Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních stíhaček F-4 Phantom II. Mají sloužit místo prvního raketového stupně.
McDonnell F-4C Phantom II

McDonnell F-4C Phantom II | foto: USAF

McDonnell F-4C Phantom II

Podnik Starfighters International už podle svého vlastního webu funguje 29 let. Jeho název je odvozený od jiného typu americké stíhačky, F-104. Firma používá tyto stroje k nejrůznějším leteckým pracím. Nabízí služby v oblasti nadzvukového testování, experimenty v prostředí mikrogravitace a další poměrně úzce specializované činnosti. Coby zákazníci se na ni obracejí všelijaké vládní agentury typu NASA i velké letecké firmy jako Lockheed. Starfightery mají ovšem omezenou nosnost. Společnost se proto poohlíží flotile výkonnějších strojů.

Chce je uplatnit při vypouštění satelitů na oběžnou dráhu. Volba padla na letoun F-4 Phantom II. Jde o stíhačku původně navrženou pro americké námořnictvo. Časem ji však začaly využívat i další složky ozbrojených sil Spojených států.

S 5 195 vyrobenými kusy jde o nejpočetnější typ proudového stíhacího letounu americké provenience v dějinách. Vyvážel se i do mnoha dalších zemí. V některých dokonce pořád ještě slouží. Jiné státy Phantomy vyřadily teprve nedávno.

Tento případ je i Jižní Korea. Svoje F-4 přestala využívat loni. Firma Starfighters International by jich od Soulu chtěla koupit dvanáct. K tomu má navíc zájem ještě o dva zánovní původně dopravní letouny typů MD-83 a DC-9.

F-104 udržovaná v perfektním stavu z flotily firmy Starfighters International.

Komplikovaná jednání

Obchod byl původně rozfázovaný do čtyř stadií. Firma měla Soulu postupně uhradit částku dvacet milionů dolarů (cca 433,5 milionu korun) a zároveň si přebírat objednané stroje. Transakce momentálně vázne. Jednotlivé strany se dohodly na změně smluvních podmínek. Letadla však zatím zůstávají v korejských rukou. Web The War Zone (TWZ) připisuje obtíže stále ještě poněkud turbulentní politické situaci v zemi.

Na podzim 2024 se tehdejší jihokorejský prezident Jun Sok-jol pokusil zavést stanné právo. Důvodem mělo být údajné napojení opozičních stran na nepřátelskou Severní Koreu. Prezident však zřejmě lhal. Jeho akce je dnes vnímána jako pokus o státní převrat. Politik kvůli ní skončil ve vazbě.

Pokud by nákup z Koreje nevyšel, nabízí se další možnosti. Své Phantomy nejspíš budou brzo vyřazovat Řecko a Turecko. Teprve v roce 2020 přestaly typ používat i Japonské síly letecké sebeobrany (JASDF).

Registrace původně bojových letadel pro civilní použití je ve Spojených státech obtížná záležitost. Zvlášť se to týká výkonných strojů, jako jsou právě F-4. Firma Starfighters International v tom má již značné zkušenost.

Zjevně si v možném zápasu s úředním šimlem věří. Jeden typ velmi výkonné stíhačky už ostatně provozuje. Nebojí se proto ani operační a technické stránky věci.

Test střely ASM-135 ASAT určené kničení satelitů v roce 1986. Letadlo na snímku je F-15A se sériovým číslem 76-0084 jménem Celestial Eagle.

Služba pro malé zákazníky

Podle TWZ může být k vypouštění satelitů z letadel příznivá doba. Trh s nejrůznějšími operacemi na nízké oběžné dráze totiž rychle roste. Malí zákazníci jsou na něm však ve srovnání s velkými znevýhodněni. Pokud chcete umístit na oběžnou dráhu nějaký menší náklad, musíte se ho snažit dostat na palubu některého z nosičů, který dopravuje za hranici atmosféry některou z velkých a drahých družic.

Její provozovatel zaplatí většinu účtu za start rakety. Zároveň si může diktovat, kdy se poletí. Pokud narazí na technické potíže, doprava méně významných orbitálních přístrojů od menších a chudších zákazníků musí počkat.

Nabídka Starfighters International má jít naproti právě takovým klientům. Ambicióznímu byznysplánu firmy nahrává i pokračující zmenšování komerční satelitní techniky. Rekord v současnosti drží indická družice Kalamsat s hmotností jen 1,26 kilogramu.

O moc těžší nejsou ani standardizované krychlové družice CubeSat. Jejich hmotnost musí být do 1,33 kilogramu. Různé typy nosičů už jich vynesly na nízkou oběžnou dráhu Země něco přes dva tisíce.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II

Raketa vlastní konstrukce

Phantom má dostup zhruba osmnáct tisíc metrů. K odpáleni druhého stupně s užitečnou zátěží by však nejspíš docházelo v o něco menší výšce. Firma Starfighters International k tomuto účelu plánuje používat raketu STARLAUNCH II. Vyrobí ji i zkonstruuje ve vlastní režii. Bude zřejmě odvozená od současného modelu STARLAUNCH I. Jeho základ je podle webu společnosti střela vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile, pokročilá střela vzduch-vzduch středního dosahu.)

Vynášení satelitů nebo dokonce pilotovaných kosmických lodí na oběžnou dráhu pomocí klasického letadla s horizontálním startem má alespoň teoreticky množství výhod. Patrně největší je, že se raketa vyhne hustým vrstvám atmosféry. Kolmo startující raketové nosiče musí v počátečních fázích svého letu překonávat značný odpor vzduchu. Ve větších výškách je plynný obal Země řidší.

Vzduch komplikuje i vlastní provoz raketových motorů. Plyn opouštějící jejich trysky se totiž chová různě v závislosti na atmosférickém tlaku. Pokud je tlak média opouštějícího motor výrazně nižší než tlak v okolí, může to dokonce vyústit k poškození nebo zničení rakety.

F-104 udržovaná v perfektním stavu z flotily firmy Starfighters International.

Spousta výhod

Efekt je možné kompenzovat tvarem trysek. Jejich ideální geometrie se však v různých výškách, a tedy tlacích vzduchu, liší. Často je proto nutné přistoupit ke kompromisnímu řešení. Celková efektivita letu je pak horší. Raketa startující v řidším vzduchu může být zkonstruovaná jen pro něj.

Běžné raketové nosiče musí také současně s palivem paliva vozit i nějaké okysličovadlo. Letecký motor si však vystačí jen se vzduchem. Tímto způsobem je možné ušetřit hmotnost celého dopravního systému a vynést na oběžnou dráhu víc užitečného nákladu.

Důležité plus je také možnost manévrování před vlastním vypuštěním satelitu. Klasické nosiče startující z jednoho místa obvykle čekají na startovací okno, v němž je možné dostat satelit na dráhu s požadovanými parametry. Letadlo je pružnější.

V mnoha případech dokáže obletět také nepříznivé počasí, které by start rakety zhatilo. Oproti drtivé většině dnešních nosičů je navíc mnohonásobně použitelné. Navzdory všem zmíněným výhodám se však vynášení družic pomocí letadel dosud příliš neujalo.

Letoun White Knight s lodí SpaceShipOne a pilotem Mikem Melvillem pojíždí ke startu 21. června 2004 na letišti Mojave v Mojave v Kalifornii.

Slavná B-52

Za první úspěšný test v této oblasti se považuje zkouška americké střely ASM-135 určené k ničení satelitů. Třináctého září 1985 sestřelil touto raketou pilot stíhačky F-15A Wilbert „Doug“ Pearson Jr. poškozenou družici Solwind. Personovo letadlo se jmenovalo Celstial Eagle (Nebeský orel). Družice sloužila ke sledování činnosti Slunce. Její sestřel vyvolal protesty vědců. Část přístrojů satelitu bylo totiž dosud funkčních.

V roce 1990 úspěšně dopravila firma Northrop Grumman svojí raketou Pegasus odpalovanou z letadla na oběžnou dráhu první komerční satelit. Jako první stupeň posloužil upravený bombardér B-52 Stratofortress.

Konkrétně šlo o stroj jménem Balls 8. Využívala ho převážně NASA. Vynášel do vzduchu i raketový letoun X-15, dodnes držící rekord za nejrychlejší pilotovaný let v dějinách.

Balls 8 později nahradil modifikovaný letoun Lockheed L-1011 TriStar pojmenovaný Stargazer. Systém zatím absolvoval 45 startů. Čtyřicet z nich bylo úspěšných.

Podobnou raketu jménem LauncherOne provozovala i jedna z dceřiných společnosti firmy Virgin Brita Richarda Bransona. Startovala z pod křídla upraveného Boeingu 747 Cosmic Girl. Z šesti pokusů byly úspěšné čtyři. Program se však neuživil a skončil.

Vertikálním startem zahajovaly svoje suborbitální skoky také turistické raketoplány s lidskou posádkou SpaceShipOne a SpaceShipTwo. Jako první stupně jim sloužila speciální letadla White Knight a White Knight Two. Provoz obou raketoplánů už ovšem rovněž skončil. Teprve se uvidí, jestli bude mít firma Starfighters International se stíhačkami Phantom II víc štěstí.

Nejčtenější

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

KVÍZ: Zodpovězte otázky o vesmíru, sondách a vůbec a můžete vyhrát

Soutěž

K vesmírnému prostoru se od nepaměti upíná pozornost lidí, kteří chtějí poznat jak náš svět funguje a jak toho třeba využít k dalšímu vývoji lidstva. Někomu stačí pouhý pohled na oblohu, jiný sleduje...

V Řecku je jediná zubačka, ale s nejmenším rozchodem na světě

Podívejme se na ozubnicovou železnici s nejmenším rozchodem na světě. Najdeme ji v Řecku, kde je zubačkou jedinou. Budována byla v předposlední dekádě století páry jako důležitý prvek regionální...

Nevyzpytatelné jsou cesty k modelu F-4 Phantom II. Tento vznikl na USS Midway

Soutěž

O tom, že není jen fantom opery, ale i Phantom letadlové lodi USS Midway, nás přesvědčí příběh modelu modeláře Marka Andrejse. Slavný F-4 Phantom II se stal labutí písní jeho modelářské dílny. Více...

Vědci donutili tělo k produkci buněk zabíjejících rakovinu. Léčba bude dostupnější

Premium

Laboratorní produkce buněk pro léčbu nádorových onemocnění označovanou jako CAR T-terapie je náročná, zdlouhavá a drahá. Proto ji nedostávají všichni, kterým by pomohla. Vědci nyní našli způsob, jak...

Letadlo, nebo raketoplán? X-15 se jako první dostala do kosmického prostoru

Experimentálního stroj X-15 se 19. července 1963 jako první ovladatelný stoj podíval do kosmického prostoru. Pilot Joseph A. Walker s ním tehdy překonal mezinárodně uznávanou hranici 100 kilometrů...

19. července 2025

Příběh mého modelu: Letoun F-16CJ odhaluje radar a nabízí modelářské tipy

Soutěž

František Brtinský se s námi podělil o svůj model letounu F-16CJ, kde aplikoval řadu zajímavých doplňků. Jak se mu dílo zdařilo, můžete posoudit sami. Vyzkoušet pak můžete i nabízené modelářské tipy....

19. července 2025

Pozemské detektory zachytily zrod rekordní černé díry. Váží jako 225 Sluncí

Kdesi v hlubokém vesmíru nejspíš došlo k události na samé hranici toho, co ještě povolují přírodní zákony. Zaznamenala ji trojice gravitačních observatoří LIGO-Virgo-Karga. Signál k nám dorazil už...

18. července 2025  9:02,  aktualizováno  9:02

Snící kráska v modrém byla ztracena před 80 lety. Bombardér B-24 Liberator

Soutěž

Důvody, proč modeláře zaujme ten či onen model mohou být různé. Libor Malý postavil bombardér Consolidated B-24 Liberator pro krásný nose art, jenž zdobil originál. Aby zůstal historicky přesný,...

18. července 2025

KVÍZ: Zodpovězte otázky o vesmíru, sondách a vůbec a můžete vyhrát

Soutěž

K vesmírnému prostoru se od nepaměti upíná pozornost lidí, kteří chtějí poznat jak náš svět funguje a jak toho třeba využít k dalšímu vývoji lidstva. Někomu stačí pouhý pohled na oblohu, jiný sleduje...

vydáno 18. července 2025

Příběh tohoto modelu je příběhem žabáka, který neexistoval – Suchoj Su-25 UBK

Soutěž

O tom, že stavba modelu si nemusí klást za cíl ztvárnění reálného stroje, ale nabízí se i cesta do fantazie, vypráví příběh modelu od Jaroslava Háječka. Zajímavou kamufláž přisoudil letounu, na...

17. července 2025  17:16

Před půl stoletím se setkaly na oběžné dráze USA a tehdejší SSSR

V roce 1975, v době vrcholící studené války, se ve vesmíru na palubách kosmických lodí Sojuz a Apollo setkali tři američtí astronauté se sovětskými kosmonauty. Bylo to vůbec první setkání dvou lodí...

17. července 2025  14:37

Rodí se nová hvězdná soustava. Astronomové poprvé zachytili vznik planet

Svět poprvé pozoruje přesný okamžik, kdy se kolem hvězdy mimo Sluneční soustavu začínají formovat planety. Zachytit tento moment se podařilo Mezinárodní skupině vědců. Použili k tomu radioteleskop...

17. července 2025  11:50

V Řecku je jediná zubačka, ale s nejmenším rozchodem na světě

Podívejme se na ozubnicovou železnici s nejmenším rozchodem na světě. Najdeme ji v Řecku, kde je zubačkou jedinou. Budována byla v předposlední dekádě století páry jako důležitý prvek regionální...

17. července 2025

Na prvním jaderném výbuchu se podílel i vědec s českými kořeny

Přesně před 80 lety se uskutečnil první test zbraně, která změnila svět. V rámci projektu Manhattan došlo k pokusnému výbuchu s krycím názvem Trinity, což byl první test jaderné bomby vůbec. Svůj...

16. července 2025  17:12

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

Nic divnějšího mít na uších nemůžete. S laděním zvuku pomohla slavná značka

První náhlavní sluchátka společnosti Nothing, nazvaná jednoduše „headphone 1“, si na hlavě s ničím jiným nespletete. A protože vznikla ve spolupráci s britskou značkou KEF, rozhodně jsme si jejich...

16. července 2025

Drony jako letectvo chudých. Jsou dostupné, hodí se teroristům a pašují i kečup

Premium

Malá, ale hlavně levná bezpilotní letadla často zvládnou podobnou práci jako specializované vojenské prostředky za miliony dolarů. Jejich zákaz je nemožný. Slouží totiž i k civilním účelům. Přeměna...

16. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.