Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

SpaceX chystá na rok 2022 starty lodi Starship z mořské ropné plošiny

Již tomu je několik let, co Elon Musk oznámil, že jeho společnost postaví meziplanetární kosmickou loď, která se nyní jmenuje Starship. Před časem jsme se také dozvěděli, že celý systém Super Heavy Starship by mohl využít pro start vysloužilé ropné plošiny a nyní známe další podrobnosti.

Ilustrace lodi Starship startující z mořské plošiny v rámci mezikontinentální osobní přepravy. | foto: SpaceX

Začněme tedy od začátku. Nová raketa SpaceX už od svého vzniku prošla mnoha změnami a není divu, nic podobného tu totiž ještě nebylo. Výjimečný dopravní systém si žádá i neobyčejný přístup a zázemí. Minulý rok Elon Musk uvedl, že pro svou raketu postaví plovoucí kosmodrom a naznačil, že by se mohlo jednat o předělanou ropnou plošinu. 

SpaceX také loni dělalo nábor šikovných inženýrů a techniků schopných podobnou věc realizovat. Mořský kosmodrom je podle Muska potřeba kvůli tomu, že starty a přistání lodi Starship budou velmi hlučné a rušivé, a tak bude nutné je provádět dostatečně daleko od hustě obydlených oblastí (přibližně 20-30 km od pobřeží). 

SpaceX totiž výhledově plánuje provádět starty Starship i několikrát denně v rámci raketové dopravy mezi různými místy na Zemi. Plovoucí kosmodrom pro tyto účely jsme mohli zahlédnout už ve videu z roku 2017, které prezentovalo rychlou variantu mezikontinentálního cestování pomocí systému Starship. 

1. října 2019

Na konci května Elon Musk oficiálně potvrdil, že společnost skutečně zakoupila dvě mořské plošiny pro systém Super Heavy Starship. Na svém Twitteru miliardář napsal, že oceánský kosmodrom Deimos už je ve výstavbě a má být zprovozněn již příští rok.

SpaceX pro tento účel zakoupilo loni dvě vysloužilé ropné plošiny prostřednictvím nově založené firmy Lone Star Mineral Development v červenci 2020 (pouhý měsíc po jejím vzniku). Plošiny byly pořízeny od již zbankrotované firmy Valaris se sídlem v Houstonu v Texasu za 3,5 milionu dolarů za kus. To je cena více než příznivá, protože pořizovací cena byla okolo 500 milionů dolarů za kus. 

Phobos a Deimos

Ropné plošiny byly umístěny v texaských přístavech Brownsville a Galveston a nesly původně označení Valaris 8500 a 8501. V září 2020 byly přejmenovány na Phobos a Deimos. Jde o tzv. poloponorné plošiny. 

Ukázka základních typů ropných plošin. SpaceX zakoupilo poloponorné typy – na obrázku čísla 7 a 8.

Ropných plošin existuje několik druhů. Určujícím faktorem jsou hlavně vody, ve kterých daná platforma slouží. My si je nebudeme popisovat všechny, ale zaměříme se hlavně na uvedený typ. Ten se používá v hlubokých vodách, kde nelze platformu upevnit přímo ke dnu.

Pokud je tedy nutné vrtat v hloubkách větších než 520 metrů, využívá se zpravidla tento nebo podobný typ plošin. Jde o speciální plavidlo složené z balastových nádrží (pontonů) pod hladinou, které dávají platformě stabilitu i vztlak. Operační paluba plošiny je umístěna na pilířích spojených s pontony pod vodou. Díky tomu dobře odolává vlnám. 

Konstrukci lze také pomocí lan ukotvit ke dnu. Ponor pontonů lze měnit. Maximální ponor bude někde okolo 7–10 metrů, ale informaci se nepodařilo ověřit. Platí, že čím více jsou nádrže zanořené, tím větší stabilitu platforma má. S tím, že paluba je vždy dostatečně vysoko nad hladinou.

Značnou výhodou je i mobilita. Pokud se plošině upraví ponor, lze komplex poměrně snadno přesunout jinam. Zakoupené plošiny byly schopné vrtat až do maximální hloubky 2 590 m a součástí vybavení byly například i velké jeřáby Seatrax. Na plošině byly samozřejmě i kajuty pro 150 pracovníků a další zázemí jako heliport pro vrtulníky typu Sikorsky S-61, S-92. Lze ovšem očekávat, že SpaceX plošiny postupem času výrazně upraví po svém a zmíněnou výbavu nahradí.

SpaceX není první

Starší typ poloponorné plošiny využívaly ke startům i rakety Zenit-3SL. Jmenuje se Odyssey a na délku měří 133 metrů. Maximální šířka je 67 metrů. 

Ropná plošina ENSCO 8506, kterou koupila společnost SpaceX.

Naproti tomu plošiny Phobos a Deimos měří 94,5 metru na délku a na šířku mají 68,5 metru. Nosnost (DWT) je 8500 tun. Výška od kýlu po hlavní palubu je 29,6 metru. Rozměr hlavní paluby je 77,7 m délka a šířka je 73,1 metru. 

Plošiny byly vyrobeny v letech 2008 a 2009 v Singapuru a jsou opatřeny 8 lodními šrouby Pleuger. Zajímavostí je, že umějí nejen měnit směr, ale díky pevnému vychýlení o 7 stupňů účinně usměrňují proud vody od konstrukce. Jak to funguje v praxi, dobře popisuje toto video:

Maximální rychlost přesunu je asi 3,5 uzlu. Což je krásná ukázka toho, že tento pohon není určen pro cesty na větší vzdálenosti a je třeba využít podpůrné plavidlo. Každá plošina má 7 hlavních motorů EMD V20-710, což jsou moderní dvacetiválcové dieselové motory. Elektřinu vyrábějí generátory společnosti Baylor. 

Plavidla splňují podmínky pro dynamické polohování druhé třídy ze tří (DP-2). To je systém zaručující přesné držení polohy platformy i za špatného počasí kombinující práci lodních šroubů a data z gyrokompasů a senzorů, které monitorují rychlost a směr větru a pohyb plavidla. Na základě toho poté upravuje otáčky i směr natáčení lodních šroubů. Systém lze ovládat také manuálně proškolenou osobou s certifikací pro ovládání systému DP.

Specifikace zakoupených strojů naznačuje, že SpaceX chce mít kosmodromy mobilní a nikoli stacionární. Existují totiž typy plošin, které lze různými způsoby dobře ukotvit ke dnu. Třeba pomocí zapouštěcích pilot. Inspirací byla tedy pravděpodobně již zmíněná plošina Sea Launch pro rakety Zenit. 

Výhodou takové mořské startovací plošiny je vedle omezení stížností obyvatel okolních nemovitostí především nalezení ideální pozice pro start. Teoreticky lze plovoucí kosmodrom přesunout do ideální pozice pro jakoukoli oběžnou dráhu. Například lze startovat z rovníkové oblasti, která je, jak známo, pro kosmické starty nejvýhodnější. Toto je výhodné třeba pro náklady směřující na geostacionární dráhy (GEO). 

Text byl převzat ze serveru ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Microsoft kdysi vyřešil jeden problém monočlánků. Trik se však nevyužívá

Bez monočlánků a baterií se dnes už jen těžko obejdeme. Musíme však mít na paměti, že jejich životnost je omezena, u...

Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto se Applu fakt povedlo. Udivující výkon v tichém chladném kabátku

Vyzkoušeli jsme počítač Apple Mac Studio M1 MAX s monitorem Display Studio. Zatímco o skvělém počítači můžeme říci, že...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Vesmírná loď Starliner se vrátila na Zemi, na palubě byla jen figurína

Vesmírná loď Starliner od společnosti Boeing se vrátila na Zemi. Uvádí to zahraniční agentury s odkazem na přímý přenos...

Webbův vesmírný teleskop chystá první foto, navzdory poškození meteoroidem

Unikátní vesmírný teleskop Jamese Webba úspěšně přestál cestu na své místo ve vesmíru, a to včetně rozbalování a...

Letos již potřetí letí do kosmu družice z Česka. Jejím cílem je vzdělávání

Ve středu večer odstartovala mise Transporter-5, jejímž cílem je dopravit na oběžnou dráhu několik malých i větších...

V noci na úterý se možná objeví meteorický roj z rozpadající se komety

Možná ano, možná ne. Astronomové si nejsou jisti, zda v noci z pondělí na úterý bude vidět netradiční meteorický roj...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...