Výbuch nosné rakety Antares s nákladní lodí Cygnus zavinil pravděpodobně hnací motor. Na základě předběžných výsledků vyšetřování to ve středu oznámila společnost Orbital Sciences.
Firma zároveň podle serveru SpaceFlightNow uvedla, že k dalšímu letu využije upravenou raketu s novým pohonným systémem. Její vývoj chce nyní urychlit, aby raketu mohla použít od roku 2016 a stihla tak do té doby dopravit k ISS nasmlouvaných asi 20 tun nákladu.
Současný nosič má řadu shodných systémů a parametrů jako ruská raketa Zenit. Díly do obou raket (Zenitu i Antares) dodává ukrajinská firma Južnoje. Konstrukce Zenitů byla přitom navržena v 70. letech. Jejich modernizaci pro Orbital Sciences provedla podle agentury AFP americká společnost Aerojet Rocketdyne.
Fotogalerie |
Ta do stroje přidala vlastní kardanový blok, který pomáhá řídit raketu za letu, nové kabelové svazky, elektrické obvody a také elektromechanické ovládání ventilů a další vybavení. (více o historii motorů pro Antares v tomto článku)
„Předběžné údaje a dosud provedené analýzy naznačují, že podle všeho selhalo palivové čerpadlo v jednom ze dvou motorů AJ-26 prvního stupně. Výsledkem je, že využívání těchto motorů u Antaresu bude patrně ukončeno,“ napsala firma v oznámení.
„V tuto chvíli jsme přesvědčeni, že selhání pravděpodobně vzniklo nebo bylo přímo zapříčiněno čerpadlem tohoto motoru, ale chci zdůraznit, že budou provedeny další analýzy, aby potvrdily, že toto zjištění je v pořádku,“ řekl dle SpeceFlightNow v konferenčním hovoru David Thompson, předseda představenstva a generální ředitel Orbital Sciences.
Firma tyto motory nebude používat, dokud se bezpečně neprokáže, že jsou schopné letu.
Závazek splníme
Orbital Sciences má s NASA smlouvu v hodnotě 1,9 miliardy dolarů (42,3 miliardy Kč), kterou hodlá naplnit do konce roku 2016. Od dubna 2013 společnost měla uskutečnit celkem deset letů, včetně testovacích. NASA se podílela i na vývoji modulu Cygnus a rakety Antares.
Firma je druhou soukromou americkou společností, která pro NASA vozí náklad na orbitu. Na rozdíl od svého konkurenta Dragonu od firmy Space X však Cygnus není schopen návratu na Zemi a zaniká v atmosféře s odpadem ze stanice ISS. Na podobné „popelnice“ se v závěru letu mění ruský Progress, evropský ATV či japonský Kounotori.