Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Starship poletí asi až na konci roku. SpaceX se agresivně pustilo do úřadů

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zdržuje schvalovací proces pro pátý testovací let Starship. Ten kvůli tomu možná odstartuje až koncem roku. Konflikt mezi SpaceX a FAA poukazuje na širší problémy s regulacemi vesmírných startů.

Třetí start integrované sestavy se uskutečnil 14. března 2024. | foto: SpaceX

SpaceX tvrdí, že přehnaná byrokracie a zbytečné ekologické posudky brzdí ve vývoji Starship, což má dopady také na program Artemis agentury NASA.

V čem přesně je problém?

V prohlášení, kterým SpaceX vyjádřilo své rozhořčení z těchto zpoždění, zdůrazňuje, jak klíčová je Starship nejen pro vlastní vizi firmy, ale i pro americké národní priority v oblasti vesmírného průzkumu. Starship je největší a nejvýkonnější raketou, jaká byla kdy vyvinuta, a její návrh, který počítá s plnou a rychlou znovupoužitelností, představuje zásadní průlom v historii kosmonautiky. Každý testovací let Starship není jen experimentem, ale klíčovým krokem směrem k provozuschopnosti systému, který by mohl zásadně změnit možnosti cestování do vesmíru, a to jak z hlediska ceny, tak z hlediska vynášeného objemu.

6. června 2024

Pátý testovací let Starship, který je podle SpaceX připraven ke startu již od srpna, představuje důležitý milník v tomto postupném vývojovém procesu. Hlavním cílem letu je poprvé v historii kosmonautiky zachytit přistávající nosič Super Heavy. Tento krok je klíčový pro dosažení plné znovupoužitelnosti celého systému. Test však byl odložen kvůli zdlouhavému licenčnímu procesu, který zhoršují zbytečné ekologické přezkumy. Původní termín udělení povolení pro start v polovině září nyní FAA posunula až na konec listopadu.

Ekologické rozpory

SpaceX si nestěžuje jen na ztracený čas, ale i na povahu regulačních překážek. Společnost se výrazně vymezuje vůči tomu, co považuje za nesprávné zaměření na ekologické otázky, které podle ní nemají přímý dopad na bezpečnost či životní prostředí. SpaceX upozorňuje na čtyři konkrétní ekologické problémy, které přispěly ke zpoždění, a tvrdí, že tyto obavy byly buď již zcela vyřešeny, nebo se zakládají na nesprávných předpokladech. Jedním z diskutovaných témat je například vodou chlazený ocelový deflektor spalin na startovní rampě ve Starbase, který někteří kritici mylně obviňují ze znečišťování životního prostředí. SpaceX tato tvrzení vyvrací s tím, že systém používá pouze pitnou vodu a funguje na základě povolení od Texaské komise pro ochranu životního prostředí (TCEQ).

Test vodou chlazeného deflektoru spalin na rampě ve Starbase

Spor kolem deflektoru je příkladem širších regulačních výzev, kterým SpaceX čelí. Přestože společnost úzce spolupracuje s ekologickými regulátory, včetně TCEQ, Americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) a U.S. Fish and Wildlife Service, SpaceX tvrdí, že zpoždění často vyplývají z nesrovnalostí v administrativě, nikoli z faktických ekologických rizik. SpaceX se rozhodlo zaplatit pokuty udělené EPA a TCEQ, i když nesouhlasí s obviněními, aby se firma místo toho mohla soustředit na plnění svých závazků vůči NASA a pokrok ve vývoji Starship. Společnost zdůrazňuje, že žádný z regulátorů nenašel důvod, proč by bylo nutné měnit fungování deflektoru, což podle ní potvrzuje zbytečnost těchto nových překážek.

Další spornou otázkou je rozhodnutí FAA podrobit SpaceX dalším konzultacím s Národní mořskou rybářskou službou (NMFS) ohledně možného dopadu letu na mořské živočichy. Tento problém se týká dopadu horní části Super Heavy, tzv. prstence pro hot staging, který je odhazován do Mexického zálivu. SpaceX argumentuje tím, že pravděpodobnost, že tato část rakety poškodí chráněné mořské druhy, je prakticky nulová, a to vzhledem k malé velikosti tohoto dílu a řídkému výskytu mořských živočichů v dané oblasti. Navíc už tento proces byl jednou schválen a u pátého letu je jediným rozdílem mírně odlišné místo dopadu. Navzdory tomu FAA schválila 60denní konzultaci s NMFS, kterou SpaceX považuje za potenciálně nekonečnou, pokud by během přezkumu vyvstaly nové otázky. Ty totiž můžou 60denní lhůtu pokaždé obnovit.

SpaceX se také potýká s obavami FAA ohledně sonických třesků, které vznikají při návratu a zachycení prvního stupně rakety. Tyto zvukové rázové vlny jsou běžným fenoménem v leteckém průmyslu a dosavadní studie ukázaly, že nemají dlouhodobý negativní vliv na divokou zvěř, ačkoli ji mohou na krátkou chvíli vyplašit. Přesto FAA schválila další 60denní přezkum této problematiky, což SpaceX vnímá jako další zbytečné zdržení.

Regulační zpoždění se netýkají pouze ekologických otázek. Širší kritika na adresu FAA zaznívá i v rámci celého kosmického průmyslu, kde členové Kongresu i zástupci soukromých společností obviňují FAA z toho, že nedokáže dostatečně rychle modernizovat své předpisy, aby odpovídaly tempu inovací v komerčním vesmírném sektoru. Tento přístup podle nich vychází ze zastaralého regulačního rámce, který byl navržen pro dobu, kdy vesmírnému výzkumu dominovaly vládní agentury, a nikoli soukromé společnosti. Tento rámec nestačí na současné potřeby komerčního sektoru, zejména společností jako SpaceX, které posouvají hranice možného. Například počet vyřízených povolení FAA pro starty raket se od roku 2020 více než ztrojnásobil, na čemž má lví podíl právě SpaceX se svou bleskově narůstající kadencí startů.

Frustrace SpaceX s FAA se ještě zvyšuje kvůli tomu, že společnost se zavázala splnit ambiciózní termíny programu Artemis agentury NASA, jehož cílem je návrat lidí na Měsíc ještě v této dekádě. Zpoždění testovacích letů Starship by mohla ohrozit tyto termíny, protože Starship hraje klíčovou roli v plánech NASA na přistání astronautů na povrchu Měsíce. SpaceX opakovaně zdůraznilo, že čím častěji bude moci Starship létat, tím rychleji bude firma schopná raketu zdokonalit a splnit cíle amerického vesmírného programu. Ve svém prohlášení SpaceX kritizovalo regulační prostředí, ve kterém „vyřízení vládní administrativy potřebné k licencování startu rakety trvá déle než samotný návrh a výroba hardwaru“. Taková situace podle společnosti ohrožuje pozici Spojených států jako lídra v oblasti vesmíru.

Lunární Starship neboli HLS, kterou SpaceX vyvíjí pro NASA kvůli zajištění dopravy astronautů na povrch Měsíce v rámci programu Artemis.

Ačkoli se SpaceX podařilo překonat mnoho technických výzev spojených s vývojem Starship, regulační problémy zůstávají významnou překážkou. Společnost není ve své frustraci osamocená. FAA čelí stále většímu tlaku jak ze strany průmyslu, tak vlády, aby zjednodušila své procesy a odstranila zbytečné překážky, které brání inovacím. Udržení rovnováhy mezi zajištěním veřejné bezpečnosti, ochranou životního prostředí a podporou inovací je však náročný úkol a je jasné, že současný systém nestačí držet krok s rychlým tempem změn v komerčním kosmickém sektoru.

Pro SpaceX je další krok jasný: Starship musí létat. Společnost pokračuje ve svém úsilí realizovat vizi plně znovupoužitelného kosmického dopravního systému, přičemž každý testovací let představuje klíčovou příležitost k učení, zlepšování a přibližování lidstva k budoucnosti, kde bude vesmír přístupnější než kdy dříve. Dokud se však regulační systém nevyvine tak, aby odpovídal tempu inovací, bude SpaceX a další společnosti v kosmickém průmyslu i nadále čelit zpožděním, která ohrožují jejich pokroky​.

Text vznikl pro server ElonX, který se věnuje primárně psaní o firmě SpaceX. Text byl redakčně upraven, původní verzi najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Číňané vymysleli superkavitační pohon pro ponorky. Má ovšem jednu chybu

Vynález by mohl podmořským plavidlům umožnit dosahovat extrémně vysokých rychlostí, srovnatelných s proudovými letadly. Jde o druh laserového pohonu, který se teoreticky zkoumá už desítky let....

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence zvětšováním hloupne. Nesečte ani 47309068053 s 95464

Premium

Velké jazykové modely jsou už na webu k dispozici nějakou dobu. Spousta lidí si je zvykla používat každý den. Je však třeba dávat pozor. I ty nejlepší AI pořád selhávají při zdánlivě primitivních...

3. října 2024

Evropská sonda letí zjistit, zda máme proti asteroidu soudného dne šanci

Je to dva roky a několik dní, co americká sonda DART záměrně narazila do měsíce Dimorphos asteroidu Didymos. Stalo se tak v rámci testu planetární obrany, tedy možné budoucí obrany Země před úderem...

7. října 2024  14:15

Nobelisté za fyziologii a medicínu zkoumali mikroRNA, ovlivňuje rakovinu

Ve švédském Stockholmu začalo v pondělí udělování Nobelových cen. Jako první byla vyhlášena cena za fyziologii a lékařství. Získali ji Američané Victor Ambros a Gary Ruvkun.

7. října 2024  11:37,  aktualizováno  13:33

Číňané vymysleli superkavitační pohon pro ponorky. Má ovšem jednu chybu

Vynález by mohl podmořským plavidlům umožnit dosahovat extrémně vysokých rychlostí, srovnatelných s proudovými letadly. Jde o druh laserového pohonu, který se teoreticky zkoumá už desítky let....

7. října 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...