Diskuse k článku

Proč zemřela posádka Columbie? NASA se od Challengeru nepoučila

Vyšetřování přičin havárie raketoplánu Columbia přineslo pro NASA šok. Kosmická agentura dostala v závěrech vyšetřovacích komise v mnoha ohledech nedostatečnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80a85d90e26k 13V59a92l94k95o50v53i77č 7804131587313

Posádka Columbie nezemřela v několika sekundách. Při odpadnutí křídla došlo k rázu v celém trupu, který ale nejspíš přežili, pak došlo k rozpadu raketoplánu a oddělení kabiny, která ztratila tlak - většina posádky upadla do bezvědomí, protože neměli zavřené přilby a nasazené rukavice. Posádku pak zabili vibrace, zlomením vazu v bezvědomí. K rozpadu kabiny tepelným namáháním pak došlo až cca po 1 minutě od ulomení křídla. Pokud někdo ze členů posádky měl zavřenou přilbu i rukavice, zabil ho až rozpad kabiny. To se ale zjistit dalo jen velmi těžce a NASA to raději nezjišťovala. Viz Columbia Crew Survival Report

0/0
6.2.2018 7:19
Foto

D73a32n22i39e61l 80K49o56č96i92c12a 4585128756572

Dneska by už by se to stát nemohlo. Stačilo by na trup raketoplánu nacvakat pár GoProček a hned by se vědělo že je v křídle díra jak kráva.

0/0
5.2.2018 16:58

J49a20n 75P31r81o24c11h17á11z15k91a 5246152108267

Při letech letech STS-1 a STS-2 byl na ET bílý ochranný nátěr. Nevyřešil by tento nátěr odpadávání izolace?

0/0
4.2.2018 23:05

M42i26r18e98k 56G18a61j70e84r 5101456439290

Opravdu bych se to tady nepokousel resit. Resili to odbornici, kteri meli nesrovnatelne vice informaci, nez my.

+1/0
4.2.2018 23:21

I20v57o 44P91i30n91k13a67s 2148801758172

Nějak tomu nerozumím...

Prapříčinou zániku Columbie byl zřejmě pád kusu izolace na levé křídlo v čase 81,7 sekundy po startu rychlostí 190–256 metrů za sekundu.

Kus izolace o rozměrech 543 krát 294 krát 143 milimetrů a váze 0,76 kilogramu vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6.

Chyba v textu - rychlost v m/s nebo v km/s ?

+1/0
4.2.2018 19:14

M72i24r20e33k 69G65a43j56e80r 5591856509130

Misto tak dlouheho psani jste si mohl snadno odpovedet sam na posledni otazku.

+2/0
4.2.2018 19:25

P29e49t87r 49N90o31v45o79t81ň96á53k 4700988933230

Taky jsem si toho všiml, si myslím, chyba překladu :-) tam mělo být v obou případech m/s :-)

0/0
4.2.2018 19:25
Foto

J96i58ř37í 44H41a91v83e93l50k46a 3259433110864

To mě pobavilo.Oddělit finance a plánovače od techniků a realizátorů.

Po tom my technici v jakékoliv firmě voláme od začátku 20-tého století ale zcela zbytečně. Technicky to totiž nejde.

Jediné co jde je přenést zodpovědnost na ekonomy a plánovače za schválení věcí které technici nechtějí.

Technik který to ale bude chtít prosadit dostane takovou rychlostí padáka že skončí na pozorování v Bohnicích.

+8/0
4.2.2018 19:07

J47i59r70k92a 88N10o52v24á27k 6232595395379

Trochu mě mrzí, že je tu třídílný článek, který se motá kolem izolační pěny, a chybí aspoň dva odstavce, které by popsaly co to je, proč tam musí být, proč se nedaří zabránit jejímu odpadání a tak vůbec.

Možná je to ostatním jasné, ale mě tyhle informace nějak minuly. Asi by se do googlit, ale v článku to být mohlo.

+12/0
4.2.2018 17:43

R89o26s66t62i69s70l30a59v 32V31o51m19á20č45k55a 6468124741865

Kdyby se vám to nechtělo googlit:

V nádrži ET se vezou dvě složky kryogenního paliva - kapalný kyslík a kapalný vodík. Kdybyste chtěl tyto složky uchovávat při běžné teplotě, nádrž by musela udržet obrovský tlak a vážila by nesmyslně moc kilo a taková sestava by se nikdy neodlepila ze země.

V horní části (přední ve směru letu) nádrže ET je prostor pro kapalný kyslík. Ten má teplotu asi -182 °C a tlak asi 2.5 atmosféry.

V dolní (zadní) části je prostor pro kapalný vodík. Ten se musí udržovat při teplotě dokonce -252 °C a tlaku asi 3 atmosféry.

Pokud by se nějaká z těchto složek zahřála nad teplotu varu, začala by se v nádrži vařit a větrat výpustným ventilem ven. Tomu je samozřejmě třeba za každou cenu zabránit. Na zemi to není problém, za letu to problém velice rychle být začne - pod nádrží běsní tři motory SSME, vedle ní na obou stranách SRB, raketoplán se už krátce po startu řítí obrovskou rychlostí hustými vrstvami atmosféry a přední část nádrže je vystavena aerodynamickému ohřevu. Zadní část aerodynamický ohřev tolik neohrožuje, na druhou stranu se v ní musí vodík udržet jen pár desítek stupňů nad absolutní nulou.

Spodní část nádrže má ještě jednu legrační vlastnost - místo, kde z nádrže do raketoplánu vede potrubí s vodíkem, je za letu neustále extrémně ochlazováno, proudí skrz něj přes 200 kilogramů vodíku za sekundu a nádrž je v těch místech tak studená, že na ní hrozí zkapalňování okolního vzduchu (!).

+7/0
4.2.2018 21:36

O44n91d43ř46e82j 76S19e92k70e81r40a 1247846116649

R^

Čili by to chtělo vymyslet palivo, které při stejné hmotnosti v nádrži poskytne minimálně stejný odpich.:-)

0/0
4.2.2018 21:59

M92i76l83a83n 54G72á79l 4370256374291

To půjde dost těžko, kapalný vodík má ze všech známých paliv zdaleka největší energetickou hustotu a tím pádem poskytuje nejvyšší specifický impuls. Navíc jde o "čisté" palivo, jeho spalováním vzniká pouze vodní pára ;-) A hlavní "odpich" v případě STS, tedy raketoplánů, stejně poskytly pomocné rakety SRB.

+1/0
4.2.2018 23:32

O83n77d64ř95e77j 25D47u71j94k44a 4566786820849

Nejvyšší spec. impuls má kombinace tekutého Lithia, tekutého Fluoru a plynného Vodíku ale je ještě víc nepraktická. Jestli si chcete počíst tak tady je závěrečná zpráva Rocketdyne.

https://archive.org/details/nasa_techdoc_19700018655

0/0
5.2.2018 12:19

T60o76m 59O76n91d17ř65í17k 7554523781613

...pecka článek R^

...přidávám odkazy na Vteřiny před katastrofou:

Columbia: https://www.youtube.com/watch?v=QugJlC1pI8w

Challenger: https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

+5/−1
4.2.2018 13:17

J28a30n 24K63i63s28z19a 6620921416383

když se člověk na ta videa podívá a zjistí jaká odůvodnění použili manažeři. To je prostě na facku. Nedokážu si představit jak velkou zlobu museli cítit pozůstalí. Opět peníze převážily nad lidským životem. Už jen to, že mrhají vytrénovanými lidmi, kteří získají praxi po x letech, co žádná škola nenaučí, je jistým náznakem diletantství z řad manažerů etc...

p.s.: díky za videa

0/0
5.2.2018 18:17

J73i13ř25í 75K22r16a29u45s 2966103981936

Tak , opakované použitie komponentov vo vesmírnom programe je zase tu - Elon Musk.... raketoplány toho boli jasným dôkazom , že to ide. Zlahalo to na meteriáloch luďoch a zase ako je to zvykom na - penízkoch. Zásadná otázka je vždy - čo to bude stáť ? A nadzvukový stroj podobného typu ako bol Concord je už tu , vieme palivo a motory využiť lepšie , ale aj tak to nebude nič pre Ryanair ap....

0/0
4.2.2018 12:14

D94a30v60i33d 30L62u75k32a22č27o25v96i26č 2579405801382

Nebyli to kosmonauti, ale astronauti ...to by snad autor mohl vedet!

+5/0
4.2.2018 12:01
Foto

M69i30c91h28a48l 84B72r75e40š52k11o36v16e80c 4601288364286

Jo, mě to také vždycky bodne do očí, když amerického astronauta musím číst jako kosmonauta, ale když to zmíním v diskuzi, tak mě tu vždy setřou.

+1/0
4.2.2018 12:31

L43e13n93a 88P98á26t18k25o56v86á 8281583644749

mohl, psali o tom kdysi tady

+1/0
4.2.2018 13:31

H47a17n36a 79S17k74o56u44m86a56l88o19v74á 5940167452

A až bude do vesmíru lítat celý svět, tak budeme rozlišovat astronauty, kosmonauty, tchajkonaty, japonauty, koreonauty, indionauty, dojčonauty, frankonauty... Kosmonaut a astronaut je snad synonymum, ne? :-)

+4/−2
4.2.2018 13:56

M64i77r89e38k 96G77a43j80e30r 5741206339380

Podle vaseho pravidla by autor mohl nechat vsechno v nglictine a vy byste byl spokojen. Cesky to je proste kosmonaut nebo astronaut, je to jedno.

+1/0
4.2.2018 19:29

O85n57d80ř87e36j 87D98u53j79k21a 4616716980269

V ruštině je to taky rozděleno na астронавт a космонавт.

0/0
4.2.2018 19:54

J47a10n 88Š51e23s18t20á32k 3498689359774

" Šéfové chtěli slyšet jenom dobré zprávy..." hm, ty chtěli slyšet soudruzi tajemníci za totáče taky;-D

+9/−1
4.2.2018 11:35

K69a72r55e59l 41R63y33s 9153119970179

"vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6"

Ještě že trefili ten panel číslo 6, jinak by projektil s touhle rychlostí už mířil ze sluneční soustavy...

+9/−1
4.2.2018 10:16

J31i47ř17í 17H90o83r65á37k 6664974603956

Tyhlety kraviny miluju. Nejčastěji takové bývají na telecím kanálu Discovery. Tady mě trochu překvapily.

Panu Pacnerovi dík, hodně zdraví a přes všechnu snahu taky víc realismu a objektivity. On to taky potřebuje, taky spoustu věcí arogantně ignoruje, bohužel. Tak se té NASA zas tolik nedivme.

0/−1
4.2.2018 10:21

M80a40r33i96e 24C28h62m18e22l61a58ř28o35v96á 8305796967479

Tak co je pravda, při návratu na Zemi nebo při letu do vesmíru?;-)

0/0
4.2.2018 10:15

R92a25d48i91m 67P13o16l11á28š48e82k 9406683789189

17 let je tak zhruba +- doba, kdy se ve firmě totálně vymění nižší i střední manažment a ti, co zůstali, si případ přestávají pamatovat.

výstižnější titulek by tedy spíš byl" NASA se od Challengeru poučila ale potom to stejně zapomněla"

+24/−1
4.2.2018 8:44

K75a74r28e17l 66U19r85b47a89n 2934694881879

Dnes se to mění o dost rychleji.

0/0
5.2.2018 17:44

J80a93r63o85s40l29a14v 45J57a87k72u29b90o22v 8102245345807

co sa tyka tych scenarov s kontrolou alebo zachranou, tak nech su akokolvek nebezpecne, aspon by tam bola sanca na prezitie.. takto ich nechali zomriet bez akejkolvek sance

+2/−10
4.2.2018 8:13

P91e78t19r 59K32o11v71a39ř38í16k 1761573979967

Jen doplním 2 chyby:

V úvodu "dostala v závěrech vyšetřovacích komise" má být "vyšetřovací".

V popisu destrukce raketoplánu začínáte v 8.49 a končíte v 8:00. Začátek destrukce má být zřejmě v 7:49.

+7/0
4.2.2018 7:39

E24r27i30k 34L84e96v10i49n74s72k27ý 8861554863755

A ty kilometry za sekundu maji byt metry.

+6/0
4.2.2018 9:22

O96t85a33k65a22r 76F19u78k30a 8711613241104

Psát ve spojení s USA o kosmonautech musí být trolling!

+8/−5
4.2.2018 7:10

T89o96m67á10š 89C74h15r72a90s75t39n37ý 2801524131463

Taikonauti? :)

+2/−1
4.2.2018 9:53

K41a44m54i83l 62C41h30r53a91m84o30s14t47a 7980628327829

Přesně tyto články, které se čtou jedním dechem jsou to, co mě na Technetu hrozně baví. Děkuji, děkuji, děkuji.

+39/0
4.2.2018 6:35

K98a58t77e14ř27i96n80a 81V13ý15b20o93r37n41á 6330169429

Raketoplány byly slepou uličkou vývoje. Rusové to zjistili záhy, podobně jako v případě nadzvukových dopravních letadel. Do učebnic ekonomie se jako odstrašující případ dostal Concorde, takže na americké raketoplány zbyla jen statistika obětí.

+4/−40
4.2.2018 6:33

R88o36b16e39r47t 58K75r24a17h14u54l10e34c 2903222165544

Rusáci to akorát neuměly

+19/−10
4.2.2018 6:58

J81a93r35o41m23í46r 73K12r59á35l 4200599634529

Nesmysl. Pokud by byla četnost startů taková, jak bylo plánováno, pak by to bylo ekonomicky výhodné. A podobně Concorde. Ten doplatil na nárůst ceny ropy a tím ztrátu zájmu aerolinek. V každém případě to byl velký krok kupředu.

+21/0
4.2.2018 8:26

A95n97t15o20n35í25n 52Z61e10l11e88n19ý 2914363801776

Pokud by..., všichni známe to přísloví o rybách a rybnících.

+2/−2
4.2.2018 8:52

M23a96r86t82i59n 39S79m10í74š88e42k 7362862320654

Dobře jste to napsal.... Výborná by si nejdřív měla něco odborného přečíst!!!Nedávno byl o Concorde zajímavý pořad a ten šílený nárůst ceny byl jeden z hlavních důvodu.

+8/0
4.2.2018 9:17

J64a53n 61U57l12r28i79c86h 8898113296921

A zákaz letu nadzvukovou rychlosti nad pevninou.

0/0
4.2.2018 9:55

K34a51t14e54ř47i30n81a 21V23ý71b79o92r65n28á 6150459459

Nepochopil jste pointu. Všichni ostatní tento koncept na základě zvýšení cen ropy opustili, jen Concorde zůstal a zůstal ztrátový až do neslavného konce. Ostatně jak jsem psala, efekt Concorde si můžete vygooglit v souvislosti s utopenými náklady.

0/−2
4.2.2018 18:57

M82i25l73a76n 44G34á65l 4400776784581

Ten neslavný konec ale nezavinil sám Concorde, ale bordel na ranveji, ze které startoval. Ta nehoda byla úplně zbytečná. Rusové hlavně pochopili, že díky své tragické ekonomické situaci v době konce Sovětského svazu svůj vytoužený raketoplán Buran nikdy neuvedou do provozu a celý projekt skončil.

+4/0
4.2.2018 23:39

R42o19m95a81n 39S45t55o57n69e44k 1949163159201

to neokecáte, Rusové na to jednoduše neměli peníze protože cele jejich hospodářství bylo v koncích

+21/−3
4.2.2018 8:27

K52a92t73e67ř90i82n23a 44V50ý17b84o55r26n88á 6270489239

Nastudujte si heslo "utopené náklady" a "efekt concorde". Je to poučné a zjistíte, že Sovětský svaz byl kupodivu ekonomicky pružnější, než státní investice na Západě.

0/−4
4.2.2018 19:01

R68a50d32i77m 13P74o97l63á30š72e57k 9746113879199

Rusové to nezjistili záhy. Postavili tuším dva raketoplány a jeden v automatickém režimu vyzkoušeli. V té době už ale měli kritický nedostatek financí plus se SSSR rozpadl a tak byl program zastaven a zůstali u starých osvědčených raket.

+25/−1
4.2.2018 8:42

K68a66t91e41ř90i71n85a 94V45ý97b68o88r95n82á 6290659399

Nevím, jestli si neděláte

legraci, ale v podstatě tady papouškujete to, co jsem psala. Ano, vyzkoušeli to, zjistili, že je to drahé a neefektivní a vrátili se k osvědčeným raketám, ve kterých do vesmíru dopravují i Američany, kteří to včas nepochopili. Toť realita.

0/−5
4.2.2018 19:05

M31i30l35a64n 81G41á49l 4270746144701

Tak ještě jednou, Rusové neskončili s raketoplánem proto, že pochopili, že je to drahé a neefektivní, ale protože na program neměli dostatek prostředků. Oni to ani nestihli vyzkoušet, Buran nikdy v ostrém provozu nelétal. Co vím, tak proběhl jediný let v automatickém provozu, bez posádky.

+6/0
4.2.2018 23:43

R20u65d68o49l29f 75R86u59b96e85š 3569515821554

Pochopili nepochopili. Důležité je co funguje a Američani měli dost dolarů na provoz svých raketoplánů. Zatímco Rusové neměli dost rublů, takže ten jejich raketoplán hnije někde v garáži...

0/0
4.2.2018 23:53

L86i79b43o85r 11W79a11l16i27c52h79i61e53w85i34c51z 3238266677254

To byla tak slepá ulička, že jim trvalo 30 let a 135 startů, než to zjistili.

+23/−1
4.2.2018 8:54

J83a79n 38U29l68r30i95c69h 8678533746781

Tak návrat USA k designu návratové kapsle u všech současných pilotovaných projektu svědci o tom ze zatím nejsme schopni postavit spolehlivý a ekonomicky raketoplán. 135 startu je jistě impozantnich navíc většinou se sedmiclenou posádkou. Ale když se řekne že 2 z 5 vyrobených raketoplánů byly ztraceny behem letu, tak uz to tak impozantně nevypadá.

+2/−1
4.2.2018 10:01

Najdete na iDNES.cz