Rusové zase začnou vyrábět superrakety Eněrgija. Letěly jen s Buranem

Karel Pacner pro Technet.cz - Rusko připravuje rakety schopné vynášet na orbitu kolem Země náklady o hmotnosti až 112 tun. Konstrukčně nebudou nové. Překvapivě se vrací k nosiči raketoplánu Buran.

Raketa Eněrgija s raketoplánem Buran na odpalovací rampě | foto: Profimedia.cz

Třebaže ruská kosmonautika jenom dýchavičně zásobuje Mezinárodní kosmickou stanici ISS, má dalekosáhlé plány. Okolo roku 2030 chce poslat kosmonauty na Měsíc a k návštěvě asteroidu, o deset let později na Mars. Píše o tom známý ruský novinář specializovaný na kosmonautiku Anatolij Žak na základě rozhovorů na letní letecko-kosmické výstavě MAKS v Moskvě.

Toužení po stanici OPSEK

Ruští kosmonauti a odborníci čekali, že po ukončení činnosti orbitální stanice Mir 1, která se velice osvědčila, začnou montovat dokonalejší Mir 2. To jim překazil prezident Boris Jelcin, který se domluvil s Billem Clintonem na vybudování Mezinárodní kosmické stanice (ISS). Nicméně od té doby se vynořují nové a nové projekty na ruský kosmický příbytek. Skoro deset let se mluví o Orbitálním pilotovaném montážním a experimentálním komplexu (rusky Орбитальный Пилотируемый Сборочно-Экспериментальный Комплекс, zkratka OPSEK). Moskva se pokoušela získat ke spolupráci na něm Evropskou kosmickou agenturu (ESA), ale bez úspěchu.

Ruský průmysl stále staví další moduly pro ISS, příští rok by tam měli poslat nový laboratorní modul. Kromě toho vedoucí kosmická firma Eněrgija studuje možnost vytvoření nafukovacího modulu buď pro ISS, nebo pro vlastní stanici.

O životnosti ISS se v USA diskutuje. Není vyloučeno, že její činnost bude prodloužena až do roku 2028. Je tedy možné, že v polovině dvacátých let budou kroužit okolo Země tři stálé kosmické základny, včetně čínské Tiangong-3.

Náhrada za sojuzy

V konkurzu, který vyhlásil Roskosmos na nový dopravní prostředek, vyhrála ze tří firem na jaře 2009 Eněrgija. Její stroj by měl nahradit sojuzy, vytrvale létající už půl století. Plavidlo známé pod zkratkou PTK-NP (Пилотируемый транспортный корабль нового поколения), dříve PPTS, by mělo vozit šest kosmonautů a půl tuny na nízkou oběžnou dráhu. Další varianty jsou oblet Měsíce čtyř lidí nebo třicetidenní cesta okolo Země.

Při startu má stroj vážit maximálně 16,5 tuny. S letovou premiérou se počítá v roce 2018 z nového kosmodromu Vostočnyj v Amurské oblasti, někdy se hovoří i o využití Bajkonuru. Ani na tomto projektu se nechtěla ESA podílet.

Nové plavidlo NASA Orion se čtyřčlennou posádkou má začít sloužit přibližně ve stejné době. Ovšem před tím počítají Američané s tím, že k obsluze ISS využijí kosmické lodě (osobní i nákladní) soukromých společností. A ty jsou v různém stádiu zkoušek.

Srovnání tří nosičů: rakety Sojuz, amerického raketoplánu a soustavy rakety Eněrgija a raketoplánu Buran

Návrat k superraketě Eněrgija

Pro ruskou kosmonautiku je hlavním cílem první poloviny tohoto století výprava lidí na Mars. Na tom se shodli představitelé Eněrgiji a Roskosmosu. Termín? Někdy v letech 2040-2045. Američané by tam chtěli být už v polovině třicátých let. Rovněž Číňané o tom občas mluví jako o svém cíli, ale značně neurčitě. Tyto úvahy naznačují, že s mezinárodní expedicí žádný stát nepočítá.

Letos v dubnu řekl ředitel Roskosmosu Vladimír Popovkin v dumě (parlamentu), že se počítá se sestavením planetoletu o celkové hmotnosti 450 tun ze čtyř, nebo pěti dílů. K tomu musí vyvinout rakety schopné vozit na nízkou dráhu okolo Země náklady vážící 90 - 112 tun.

Výsledek diskusí, které vedli ruští politici a raketoví inženýři, překvapil. V polovině listopadu oznámil Oleg Baklanov, šéf strojírenského koncernu Rosobščemaš, že se vrátí k superraketě Eněrgija. Tento nosič letěl pouze dvakrát v letech 1987 a 1988. Poprvé vynesl vojenskou družici Poljus vážící 77 tun, podruhé raketoplán Buran v automatické verzi. Projekt byl součástí sovětského plánu na "hvězdné války". Vzhledem k jeho finanční náročnosti a ukončení studené války ho nakonec zrušili, nicméně od té doby se o jeho vzkříšení často mluvilo.

Tým nového generálního ředitele Roskosmosu Olega Ostapenka má "během několika týdnů" najít způsob, jak výrobu tohoto nosiče obnovit. Předpokládá se, že oživení výroby Eněrgiji by přišlo na 10 miliard dolarů, což je méně, než kdyby se konstruktéři pustili do rýsování nové rakety. Podle Baklanova má tento plán podporu Kremlu, který požaduje postavení vlastní velké orbitální stanice. Třebaže žádný termín nebyl zatím vysloven, lze předpokládat, že superraketa by mohla být k dispozici v polovině dvacátých let.

Startovací hmotnost rakety Eněrgija byla okolo 2 400 tun. Varianta se čtyřmi pobočnými raketovými bloky měla plánovanou nosnost 105 tun, s osmi pod označením Vulkan až 200 tun.

Netradiční pohony

Problémem každého meziplanetárního letu bude jeho neúměrná délka. Pomocí klasických motorů by kosmonauti na Mars putovali 6-9 měsíců, rovněž tak zpátky. Uvažuje se o různých druzích netradičních pohonů, které by cestu urychlily na stravitelnějších 6-8 týdnů. Keldyšovo výzkumné středisko se na letošní letní výstavě pochlubilo pokrokem ve výzkumu dvou typů: jaderného raketového motoru a elektrického pohonu pro nákladní lodě. Už před třemi roky se o těchto studiích pochvalně zmínil tehdejší prezident Dmitrij Medveděv.

Vývoj těchto obřích konstrukcí se bude samozřejmě střetávat s řadou složitých problémů, takže se dá čekat zpoždění. Ovšem to není v této oblasti nic neobvyklého.

Ruští konstruktéři se také zabývají možností postavit rakety, které se budou vracet na Zemi a opětovně používat, podobně jako americké raketoplány.

Privatizace ruského průmyslu východiskem

Zajímavý pohled na ruskou raketovou techniku a kosmonautiku nedávno zveřejnil americký think-tank Stratfor, zaměřený na strategické předpovědi. V této kanceláři většinou pracují vysloužilí analytici zpravodajských služeb a další specialisté.

Kosmický průmysl je pro Rusko důležitý ze dvou důvodů, uvedla studie Stratforu. Předně obsluhuje ruskou armádu. Bez raket by nebylo možné vypouštět špionážní družice, budovat kosmický výstražný systém, spojovací systém, navigační systém, předpovídání počasí, atd. Za druhé Rusové dnes vynášejí 40 procent všech komerčních družic a pro Moskvu je to obrovský byznys.

Analytici ze Stratforu upozornili, že od roku 2010 postihla Rusko celá série havárií raket nesoucích komerční družice. Důvod? "Většina techniky se od rozpadu Sovětského svazu nijak významně nevyvíjela." Nejvíc je to vidět na často používaných raketách Proton, které pocházejí z poloviny šedesátých let.

Zatímco v minulosti si lidé v Rusku považovali za čest, že mohou pracovat v raketokosmické oblasti, dnes už to není pravda. Dnes se tam nehrnou, protože platy nejsou nijak vysoké, na rozdíl od sovětské minulosti. Není divu, že průměrný věk zaměstnanců tohoto průmyslu je 45 let a průměrný věk odborníků s doktorskými tituly dokonce 60 let. Během pěti až deseti let by z toho mohl vzniknout klíčový problém. Odcházejí rovněž nejzkušenější kosmonauti, které vábí vysoké platy v energetickém odvětví.

Existuje východisko? Američtí zpravodajci je vidí v privatizaci tohoto průmyslu, což by vedlo k větší odpovědnosti a k vyšším platům, a ve vytvoření vzdělávacího programu, který přitáhne mladé lidi. Rusové se mohou poučit od Američanů. Je však otázkou, jestli v zatuchlém prostředí, jaké v raketových kancelářích panuje, to lze uskutečnit.

Změní to nový kosmický závod?

V polovině dvacátých let nejspíš skončí životnost Mezinárodní kosmické stanice ISS. Moskva a Peking ohlásily, že počítají s její náhradou ve své režii. Washington, kde Barack Obama zničil všechny ambiciózní kosmické plány, zatím mlčí.

Ruská kosmonautika a raketová technika ztratily v posledních desetiletích tempo. Není to však jejich vina. Způsobil to přesun strategických priorit, jak je posuzoval Kreml. Úsilí o návrat lidí na Měsíc nebo o vysazení vědců na asteroidu či na Marsu by mohl přerůst v závod mezi USA, Čínou a Ruskem. A ten by situaci určitě změnil.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky

Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...

17. června 2025

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Soutěž

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.