Bez satelitů řízených z Prahy se neobejdeme, říká vládní zmocněnec Dobeš

  14:19
V Česku přibudou další pracovní místa spojená s létáním do vesmíru. V Praze sídlící řízení navigačního systému Galileo se bude zvětšovat, řekl v Rozstřelu vládní zmocněnec pro družicovou agenturu GSA Karel Dobeš.

Když se Praha přihlásila do soutěže o sídlo agentury řídící navigační systém Galileo, nikdo příliš nevěřil tomu, že se to povede, říká úřadující vládní zmocněnec pro družicovou agenturu GSA Karel Dobeš. Po prvotním úspěchu, kvůli kterému jsme také urychleně vstoupili do Evropské kosmické agentury (ESA), nyní podle něj čeká vesmírný program další kolo růstu.

V Česku bude od roku 2021 sídlit nová agentura EU pro kosmický program, která vznikne rozšířením organizace GSA. Agentura se podle prohlášení ministerstva dopravy rozroste na zhruba 700 lidí. Na starost bude mít především provoz evropských kosmických projektů. Měla by nést název European Union Agency for the Space Programme.

Jací odborníci do Čech vlastně přijdou? Jsou to jak techničtí odborníci, tak lidé v marketingu, právníci a také významná skupina zaměstnanců, kteří se zabývají bezpečností, řekl Karel Dobeš. Skupina bude nepochybně velmi různorodá: „V současné době máme 200 zaměstnanců 21 různých národností,“ řekl Dobeš.

Zaměstnanci pobírají platy upravené podle takzvaného korekčního koeficientu, který se podle Dobeše v současné době pohybuje kolem osmdesáti procent bruselských platů. „Většina zaměstnanců už tady podle mého názoru zapustila kořeny,“ řekl Dobeš. 

Vládní zmocněnec se vyjádřil i k loňskému výpadku systému Galileo. Na otázku, jaký byl důvod (konečná zpráva zatím není k dispozici), Dobeš uvedl, že příčinou byla špatná spolupráce německých a italských firem, které provoz zajišťují. „Největší chybou byla komunikační politika GSA a ESA,“ řekl Dobeš. Především kvůli nedostatku komunikace problém přerostl do podstatně větších problémů, než bylo nutné.“ Jinak se podle něj nestalo nic jiného, než že se systém vrátil do stavu zhruba z roku 2017, kdy na obloze bylo zhruba o polovinu méně satelitů než v roce 2019.

Evropský navigační systém by měl být v mnoha ohledech extrémně přesný. Jak ale Dobeš upozornil, uživatelé to nemusí v řadě aplikací poznat; základním problémem většinou bývá aplikace, která je mezi satelitním systém a uživatelem. „Pokud vám někdy mobil ukazuje, že jste ve špatné ulici, nebývá to problém Galilea či GPS, ale provozovatele, který vám dodává mapy.“

V současnosti má Galileo na oběžné dráze 26 satelitů. Systém by měl být plně funkční ve chvíli, kdy na oběžných drahách bude 30 družic (24 plně funkčních, 6 záložních).

Další možnosti využití budou přibývat. Samozřejmě především v dopravě, kde je potenciál největší: „Samořídící auta si bez satelitní navigace takříkajíc ani neškrtnou,“ říká vládní zmocněnec. Ale aplikace se objevují i v oborech, kde by to laik asi nečekal, například v zemědělství, řekl Dobeš. Satelitní systémy se podle něj používají nejen k analýze stavu polí, například rozšíření škůdců, ale například k tak na pohled triviálním úkolům, jako je sbírání balíků na poli. Na základě dat ze satelitu algoritmus určí optimální trasu pro jejich sběr, které ušetří palivo i půdu. 

I proto vládní zmocněnec tvrdí, že se investice do GSA Česku vrací. „GSA přinesla do Česka na dvě miliardy,“ tvrdil vládní zmocněnec. Přítomnost agentury podle něj není pouze prestižní záležitostí, ale také vylepšuje inovační prostředí, ve kterém pak čeští vynálezci mají větší šanci uspět. „Myslím si, že v tuto chvíli máme opravdu velmi dobrou pozici,“ řekl Dobeš. Podle něj jsou oblasti, ve kterých jsme světovou špičkou již dnes.

Dobeš volal v pořadu také po silnější podpoře technologických firem ze státního rozpočtu. „Dělají to Američané, dělají to Němci, u nás je v tomto ohledu ještě velký potenciál,“ dodal Dobeš.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...