Diskuze

Raketa SpaceX je sedmkrát levnější, než by ji vyrobila NASA, říká expert

„NASA se stala hostem v kosmické restauraci,“ říká o důvodech zapojení soukromníků do vesmírných letů v USA expert na kosmonautiku Tomáš Přibyl. Ve skypovém rozhovoru vysvětlil, že americká vesmírná agentura se nyní nemusí starat o to, jak se raketa vyrobí, ale bude si vybírat z „menu“ tu, která se jí hodí pro daný účel.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JV

Doufejme, že to o garážových vratech nečetli astronauti. Mohli by vystupovat za letu. V2 to není, ale do úrovně 50sát let starého Saturnu 5 chybí tak 15 let vývoje.

0 0
možnosti
Foto

Saturn V byl výkonný, velký, jednostranně zaměřený, na svoji dobu pokročilý, ale příšerně neefektivní a drahý. Svůj účel splnil (vynesl člověka na Měsíc, vynesl Skylab...) a motory z jeho vyšších stupňů posloužily jako technologický základ motorů v Shuttlech (doopravdy nejpokročilejší věc, co pravidelně létala do kosmu).

Musk to dělá jinak. Jako soukromník z technologické firmy, takže využívá moderní technologie a materiály ke snižování ceny. Srovnání se Saturnem tak nedává smysl.

Je to jako kdybyste srovnával Ford Fairlane z 50. let s V8 a nynější Volkswagen Passat s řadovým čtyřválcem 2.0 BiTDI. Ford má svoje charisma, ale zatímco Passat si vezme cca 5-6 litrů nafty na 100 km, tak Ford pod 10 litrů benzinu určitě nepůjde, byť mají cca stejný výkon. Kdybyste se tedy díval jen na výkon, tak jsme se nehnuli z místa. Na čem je ale vidět 60 let pokroku, je účinnost a dostupnost. A u raket je to analogicky do jisté míry stejné.

0 0
možnosti
JS

Je sice 7x levnější, ale zase tak moc nelítá...

1 4
možnosti
PM

P89a89v95e15l 73M51a69c30h

27. 5. 2020 17:39

Elon Musk je genialni podnikatel ktery ma unikatni predstavivost jak delat veci novym lepsim zpusobem. Ti kteri ho kritizuji jsou vetsinou lide kteri sami nic nedokazali.

7 3
možnosti
Foto

Bola niekedy Tesla v čiernych číslach?

1 8
možnosti

Správné rozhodnutí.

Nasa by se měla věnovat průkopnictví. Takže Zpět na měsíc, pak asteroid, Mars...

Na nízkou oběžnou dráhu už dnes může létat kde kdo... Logický krok tedy byl do soukromého sektoru kromě nákladů přesunout i pilotované lety.

7 0
možnosti
PH

P96e70t94r 20H15e11j14n19ý

27. 5. 2020 11:26

Moc jim držím palce.

5 0
možnosti
JF

Tak dneska 22:33 našeho času. Počasí by mělo na 60% vyjít. R^

0 0
možnosti

Ale na 100% nevyslo

1 0
možnosti
ZF

On někdo považuje Falcon 9 za "lepší V-2" ?

To je jako říct, že poslední Porsche 911 je vlastně jen lepší Ford Model T.

16 0
možnosti

A není? 4 kola, jeden volant, jedne motor...;-D

6 2
možnosti
JM

J86a25n 43M51o51l11n42á80r

27. 5. 2020 10:21

Držím palce R^:-)

5 0
možnosti
OD

To srovnání s V2 slyším poprvé a google také mlčí. A nedává to smysl. Ethanol a kerosin jsou podobná paliva? To jako že jsou to uhlovodíky? Má to létat na zubní pastu? Motor Merlin je motoru z V2 podobný asi jako moderní spalovací motory k prvnímu motoru Rudolfa Diesla na burákový olej.

23 0
možnosti
DS

Možná naráželi na daný typ reaktivního pohonu. Spousta lidí si před deseti lety myslela, že další generace raket SpaceX bude postavena na technologii aerospike a pokusí se kosmonautiku posunout stejně jako automobilitu s Teslou. Jenže Musk se vyjádřil, že se snaží jet se SpaceX na jistotu a nehodlá plýtvat potenciálem vývojářů na do praxe nezavedenou technologii. Je totiž rozdíl mezi tím, když něco funguje a potřebujete to zkopírovat, popřípadě vylepšit, a mezi tím, když musíte prošlapávat cestu odznova.

Jinými slovy Diesel s olejem udělal ten skok a vyhnul se slepé uličce. Musk se na to zatím necítí.

Nemám mu to za zlé, ač jsem taky doufal v posun. Po počátečních problémech se SpaceX bych taky počkal, až se kosmonautika rozjede a firma bude řádně fungovat, a teprve potom zkoumal změnu koncepce.

0 0
možnosti