Diskuse k článku

Hvězda československého leteckého průmyslu L-39 Albatros dosud nezapadla

Jeden z nejslavnějších československých letounů Aero L-39 Albatros poprvé vzlétl 4. listopadu 1968. Své nezastupitelné místo si vybojoval i v historii světového letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K24a29r44l 23R16i13e41g79e97l 4604972668556

Jak jsme "kradli" artefakty z L-29 Delfin: V roce nekdy kolem 1983 jsem slouzil jako technik roje u 4.cvicne letky v Piestanech. Zbrojirovi mela prijit inventurni kontrola zhora a tak vyvezl na smetiste v arealu kasaren vsechno na co mu chybely "papiry"...ja byl clenem kitarskeho krouzku v Ostrave-Hrabuvce, ktery vedl velky fanda do letadel a obcasny publicista v L+K p.Pavelcik - okamzite jsem pres nej zburcoval kolegy a z Ostravy do Piestan v noci vyrazila kolona "nakladnich" Trabantu Combi. Par puvodne vystrelovacich sedacek, bile "cementove" cvicne pumy, vykuchane modely raket L-130, nepouzivana zajistovadla sedacek s velkymi cervenymi plechy varovani, I snad nejaka podkridelni raketnice - vse nad ranem o weekendu bylo premisteno jako cenna trofejni korist klubu - na cestna mista do obyvaku v ostravskych panelacich vsech fandu. Pan Pavlacik hrde sedaval na velmi nepohodlne puvodne pyropatronou vystrelovaci sedacce leta u televize...

0/0
14.11.2018 14:26

J30o43z78e18f 36B75e54n92c56e13l 1681336373730

Neodškriepiteľný fakt, je to určite jedno z najkrajších lietadiel na svete. A je aj kvalitné. Keby vznikol v inej dobe určite by sa ich vyrobilo podstatne viac. Ten kto sleduje skupinové akrobácie na prúdových lietadlách určite vidí že je to pekné, ale keď je to robené s L-39, tak je to ešte krajšie. To potvrdzuje aj fakt, že L-39 dnes používa okolo 20 civilných a vojenských akrobatických skupín, čím sa nemôže pochváliť žiadné iné lietadlo na svete.

+1/0
9.11.2018 22:25

P72e17t77e15r 37G43a20b94a47j 9148686297604

Kevy toto super lietadlo nevyrabali v cesku, tak by vsetci cesi pisali aky je to neschopny srot :-). :-)

0/−5
6.11.2018 20:17

P55e35t64r 79J46i13r97o30u96š42e84k 6215168561492

Zasukovaly se ti drátky Peter?

+2/0
6.11.2018 21:40

K26a98r47l 79R30i91e34g32e57l 4434972288746

Klidek - posledni spravny Slovak byl - letec Stefanik!

0/0
6.11.2018 22:00

K98a51r54l 85R78i41e55g74e81l 4134272788516

Objednejte si ci se jen tak pokochejte...

http://www.skyleader.aero/en/product/ul-39-albi/

0/0
6.11.2018 11:17

Z94d40e60n13ě32k 33D25o41l53e51ž73a18l 6265384321204

"jen v USA je registrováno více než 200 Albatrosů." http://l-39.cz/L-39_uzivatele.html

To hovoří za vše.

+1/0
5.11.2018 20:12

K33a36r94l 39R88i13e67g20e74l 4864792618206

Britsky Aviation Classic Magazine 28. issue - je cely nejnovejsim shrnutim celeho programu L-39 I historie Cs. leteckeho prumyslu. Jen ta obalka....krasa

https://www.google.co.uk/search?q=Aviation+Classic+Magazine+28+issue&safe=strict&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjyvMXUrL3eAhVLDcAKHcH3CzUQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=1083

0/0
5.11.2018 14:29

K36a94r78l 69R55i14e54g70e46l 4174132498146

stahnete si za necele £3

https://www.magzter.com/GB/Mortons/Aviation-Classics/Automotive/126637

0/0
5.11.2018 14:37

K52a46r98l 24R41i34e52g34e77l 4594792788366

L-39ZA ...utoci!

https://en.trend.az/world/israel/2932932.html

0/0
5.11.2018 14:06

K62a15r17l 77R54i72e45g62e26l 4884672108486

Klasickou ukazkou jak male staty nejsou schopny se vyhrabat z problemu pres obri pomoc a investice diky neschopnosti alokovat financni-materialni-lidske zdroje a zkazi tak zakoniteI tu nejlepsi investici je osud Povazskych strojarni...

https://www.geocaching.com/geocache/GC7GEFF_ps-letecke-motory

0/0
5.11.2018 10:03

K83a58r74l 70R19i15e70g87e64l 4834602108266

Autor clanku si opet "po slovensky" stezuje na Prahu...pricemz ovsem naprosto ignoruje fakt, ze od Husakovych cistek byly prazske PZO narvane Slovaky stejne jako cela statni sprava, aerolinky, veleni armady...jen Bilak osobne privedl do Prahy 250 "vychodniarov" - vznikl socialni pojem "prazsky Slovak" neucici se cestinu...arogantni a vychytraly. No a nekteri tam strasi dodnes...

+1/0
5.11.2018 10:10

T69o55m49á48š 40R93ů18ž55i87č83k24a 5968673718544

Článěk pěkný. Jenom mi vadí, že autor načal téma domácí výroby katapultovaných sedadel a potom už to ani trošku nerozvedl...;-(

0/0
5.11.2018 7:32

J94o96s58e25f 10V44o65s79i79c81k62y 4313627356273

Mezi cvicnymi letadly ma tenhle L-39 nedostizneho konkurenta - je jim Pilatus PC-21, ktery konkuruje hlavne lacinym a uspornym provozem. O tenhle L-39 budou mit zajem jen staty soc.tabora, tak jako o L-29. L-159 Alca bitevnik, toho nechtel nikdo ani zadarmo.

0/−7
5.11.2018 2:47

R48i36c96h71a19r24d 98A89u71b29r73e50c21h48t 1592711286430

Nekazí vám tu vaši teorii poněkud to, že hlavní zájemci o L-39NG jsou z USA a Portugalska?

+2/−1
5.11.2018 7:30

R51i24c23h71a22r49d 53T50r22e97f33i27l 4321955169430

Nekazí, p. Vosický má pravdu. O Alcu žádný zájem nebyl, a nabízel se po celém světě a to doslova. A NG-éčka se prodá pár kusů a bude konec.

0/0
5.11.2018 11:15

K42a11r97l 43R54i32e97g89e25l 4824972458326

To je tim, ze se momentalne nikde po svete nebojovalo - nabidka musi reflektovat poptavku! Studie vyvoje na trhu dnes delaji profesionalni organizace - doslova "za babku".

0/0
5.11.2018 11:25

V35l57a82d72a 15D79o36l80e26z11a49l 6872466185

I tech "par" kusu, v pripade NG je uz ted objednano neco pres 30ks, je velice dobre. Nepredpokladate snad, ze jich budeme vyrabet tisice kusu jak pred rokem 89 ?

+2/0
5.11.2018 12:54

R28i63c89h12a72r11d 33A11u51b52r64e52c48h50t 1212481206960

Zájem nebyl, a teď je. O Alce jsem ostatně nemluvil. Co se týče L-39NG, kolik zájemců z bývalého socialistického tábora se ozvalo? My a tuším Gabon chce čtyři. Zato do výše zmíněného Portugalska 14 ks, do USA podobně. Prostě kecá.

+1/0
5.11.2018 14:37

L11i85b68o58r 81M15o82u85č18k42a 1568427495602

urcite je lepsi mit navyky z proudoveho stroje

+2/0
5.11.2018 9:38

V49l48a22d81a 82D35o65l95e70z85a18l 6702896325

je naprostej nesmysl srovavat vrtulovy letadlo s proudovym...;-)

+2/0
5.11.2018 10:24

K53a70r84l 55R25i40e26g55e84l 4734912148556

Presne, vektory tahu vuci tezisti, odlisne reakce na pripust, ofukovani profilu vrtuli I pri malych rychlostech atd.atd.

0/0
5.11.2018 11:12

M57a70r16t55i66n 77Š71a48f91á92ř 8506428634407

Nádherné letadlo. Jsem rád, že na nich můžu ještě dnes dělat :-).

0/0
5.11.2018 0:18

K32a23r30l 65R88i64e50g31e77l 4194422218836

Dneska by stacilo koupit ci dnes uz sehnat zadarmo konstrukci maleho deltakridla z celkove dost podobneho lehkeho typu nekde z archivu od fy Douglas - A4 Skyhawk, ten typ byl velice povedeny a konstrukce kridla vynikajici a L-39 tu bude letat dalsich 50 let

0/0
4.11.2018 22:08

P71e83t97r 89J13i72r91o53u21š97e11k 6205808861592

To by nešlo.

0/0
5.11.2018 21:41

K60a26r72l 57R23i30e45g68e34l 4224752418976

To by se samozrejme muselo nasimulovat na pocitaci ale u dolnoplosne koncepce muzete s takovym navrhem prejateho designu posouvat az do dosazeni optimalnu polohy vuci trupu

0/0
5.11.2018 22:16

P43e49t70r 85J41i64r95o16u93š59e10k 6715778981662

Je možné, že by se musela změnit i poloha VOP. Navíc křídlo na Skyhawk se nejspíš vyrábělo dnes už nepoužívanou technologii, takže byste se mohl maximálně volně inspirovat designem.

+1/0
6.11.2018 14:34

P27a23v70e38l 64S78o53b77o52t25k97a 5220434

R^

Albatros byl skoro jako Concorde, jen se o něm ve světovém tisku tolik nepsalo.

Také nebyly špatné Mig-15, ale lepší technologie nám už SSSR nedalo.

0/0
4.11.2018 21:22

R65i14c11h20a69r78d 45A36u89b50r88e58c88h11t 1982621406360

Že se u nás vyráběly MiG-21F-13 nevíte?

0/0
4.11.2018 21:45

K72a80r79l 74R76i54e24g21e88l 4344402638546

I MiG-19 tusim..

0/0
4.11.2018 21:59

R51i90c20h18a86r30d 66A98u36b48r53e51c30h95t 1492171936150

Ano, MiG-19S.

0/0
4.11.2018 22:59

P55a64v73e41l 65S58o20b94o29t23k23a 5700934

jj, máte pravdu, nevím vše.

0/0
4.11.2018 21:59

P34e90t78r 62L69u86k84e91š 6453111

Pavle, o Albatrosu se za ta léta psalo dost i ve světě. Jen se Vám to zřejmě nedostalo do rukou.

0/0
4.11.2018 21:48

P80a12v26e14l 89S68o32b75o86t53k38a 5470504

Opravdu se o Albatrosu psalo tolik jako o Concorde?

0/0
4.11.2018 21:58

J61o31s86e41f 10Š76á38t61a84v85a 2314631876959

Trochu trapný přirovnání,nezdá se vám?

0/0
5.11.2018 18:40

K71a77r41l 29R14i34e11g84e45l 4924792778746

Je pravda, ze L-39 vevodi vsem prehledum letadel ve sve kategorii.

0/0
5.11.2018 20:00

K24a88r21l 84R58i40e21g10e87l 4554962728166

I Sputnik se snazi...

https://sputniknews.com/analysis/201807061066111297-jet-czechoslovakia-aviation/

0/0
5.11.2018 14:31

K51a92r26l 94R91i45e21g78e76l 4884362868386

Mig -15 mel drak navrzeny nemeckymi inzenyry odvezenymi po valce do SSSR a motor jim prodala ponekud neprozretelne i s vykresy Anglie - RB-41,Rolls-Royce Nene

+1/0
5.11.2018 22:00

V33a24c13l87a48v 36V59a13v45r34a 3267174215497

Jó za komunistů, to se to vyvíjelo, ti ještě uměli, ba vyváželi letouny do světa a nejen letouny a dnes?

Dnes na ně svalíme i to co není pravda, že třeba rozkradli a zničili českou ekonomiku. Přitom opak je pravdou. Teprve když byli vyhozeni z vedoucích míst firem komunisti, pak se kradlo a ničilo. Celé strojírenství a těžký průmysl se zničil a rozkradl. Všechno a zničily se i zahraniční trhy SONP Kladno se prodalo za cenu šrotu německé konkurenci a údajně vytěžené doly se zabetonovaly. Zničil se veškerý textilní průmysl a výroba světových textilních strojů, Textilky jako Textilana se srovnaly se zemí. Výroba motorek ?? Nula. Plochodrářní stroje? Nula. Osobní Tatry? Nula. Výroba bytů za rok? Zlomek zlomku. Výroba potravin? Skoro nula.

Nebyly Vodochody náhodou před zavřením? Údajně tam byla produktivita na úrovni Zimbabwe.

Vyrobit něco, co měl v plánu ing.Vlček je dnes naprosto nereálné, nikdo to stejně neumí. Ječtě tak pozměnit opatrně předek letounu...snad.

Jo uměli lidi za komunistů, dnes by je k tomu ani nikdo nepustil. Proto ty exportní "úspěchy".

+3/−19
4.11.2018 20:30

K30a39r13l 92R73i30e10g16e23l 4684952838456

Mate to trochu popletene z neznalosti - tzv.tunelovani komunistu ceske ekonomiky a prumyslu - bylo v 98% odvodech statu ze zisku u vyrobnich firem - takze takove firme zbyly tak leda prostredky do "fondu kulturnich a socialnich potreb" - tj, nakup bombonier na MDZ...v zadnem pripade na obnovu a udrzbu strojniho parku ci vlastni vyzkum a vyvoj! Napr.Jeste v roce 2000 se velice obtizne pracovalo v Tatre Koprivnice na soustruzich s posledni GO v roce 1956! Porevolucni tunelovani je uplne jineho charakteru - vyvadeni kapitalu pres dcerine firmy, fiktivni zakazky, nepruhledne financni hospodareni ...ovsem provadeli to vetsinou privatizatori - byvaly socialisticky management slozeny ze clenu strany ovsemze...jen ti meli znalosti a znamosti v bankach, ktere jim schvalovaly privatizacni projekty! Z tech obrovskych odvodu a zisku prostrednictvim statniho monopolu na zahranicni obchod - vlada "proinvestovala" drtivou vetsinu do stavby obri armady (3800 tanku, cca 500 stihacich a bitevnich letadel) uz jen ty pocty presahovaly jen u male CSFR - cele NATO v kontinentalni Evrope! Vypichujete jednotlivosti. Pred 2. svetovou valkou mela CR 100% vyrobku na svetove konkurence schopne urovni!!! Vyrabelo se vsechno od spendliku po tanky! Po valce se na tom mnoho nezmenilo. Jak konstatoval tesne pred revoluci premier Strougal - (za jejich vlady) z konkurenceschopnych vyrobku na svetovych trzich - zbyla pouhopouha 3%!!! Jak jste vzpomel - na prstech jedne ruky par letadel, textilni stroje, plochodrazni motorky. Tatru 613 jsem vlastnil - koupenou byvalou podnikovou - soukromnici ji nesmeli za "komancu" vlastnit. "KopaShitu" ji kdosi nazval - karoserie - nulova antikorozni ochrana, vsechny osobni Tatry uz davno shnily/zrezly, prestoze motor vydrzel do GO i mnohem vice nez 500 000 km...jeden bufik odmrazoval jen celni sklo byl mezi prednimi sedadly, druhy v obrovskem prednim kufru rozvodem pres rychle rezavejici prahy - kabinu (spotreba v zime kolem 15-29 litru na 100 km), motor vykonny a t

+7/0
4.11.2018 21:17

J44o29z33e18f 88B29e51n51c24e67l 1251116183280

Pán Kriegel máte zlé informácie. Štát bral 100% zisku. Ten fond FKSP sa počítal do priamých nákladov na výrobu.

+1/0
9.11.2018 22:37

J91i97ř77í 31K11r54a59u45s 2436963881606

Tak neviem prečo my slováci kupujeme za XY miliard € drahé "F" keď to aj v podmachovom lietadle prebehne pilot za pár minút....

Mám pocit , že v hornatom tréne sú stabilnejšie stroje v nižších rýchlostiach , ako je pár M . Všetka česť , je to skvelé uplatniť sa na dnešnom trhu s touto technikou.

+4/−4
4.11.2018 15:34

V33l32a97d76a 36D86o50l41e12z89a77l 6282486845

A ty dopravní letadla pri air policing budete honit jak? Nez letadlo tehle kategorie vystoupa do 11tis tak je cil nad jinou zemi, možná uz nad druhou v případě ze letí směr CR....

+11/0
4.11.2018 16:38

L84i22b87o36r 22M24o54u80č25k30a 1108807685712

za jak dloubo od pisknuti vystoupa F16 do 11km a za jak dlouho preleti dopravak od Cerne pri Cope k Brnu?

0/0
5.11.2018 9:40

V30l88a47d17a 86D88o47l81e78z93a78l 6772926305

pouzijte matematiku...

Stoupavost F-16 je 50,000 ft/min (254 m/s)

Stoupavost L-159 je 12,220 ft/min (62 m/s)

;-)

+2/0
5.11.2018 10:30

P39e53t25r 97S37v31o76b66o24d14a 9525737614940

vite nekdo proc jsou ty nasavaci otvory otvory resene s tou deskou mezi kterou a trupem je jeste sterbina?

0/0
4.11.2018 12:27

K10a31r19l 21R81i97e67g49e94l 4764962388726

Pro oddeleni tzv. mezdni (turbulentni) vrstvy vzduchu obtekajiciho trup...

+4/0
4.11.2018 12:47

P12e24t29r 86S26v46o57b52o51d28a 9845607814540

diky

0/0
4.11.2018 14:34

K82a40m94i65l 68K13r86b98á33l20e48k 6824372615353

Když mi bylo 5, bylo to moje nejoblíbenější letadlo na setrvačník

+2/0
4.11.2018 12:08

V66l26a73d26a 82D93o38l61e77z84a56l 6872776275

Ja bych L-159 za minelu nepovazoval, Alca doplatila na blbou dobu, změna politiky USA po 9/11 se bohuzel promitla i do uplatnění L-159 ve světě.

V te době nebyl lehký bitevník na pořadu dne, zapadni státy měly jinou taktiku a pro konflikty které se tehdy vedly nebyl tento typ letadla potřeba. A dodávat moderní technologie do nestabilnich zemi by byl nesmysl i ted...

Az s příchodem asymetrickych konfliktu se opět zvedla poptávka po na provoz levnym lehkym bitevniku. Jal můžeme vidět, tyhle konfikty jsou dlouhé, drahé a nestojí proti sobe dvě regulérní armady. Na "toyoty" s kulometem proste není Warthog, Tornáda atp potřeba.

Ona si ta L-159 jeste svoje místo najde. At uz treba v tom Iraku kde odvadi fakt dobrou praci, nebo treba jako nástupce Skyhawku v Argentine...

Uprime, který letadlo podobyho typu se muze pochlubit ostrym bojovym nasazenim s vynikajicimi výsledky ;-)

+22/−1
4.11.2018 11:19

Najdete na iDNES.cz