Diskuse k článku

Proč zemřela posádka Columbie? NASA se od Challengeru nepoučila

Vyšetřování přičin havárie raketoplánu Columbia přineslo pro NASA šok. Kosmická agentura dostala v závěrech vyšetřovacích komise v mnoha ohledech nedostatečnou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R98a70d73e87k 92V48a45l13k95o34v93i62č 7984421937823

Posádka Columbie nezemřela v několika sekundách. Při odpadnutí křídla došlo k rázu v celém trupu, který ale nejspíš přežili, pak došlo k rozpadu raketoplánu a oddělení kabiny, která ztratila tlak - většina posádky upadla do bezvědomí, protože neměli zavřené přilby a nasazené rukavice. Posádku pak zabili vibrace, zlomením vazu v bezvědomí. K rozpadu kabiny tepelným namáháním pak došlo až cca po 1 minutě od ulomení křídla. Pokud někdo ze členů posádky měl zavřenou přilbu i rukavice, zabil ho až rozpad kabiny. To se ale zjistit dalo jen velmi těžce a NASA to raději nezjišťovala. Viz Columbia Crew Survival Report

0/0
6.2.2018 7:19
Foto

D47a95n39i30e87l 17K44o80č47i84c61a 4245668226102

Dneska by už by se to stát nemohlo. Stačilo by na trup raketoplánu nacvakat pár GoProček a hned by se vědělo že je v křídle díra jak kráva.

0/0
5.2.2018 16:58

J39a72n 42P50r90o72c10h38á64z24k32a 5556792468247

Při letech letech STS-1 a STS-2 byl na ET bílý ochranný nátěr. Nevyřešil by tento nátěr odpadávání izolace?

0/0
4.2.2018 23:05

M35i77r26e14k 38G45a94j14e59r 5211626399170

Opravdu bych se to tady nepokousel resit. Resili to odbornici, kteri meli nesrovnatelne vice informaci, nez my.

+1/0
4.2.2018 23:21

I55v62o 83P88i39n21k93a33s 2358981538912

Nějak tomu nerozumím...

Prapříčinou zániku Columbie byl zřejmě pád kusu izolace na levé křídlo v čase 81,7 sekundy po startu rychlostí 190–256 metrů za sekundu.

Kus izolace o rozměrech 543 krát 294 krát 143 milimetrů a váze 0,76 kilogramu vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6.

Chyba v textu - rychlost v m/s nebo v km/s ?

+1/0
4.2.2018 19:14

M74i94r10e64k 72G84a87j10e10r 5691366459500

Misto tak dlouheho psani jste si mohl snadno odpovedet sam na posledni otazku.

+2/0
4.2.2018 19:25

P17e70t92r 76N38o89v79o19t70ň30á19k 4600478653490

Taky jsem si toho všiml, si myslím, chyba překladu :-) tam mělo být v obou případech m/s :-)

0/0
4.2.2018 19:25
Foto

J35i30ř11í 51H26a60v46e69l10k13a 3949473770514

To mě pobavilo.Oddělit finance a plánovače od techniků a realizátorů.

Po tom my technici v jakékoliv firmě voláme od začátku 20-tého století ale zcela zbytečně. Technicky to totiž nejde.

Jediné co jde je přenést zodpovědnost na ekonomy a plánovače za schválení věcí které technici nechtějí.

Technik který to ale bude chtít prosadit dostane takovou rychlostí padáka že skončí na pozorování v Bohnicích.

+8/0
4.2.2018 19:07

J17i54r92k57a 53N88o13v32á39k 6572705625219

Trochu mě mrzí, že je tu třídílný článek, který se motá kolem izolační pěny, a chybí aspoň dva odstavce, které by popsaly co to je, proč tam musí být, proč se nedaří zabránit jejímu odpadání a tak vůbec.

Možná je to ostatním jasné, ale mě tyhle informace nějak minuly. Asi by se do googlit, ale v článku to být mohlo.

+12/0
4.2.2018 17:43

R65o34s79t54i22s46l32a59v 74V49o34m92á33č56k34a 6338764341945

Kdyby se vám to nechtělo googlit:

V nádrži ET se vezou dvě složky kryogenního paliva - kapalný kyslík a kapalný vodík. Kdybyste chtěl tyto složky uchovávat při běžné teplotě, nádrž by musela udržet obrovský tlak a vážila by nesmyslně moc kilo a taková sestava by se nikdy neodlepila ze země.

V horní části (přední ve směru letu) nádrže ET je prostor pro kapalný kyslík. Ten má teplotu asi -182 °C a tlak asi 2.5 atmosféry.

V dolní (zadní) části je prostor pro kapalný vodík. Ten se musí udržovat při teplotě dokonce -252 °C a tlaku asi 3 atmosféry.

Pokud by se nějaká z těchto složek zahřála nad teplotu varu, začala by se v nádrži vařit a větrat výpustným ventilem ven. Tomu je samozřejmě třeba za každou cenu zabránit. Na zemi to není problém, za letu to problém velice rychle být začne - pod nádrží běsní tři motory SSME, vedle ní na obou stranách SRB, raketoplán se už krátce po startu řítí obrovskou rychlostí hustými vrstvami atmosféry a přední část nádrže je vystavena aerodynamickému ohřevu. Zadní část aerodynamický ohřev tolik neohrožuje, na druhou stranu se v ní musí vodík udržet jen pár desítek stupňů nad absolutní nulou.

Spodní část nádrže má ještě jednu legrační vlastnost - místo, kde z nádrže do raketoplánu vede potrubí s vodíkem, je za letu neustále extrémně ochlazováno, proudí skrz něj přes 200 kilogramů vodíku za sekundu a nádrž je v těch místech tak studená, že na ní hrozí zkapalňování okolního vzduchu (!).

+7/0
4.2.2018 21:36

O42n40d28ř22e64j 67S89e22k60e31r97a 1707936556979

R^

Čili by to chtělo vymyslet palivo, které při stejné hmotnosti v nádrži poskytne minimálně stejný odpich.:-)

0/0
4.2.2018 21:59

M34i14l74a33n 49G35á41l 4290566794521

To půjde dost těžko, kapalný vodík má ze všech známých paliv zdaleka největší energetickou hustotu a tím pádem poskytuje nejvyšší specifický impuls. Navíc jde o "čisté" palivo, jeho spalováním vzniká pouze vodní pára ;-) A hlavní "odpich" v případě STS, tedy raketoplánů, stejně poskytly pomocné rakety SRB.

+1/0
4.2.2018 23:32

O33n59d64ř56e96j 16D80u45j67k78a 4346156660899

Nejvyšší spec. impuls má kombinace tekutého Lithia, tekutého Fluoru a plynného Vodíku ale je ještě víc nepraktická. Jestli si chcete počíst tak tady je závěrečná zpráva Rocketdyne.

https://archive.org/details/nasa_techdoc_19700018655

0/0
5.2.2018 12:19

T53o55m 19O97n53d51ř62í98k 7774573101283

...pecka článek R^

...přidávám odkazy na Vteřiny před katastrofou:

Columbia: https://www.youtube.com/watch?v=QugJlC1pI8w

Challenger: https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

+5/−1
4.2.2018 13:17

J12a11n 54K16i98s98z65a 6840241666623

když se člověk na ta videa podívá a zjistí jaká odůvodnění použili manažeři. To je prostě na facku. Nedokážu si představit jak velkou zlobu museli cítit pozůstalí. Opět peníze převážily nad lidským životem. Už jen to, že mrhají vytrénovanými lidmi, kteří získají praxi po x letech, co žádná škola nenaučí, je jistým náznakem diletantství z řad manažerů etc...

p.s.: díky za videa

0/0
5.2.2018 18:17

J94i73ř10í 63K23r19a40u54s 2796693651596

Tak , opakované použitie komponentov vo vesmírnom programe je zase tu - Elon Musk.... raketoplány toho boli jasným dôkazom , že to ide. Zlahalo to na meteriáloch luďoch a zase ako je to zvykom na - penízkoch. Zásadná otázka je vždy - čo to bude stáť ? A nadzvukový stroj podobného typu ako bol Concord je už tu , vieme palivo a motory využiť lepšie , ale aj tak to nebude nič pre Ryanair ap....

0/0
4.2.2018 12:14

D80a84v19i57d 35L11u69k59a86č97o96v87i77č 2449225711342

Nebyli to kosmonauti, ale astronauti ...to by snad autor mohl vedet!

+5/0
4.2.2018 12:01
Foto

M15i11c14h38a88l 56B13r78e50š97k85o68v27e55c 4481428444936

Jo, mě to také vždycky bodne do očí, když amerického astronauta musím číst jako kosmonauta, ale když to zmíním v diskuzi, tak mě tu vždy setřou.

+1/0
4.2.2018 12:31

L35e23n88a 17P58á23t96k12o18v74á 8131753444739

mohl, psali o tom kdysi tady

+1/0
4.2.2018 13:31

H27a81n54a 63S64k54o52u95m62a54l56o59v70á 5730287802

A až bude do vesmíru lítat celý svět, tak budeme rozlišovat astronauty, kosmonauty, tchajkonaty, japonauty, koreonauty, indionauty, dojčonauty, frankonauty... Kosmonaut a astronaut je snad synonymum, ne? :-)

+4/−2
4.2.2018 13:56

M50i49r45e98k 27G46a20j25e92r 5551246909530

Podle vaseho pravidla by autor mohl nechat vsechno v nglictine a vy byste byl spokojen. Cesky to je proste kosmonaut nebo astronaut, je to jedno.

+1/0
4.2.2018 19:29

O93n13d47ř32e51j 93D98u72j92k77a 4796486810279

V ruštině je to taky rozděleno na астронавт a космонавт.

0/0
4.2.2018 19:54

J36a61n 11Š62e35s38t88á93k 3618369979734

" Šéfové chtěli slyšet jenom dobré zprávy..." hm, ty chtěli slyšet soudruzi tajemníci za totáče taky;-D

+9/−1
4.2.2018 11:35

K98a44r43e47l 70R98y37s 9143199590529

"vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6"

Ještě že trefili ten panel číslo 6, jinak by projektil s touhle rychlostí už mířil ze sluneční soustavy...

+9/−1
4.2.2018 10:16

J22i48ř31í 33H80o77r55á66k 6294784633926

Tyhlety kraviny miluju. Nejčastěji takové bývají na telecím kanálu Discovery. Tady mě trochu překvapily.

Panu Pacnerovi dík, hodně zdraví a přes všechnu snahu taky víc realismu a objektivity. On to taky potřebuje, taky spoustu věcí arogantně ignoruje, bohužel. Tak se té NASA zas tolik nedivme.

0/−1
4.2.2018 10:21

M88a41r53i61e 65C24h15m19e85l95a52ř29o10v38á 8595406197499

Tak co je pravda, při návratu na Zemi nebo při letu do vesmíru?;-)

0/0
4.2.2018 10:15

R54a22d26i12m 58P50o86l16á64š23e83k 9796403549309

17 let je tak zhruba +- doba, kdy se ve firmě totálně vymění nižší i střední manažment a ti, co zůstali, si případ přestávají pamatovat.

výstižnější titulek by tedy spíš byl" NASA se od Challengeru poučila ale potom to stejně zapomněla"

+24/−1
4.2.2018 8:44

K79a50r57e39l 54U75r48b93a54n 2434364511779

Dnes se to mění o dost rychleji.

0/0
5.2.2018 17:44

J14a80r48o95s36l19a38v 19J79a72k39u94b20o77v 8182495955117

co sa tyka tych scenarov s kontrolou alebo zachranou, tak nech su akokolvek nebezpecne, aspon by tam bola sanca na prezitie.. takto ich nechali zomriet bez akejkolvek sance

+2/−10
4.2.2018 8:13

P26e22t73r 78K57o18v81a79ř93í78k 1731323569247

Jen doplním 2 chyby:

V úvodu "dostala v závěrech vyšetřovacích komise" má být "vyšetřovací".

V popisu destrukce raketoplánu začínáte v 8.49 a končíte v 8:00. Začátek destrukce má být zřejmě v 7:49.

+7/0
4.2.2018 7:39

E24r44i37k 60L42e44v82i14n45s91k70ý 8691844103585

A ty kilometry za sekundu maji byt metry.

+6/0
4.2.2018 9:22

O64t69a85k15a47r 34F35u65k39a 8111903861534

Psát ve spojení s USA o kosmonautech musí být trolling!

+8/−5
4.2.2018 7:10

T39o43m40á16š 49C81h80r95a42s79t88n62ý 2661424171383

Taikonauti? :)

+2/−1
4.2.2018 9:53

K86a86m48i96l 78C45h23r13a45m51o75s89t19a 7710308407539

Přesně tyto články, které se čtou jedním dechem jsou to, co mě na Technetu hrozně baví. Děkuji, děkuji, děkuji.

+39/0
4.2.2018 6:35

K95a59t15e57ř39i62n44a 27V77ý68b36o16r25n83á 6660929589

Raketoplány byly slepou uličkou vývoje. Rusové to zjistili záhy, podobně jako v případě nadzvukových dopravních letadel. Do učebnic ekonomie se jako odstrašující případ dostal Concorde, takže na americké raketoplány zbyla jen statistika obětí.

+4/−40
4.2.2018 6:33

R11o24b13e47r56t 59K97r26a12h14u39l14e15c 2333182675324

Rusáci to akorát neuměly

+19/−10
4.2.2018 6:58

J23a46r57o32m38í56r 84K62r61á66l 4540769394359

Nesmysl. Pokud by byla četnost startů taková, jak bylo plánováno, pak by to bylo ekonomicky výhodné. A podobně Concorde. Ten doplatil na nárůst ceny ropy a tím ztrátu zájmu aerolinek. V každém případě to byl velký krok kupředu.

+21/0
4.2.2018 8:26

A91n32t26o22n28í25n 50Z57e13l55e59n23ý 2604403861736

Pokud by..., všichni známe to přísloví o rybách a rybnících.

+2/−2
4.2.2018 8:52

M62a13r97t57i60n 53S55m11í78š85e55k 7622932970404

Dobře jste to napsal.... Výborná by si nejdřív měla něco odborného přečíst!!!Nedávno byl o Concorde zajímavý pořad a ten šílený nárůst ceny byl jeden z hlavních důvodu.

+8/0
4.2.2018 9:17

J70a35n 73U14l22r81i16c94h 8498173726871

A zákaz letu nadzvukovou rychlosti nad pevninou.

0/0
4.2.2018 9:55

K53a76t78e43ř34i31n73a 92V91ý72b41o77r40n78á 6690219499

Nepochopil jste pointu. Všichni ostatní tento koncept na základě zvýšení cen ropy opustili, jen Concorde zůstal a zůstal ztrátový až do neslavného konce. Ostatně jak jsem psala, efekt Concorde si můžete vygooglit v souvislosti s utopenými náklady.

0/−2
4.2.2018 18:57

M39i93l94a19n 56G28á51l 4350656824601

Ten neslavný konec ale nezavinil sám Concorde, ale bordel na ranveji, ze které startoval. Ta nehoda byla úplně zbytečná. Rusové hlavně pochopili, že díky své tragické ekonomické situaci v době konce Sovětského svazu svůj vytoužený raketoplán Buran nikdy neuvedou do provozu a celý projekt skončil.

+4/0
4.2.2018 23:39

R79o95m12a17n 53S80t66o56n12e17k 1229373719341

to neokecáte, Rusové na to jednoduše neměli peníze protože cele jejich hospodářství bylo v koncích

+21/−3
4.2.2018 8:27

K47a78t61e41ř36i80n13a 46V82ý10b77o77r92n43á 6290599909

Nastudujte si heslo "utopené náklady" a "efekt concorde". Je to poučné a zjistíte, že Sovětský svaz byl kupodivu ekonomicky pružnější, než státní investice na Západě.

0/−4
4.2.2018 19:01

R98a64d89i41m 21P76o38l69á86š97e12k 9646463319819

Rusové to nezjistili záhy. Postavili tuším dva raketoplány a jeden v automatickém režimu vyzkoušeli. V té době už ale měli kritický nedostatek financí plus se SSSR rozpadl a tak byl program zastaven a zůstali u starých osvědčených raket.

+25/−1
4.2.2018 8:42

K66a47t32e79ř71i72n33a 56V79ý76b59o29r17n75á 6120739229

Nevím, jestli si neděláte

legraci, ale v podstatě tady papouškujete to, co jsem psala. Ano, vyzkoušeli to, zjistili, že je to drahé a neefektivní a vrátili se k osvědčeným raketám, ve kterých do vesmíru dopravují i Američany, kteří to včas nepochopili. Toť realita.

0/−5
4.2.2018 19:05

M82i56l30a37n 16G43á15l 4670846134651

Tak ještě jednou, Rusové neskončili s raketoplánem proto, že pochopili, že je to drahé a neefektivní, ale protože na program neměli dostatek prostředků. Oni to ani nestihli vyzkoušet, Buran nikdy v ostrém provozu nelétal. Co vím, tak proběhl jediný let v automatickém provozu, bez posádky.

+6/0
4.2.2018 23:43

R93u14d43o28l62f 55R95u35b95e95š 3789285361404

Pochopili nepochopili. Důležité je co funguje a Američani měli dost dolarů na provoz svých raketoplánů. Zatímco Rusové neměli dost rublů, takže ten jejich raketoplán hnije někde v garáži...

0/0
4.2.2018 23:53

L43i61b44o26r 19W61a20l95i38c51h63i74e60w38i40c88z 3748146877304

To byla tak slepá ulička, že jim trvalo 30 let a 135 startů, než to zjistili.

+23/−1
4.2.2018 8:54

J89a84n 71U26l11r54i29c15h 8478253856761

Tak návrat USA k designu návratové kapsle u všech současných pilotovaných projektu svědci o tom ze zatím nejsme schopni postavit spolehlivý a ekonomicky raketoplán. 135 startu je jistě impozantnich navíc většinou se sedmiclenou posádkou. Ale když se řekne že 2 z 5 vyrobených raketoplánů byly ztraceny behem letu, tak uz to tak impozantně nevypadá.

+2/−1
4.2.2018 10:01

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

Najdete na iDNES.cz