Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Raketa SpaceX je sedmkrát levnější, než by ji vyrobila NASA, říká expert

aktualizováno 
„NASA se stala hostem v kosmické restauraci,“ říká o důvodech zapojení soukromníků do vesmírných letů v USA expert na kosmonautiku Tomáš Přibyl. Ve skypovém rozhovoru vysvětlil, že americká vesmírná agentura se nyní nemusí starat o to, jak se raketa vyrobí, ale bude si vybírat z „menu“ tu, která se jí hodí pro daný účel.

Ve středu pozdě v noci se začne psát nová kapitola dobývání vesmíru. Do kosmu odstartuje raketa soukromé společnosti SpaceX, která na své palubě ponese dva astronauty. Pozadí a kontext této historické události přiblížil moderátorovi Vladimíru Vokálovi odborník na kosmonautiku Tomáš Přibyl, který v současnosti zakotvil v Technickém muzeu v Brně.

Hned na úvod objasnil, proč se původně plánovaná několikaletá přestávka v letech amerických pilotovaných vesmírných strojů protáhla na téměř desetiletí. 

Musk je pro NASA něco jako taxikář, řekl v Rozstřelu expert

Raketa SpaceX je sedmkrát levnější, než by ji vyrobila NASA, říká expert

„Když vyvíjíte kosmickou loď, tak je tam spousta neznámých. Zároveň vznikl zcela nový model vývoje,“ uvádí Přibyl. I díky tomu se v podstatě z neznámé garážové firmy stal během let tahoun americké kosmonautiky, který dokázal to, co se nedařilo velkým zavedeným společnostem. 

Test padákového systému Crew Dragonu simulující selhání jednoho padáku v březnu...

Test padákového systému CrewDragonu simulující selhání jednoho padáku v březnu 2018

A právě zde tkví podle experta důvod zpoždění. „Když se jde novou cestou, tak narazíte na mnoho překážek, byly problémy s padákovými systémy, motory a loď se musela několikrát přepracovávat,“ dodává. 

A i když se původní loď Dragon osvědčila při vynášení nákladů na oběžnou dráhu, vytvořit stroj pro dopravu posádky je poněkud jiná disciplína. 

„Vyrobit pilotovanou loď je desetkrát složitější než nákladní,“ varovali lidé z NASA zaměstnance SpaceX. Ti se tomu tehdy podle Přibyla smáli, ale dnes už se nesmějí.

Téměř jako v restauraci či taxíku

Někdy kolem roku 2004 a 2005 došlo k otočení kormidlem a NASA se rozhodla, že bude ke kosmickým letům přistupovat jinak. Do té doby si v podstatě státní kosmické agentury nechávaly vyrábět rakety a kosmické lodě na zakázku s tím, že se na koncepci podílelo vícero složek.

„Podívejte se na raketoplán. Do jeho vývoje vedle NASA mluvili například vojáci, protože měli být uživateli raketoplánu, dále Kongres USA, protože schvaloval rozpočet, ale také vědci a tak dále. Výsledkem pak byl neohrabaný velký moloch, který toho uměl velice mnoho. Ale ruku na srdce, kolik odlétal misí, při kterých se využily všechny možnosti a schopnosti?“ ptá se řečnicky  Přibyl.

Nově si NASA dopravu nákladu a lidí chce koupit jako službu. 

Loď CrewDragon určená pro první let s posádkou k ISS.

Loď CrewDragon určená pro první let s posádkou k ISS.

„Je to jako v restauraci. Také nejdete do kuchyně, nepřinesete si svůj recept a kuchaře nepleskáte přes prsty a neříkáte, to osol, toto přidej... Vy jste host. Vezmete si jídelní lístek, podíváte se a vyberete si. Když jste spokojen, vrátíte se,“ používá expert analogii. 

NASA se tak v podstatě stala hostem, který si chce vybírat, jaká nabídka bude pro jeho potřeby nejvíce vyhovující. 

Ale i tak si musela při vývoji prvního soukromého pilotovaného plavidla klást podmínky. Ty se však od těch původních výrazně změnily, v podstatě sama agentura podle Přibyla pořádně nevěděla, co chce.

„Když se podíváte na původní požadavky na spolehlivost, že ztráta posádky při jedné misi je 1:1000, tak to je požadavek, jaký neměla ani na raketoplány ani na své vlastní kosmické lodě,“ připomíná odborník. Splnění takového požadavku však nebylo dosažitelné. Ovšem na druhou stranu i současné standardy jsou dostatečné. 

Na otázku moderátora, zda by se nebál letět středečním letem, odpověděl Přibyl bez zaváhání: „Nebál.“

Vesmírné taxi

Raketoplány jako vesmírné taxi byly drahé

Doprava na nízkou oběžnou dráhu je podle kurátora brněnského Technického muzea již něco, čím by se kosmická agentura jako NASA měla zabývat jen okrajově a své síly by měla vrhnout k vyšším cílům. SpaceX a další společnosti by tak pro ni měly fungovat v podstatě jako taxi.

Do kosmu levně

Právě zapojením soukromého sektoru se mohly náklady na lety do vesmíru snížit. Příkladem může být znovupoužitelná raketa Falcon 9, jejíž první stupeň dokáže bezpečně přistát zpátky na Zemi. 

„NASA spočítala, že kdyby si nechala raketu Falcon 9 vyrobit klasickým způsobem, jakým fungovala do té doby, tak by byla asi sedmkrát dražší,“ tvrdí Přibyl. 

Návratem amerických pilotovaných lodí však přijde o část příjmů ruský kosmický program. NASA do něj každý rok přispívala za přepravu šesti astronautů asi pětinou jeho celkového rozpočtu. A i když se této dopravy zatím zcela nevzdala, propad bude znát.

Falcon 9 jako lepší V-2 Wernhera von Brauna

 „Kritici raketu Falcon 9 často označují jako lepší V-2,“ načíná další téma o složitosti současných raket Tomáš Přibyl. Připomíná tak raketovou zbraň nacistického konstruktéra, která po balistické křivce dokázala doletět z Německa až do Anglie. 

Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX připravená ke startu na startovaní rampě 39A...

Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX připravená ke startu na startovaní rampě 39A v Kennedyho vesmírném centru na Floridě v USA.

„Obě rakety sice používají podobné palivo, podobné motory, ale já bych viděl rozdíl uvnitř. Přeci jenom Falcon 9 je výrazně modernější,“ říká odborník. Myslí si však, že není třeba vymýšlet kolo, když už tady kolo máme, stačí ho jen výrazně vylepšit. A občas to jde i poměrně levně. 

Přibyl tak připomíná příběh, kdy chtěl Elon Musk koupit avioniku do svých raket, ale zavedené kosmické firmy za takový řídící systém chtěly částku kolem 10 milionů dolarů.

„Elon Musk se chytil za hlavu a prohlásil, že to nemůže být složitější než ovladač od garážových vrat. A začal to dělat se svými spolupracovníky takzvaně na koleně. Jeho systém řízení rakety údajně stojí méně než 10 tisíc dolarů,“ uzavírá expert.

Elon Musk podle něj má svým způsobem výhodu, že mohl začít na zelené louce a netahat za sebou kouli starých technologií. Mohl si tak pouze vybrat či vyvinout technologie, které potřeboval, a výsledek nyní stojí na startovací rampě.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Čech vyfotil kometu Neowise, obrázek v NASA vybrali za snímek dne

Český fotograf Miloslav Druckmüller zabodoval u americké NASA. Agentura vybrala jeho snímek komety Neowise za...

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Do kosmu letí poprvé raketa s vlajkou Česka. Může za to „držák“ družic

V neděli několik hodin po půlnoci se měla na svůj let vydat po mnoha odkladech raketa Vega, která do kosmu vynese 53...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

KOMENTÁŘ: Proč v Česku vázne výzkum vesmíru? Brzdou je ministerstvo dopravy

Premium Do vesmíru se díky Evropské kosmické agentuře (ESA) podívají další astronauti. Čech mezi nimi však nebude, brzdou je...

Evropa staví univerzální raketu, Češi se podílí na boosterech či deflektoru

Několik společností z Česka se podílí na výrobě komponent pro připravovanou evropskou kosmickou raketu Ariane 6. Ta má...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...