Nosič Starship se vydal na svůj třetí testovací let ve 14:25 SEČ s více než hodinovým zpožděním oproti původnímu termínu s plánovaným odletem ve 13:00. Posun byl způsoben i tím, že se v ochranném pásmu Mexického zálivu pohybovalo několik lodí. Firma se během odkladů obávala i povětrnostní situace. Délka startovacího okna byla 110 minut.
Na rozdíl od prvních dvou zkušebních letů v loňském roce, které měly prokázat, že se oba stupně kosmické lodi mohou oddělit, se v tomto případě plánovalo otevření dveří nákladového prostoru druhého stupně s lodí Starship a znovuzažehnutí jednoho z motorů.
Jak připomíná agentura AP, každý z předchozích letů směřoval k plánovanému nouzovému přistání poblíž Havajských ostrovů v Tichém oceánu. Poslední let byl zaměřen na zónu přistání v Indickém oceánu.
Celý plán průběhu mise označované jako IFT-3 a vše, co k ní vedlo, popisujeme v tomto rozsáhlém článku:
Kolik raket Starship letos Elon Musk zničí? SpaceX jde na třetí zkoušku![]() |
„Padesát sekund po startu bude raketa procházet okamžikem maximálního dynamického namáhání (Max Q), 2 minuty 40 sekund po startu dojde k vypnutí většiny motorů prvního stupně (30 ze 33). O dvě sekundy později se nastartuje šest motorů stupně druhého a dojde k jeho oddělení. První stupeň bude mít následně 11 sekund na to, aby se otočil a zahájil zpětný zážeh trvající 55 sekund. V čase 6 minut 44 sekund po startu se zapálí jeho motory znovu a o 18 sekund později dosedne do vln Mexického zálivu. Se záchranou se nepočítá,“ píšeme ve výše odkazovaném textu.
Tento manévr se povedl, takže první fáze testovacího letu proběhla jen s určitými problémy při zažehnutí motorů prvního stupně při návratu.
„Super Heavy je řízena naklápěním roštových kormidel, ale zdá se, že možná došlo ke ztrátě kontroly před přistáním,“ píše se ve zprávě na ElonX.cz
Jak popisujeme dále, ve 25. minutě letu došlo ke zkoušce přečerpávání pohonných látek mezi nádržemi. Další zajímavý test přijde na řadu ve 41. minutě letu, kdy dojde k restartu motoru (či motorů) Raptor v podmínkách mikrogravitace.
„Restart bude zároveň brzdicím manévrem, který loď přivede zpět do zemské atmosféry. To bude v 50. minutě letu. Následovat má 12 minut trvající průlet, v závěrečné fázi mise ani ne dvouminutový volný pád a v 65. minutě letu dopad do Indického oceánu,“ uzavírá autor textu popis plánu cesty Starshipu.
Zda zůstala loď i po průletu atmosférou vcelku, není jisté. Na místě odhadovaného dopadu neměla firma žádný tým a přísun telemetrie a záběrů ze Starshipu se zastavil asi čtvrt hodiny před plánovaným přistáním.
„Nezažehly se všechny očekávané motory a nosič jsme ztratili,“ řekl podle serveru Space.com mluvčí SpaceX Dan Huot. „Budeme muset prozkoumat získané údaje, abychom zjistili, co se přesně stalo,“ dodal.
I když samotná SpaceX připouštěla s vysokou pravděpodobností, že nejnovější Starship skončí stejně jako první dva lety, tedy že stroj vybuchne a bude rozmetán na kusy ještě před splněním většiny úkolů, nestalo se tak.
Systém nakonec s několika problémy v podstatě splnil vše, co se od něj čekalo a tým SpaceX tak mohl nasbírat opravdu obrovské množství cenných informací.
Aktualizace: Doplnili jsme posunutý termín startu a později informace o startu a konci mise
Oprava: Vyřadili jsme stream, který nebyl oficiální a nabízel podvodnou reklamu. Omlouváme se.