Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Nový americký strategický bombardér B-21 už začíná připomínat letadlo

Nový strategický „stealth“ bombardér amerického letectva B-21 s typovým označením Raider je zatím velmi přísně utajovaný projekt. V posledních dnech jsme se dočkali alespoň několika drobných detailů, a to především ohledně tempa projektu.

Vizualizace předpokládané podoby bombardéru B-21 | foto: USAF (volné dílo)

Northrop Grumman v tajném výrobním zařízení Plant 42 v Kalifornii pokračuje ve stavbě prvního prototypu nového amerického strategického stealth bombardéru B-21 Raider. Stavba letounu probíhá v nejvyšším utajení. Randy Walden, šéf vývojové kanceláře letectva RCO (Rapid Capabilities Office) a programový ředitel projektu B-21, přesto v minulých dnech uvedl o projektu nové informace.

Walden prozradil několik drobností poté, co společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem a generálem Timothym Rayem, šéfem Velitelství pro globální údery (Air Force Global Strike Command), navštívil vývojové ústředí koncernu Northrop Grumman ve městě Melbourne na Floridě. V melbournském ústředí probíhají hlavní vývojové a designerské práce na B-21 Raider.

„Staví se první testovací letoun a začíná již vypadat jako letadlo,“ řekl Walden. „Dodavatelé z celé země dodávají části, které se teď spojují dohromady. Letecké programy přinesou vždy na začátku různá překvapení, a u nás to není jinak. Ale celkově B-21 Raider postupuje vpřed velmi pěkně.“ 

Nenápadnost především

B-21 Raider je strategický podzvukový stealth bombardér určený k překonávání nejpokročilejší protivzdušné obrany. B-21 toho dosáhne kombinací vlastní stealth (radiolokační, tepelné, komunikační) a nové generace dalekonosných (stand-off) střel. Počítá se s konvenční i jadernou výzbrojí.

O B-21 toho není známo mnoho, ale můžeme počítat s velmi dlouhým doletem, se schopností tankování ve vzduchu a v porovnání s B-2 Spirit s nízkými nároky na pozemní zabezpečení a logistiku.

B-21 by také měl být navržen tak, aby předpokládané další modernizace proběhly co nejjednodušeji a nejlevněji. Týká se to především avioniky, elektroniky, senzorů a zbraňových systémů. Tato vlastnost je stejně důležitá, či možná ještě důležitější než počáteční takticko-technické vlastnosti, protože B-21 se musí neustále technologicky držet před svými protivníky.

Možnost neustálé, flexibilní a snadné modernizace považují američtí vojenští odborníci za hlavní kvalitativní výhodu nové generace zbraňových nosičů. Stejnou filozofii ostatně ctí (mimo jiné) i koncept nové generace amerických vojenských letadel, který je známý jako Digital Century Series.

S jistotou lze také říci, že velká část schopností a bojové hodnoty stroje bude ležet v softwaru, například ve využití „umělé inteligence“, či v oblasti zpracování dat, které pomohou pilotům lépe chápat dění na bojišti, udržet si situační přehled, přijímat správná taktická rozhodnutí a usnadnit rozhodovací proces. Rozvoj umělé inteligence (strojového učení) by mohl dovolit například pilotovi řídit několik strojů najednou (tzv. swarming), ať už na úrovni zbraní dlouhého doletu (kooperující střely) nebo u doprovodných robotických letadel.

Podle současných plánů se s prvním letem B-21 počítá v prosinci 2021. Ale plány se samozřejmě ještě mohou měnit, i letectvo přiznává, že zbývá ještě spousta práce. Snad na podzim příštího roku by měl proběhnout roll-out B-21 a následně pomalé a rychlé pojíždění po vzletové dráze. V tuto dobu letectvo začne o B-21 uvolňovat více informací.

Podle webu The Drive však Northrop Grumman již vytvořil maketu letounu 1:1, na které testuje jednotlivé komponenty. Stejně tak se nepochybně jednotlivé avionické, elektronické a senzorové systémy paralelně testují na jiných letounech.

Letadlo není to nejtěžší

Takticko-technické parametry B-21 jsou jen jednou stranou mince. Druhou je vytvoření potřebné výrobní a technologické základny, která umožní podobné letouny vyrábět v dostatečném počtu, předvídatelně, za rozumnou cenu a včas. Zakázka dá také jistotu dodavatelům a udrží je v provozu. Možná důležitější než samotný B-21 je tedy to, že Spojené státy investují do nové a udržitelné výrobní a technologické základny, která jim umožní vyrábět a provozovat strategické bombardéry i v dalších dekádách.

Nová výrobně-technologická základna pro B-21 postupně umožní opustit staré (tedy provozně velmi drahé) výrobní kapacity nutné pro podporu provozu starých bombardérů B-1B Lancer a B-2 Spirit (B-52 je jiný příběh, viz dále). Uvolněné zdroje by měly zajistit vývoj, výrobu a podporu stroje B-21.

Počítá se s výrobou minimálně sto B-21, ovšem výrobní linka je navržena tak, že by se počet vyrobených kusů mohl zvýšit, případně by bylo možné objednané kusy vyrobit rychlejším tempem. V ideálním případě rychlost výroby umožní postupně začít vyřazovat letouny B-1B a B-2 v roce 2031 z výzbroje. Naopak B-52 zůstane v provozu minimálně do roku 2050. Výhodou B-52 je totiž robustní konstrukce, flexibilita a také nízké provozní nároky.

Provizorium, které bude létat 90 let

Měl být jen dočasným řešením, ale zřejmě bude létat ještě za 35 let. Dokáže klást námořní miny i vypustit střely s plochou dráhou letu. Sloužil ve Vietnamu a během studené války držel pohotovost pro případ jaderného útoku. Legenda jménem B-52.

Bombardér B-52

Jistá analogie se nabízí s lodí Dragon od SpaceX. V podstatě jde o stejný koncept, jaký byl použit u 50 let staré vesmírné lodi Apollo nebo ještě starší Gemini. Vtip je ale v tom, že SpaceX vytvořila zcela nové výrobní zázemí a dodavatelský řetězec, který umožní vyrábět levně, sériově, udržitelně a v požadované kvalitě lodě, které jsou sice koncepčně podobné 50 let starým plavidlům, ale neporovnatelně bezpečnější, flexibilnější a schopnější. Jistou analogii tedy můžeme najít mezi 30 let starým bombardérem B-2 Spirit a nově vyvíjeným B-21 Raider.

Sám Elon Musk v jednom tweetu napsal, že „vytvoření produkčního systému je o 1000 % složitější než výroba jedné rakety. To je skutečně ta těžká věc.“ Ostatně příkladem je nezvládnutý projekt výrobního zázemí pro ruské tanky T-14 Armata, ale i pro nová ruská stealth letadla Su-57. V obou případech můžeme říci, že nepůjde o sériovou výrobu, ale výrobu kusovou, kdy každý kus bude de facto originál. Právě tohle technologicko-produkční podhoubí představuje skutečný rozdíl v potenciálu zbrojní výroby mezi Spojenými státy a Čínou na jedné straně, a Ruskem na straně druhé.

18. června 2017

Text vznikl pro server Armádní noviny. Před vydáním byl redakčně upraven, originál naleznete zde

Autor:
  • Nejčtenější

Podívejte se, jak do Česka dorazil poprvé bojový letoun 5. generace

Návštěvníci letošních Dnů NATO v Ostravě budou moci vidět na vlastní oči zatím jediný komerčně dostupný bojový letoun...

Sedm signálů, že se vám do počítače naboural hacker

Máte nepříjemný pocit, že ve vašem počítači či v zařízení, které je připojené k internetu, není něco v pořádku?...

Windows 11 se blíží, ale vy si je možná nebudete moci nainstalovat

Premium Už za čtrnáct dní bude na trh oficiálně uvedena nová verze operačního systému Windows, která má nahradit Windows 10....

ZX Spectrum, kapesní kalkulačka. Zemřel vynálezce Sinclair, bylo mu 81 let

Ve věku 81 let zemřel Clive Sinclair, který stál u zrodu kapesní kalkulačky. Přispěl rovněž k rozšíření osobních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdříve šok a pak horečnatá práce. Jak se vyklízelo nebe 11. září 2001

Okolnosti teroristických útoků z 11. září 2001 provedených dopravními letadly v USA jsou známé do nejmenších detailů....

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Americké námořnictvo si u Convairu objednalo studii „létající ponorky“

Premium V 50. a 60. letech vznikala celá řada roztodivných studií a projektů vojenské techniky. Živnou půdou této činnosti byl...

Biskaj nevydává svá tajemství lacino. Pátrání po ponorce U-206 pokračuje

Tým badatelů z Liberce má za sebou první ověření podezřelých vraků na dně Biskajského zálivu. To, co se na výsledcích z...

Německé obojživelné vozidlo generály moc nenadchlo. Bylo příliš zranitelné

S obojživelným vozidlem LWS se počítalo i pro zamýšlenou invazi do Velké Británie. Jeho užitná hodnota na případném...

Největší protiletadlová střela byla americká a měla jadernou hlavici

S vývojem sovětských jaderných bomb a strategických bombardérů přestaly být oceány pro Američany dostatečnou ochranou....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...