24. do 26. května, bude rekordní nejen počtem...

Zabiják pozorovacích balonů. Willy Coppens je málo známým rekordmanem

Premium Ve stínu stíhacích es zvučných jmen se zapomíná na skupinku pilotů, kteří se stali esy v jedné obzvláště nebezpečné...

Útočné drony sice nevyvíjíme, ale armádě pomůžeme rádi, říká vědec z ČVUT

Rozstřel Bylo by možné pomocí roje dronů spáchat atentát na Vladimira Putina? V čem jsou drony z ČVUT unikátní? A jaké mají...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...