náhledy
Legendární víceúčelový dvouplošník Antonov An-2
Prototyp SCh-1 (v originále CX-1), sériové stroje potom dostaly označení An-2.
Autor: Antonov
Stroje An-2 prvních sérií měly šavlovitě zahnuté listy vrtulí.
Autor: public domain
Zemědělský Antonov An-2 na jakémsi veletrhu či výstavě počátkem 60. let. Namontováno má postřikovací zařízení pro kapalné látky, pod letounem pak leží zařízení rozprašovací na látky suché (prášek nebo granulát). Vedle letounu je ještě jednoduchý dopravník suchých látek do nádrže na chemikálie uvnitř trupu za kabinou.
Autor: FORTEPAN / Mészáros Zoltán, CC-BY-SA-3.0
Zemědělský Antonov An-2 na jakémsi veletrhu či výstavě počátkem 60. let. Namontováno má postřikovací zařízení pro kapalné látky, pod letounem pak leží zařízení rozprašovací na látky suché (prášek nebo granulát). Vedle letounu je ještě jednoduchý dopravník suchých látek do nádrže na chemikálie uvnitř trupu za kabinou.
Autor: FORTEPAN / Mészáros Zoltán, CC-BY-SA-3.0
Antonov An-2 byl vyvíjen primárně pro zemědělské použití.
Autor: public domain
Verze An-2M (M jako modernizovaná) se vyráběla letech 1966 až 1971 v závodě ve městě Dolnoprudnyj u Moskvy (hlavním rozlišovacím znakem je hranatá SOP).
Autor: FORTEPAN / MAGYAR RENDŐR, CC-BY-SA-3.0
Antonov An-2V jako hydroplán s plováky
Autor: Antonov
Pouze v prototypu pak vznikl noční dělostřelecký pozorovací An-2NAK, kde pozorovatel seděl v bohatě prosklené zadní části trupu a čtvrtým členem posádky byl střelec s kanonem NS-23 ráže 23 mm, zajišťující obranu letounu. Stroj měl dvojitou SOP.
Autor: public domain
Největším uživatelem letounů typové řady An-2 se stal sovětský Aeroflot.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Antonov An-2 na sovětské poštovní celině
Autor: public domain
Antonov An-2 v barvách Aeroflotu na sovětské poštovní celině
Autor: public domain
Modernizovaná verze An-2M na sovětské poštovní celině
Autor: public domain
Antonov An-2 a jeho motor - hvězdicový devítiválec Švecov AŠ-62IR
Autor: Petr Popelář, planes.cz
Andula na mladoboleslavském letišti, nácvik na skupinový seskok (září 1986)
Autor: Petr Popelář, planes.cz
Antonov An-2 v barvách polského vojenského letectva
Antonov An-2 v barvách sovětského, tedy v té době již ve skutečnosti ruského vojenského letectva. Snímek vznikl 16. srpna 1992 na letišti Grossenhein na území bývalého východního Německa.
An-2 sloužící v Estonsku. Letectvo tohoto státu používalo do loňského roku dva kusy An-2, v letošním roce mu ještě zbývají dva naše albatrosy a čtyři americké vrtulníky Robinson R-44.
Tento An-2 byl dlouhé roky jediným dopravním letounem makedonského letectva, než byl v roce 2016 vyřazen ze služby.
Andula zvládne provoz na horkých pouštích i v zasněžených a mrazivých dálavách.
Na sněhu je lepší použít místo kol ližiny.
Ještě jednou An-2 na lyžovém podvozku, to se neokouká.
Prohřívání motoru An-2 před startem v mrazivém počasí
Antonov An-2, všimněte si dodatečných plechových krytů před anténami radiovýškoměru na spodku trupu, které měly zabránit případnému zachycení padáku parašutisty při výskoku.
An-2-100 je ukrajinská přestavba Anduly na turbovrtulový pohon. Turbovrtulová jednotka MS-14 od ukrajinské firmy Motor Sič poskytuje výkon 1120 kW. V roce 2013 vznikl jeden prototyp An-2-100.
Autor: public domain
An-3T je přestavba Anduly na turbovrtulový pohon navazující na prototypy z 80. let. V první dekádě tohoto století vzniklo ve Výrobního sdružení Poljot v ruském Omsku 25 kusů An-3T. Pohání je motor Glušenko TVD-20-03 o výkonu 1010 kW.
An-3T je přestavba Anduly na turbovrtulový pohon navazující na prototypy z 80. let. V první dekádě tohoto století vzniklo ve Výrobního sdružení Poljot v ruském Omsku 25 kusů An-3T. Pohání je motor Glušenko TVD-20-03 o výkonu 1010 kW.
TVS-2MS je přestavba Anduly na turbovrtulový pohon s americkým motorem Honeywell TPE331-12UHR o výkonu 820 kW. Přestavby provádí SibNIA - Siberian Aeronautical Research Institute.
SibNIA TVS-2DT (foto) a SibNIA TVS-2DTS jsou pokročilé experimentální přestavby An-2. Kromě turbovrtulového motoru Honeywell dostaly nová křídla a ocasní plochy z kompozitu. TVS-2DT dokonce v počáteční fázi zkoušek létal jako jednoplošník, pouze s horním křídlem.
SibNIA TVS-2DT (foto) a SibNIA TVS-2DTS jsou pokročilé experimentální přestavby An-2. Kromě turbovrtulového motoru Honeywell dostaly nová křídla a ocasní plochy z kompozitu. TVS-2DT dokonce v počáteční fázi zkoušek létal jako jednoplošník, pouze s horním křídlem.
Ekranoplán An-2E
Autor: Eugene V. Dvurechenski, CC BY 2.5
Poláci přestavěli jeden An-2 na létající laboratoř PZL LaLa-1 s přidaným proudovým motorem AI-25 pro ověření koncepce proudového práškovacího stroje při vývoji PZL M-15 Belphegor.
Autor: archiv autora