Různé vesmírné agentury přemýšlejí, jak narůstající množství vesmírného odpadu dostat bezpečně z oběžné dráhy. Ale neustále se zrychlující množství nových umělých satelitů Země začíná vyvolávat obavy i na poli letecké dopravy.
Letadla i lodě se nyní musí vyhýbat koridorům kolem startovacích ramp v době, kdy jsou plánovány lety raket a také v oblastech, kam mají po startu přistávat zpravidla první stupně nosičů.
Podle jedné studie budou postupně muset dopravní společnosti i soukromníci počítat s rizikem, že se do trasy jejich letadel dostane nějaký úlomek či část stroje, který neřízeně padá z oběžné dráhy.
Odpad na oběžné dráze z nás může jednou udělat vězně vlastní planety![]() |
„Nekontrolované návraty vesmírných objektů představují riziko srážky s letadly za letu. Pravděpodobnost nárazu je sice nízká, ale následky by mohly být katastrofální. Riziko navíc roste v důsledku nárůstu počtu letů i návratů,“ napsali vědci ve studii.
Varování přitom nemíří jen na větší objekty. Malé kousky, vážící třeba jen jeden gram, mohou způsobit značné poškození čelního skla letadla nebo motoru. Problém je umocněn obtížností sledování těchto padajících objektů. To často nutí úřady uzavřít rozsáhlé oblasti vzdušného prostoru jako preventivní opatření, což způsobuje zpoždění a rušení letů.
„Situace staví vnitrostátní orgány do dilematu – jestli uzavřít vzdušný prostor, nebo ne – se všemi bezpečnostními a ekonomickými důsledky,“ uvedla studie. Výzkumníci navrhují kontrolovaný návrat všech částí raket jako částečné řešení problému s vesmírnými troskami. V současnosti se to podle vědců děje u méně než 35 procent startů.
Situace se s narůstajícími počty letů do vesmírného prostoru jen zhoršuje. Přibývají tak i incidenty, kdy různě velké kusy vesmírného odpadu dopadají na obydlené území, což dokazuje, že nebezpečí není jen teoretické.
V Keni dopadl půltunový kovový kruh z vesmíru, hluk slyšeli na 50 kilometrů![]() |
„Stručně řečeno, v rušných vzdušných prostorech, jako je severovýchod Spojených států nebo severní Evropa, existuje každoročně 26procentní pravděpodobnost neřízeného návratu kosmického odpadu,“ uvedli vědci z kanadského Vancouveru.
Podle nich jsou sice nekontrolované návraty satelitů rizikové, ale větší nebezpečí představují tělesa raketových nosičů, protože jsou často velká a je tak méně pravděpodobné, že zcela shoří. A vzhledem k tomu, že mnoho raketových těles zůstává na oběžné dráze po léta, než znovu vstoupí do atmosféry, došlo ke značnému nárůstu těchto nebezpečných objektů. K červnu 2024 vědci na oběžné dráze evidovali víc než 2 300 těles, s nimiž se počítá, že se nakonec vrátí na Zemi.
Analýza z roku 2021 odhadovala, že pravděpodobnost smrtelné srážky letadla s troskami vracejícími se z vesmíru byla v tom roce téměř 0,001 %. Když byly zahrnuty návraty z dvanácti budoucích megakonstelací a houstnoucí letecká doprava, předpokládalo se, že tato pravděpodobnost vzroste na 0,07 % v roce 2035.
9. ledna 2016 |