Diskuse k článku

Češi si založili firmu, aby mohli mít svou družici. Vyjde jim start?

V pátek pátého července 2019 zamíří na oběžnou dráhu Země česká vědecká družice Lucky-7, kterou vyvinula a postavila česká soukromá společnost. Bude sloužit jako testovací laboratoř elektroniky pro další generace družic.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V56a42c90l18a35v 52V95a64v41r51a 3617704435757

Nechte si postavit satelit od těch, co to umí. Jedno kde. Ti vám to i vynesou do prostoru. S krtečkem či bez něho. Nebo máte i něco novějšího co by mohlo ve vesmíru reprezentovat? Myslím leda tak ještě z té doby kdy jste ještě něco uměli a měli republiku ještě celou a ne jen odřezek.

0/−12
3.7.2019 15:35

O58n23d27ř25e62j 89Z96e42m83a26n 5710714148299

Když máte až takové komplexy z toho že jste občan České republiky, tak to můžete poměrně snadno změnit.

+1/0
3.7.2019 15:41

M59a40r60t88i96n 60Š90t69r50y37m47p44l 9148978535151

A pokud, podle Vas, neumime stavet druzice, tak se to mame naucit zadavanim outsourcingu nekomu kdo to umi?

+5/0
3.7.2019 19:37

P52a61v10e16l 74V29o26j16á14č84e40k 6252806120200

Myslíte tak jako vy s vynášením kosmonautů k mezinárodní stanici?

0/0
3.7.2019 21:18

P73a60v36l24a 13L13i26s66k45o32v52a 9699646244555

Prosim? Ucelem neni reprezentovat, ale zkoumat, a to presne delaji...

0/0
5.7.2019 0:25

P25a77v25e76l 22S86o41b87o47t57k29a 5850374

Hlavně nezapomeňte do družice dát Krtečka.

+3/−2
3.7.2019 10:30

O70n46d86ř65e34j 70Z11e22m60a37n 5870904958469

Vy jste si zase zapomněl vzít prášky, že?

+3/−2
3.7.2019 12:24

P32a90v96e16l 39S74o26b46o81t94k94a 5730494

Je horko, že?

Pokud je cílem pouze mít svou družici, Krteček by byl ideální.

+1/−1
3.7.2019 14:39

O37n72d69ř88e42j 12Z13e15m17a43n 5610724288919

Tak tam jsem byl když jsem to psal byl velmi příjemný chládek. Na horko byste si měl dávat spíš vy, já své prášky užívám poctivě.

+1/0
3.7.2019 15:10

P64a27v70l85a 12L94i49s58k91o52v83a 9799586634115

Cilem nebylo mit svou druzici, ale testovat elektrosoucastky, ktere jsou v druzici.

0/0
5.7.2019 0:26

J57a54n 63P30a64v93e77l98k63a 3687981404281

Tak družice Lucky letí do vesmíru. A kdo je ta Lucka?

0/0
3.7.2019 9:20

Ř61e14h94o21ř 88K25r34á93l97í25č45e19k 5477781289158

Družice vzdává hold minimálně dvěma Luciím (možná přítelkyně, manželky, dcery vývojářů družice), protože kdyby jen jedné, tak se jmenuje Lucka-7 :-).

0/0
3.7.2019 11:06

T67o76m18a35s 16H52a74c62e41k 6104397605317

Mate to tam jasne napsane, Lucek je 7, proto Lucky-7. Jinak by to byla pro prvni misi Lucka-1 nebo Lucky-1 ;-D

0/0
4.7.2019 5:16

P58a95t85r69i55k 60"76L17u73x42p78e45" 95E88g77e55r 4945589507139

Od března 2019 existuje FMs, aby do budoucna mohla ve středních Čechách jezdit s regBUSy vybudoval ji T.H.

0/0
3.7.2019 7:08

V45á32c68l68a79v 96Š12ů17c18h50a 7430646571853

Tam nahoře už musí lítat obrovský množství kosmického smetí a odpadu. Nesmíme zůstat pozadu! Skvělý nápad! Držím palce, jen houšť...

+1/−16
3.7.2019 0:18

J33i81ř65í 72J50e89l50í58n72e27k 5665316693309

Myslím, že rozhodně nezůstaneme pozadu, myslím v tom smetí - protože se vší úctou k konstruktérům po shlédnutí videa technologicky nic moc jiného nejde, zvláště pokud se holedbají, že chtějí zvyšovat spolehlivost elektroniky v kosmu,což se mi z toho co jsem zhlédl zdá skoro absurdní..Protože já vidím ručně pájené SMD na DPS bez masky (25s a 50s) , opět ručně pájený doslova bastl v 32s, další exemplář téhož s klasickými součástkami s dlouhými přívody, bez fixace..Jako akumulátory jsou ANR26650 s pracovní teplotou -30/+55° , jsem zvědav jak to v tom malém objemu teplotně odizolují , myslím, že lze počítat minimálně s +/-100° okolní teploty..Pevně doufám, že tranzistor v TO39 není KF507 - pamětnící pochopí :-))) ,ale nějaký VF typ potřebný pro komunikaci - vše k shlédnutí v 51s a jako vrchol v čase 1:03 totálně zaprášená další zbastlená ručně pájená DPS.. Nikde žádné zalití jako ochrana proti vysrážené vlhkosti a jako fixace zejména SMD součástek...

Nechápu záměr autorů - tímto výrobkem bych se tedy "určitě chlubil" , pokud bych měl plány ,že budu prodávat svá řešení zákazníkům se sloganem: "aby se elektronika na družicích dělala lépe" ... No o moc hůř to jít nemůže...

Ano, proboha, DOUFEJME, že to byl jen nějaký první vývojový vzorek, který jim zůstal v ruce a zatímco ostrý satelit + jeho záloha je už v Rusku...Ale už jen pud sebezáchovy jim měl zabránit pustit do světa tuhle sebevražednou prezentaci...

+3/−7
3.7.2019 3:08

J16a92r61o13m36í52r 22K17r62á31l 4220689364939

No, řekl bych, že Magion uvnitř vypadal o dost lépe.

0/0
3.7.2019 7:06

E50r10i90k 88L94e47v25i59n87s72k87ý 8291954513705

V Magionu cvakala ruska relatka, zalita v nejake podivne hmote.

+1/0
3.7.2019 8:06

J65a41r36o83m93í53r 86K37r73á37l 4630449324909

Jste na omylu. Pro Magion se dokonce pašovaly součástky ze západu (v kapsa saka). A Vojtův tým pak předělával "na koleně" to, co ve výzkumáku za velké peníze vymysleli. A těmi "ruskými relátky" myslíte ty okopírované Fairchildy ? ;-)

0/−1
3.7.2019 8:16

E76r77i13k 73L89e69v98i39n47s35k27ý 8591504603345

Nevim, tenkrat jsem se jeste moc nevyznal v nicem, co nebylo v katalogu Tesly :-) Ale jako suvenyr jsem mel jedno z tech relatek a cvakalo hezky. Na rusky popis typu uz si nepamatuju. Jen mi tenkrat rikali, ze puvodne navrhovane tranzistorove spinaci prvky jim Rusove zakazali, ze by pry v kosmu dlouho nevydrzely.

0/0
3.7.2019 8:34

V28a41c97l35a78v 87V93a58v33r13a 3127734325867

v 80.letech jsem běžně a sám aplikoval operační zesilovače a bezkontaktní spínače pro průmysl. To rusové neuměli o deset let později. navíc jejich "technika" vážila kila,

Do USA jsem přišel až dlouho po Oscaru7. Ten jsem poslouchal na kousek drátu na transceiveru který jsem si sám navrhl a postavil. Jo, byli jsme šikovní a nemůžem tu šikovnost uplatňovat dnes. Dnes lidi zajímá tak leda elektronická cigareta.

0/0
3.7.2019 15:31

J24a14r76o26m29í50r 47K69r69á55l 4900459464109

Plácáte nesmysly. V 80. letech se v Rusku běžně vyráběly ECL integrované obvody, jen měly podstatně větší spotřebu (s EC1045 se dodával 20kW motorgenerátor). No a po odbroušení pouzdra bylo často na čipu vidět logo Texas Instruments. ;-) Zkrátka ukradli masky. ;-D

0/0
4.7.2019 8:54

J37a57r25o65m91í78r 50K33r60á70l 4100149624739

Nezakázali. Oni se v první řadě chlapi v GFÚ šprajcli s tím, že potřebují funkční satelit, ale papalášům to neřekli. A stávalo se, že po vibrační zkoušce byly ty tranzistory bez pouzder. :-) V Rusku se tehdy ještě používaly miniaturní elektronky.

0/0
4.7.2019 8:51

O35n57d70ř28e61j 68Z76e79m36a23n 5140604958709

Předpokládám že to byla relátka rtuťová, čili extrémně spolehlivá...

To nic, jen jsem si musel povzdechnout, v práci se s těmi ne-rtuťovými neustále potýkám a často jsem u toho sprostý.

0/0
3.7.2019 13:01

D26r42a42h10o47m70í96r 62S13t97r21o57u60h65a43l 4585638602734

Vysrážená vlhkost ve vakuu? :-/

+1/0
3.7.2019 7:30

J66i43ř55í 50J39e49l74í82n94e24k 5245276313819

..ve vakuu se už pochopitelně nic nevysráží,ale v testech během teplotního cyklování atd...

0/0
3.7.2019 12:17

O86n30d62ř58e52j 52Z95e40m76a93n 5200544938359

A?

0/0
3.7.2019 12:26

E31r38i96k 73L38e77v11i56n12s25k21ý 8271594503435

Tohle ale neni mobilni telefon. Tepelna izolace a vubec jakakoliv izolace by byla na skodu - jediny zpusob chlazeni ve vakuu je vyzarovani tepla. Predpokladam, ze maji za tim ucelem peclive spocitane plochy na DPS i materialy jejich povrchu a ze to koresponduje s vedenim tepla kostrou "kostky" a s jejim vnejsim povrchem. V termosce se zkratka teplota musi ovladat a ne se prizpusobovat extremum. S timtez souvisi i kombinace SMD a klasickych soucastek i delka privodu.

+2/0
3.7.2019 7:58

J14i59ř55í 25J27e83l71í33n14e69k 5345526383459

..pokud to mají spočítané stejně pečlivě jako vyrobené, tak potěš koště...A rád se od Vás poučím (bez ironie) , jak budete bez izolace ovládat teplotu té věci, když bude několikrát denně osluněná s teplotou třeba 100+ (to by se ještě dalo zvládnout odrazivým povrchem) a až bude v zemském stínu v -160° , když jediný zdroj tepla -ztrátový výkon elektroniky je odhaduji 20W? A akumulátory mají spodní pracovní teplotu -40° Opravdu je není potřeba izolovat? No a blábol (se vší úctou jinak to říct nejde) že dlouhé vývody klasických součástek mají něco společného s řízením teploty nemá cenu komentovat, protože u keramických kondenzátorů,které tam vidím,se žádné teplo nevyvíjí...

0/−1
3.7.2019 12:49

V81í21t 60L47e28s80á78k 3125956664801

Pečlivě vyrobené to mají, předpokládám, že i pečlivě spočítané. Na videu je vidět i spousta vývojových vzorků, které mají své výrobní nedostatky (od toho to jsou vývojové vzorky). Letový exemplář je o něčem jiném.

"A akumulátory mají spodní pracovní teplotu -40°"

Kde berete informaci o spodní teplotě použitých akumulátorů ? Z typu ANR26650 ? Tento typ je na desce která je v ukázce v čase 1:02. Na této desce je ale zároveň osazen display + akustický piezo měnič. Jednoduchá analýza říká, že tato deska není součástí satelitu. Na displej se tam nahoře nikdo koukat nebude a zvukové vlny se v prostředí vakua nešíří. Dále ta deska nemá čtvercový profil, aby mohla být mechanicky součástí toho satelitu. Ve skutečnosti typ použitých akumulátorů v letovém exempláři nikdo z diskutujících neznáme - to znamená že ani jejich parametry.

Vaše narážka k dlouhým vývodům "klasických součástek".

Na letovém exempláři nejsou žádné dlouhé vývody klasických součástek - na vývojových vzorcích ano.

Poměrně tvrdě kritizujete technické kvality tohoto satelitu na základě pasáží videozáznamu, kde jsou evidentně vývojové vzorky.

+2/0
3.7.2019 14:43

M47a82t69o17u43š 34L67á34z17ň72o33v84s12k64ý88, 48T26e45c35h20n96e31t53.15c57z

Musím souhlasit s p. Lesákem, letový exemplář je samozřejmě již v Rusku. Připomínám, že start je v pátek.

+1/0
3.7.2019 20:39

J39i79ř76í 79J36e69l34í86n89e19k 5215476473129

Nemám vůbec nic proti vývojovým vzorkům,sám jsem jich za ta léta vyprodukoval poměrně dost :-) Uznávám, že má slova vypadala poměrně tvrdě směrem ke konstruktérům, ale asi bych je měl směřovat na marketingově zodpovědné osoby, které dovolili prezentovat vzorky místo finálních variant jednotlivých DPS a tím (i) mě zmátli :-) Pak by mé soukromé hodnocení vypadalo jinak..

Co se týče dlouhých vývodů a použitých akumulátorů tak to bylo spíše na pána,který tvrdil, že jakákoli :-) izolace je spíše na škodu a že dlouhé vývody jsou kvůli řízení tepla.. A k těm akumulátorům - sice jejich parametry neznáme, ale bez ohledu na konkrétní typ přece víme, že pokud povolená pracovní teplota dostane k -40° tak je to už velmi,velmi kvalitní výrobek.. ANR26650 má ve skutečnosti -40° jen skladovací teplotu.. Takže prosím vyřiďte kolegům konstruktérům, že nějaký týpek z netu by pro toto použití zvolil aku SAFT z řady MP - např.

MP174865 , které lze vybíjet i v -50° a které tam podle tvaru opravdu nemají... A tímto ukončuji diskuzi a skutečně si upřímně přeji,aby satelit fungoval přesně podle Vašich očekávání... S pozdravem J.J.

0/0
3.7.2019 20:55

V14í44t 13L22e10s55á11k 3635266734741

„Takže prosím vyřiďte kolegům konstruktérům, že...“

S tou družicí nemám nic společného, konstruktéry zde diskutované družice neznám.

K vašemu tipu na akumulátor:

Uvedený typ akumulátoru není optimální. Baterie obsahuje vnitřní elektroniku, která zabezpečuje ochranu před přebitím, přehřátím a následné destrukci Li-On akumulátoru.

Obvodové řešení + PCB design + výrobní proces této elektroniky je mimo jakoukoliv kontrolu vývojového týmu firmy „SkyFox Labs“ a nikdo neví, jestli přežije pouhý start rakety (vibrace). Pro použití v družicích se často používají ověřené NiCd články (mají sice nižší energetickou hustotu, ale lepší chování v extrémních podmínkách). Vždy se jedná o kompromis. Pozor, rozhodně se nejedná o NiCd články dostupné někde na e-shopu.

Pro zajímavost přikládám link o na článek o nejčastěji používaných akumulátorech v družicích:

https://www.researchgate.net/publication/228661049_Electrical_and_Thermal_Properties_of_NiCd_Battery_for_Low_Earth_Orbit_Satellite's_Applications

0/0
4.7.2019 13:08

V31í72t 26L89e10s20á22k 3445296524241

https://en.wikipedia.org/wiki/Batteries_in_space

0/0
4.7.2019 13:13

J55i85ř68í 69J29e49l97í52n88e92k 5255816193459

OK, tak tedy ještě zareguji: ..především se omlouvám - vzhledem k nadstandardním informacím jsem předpokládal nadstandardní kontakty... Jen mi nejde na rozum, jak můžete vědět, že ve finální verzi jsou NiCd, když jste sám psal, že typ použitých aku v družici není ve videu vidět a ve vzorcích byly ANR ;-) Ale děkuji za odkaz na NiCd aku, prozkoumám jej..

Co netuším, kde jste vzal informaci, že SAFT MP řada obsahuje ochrannou elektroniku..Asi bude vhodné lépe číst datasheet, kde se píše, že BATERIE SESTAVENÁ z MP článků musí obsahovat ochrannou elektroniku.. A se vší úctou, i kdyby elektroniku aku obsahoval, tak po diskuzi o kvalitě konstrukce předmětného satelitu zkoušet tvrdit, že by tento aku nepřežil pouhý start rakety, když je přímo určený pro náročné a vojenské účely, tak to je poněkud odvážné a to jsem diplomatický :-) A nemám to jen ze své hlavy, nějak jsem se přimotal :-) k testování zdroje pro italskou družici ESA a neuvěříte, jako akumulátory jsou tam použity - SAFTy MP.. holt asi ESA na rozdíl od „SkyFox Labs“ neví co dělá ;-) Hezký večer...

0/0
5.7.2019 21:59

M31a10r80t88i66n 38Š68t63r45y16m27p20l 9408138505501

Jeste pred cca 5 lety nebyla v EU jedina certifikovana linka pro automaticke pajeni DSP co maji letet do vesmiru. Vse se tedy pajelo rucne...

Jestli se od te doby situace zmenila, to netusim.

0/0
3.7.2019 12:05

J28i96ř13í 60J54e19l95í27n45e64k 5415256923859

SMD budete pájet ručně? A bude to spolehlivější než pomocí přetavení pasty? To jako fakt jako? Ano, také to dělám, u prvního vzorku, kdy se odlaďují hodnoty součástek... A i pokud je to pravda s tou (ne)certifikovanou linkou,tak se prostě dispenzerem nanese na plošky pasta, naskládají SMD součástky a v peci přetaví...Taky to bude ručně a přesto nesrovnatelné s tím co vidím ve videu, kde je smd pájené hrotem pájky..

0/0
3.7.2019 12:35

M63a43r56t36i64n 14Š94t34r88y49m73p15l 9678718665671

Pred cca 5 lety jsem mel tu cest byt na prednasce cloveka co dela do kosmickych technologii. Tato prednaska byla zaclenena do vyuky na VS na elektro fakulte.

Prave prednasejici tehdy rikal, ze v EU jsou postavene dve linky na automaticke pajeni DSP pro vesmir, ale uz X let se je nedari certifikovat pro normy ESA.

Dale rikal, ze kazdy cip, soucastka se paji rucne za definovanych podminek a je k tomu papir. Plus ze ruzne typy pouzder paji ruzni lide, protoze ten kdo umi dobre pajet vyvodove soucastky, tomu nejdou treba SMD soucastky apod.

Myslete si o tom co chcete, ale tohle je informace od zdroje, ktery pokladam za dost duveryhodny co se tohoto tematu tyce.

Zajimave take je, ze zminoval, ze kdyz nekdo chtel pomoci a napajel nejakou desku doma, byl z toho prusvich, protoze kontrola kvality v ESA poznala, ze pajeni neprobehlo za normami definovanych podminek.

Tim nerikam, ze druzice ktera je diskutovana v tomto clanku je spajena dle norem ESA. Rikam jen, ze rucni pajeni na vesmirne technice bylo podle vseho minimalne jeste pred cca 5 lety v EU bezne.

+1/0
3.7.2019 13:07

J93i88ř55í 71J57e59l49í92n51e44k 5455466413409

... s ESA jsem přišel do styku jen okrajově kvůli zdroji do italské družice, takže popravdě netuším, jaké má ESA normy na pájení,ale je ruční pájení a "ruční" pájení...A to co vidím je prostě amatéřina.. Nechápu, proč by se SMD mělo pájet hrotem pájky, když ruční osazení do pasty a přetavení je spolehlivější už jen díky definovanému teplotnímu profilu v peci..

0/0
3.7.2019 13:38

M73a64r67t21i27n 76Š45t35r45y78m83p60l 9128238155821

Opakuji, nerozporuji Vase zhodnoceni kvality pajeni.

Pokud jste to tak pochopil, tak se omlouvam, ze jsem se nevyjadril dostatecne presne a pochopitelne.

Chtel jsem jen upozornit na to, ze to neni tak davno, co by Vam DSP zapajene v peci , neproslo pres kontrolu kvality v ESA a co se v ESA akceptovalo jen pajeni rucni.

0/0
3.7.2019 14:50

V60í46t 76L51e22s95á79k 3565546334681

V 25s a potom ještě v 50s: PCB bez masky s ručně osazenými součástkami -> to není letový exemplář.

Použití akumulátorů ANR26650 je patrné pouze v 1:02.

Opět -> to nikam neletí, není to součástí družice (má to obdelníkový poměr stran PCB, v družici jsou PCB čtvercové).

Dále to má display a piezo - předpokládám že se jedná o demonstrátor detektoru gama záblesků.

Řešení akumulátorů v letovém exempláři je patrné v 1:11 (moje doměnka).

Typ letových akumulátorů není identifikovatelný.

1:09 PCB bez masky na letovém exempláři. Maska není pravděpodobně z teplotních důvodů.

Zde viditelné ruční pájení - vypadá to na kvalitní práci (ne vše je možno osazovat na lince).

Za mě - chlapy, dobrá práce.

+1/0
3.7.2019 13:09

J91i68ř53í 85J28e88l62í13n94e30k 5175686523629

To fakt považujete za dobrou práci? Ruční pájení je na úrovni bastlu a můžete si vykládat co chcete.. Jestli něco nenapovídá to Vaše "chlapy" - pro informaci je to vzor pán :-) Pokud by bylo skutečně potřeba nepoužít nepájivou masku, tak se spoje například chemicky pozlatí, příplatek pár korun na DPS... Již v prvním příspěvku jsem psal, že doufám, že na videu neprezentují to, co má skutečně letět, ale hlava mi nebere, proč ukazují nějaký zaprášený plošňák..hanba by mě fackovala...

0/−1
3.7.2019 13:28

V21í37t 19L93e16s46á52k 3235946894221

"To fakt považujete za dobrou práci? Ruční pájení je na úrovni bastlu a můžete si vykládat co chcete.. "

Jediné ruční pájení na letovém exempláři které je viditelné v 1:09 je kvalitní - nepřepálená pájka beze zbytků reziduí, zcela jistě odpovídající normám.

V tomto čase je vidět PCB, které od oka tipuju na povrchově ošetřené imersním zlatem.

"Jestli něco nenapovídá to Vaše "chlapy" - pro informaci je to vzor pán :-) "

Omluva (Vám i případným dalším dotčeným).

"Pokud by bylo skutečně potřeba nepoužít nepájivou masku, tak se spoje například chemicky pozlatí, příplatek pár korun na DPS..."

Jak jsem již psal: PCB tipuju na povrchově ošetřené imersním zlatem.

"Již v prvním příspěvku jsem psal, že doufám, že na videu neprezentují to,

co má skutečně letět, ale hlava mi nebere, proč ukazují nějaký zaprášený plošňák..hanba by mě fackovala..."

Moje reakce nebyla určena Vám - vy máte v této věci jasno.

Byla určena ostatním čtenářům diskuze, kteří by mohli z Vašeho příspěvku mylně nabýt dojmu, že pánové prezentují jakýsi nekvalitní amatérský počin. Z hlediska prezentace považuju za určitě zajímavé seznámit veřejnost i s průběhem vývoje (ukázat vývojové vzorky na kterých se odladil HW a SW). Autorem videa je laik. Prezentační video, které by bylo v dikci tvůrců tohoto satelitu by asi vypadalo jinak.

0/0
3.7.2019 13:57

J77i49ř70í 30J77e48l32í63n73e49k 5145386193419

Zřejmě o tomto počinu víte i bližší informace, já čerpal jen z videa.. To že autorem videa je laik by asi nevadilo, jen točil to, co mu bylo nabídnuto..Asi by bylo na místě říct - podívejte, toto je (zaprášená) historie,tak jsme začínali a tady vidíte současnost, tento krásný satelit.. Pak bych to i já hned viděl z jiné stránky.. Máte pravdu, na sestaveném satelitu toho příliš vidět není a to co je vidět není rozhodně taková katastrofa jako na jiných DPS... Možná je ruční pájení normou, ovšem pouzdra typu QFN, které jsem zahlédl na DPS stejně jinak než přetavením nezapájíte..A máte pravdu i s tím zlacením, skutečně pod některými úhly je patrné imersní zlato...moje chyba, oči staré :-)

0/0
3.7.2019 14:38

V96í90t 85L94e88s54á98k 3345376264161

Děkuji za konstruktivní reakci.

Oči - ty mi už stárnou také (ostření malého písma provádím změnou vzdálenosti čteného textu).

0/0
3.7.2019 14:53

D66u78š15a61n 48D23i29t31r31i53c48h 3578746843889

Oni, na rozdíl od Vás, již dodávají součástky do družic a vydělali si na vlastní satelit. Ale jak to vypadá, Vy tomu rozumíte víc. Proč se tím pak neživíte?

0/0
5.7.2019 7:28

J19i76r66k66a 32S82v19e69j77k30o46v55s26k83ý 2599386351503

Podle vyjádření by měl nejpozději do 25 let shořet v atmosféře.

+1/0
3.7.2019 7:29

J98a56r94o82m16í97r 64K25r29á42l 4730409684129

No, doufejme. Už je tam toho svinstva dost a tyhle malé družice nemají návratové zařízení.

0/−6
3.7.2019 8:18

T85o28m75á78š 86Ž80i98t31n17ý 6491780201491

když není dráha moc vysoká, vrátí se to samo celkem brzo.

čím výš, tím dýl....

+3/0
3.7.2019 9:09

J65o34s47e25f 55N83o42v55a52k 5248772186648

Elektronice pro oběžnou dráhu rozumíte asi podobně jako samovolnému zániku družic...

+3/0
3.7.2019 12:50

Najdete na iDNES.cz