Diskuse k článku

Trump: Letadlové lodě zůstanou u „zatracené“ páry!

Loď USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Její nové technologie však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T48o73m59á20š 66R17a33d90n28i22c 2763808154551

Třeba prostě myslel že ji obeberou z turbíny. To se dělá běžně. Akorát tom trochu zhoršíte účinnost

0/0
24.5.2017 6:25

M79i83c24h72a42l 98Š62t62a67j14n67r33t 4434371102667

V článcích se hovoří o nákladech na odsolování vody nikoli odsolování toho katapultu. (i když si dokáži představit, že se tam třeba nějaká nedostatečně demineralizovaná voda dostává tekutá, určitě vodní kámen asi nebude ten hlavní problém)

Stejně tak mi chybí podstatná informace, kolik pak stojí masivní mechanický systém o hmotnosti tisíc tun. A následně srovnání obou technologií - hmotnost, cena, počty obsluhy. Bez toho je to prostě článek z blesku.

0/0
23.5.2017 21:18

D73a13n84i31e47l 74P74r26o29c71h34á24z93k52a 2506463289130

Donald tomu sice technicky nerozumí, ale ví, že zbrojařské firmy mají marži jako prase a tím je přimáčkne ke zdi. Protože, když to neprodají vůbec jsou úplně v loji. Je dobré, že je tam člověk, který se stará o veřejné výdaje, byť ví, že zbrojit se musí. Ale otázka je za kolik. Zbrojařské firmy jsou už tak nenažrané, že neví kolik by si řekli.

+1/−1
23.5.2017 3:00

J68a45n 47V37á43c35l90a92v59í79k 3512546131519

Jeho argumenty tomu moc neodpovídají.

Jinak loďařům asi nebude vadit za několik miliard upravit projekt a výrobce parních katapultů si také jistě nechá zaplatit pár dolarů za vývoj nového nebo úpravu stávajícího systému...

USA už systém nabídly Indii ;-)

+1/0
23.5.2017 10:35

J19o70s69e12f 82Z25e80m15a19n 3965533698730

Nejmenuje se náhodou tato stránka Technet? Očekával bych tedy technicky alespoň trochu zdatné autory. Tento článek ale obsahuje tolik nesmyslů, že snad ani nemůže být myšlen vážně. Není první, ve kterém byla nějaká chyba, ale co je moc ...

0/0
22.5.2017 21:37

J48i68ř24í 62B31r15o40ž 5689635282467

Tolik nesmyslů v jednom článku jsem již dlouho neviděl- od páry vytvářené turbínami, přes to, kde se vlastně v katapultu ta pára vezme až po propagaci EMALS. Kdyby si autor pořádně nastudoval, jak parní katapult a potažmo brzdící systém funguje, nevykládal by, že tomu Trump nerozumí. On taky ne a ještě to vykřikuje do světa. :-P

Páni redaktoři Technetu, beru Vás za špičku, proto nepouštějte mezi sebe takové amatéry, jako pana Luboš Přikryla. Kazíte si jméno.

+1/0
22.5.2017 20:04

D68a59n39i53e24l 93V74a73h68a81l14a 3338824478

Rusové, potažmo Číňani katapult nepotřebují. Stačí skokanský můstek a výkonné letadlo. Pro tvrdé jádro amerických vlezdopr..listů, Su-33 vzlétne bez katapultu s o tunu vyšší vzletovou hmotností než F-18E/F/Gs katapultem. Stačí gůglit lidi.

0/0
22.5.2017 19:14

J62a35n 50V82á73c60l52a34v44í26k 3292496711829

Gúgl říká, že příští čínská letadlová loď katapult mít bude ... a nejspíš i ta příští indická.

Také říká, že Su-33 za možnost použití skokanského můstku platí nižší nosností proti pozemním variantám Suchojů nebo F-18 startující z katapultu a že katapult umožňuje provoz strojů jako E-2 a C-2.

Gúgl dokonce tvrdí, že i Sověti počítali u následníku Kuzněcova s katapultem.

Ale nevím, jestli se dá imperialistickému Gúglu věřit...

+2/0
22.5.2017 19:47

D54a51n32i43e33l 85V36a89h24a31l78a 3118904438

500kg u Su-30 a 1500 u Su-35. Vzhledem k možnostem toho stroje to není zas tak moc. Katapult zkrátí vzlety, to bez debaty.

0/0
22.5.2017 21:10

M44i40c24h67a13l 19Š15t37a77j62n94r97t 4854291792777

Ehm, vzhledem k tomu, že ta F 18 má podle úplně stejného google o čtyři tuny nižší prázdnou hmotnost, tak rozdíl vzletových hmotností jedna tuna pro SU znamená, že ta katapultovaná F18 si veze o tři tuny více paliva a zbraní.

0/0
23.5.2017 21:10

D54a34n95i98e59l 80V59a14h39a25l93a 3728214288

Ono Su-33 je kapánek větší, takže i těžší. Maximální nosnost výzbroje je o 1500 kg lepší pro F-18, ale co se týká doletu, nemá Su konkurenci. Vzdálenost co F-18 přeletí se rovná vzdálenosti, kam Su doletí (tzn. doletí tam a i zpátky). Málo kdy uvidíte Su s přídavnými nádržemi. Většinou jen v případě, když funguje jako vzdušný tanker.

0/0
23.5.2017 22:47

M14i71c68h19a89l 13Š11t61a45j62n76r26t 4734691472347

Tak samozřejmě pěkný red herring, ale v tomhle kontextu je úplně šumák, jak skvělé je SU 33 éro. Katapult dostane do vzduchu plně naložené, můstek náklad omezuje a ještě omezuje výběr strojů.

0/0
24.5.2017 0:03

T10o17m20á46š 76V54a15l91d83e62r 7803200389

Klasický politik. Nevidí doleva, doprava, ale dopředu řekne vždy co je nyní populární.

+1/−2
22.5.2017 0:45

A86l24e42š 26L58i58s32o38v75s38k75ý 9769928872422

Jak praví klasik: "Češi - bystrý národ!" Tolik odborníků na katapulty... ještě bych nechal vypsat referendum, jeslti se má v dukovanské elektrárně a pak i v Temelínu zavést systém řízení Zepalog H nebo Zepalog T.

+3/−1
21.5.2017 23:03

L32u42d17v89í65k 14G24a86j61d73o51š59í66k 2765343364322

Řekl bych, že spontánní reakce Trumpa nebyla o nic víc kvalifikovanější, než diskutérů na iDnesu.

+1/−1
22.5.2017 14:54

R90a33d57i48m 43P98o25l21á24š95e33k 9776443689839

Přesně. R^

0/0
22.5.2017 19:00

J65i72ř69í 50K55o89c53u33r72e36k 6805514175988

Urychlit několik stovek tun na rychlost přes 550 km/h není problém - JR Maglev. Jezdí jim to spolehlivě už několik let a snaží se na testovací trati vylepšovat komponenty.

Problém je, když na to máte jen 150 metrů a ne 20 km. Takže celkem chápu, že takový projekt předběhl svoji dobu a nedaří se.

+6/0
21.5.2017 19:03

M65i61r50e12k 52G85a68j39e92r 5871426919770

Maglev ale nemá samostatně odletět, takže vyšší hmotnost nevadí. Stíhačka ale stovky tun mít nemůže.

0/0
22.5.2017 0:56

L51u18d90v18í27k 14G67a92j93d17o83š80í42k 2465103844222

Problém ovšem asi nebude hmotnost, ale spíš zrychlení.

0/0
22.5.2017 14:58

J62i56ř17í 22K57o43c81u75r91e82k 6245354785808

Lodní turbína vytvoří páru

---

a ta pak zahřívá atomový reaktor. :-P

+9/0
21.5.2017 18:45

J18a63r21o12m24i80r 28F62a47r49e15k 4712533667

A ten pak produkuje uran :)

+13/0
21.5.2017 20:20

M31i20r48o68s54l80a35v 84O83l65d92m73a18n 9410358315531

;-DR^

0/0
21.5.2017 22:16

P67e24t35r 75S26t30e44j84s13k93a98l 3199678174856

Blondaty "odpornik"

0/−1
21.5.2017 14:53

M89a25r54t80i44n 54P80r97á55š32e79k 8555181490723

odkdy vytváří páru turbína ?

+1/0
21.5.2017 14:16

J85a37n 25V95o46j57t28í90š14e88k 6132821505866

Se točí tak rychle, až se kolem vaří voda.

+9/0
21.5.2017 20:20

P35e75t25r 58P17a83v92l86a53t85a 7976860257791

A nejde mu jen o cenový nátlak na dodavatele? Je to bezpochyby tvrdí obchodník, a tahle situace je ideální o tomu aby dosáhl snížení ceny. Systém je za draho vyvinutý a je jinde neprodejný. Náklady na další kusy jsou tím pádem relativně malé, marže veliká, ale v podstatě je nutnost to prodávat dál, aby se ty vývojové náklady více rozpustili...

+4/0
21.5.2017 14:13

P52e46t73r 36P45a40v18l71a92t71a 7696370707331

*tvrdý 8-oRvX

0/0
21.5.2017 14:17

B49o90h41u70m39i21l 29M55i63c95h11a64l 3795974825391

Asi ano.

Kromě toho EMALS asi nějaké mouchy má (a nebude to jen cena), protože britské letadlové lodě nakonec budou používat F35B (v režimu STOVL?) místo plánovaného EMALS.

0/0
21.5.2017 17:54

J96a59n 41V47á47c67l24a76v47í20k 3782636811529

Britské lodě byly od začátku navržené pro ski jump. Chvíli se uvažovalo o EMALS u druhé, ale předělání projektu na CATOBAR by znamenalo tak rozsáhlé změny projektu, že se od toho upustilo a i druhá bude postavená stejně jako první.

O EMALS uvažují Indové a Číňané.

+1/0
21.5.2017 18:10

B88o78h22u68m46i61l 54M36i56c14h60a95l 3815774345791

Je to možné, ostatně to Britové mají vyzkoušené s Harriery, ty používali taky s krátkým startem.

0/0
21.5.2017 19:24

P63e74t19r 94T33á84b81o76r63s32k29ý 6420646731217

Ernst Udet, a to byl nějakej stíhač, kdysi prohlásil, že letec nebude schopen bez otevřené kabiny číst let a stavěl se proti zavádění letadel s překryty kabiny.

Takže předpokládám, že Trump je plně obeznámen s oběma systémy a ví co dělá.

0/0
21.5.2017 13:47

J17a31n 51P20o61s30p84í69š13i37l 4851504857467

A měli Trumpovi poradci notysky a zapisovali řádně každou poznámku velkého vůdce? Jen aby se pak nedivili

0/−4
21.5.2017 13:46

I51v67a59n 68M74a28r77e78k 6824888832

Ta "informace" o regulaci tlaku páry je trochu úsměvná . Pamatuji dobu parních lokomotiv, ale že by tam bylo jen ovládání "jede/nejede" ? 8-o Parní lokomotiva, stejně tak jako jiné trakce dokázala jet "sólo" , stejně tak jako vézt několika tisíc tunový vlak. Takže s tou "regulací" je to víc než podivné ? !

+10/0
21.5.2017 12:30
Foto

M32i14r40o90s96l49a35v 89D59v55o85ř38á59k 4902146339659

K úsudku je nutno znát princip a složitost systému.

0/0
21.5.2017 13:03

M42i34c95h70a74l 29C83h37a72l20u93p20a 6198270389693

Lokomotiva a katapult jsou zásadně odlišné věci. Jak psali v článku, na hromadí se pára a pak se ten tlak najednou uvolní. Ale že by to nešlo vůbec regulovat se mi moc nezdá.

+4/0
21.5.2017 13:56

L87i22b33o48r 58W29a27l77i58c50h19i98e77w38i13c76z 3768696827564

Regulovat to částečně lze, protože síla se nastavuje podle parametrů letounu. Problém je, že to není tak plynulé a variabilní.

+9/0
21.5.2017 14:02

S56t58a23n43i17s49l47a21v 67K82r92e54j59c25a34r 6307836593304

Ano, je to podobné i u středotlakých a vysokotlakých kotlů, a u nich v ČR nahrazuje sůl z mořské vody sanytr z běžné sladké vody. Sanytr a kotelní kámen je také znám z karlovarských vřídelních suvenýrů (zkamenělých květů a poupat a jiných)

0/0
21.5.2017 14:34

P23e17t27r 21P34e20ř83i59n44a 4161269433481

Tolik odborníků zde. Jeden se diví. Proč České loděnice nemají filiálku třeba v Newport News?8-o

+1/0
21.5.2017 12:17

M44i80r23e38k 98K89o41n18e80č15n20ý 6747565645484

Děláním z Trumpa blbečka se ztratila hlavní informace. Parní systém je zatím určitě srovnatelný a asi i spolehlivější, než EMALS.

+8/−1
21.5.2017 11:49

T62o13m81á92š 27T49a68t49í38č46e87k 5330322890138

Podle článku ale taky může být především levnější. ;-)

0/0
21.5.2017 19:45

S14t50a49n54i19s77l12a94v 31R92o27s21e41c11k17ý 9465779551459

Co to je za perlu?

Lodní turbína vytvoří páru

+11/0
21.5.2017 11:32

P96a40v33e33l 26J98e75ř41á84b91e20k 7661182284777

Nestačil by na páru jen přetlakový ventil, který se tlak trochu sníží?

Ale nerozumím těm systémům, odborně jsem skončil u praků. Tak kulička z ložiska letí takovou silou, jak moc natáhnu gumy praku.

+3/0
21.5.2017 10:44

K10a68r35e12l 54L69a60n18g59r 2982987380368

Nestačil, to stačí u lokomotivy, ale ne u tohoto katapultu. Co je dobré pro 22 tun váhy není dobré pro 5 tun váhy stroje. Takový rozdíl neuregulujete i kdyby jste se na hlavu stavěl

0/0
21.5.2017 14:08
Foto

D48a30n10i20e76l 86K92o72č79i26c32a 4545428466262

Vtip je v tom, že nový magnetický katapult nepřináší vlastně vůbec žádnou zásadní výhodu. Natož takovou pro kterou by se daly ospravedlnit astronomické pořizovací náklady. Energetické nároky tak jako tak pokrývají reaktory lodi a požadavek na plynulejší regulaci není nic co by bylo s párou neřešitelné. Jediný problém může být u extrémně lehkých bezpilotních letounů budoucnosti.

Osobně jsem nadšený z každé nové technologie která přináší nějakou výhodu nebo umožní vývoj něčeho dalšího, ale tohle rozhodně není ten případ.

0/0
21.5.2017 10:15

J12a21n 36V19á91c63l10a47v20í74k 3102746451319

Také je menší a lehčí - návrat k páře bude znamenat obrovské navýšení rozpočtu, protože se bude muset upravit velká část lodi a něco bude muset být odstraněno, aby se udělalo místo.

Ale nedá se nic dělat, nejvyšší řekl, že pochopit katapult s digitálním řízením může jen Einstein, takže zpět k páře. Hádám, že k jiné technice ho po téhle zkušenosti raději moc blízko nepustí.

+7/−1
21.5.2017 10:40

J72a34r27o70m48í91r 63K90r10á88l 4310349154299

Každopádně je pára osvědčené zařízení, co se dá opravit i při bojové akci. A to je pro armádu veliké plus.

0/0
21.5.2017 11:49

J52a12n 56V22á32c43l15a48v71í89k 3452726471819

Údržba elektrického systému by měla být paradoxně jednodušší, ale to by musela loď umožňovat odstavení jednoho katapultu pro údržbu, aniž by přitom byly odstavené i zbývající tři a přistávací zařízení.

0/0
21.5.2017 15:23

J89a44r76o21m56í50r 17K90r15á83l 4930549614219

Na parní stačí dobrý strojník, na porouchanou elektroniku musíte mít odborníka, vybavení a náhradní díly. Pokud odejde cívka, asi ta oprava nebude otázkou pár minut.

0/0
21.5.2017 17:02

L21i47b86o66r 58W79a94l17i27c87h51i12e25w34i62c37z 3358756547804

Právě že přínosem EMALS bude to, že o celý systém katapultu se bude starat o 200 "dobrých strojníků" méně. Předpokládám, že bude jednodušší mít náhradních pár segmentů EMALSu, než celé pístové válce katapultu.

0/0
21.5.2017 17:16

D11u64š22a19n 77M63i22c60h96a72l27i77č80k93a 5379341129774

Ale najväčšia sranda nastane, ak bude potrebné katapultovať ATF do vzduchu a v tom sa rozsvietia výstražné kontrolky, začnú húkať varovné bzučiaky - EMALS má poruchu.... a začnú hľadať skrat......;-D

0/0
21.5.2017 20:33

Najdete na iDNES.cz