Po mnoha letech vývoje se na svůj první testovací let označovaný jako NG-1 vydal nosič New Glenn společnosti Blue Origin. O této společnosti jsme zatím slyšeli především proto, že vozí k hranici vesmírného prostoru soukromé astronauty, či chcete-li turisty, se svou raketou New Shepard.
Ta měla v roce 2022 nehodu kvůli poruše v trysce motoru a byla dlouho uzemněna. Na konci roku 2023 však již letěla s nákladem a loni v květnu začala znovu vozit turisty.
Nyní vesmírná firma Jeffa Bezose provádí mnohem větší krok do kosmu. Chtěla tak učinit naposledy v pondělí, kdy v průběhu tříhodinového startovacího okna několikrát prodlužovala o desítky minut odpočet, aby po více než dvou hodinách vše zastavila a posunula start na další termín. Ten byl stanoven právě na čtvrtek na sedmou hodinu ranní se stejným tříhodinovým oknem. Firma před sedmou hodinou zastavila odpočítávání kvůli tomu, aby mohla správně zchladit motor BE-4.
Nové odpočítávání směřující start na 7:35 SEČ se však zastavilo kvůli neočekávanému vplutí lodi do chráněné oblasti. Start se tak odehrál až v 8:03.
Po asi třinácti minutách se druhý stupeň nosiče dostat na orbitu a tak splnil hlavní cíl tohoto testu. Mezitím se nepodařilo přistát s prvním stupněm, což bude předmětem dalšího zkoumání.
Předchozí pondělní pokus zastavil problém na jednom ze systémů. „Ranní zrušení bylo způsobeno ledem, který se vytvořil v proplachovacím potrubí na pomocné energetické jednotce, která napájí některé naše hydraulické systémy,“ uvedla firma na síti X.
Nyní již bylo vše v pořádku, tak se na svůj prémiový start vydala ze startovacího komplexu 36 společnosti Blue Origin na kosmodromu Cape Canaveral opakovatelně použitelná raketa New Glenn.
Podrobněji jsme se pokusu o první let věnovali již v pondělí, kde najdete i podrobnější informace o systému Blue Glenn i letovém plánu:
Majitel Amazonu vyzývá Muskovu SpaceX. První let rakety ale odložil![]() |
Do budoucna by mohla doplňoval flotilu SpaceX, případně přímo konkurovat Falconu Heavy při vynášení větších komerčních a vládních satelitů na oběžnou dráhu i mimo ni. Po letech různých zpoždění by se tak při úspěšném letu mohly Spojené státy spolehnout na další nosič.
New Glenn dostala jméno podle prvního Američana na oběžné dráze Země, Johna Glenna. Průměr trupu je sedm metrů a výška 98 metrů. První stupeň pohání motory BE-4 na kapalný kyslík a kapalný metan. Stejně jako v případě SpaceX bude první stupeň nosiče New Glenn vícenásobně použitelný.
Jak jsme psali již dříve, motor BE-4 vyvíjela firma Blue Origin pro dvě různé rakety, vedle New Glenna ještě pro Vulcan konsorcia ULA, kde si motor odbyl i svou premiéru. Obě rakety přitom mají různé požadavky: Vulcan je na jedno použití, New Glenn má s těmito motory létat opakovaně. Což na BE-4 kladlo často protichůdné požadavky.
Druhý stupeň, který nebude opakovaně využitelný, pohání motor BE-3U, který je upravený BE-3PM z New Shepparda tak, aby dokázal fungovat ve vesmírném vakuu.
Nosič umožní vynášet 13 tun na geostacionární dráhu (GTO) a 45 tun na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO). V případě prvních startů z Floridy bude návrat probíhat na dálkově ovládanou mořskou plošinou.
Po startu se první stupeň oddělil a měl autonomně snést na přistávací plošinu vzdálenou asi 1 000 km na moři. Podařil se zážeh motorů, který první stupeň zpomaloval, ale po nějaké době ztratilo středisko s boosterem spojení. Naopak se po oddělení druhého stupně zapojily dva motory BE-3U a vynesly druhý stupeň na orbitu. Mezitím se oddělil kryt a stroj dopravuje užitečné zatížení na jeho oběžnou dráhu.
Při prvním letu užitečný náklad představuje Pathfinder Blue Ring, což je jakýsi orbitální dopravní prostředek, který nyní bude testovat základní letové a pozemní systémy.
„Je to náš první let a my jsme se na něj důkladně připravili,“ řekl již před pondělním letem Jarrett Jones, senior viceprezident společnosti New Glenn. „Ale žádné pozemní testy ani simulace mise nenahradí let s touto raketou. Je čas letět. Bez ohledu na to, co se stane, se budeme učit, zdokonalovat a používat tyto poznatky při dalším startu,“ uzavírá.
Aktualizace: Doplnili jsme informace o posunu odpočítávání a startu nosiče