Musk chtěl znovupoužitelný horní stupeň raket Falcon, nakonec projekt zrušil

Elon Musk v minulosti toužil po dosažení kompletní znovupoužitelnosti raket Falcon. První stupeň rakety a aerodynamické kryty dnes už jsou běžně používány opakovaně, ale znovupoužitelnost horního stupně je vzhledem k jeho orbitální rychlosti o dost komplikovanější.
Vznášející se Dragon při testu motorů SuperDraco v McGregoru

Vznášející se Dragon při testu motorů SuperDraco v McGregoru | foto: SpaceX

Elon Musk v minulosti několikrát zmínil nějakou novou metodu či experiment, který by konečně umožnil bezpečný návrat horního stupně Falconu z orbity, aby mohl být později použitý znovu. Tento sen však skončil, když Musk na konci roku 2018 na Twitteru prohlásil, že plány na znovupoužitelnost horního stupně Falconu 9 byly uloženy k ledu a SpaceX se bude místo toho soustředit jen na vývoj rakety Starship. Pojďme se tedy ohlédnout za minulými Muskovými prohlášeními a vysvětlit si, proč je znovupoužitelnost horního stupně tak obtížná.

SpaceX v roce 2011 vydalo oficiální animaci, která světu představila ambiciózní plány firmy vyvinout zcela znovupoužitelný raketový systém Falcon 9. Ukázaná vize motoricky přistávajícího prvního stupně se pak stala realitou v prosinci 2015, když během mise Orbcomm-2 poprvé úspěšně přistál první stupeň Falconu 9. Video také ukazovalo motoricky přistávající loď Dragon, což je věc, která je pro SpaceX sice technicky proveditelná, ale z různých důvodů z těchto plánů nakonec sešlo a dragony tedy nakonec budou nejspíš vždy přistávat v moři na padácích.

Nás však nejvíce zajímá znovupoužitelný horní stupeň, který byl ve starém videu vidět taky. SpaceX si představovalo horní stupeň vybavený tepelným štítem, který by po průletu atmosférou motoricky přistál na pevnině.

Od vydání videa se však SpaceX soustředilo hlavně na projekt znovupoužitelnosti prvního stupně, který tvoří zhruba 60 % ceny celé rakety a jeho záchrana je technicky snazší než v případě horního stupně. První reálné pokusy o přistání prvního stupně začaly v září 2013 a po několika explozivních neúspěších došlo prvnímu zdařenému přistání na konci roku 2015 během mise Orbcomm-2.

16. září 2017

SpaceX se pak velmi rychle dostalo do fáze, kdy se z přistání prvních stupňů stala v podstatě rutinní záležitost. Elon Musk tedy opět začal pošilhávat po znovupoužitelnosti horního stupně.

Přistání prvního stupně rakety Falcon po startu zásobovacího letu Dragon CRS-9 ke stanici ISS. Přistání probíhalo na pevninu na mys Canaveral.

Záchrana druhého stupně je však značně komplikovanější než v případě stupně prvního, a proto od ní bylo od vydání videa výše upuštěno. Hlavním problémem je, že druhý stupeň na rozdíl od stupně prvního dosahuje orbitálních rychlostí, a aby se mohl vrátit na Zemi, musí se většiny této získané energie nějak zbavit, jinak nepřežije průchod atmosférou.

Jednou možností je zažehnout motor v opačném směru letu a eliminovat část rychlosti, což však stojí hodně paliva, kterého druhý stupeň v rezervě obecně moc nemá. Efektivnějším způsobem, jak zpomalit, je zabrzdit o atmosféru. To nestojí žádné palivo, ale zase to vytváří obrovské množství tepelné energie, takže stupeň by musel disponovat tepelným štítem, aby neshořel. Ve videu výše je jakýsi štít na druhém stupni vidět. SpaceX má s tepelnými štíty bohaté zkušenosti – jejich loď Dragon disponuje štítem z materiálu PICA-X, takže by teoreticky asi bylo možné druhý stupeň vybavit něčím podobným.

Řekněme tedy, že druhý stupeň přečkal vstup do atmosféry bez úhony díky tepelnému štítu. Co teď? Stupeň se pořád pohybuje velkou rychlostí a potřebuje nějak přistát. Padáky jsou nepřesné, těžké a celkově nepraktické, jelikož se s nimi nedá přistávat na pevnině (došlo by k poničení stupně) a na moři je nepřítelem korozivní mořská voda. Takže se nabízí spíše motorické přistání ve stylu prvního stupně. Snadné, že?

Ne tak docela. Motor Merlin je velice silný a téměř prázdný druhý stupeň je lehký (kolem 5 tun), takže stupeň by po zažehnutí motoru nejen velice rychle zpomalil, což by vedlo k vysokému přetížení, ale po chvíli by se začal zase pohybovat směrem nahoru, pryč od místa přistání. První stupeň raket Falcon má ten samý problém, i když je několikanásobně těžší než druhý stupeň a pro přistání používá jen jeden motor z devíti – při zažehnutí je tah až moc silný a po čase by motor začal stupeň opět vynášet vzhůru. Přistání se tedy musí přesně načasovat, aby zpomalující stupeň dosáhl nulové rychlosti přesně v okamžiku dosednutí na zem. Jedná se o velice náročný manévr, kterého je dosaženo díky pokročilým algoritmům a také schopnosti motoru Merlin snížit či zvýšit tah o několik desítek procent podle potřeby. Takovýto přistávací manévr by byl v případě malého druhého stupně extrémně náročný, ne-li nemožný.

A to není jediný problém. Motor na druhém stupni se od motorů na stupni prvním v mnoha ohledech liší. Je totiž optimalizován pro fungování ve vakuu, zatímco motory prvního stupně jsou navrženy pro let atmosférou. Nejvýraznějším rozdílem je vnější tryska motoru, která je u motoru druhého stupně mnohem větší a zároveň křehčí.

Tryska vakuové varianty motoru Merlin je velká zhruba jako celý normální Merlin.

Při průchodu atmosférou by téměř určitě došlo k roztrhání trysky, ať už vlivem náporu vzduchu nebo při případném zážehu motoru v atmosféře, který by trysku zničil. Přistání pomocí hlavního motoru druhého stupně je tedy nejspíš nerealistické. Ve videu z roku 2011 je však vidět, že už tehdy SpaceX mělo v plánu něco jiného.

Sekundární motory?

Podle tehdejší představy bylo v plánu zasunutí motoru druhého stupně, aby se ochránila křehká tryska při návratu na Zemi. Následně je vidět, že stupeň sice přistane motoricky, ale pomocí nějakých sekundárních motorů nacházejících se okolo motoru Merlin. Možná to mají být motory SuperDraco, které najdete na lodi Crew Dragon, kde plní funkci únikového systému. SuperDraco má tah 73 kN, což by pro potřeby přistání téměř prázdného horního stupně bylo víc než dostatečné.

V případě motorického přistání by tedy SpaceX muselo na druhý stupeň přidat minimálně tepelný štít, dodatečné přistávací motory SuperDraco a nějaký systém ochrany Merlinu (teoreticky by možná stačil jen nějaký snadný způsob, jak před vstupem do atmosféry odhodit velkou trysku). Elon Musk na Twitteru prohlásil, že druhý stupeň „je rozhodně možné dostat zpět jako Dragon, ale otázkou je, kolik přidané hmotnosti to bude vyžadovat“.

Záchrana druhého stupně je tedy technicky určitě možná, ale každý gram, který SpaceX přidá na druhý stupeň kvůli jeho záchraně, se projeví jako snížení maximální hmotnosti nákladu, který je raketa schopna vynést na oběžnou dráhu. Na druhou stranu, Falcon Heavy má obrovskou maximální nosnost, kterou žádný zákazník nejspíš plně nevyužije, takže velké rezervy by se teoreticky dalo využít pro záchranu druhého stupně.

Falcon 9 Heavy společnosti Space X poprvé úspěšně odstartovala 6. 2. 2018 ve 21:45.

Musk proto v dubnu 2017 řekl, že zvažuje během demonstrační mise Falconu Heavy provést nějaký experiment se záchranou horního stupně. K tomu nakonec nedošlo, ale Muska opakovaně použitelný horní stupeň stále lákal. To potvrdila šéfka SpaceX Gwynne Shotwellová na podzim 2017, když řekla, že SpaceX zkusí v roce 2018 s horním stupněm Falconu 9 měkce přistát do vody. Dodala však, že cílem by bylo především získání cenných dat pro vývoj budoucích raket a opakované použití horního stupně se neplánuje.

V dubnu 2018 však Elon Musk na Twitteru oznámil, že se SpaceX pokusí o návrat horního stupně z orbity pomocí obřího balonu. Jeho výhodou podle Muska je, že dokáže udržet tvar ve všech rychlostech včetně nadzvukové a snižuje balistický koeficient o dva řády. To znamená, že umožňuje výrazné zpomalení jen pomocí aerodynamického odporu. Musk nespecifikoval, jaký balon má přesně na mysli a jak by byl použit, ale spekulovalo se o brzdicím balonu („ballute“), který se používá například pro zpomalování bomb shazovaných z letounů. Takový balon je optimalizován pro velké nadmořské výšky a nadzvukové rychlosti.

Letoun F-111 shazující bomby s brzdicími balony

Elon dodal, že horní stupeň by pak „přistál na skákacím hradě“. Je vám to povědomé? To proto, že SpaceX původně plánovalo s aerodynamickými kryty přistávat na něčem, co Elon nazval skákacím hradem. V dalším tweetu Musk naznačil, že k přistání horního stupně by mohla být použita loď podobná Mr. Stevenovi, který se používal právě pro zachytávání aerodynamických krytů.

Zachycení krytu nosiče firmy SpaceX lodí Ms. Tree

Nic však evidentně nebylo definitivní, protože v listopadu 2018 Musk představil upravený plán, podle kterého by SpaceX upgradovalo horní stupeň Falconu 9 po vzoru tehdy chystané rakety BFR (nyní Starship) a vzniklo by tak jakési „miniBFR“. Tento krok měl urychlit vývoj velkého BFR. Avšak pouhých 10 dnů po oznámení plánu na „miniBFR“, Musk na Twitteru napsal, že SpaceX už neplánuje upgradovat druhý stupeň Falconu 9 v zájmu znovupoužitelnosti a místo toho zrychluje vývoj plnohodnotného BFR, u kterého tehdy nově došlo ke změně designu z uhlíkových kompozitů na nerezovou ocel.

Ať už by byl způsob záchrany horního stupně raket Falcon jakýkoli, jednalo by se o obtížný úkol, který by vyžadoval výrazné modifikace horního stupně. SpaceX nakonec usoudilo, že by to nejspíš nemělo smysl vzhledem k rychlosti vývoje zcela znovupoužitelné rakety Starship a relativně nízké ceně horního stupně (zhruba 20 % ceny celého Falconu 9, u Falconu Heavy ještě méně).

Text byl převzat ze serveru ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Nejčtenější

KVÍZ: Znáte legendární i obyčejnější výrobky československých továren?

Vyzkoušejte si, jak znáte slavné i méně slavné zástupce československé techniky. V kvízu se zaměříme na dopravní prostředky.

Kam se hrabe Válka skladů. Vykládali jsme náhradní díly na unikátní bombardér

Letošní Aviatická pouť představila Česku nový přírůstek podhořanské letecké sbírky R.A.F. Station Czechoslovakia – britský bombardér Avro Anson, který je jediným letuschopným exemplářem verze Mk. I...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025

AI udělala chybu za miliardu dolarů. Zapamatovala si celé knihy. Hrozí soud

Velké jazykové modely na pozadí všelijakých chatbotů se často učí na datech chráněných autorských zákonem. Podle svých vývojářů se pohybují v mezích zákona. Umělá inteligence totiž z absorbovaného...

13. června 2025  9:42,  aktualizováno  9:42

Slavný konstruktér vytvořil unikátní sluchátka, zvuk ovlivníte boltci

Vyzkoušeli jsme první „open-around ear“ sluchátka na trhu. Slibují neslýchané podání hudebního prostoru a pocit, jako by zdroj zvuku stál přímo před posluchačem. Podařilo se, nebo se na inovativní...

13. června 2025

Oficiální aerotaxi olympiády 2028 zařídí stroj s podivnými vrtulemi

Pod pojmem aerotaxi si v současnosti představíme nejspíš běžné vrtulníky, které dopraví člověka z jednoho místa ve městě na druhé. Stále víc ale chtějí do této oblasti proniknout nové koncepty. Jeden...

13. června 2025

Podívejte se do tváře sv. Václava. Takto měl před tisícem let vypadat

Postup, kdy vědci využijí lebku jako základ pro modelování pravděpodobného vzhledu tváře dávno mrtvého člověka, není nový. Mezinárodní tým se už takto pokoušel přiblížit vzhled několika historických...

12. června 2025  15:39

Armáda snila před 100 lety o bombardéru. Projekt Aera skončil neúspěchem

Dne 12. června 1925 vzlétl z letiště ve Kbelích první československý dvoumotorový bombardér domácí konstrukce – Aero A-24. Lidové noviny slavily technický úspěch i soběstačnost mladého státu. Jenže...

12. června 2025

Tuto změnu pocítí každý. Prohlížeče, jak je známe, možná brzy skončí

Internetové prohlížeče se od svého prvního široce rozšířeného nástroje na brouzdání webovými stránkami Mosaicem značně posunuly, ale stále je jejich primárním cílem dostat uživatele na požadovanou...

12. června 2025

Mobil vás odposlouchává nonstop. AI může řídit nákupy, práci i volný čas, líčí expert

Premium

Jsme svědky nové převratné revoluce. Zatímco před dvěma stovkami let nahradila pára lidské svaly, tentokrát umělá inteligence supluje lidský mozek. „Změny budou mnohem rychlejší, než si dovedeme...

11. června 2025

Říkej si, co chceš, ale nebude tě slyšet. To má být budoucnost svobody slova

Šéfka mikroblogovacího systému Bluesky poskytla obsáhlé interview webu Wired.com. Mimo jiné v něm zmínila i zásadu, kterou se hodlá řídit v oblasti svobody slova. Kupodivu připomíná deklarovaný...

11. června 2025  15:32

Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický
Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický

Když se děti chystají na sluníčko, potřebují víc než jen kšiltovku a dostatek vody. Kvalitní opalovací krém je zkrátka základ. Hledali jsme takový,...

Únik kyslíku zastavil soukromou vesmírnou misi s účastí Maďara a Poláka

Mise Ax-4 k Mezinárodní vesmírné stanici byla odložena kvůli úniku tekutého kyslíku LOX. Vedle Američanky a Inda se měl do vesmírného prostoru dostat teprve druhý dobyvatel vesmíru z Polska a třetí z...

11. června 2025  8:50

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

11. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.