

Program Artemis, který má dostat na Měsíc lidskou posádku, má řadu fází. Nyní se čeká na pilotovaný oblet Měsíce, po němž má následovat samotné přistání. V dalších plánech i výstavba měsíční základny. Mezitím se na naši přirozenou oběžnici dostanou i lunární povozy. Jedním z nich bude i Lunar Cruiser.
Autor: Toyota
Lunar Cruiser vyrobí společnost Toyota, která tento týden představila základní prototyp v pohybu. Stroj vyráběný ve spolupráci se společnostmi Bridgestone a Mitsubishi Heavy Industries, které budou dodávat pneumatiky, respektive zdroje energie, se má někdy na začátku následujícího desetiletí dostat na měsíční povrch.
Autor: Toyota
A protože je projekt přetlakového vozidla Lunar Cruiser určený pro vesmírnou misi, je pod patronací japonské kosmické agentury JAXA, která misi dohodla s NASA. Americká agentura má totiž program na starosti. Pokud by šlo vše podle plánů, mělo by stroj Toyoty dorazit na povrch Měsíce kolem roku 2032. Vše ovšem může zhatit současný návrh rozpočtu pro NASA, který by mohl mise k Měsíci omezit.
Autor: Toyota
Vyrobit stroj pro pohyb po měsíčním povrchu je složité už jen proto, jak se výrazně na Měsíci mění teplota na Slunci a v oblastech, kam nesvítí.
Autor: Toyota
Na rozdíl od prvních strojů určených pro přepravu astronautů na povrchu Měsíce při misích Apollo 15, 16 a 17, bude Lunar Cruiser celý uzavřený a natlakovaný. Astronauté tak v něm nebudou muset být oblečeni do těžkých skafandrů.
Autor: Toyota
I když má Luna zhruba šestkrát slabší gravitaci a její povrch je pokryt jemným regolitem, ale najdou se i místa, kde by se klasická pneumatika mohla prorazit a tak se sází na celokovové bezdušové pneumatiky.
Autor: Toyota
Na jejich designu společnost spolupracuje se známým výrobcem Bridgestone, který testuje jejich odolnost a funkce na speciálním zařízení. Každé kolo Lunar Cruiser bude poháněno samostatně.
Autor: Toyota
Měsíční vozítko je poměrně velký stroj s délkou kolem šesti metrů a je určeno pro přepravu dvou osob. Dokáže vyvinout rychlost až 10 kilometrů za hodinu, což se sice nezdá mnoho, ale kolem místa přistání na Měsíci není potřeba se dostat nikam rychle a daleko.
Autor: Toyota
Pohon elektromotorů zajistí kyslíko-vodíkové články, které v uzavřeném okruhu budou nabíjeny pomocí solárních panelů za využití elektrolýzy. Tento systém má na starosti Mitsubishi Heavy Industries.
Autor: Toyota
Pokud jste na předchozích obrázcích hledali přední dveře, bylo vaše úsilí marné, do Lunar Cruiseru se totiž vstupuje zadem.
Autor: Toyota
Toyota nyní představila první technický prototyp, na kterém testuje různé technologie a chování. První jízda stroje tak například ukázala, že řidič nebude mít k dispozici volant, ale bude stroj řídit joystickem. Pokud tedy bude chtít. Stroj by měl být plně autonomní.
Autor: Toyota Times
Podle portálu Science Japan nebude přední okno stroje určeno pro případnou orientaci řidiče, ten bude mít k dispozici obrazovky. I kvůli tomu, že poblíž jižního pólu Měsíce svítí sluneční světlo téměř vodorovně. Stín vozítka pak nechává cestu bezprostředně vpředu zcela temnou. K dispozici bude i LiDARový senzor pro detekci překážek. Celý stroj má sloužit i jako útočiště v němž astronauté mohou přežít dlouhé měsíční noci a plnit některé vědecké úkoly.
Autor: Toyota Times
Stroj není jediný, který se bude na Měsíčním povrchu prohánět. Již v roce oslovila NASA soukromé firmy, aby navrhli lunární terénní vozidlo. Z návrhů vybrala modely společnosti Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab. Takto napříkad probíhal test roveru FLEX v poušti v Kalifornii. Více jsme psali v článku „Podívejte se na terénní vozítka, která se budou prohánět po Měsíci“.
Autor: Astrolab