Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Nový motor SpaceX dosahuje rekordního tlaku. Ale vydrží?

Společnost SpaceX chce až na Mars lidstvo dostat s pomocí nové generace raketových motorů, pro které by mimo jiné mělo být možné vyrábět palivo přímo na „rudé planetě“. Jak vývoj této pohonné jednotky pokračuje?

První vyrobený vakuový Raptor (vpravo) a srovnání velikosti s atmosférickou variantou | foto: SpaceX

Společnost SpaceX pokračuje ve vývoji své nejen „marsovské“ lodi Starship na několika frontách najednou. Kromě výroby a testování prototypů samotné lodi se připravuje také první nosná raketa Super Heavy a zároveň probíhá vývoj několika variant motorů Raptor.

Tento nový motor by měl mít nejen skvělé parametry, SpaceX chce palivo do něj vyrábět i na Marsu z tam dostupných surovin. A právě na „motorickou část“ celé mašinérie nové kosmické lodi společnosti SpaceX se dnes zaměříme.

Elon Musk se v posledních týdnech podělil o pár novinek a zajímavostí ohledně toho, jak pokračuje testování Raptoru a jaké má SpaceX plány ohledně jednotlivých variant tohoto metanového motoru.

Motor Raptor SN49 před instalací na Starship SN9

Nejprve krátké představení pro ty, kdo společnost SpaceX tak nesledují. Raptor je motor typu s uzavřeným cyklem ( „full flow staged combustion“), který bude pohánět kosmickou loď Starship a nosnou raketu Super Heavy. Motor spaluje metan a kapalný kyslík a má zhruba 2,5krát vyšší tah (tj. výkon) než Merlin 1D, který pohání současné rakety Falcon.

První Raptor v plné velikosti (SN1) SpaceX otestovala v únoru 2019 ve svém areálu v McGregoru v Texasu. Motory od té doby prošly radikálními změnami a mnoha optimalizacemi pro usnadnění výroby a zvýšení výkonu. Díky tomu mají novější vyrobené exempláře nižší hmotnost, vyšší tah a vyšší specifický impuls.

Zároveň se neustále zvyšuje rychlost výroby Raptorů. Do dubna 2020 bylo dokončeno celkem 26 motorů, v červnu 2020 SpaceX vyrobila třicátý Raptor, v srpnu 2020 se chystalo testování 40. exempláře a v říjnu 2020 byl vyroben 50. kus

Web NASA Spaceflight pak před Vánoci odhadoval, že SpaceX už nejspíš testuje motor SN60 či ještě novější. To by nebylo překvapivé, neboť prototyp Starship SN9 je už osazen Raptorem SN49 (čísla zbylých dvou motorů zatím neznáme).

Jak vlastně funguje motor Raptor, ukazuje animace níže. Objevila se také neoficiální animace kyslíkového turbočerpadla, na kterou Elon Musk reagoval tím, že animace prý zhruba odpovídá realitě. Dodal, že turbočerpadla v raketových motorech jsou z hlediska vývoje a výroby neskutečně obtížná (obzvlášť ta operující s nadbytkem kyslíku).

A jak pokračuje testování Raptorů v McGregoru? Na stránkách SpaceX bylo na začátku prosince dočasně uvedeno, že firma jen v roce 2020 provedla 330 testovacích zážehů motorů Raptor v celkové délce 16 tisíc sekund. Do tohoto čísla byly započítány i statické zážehy a zkušební lety Starhopperu a prototypů Starship SN5 a SN6.

Pod tlakem

Jednou vytyčenou metou vývojářů je, aby Raptor dokázal spolehlivě fungovat s tlakem 300 barů v hlavní spalovací komoře (světový rekordman je ruský motor RD-180 s tlakem 267 barů).

Už dříve jsme informovali o tom, že Raptor letos v srpnu krátkodobě dosáhl rekordního tlaku 330 barů, ale klíčové je, aby motor dokázal fungovat pod vysokým tlakem bez poškození delší dobu (řádově desítky minut, protože motory by se měly používat opakovaně).

Elon Musk na konci října prozradil, že už proběhl test, během kterého fungoval Raptor s tlakem 300 barů po dobu 90 sekund, načež se motor začal tavit. Na základě těchto výsledků Musk věří, že bez velkých změn konstrukce motoru by mělo být možné dosáhnout operačního tahu 210 metrických tun (2,05 MN).

Vertikální test motoru Raptor SN18 v McGregoru

Raptory, které letěly na prototypu Starship SN8, by podle Muska nejspíš také zvládly provoz s tlakem 300 barů, ale bylo by to prý riskantní a u těchto testovacích letů nemělo smysl tolik tlačit na pilu.

Musk navíc uvedl, že i tak byly Raptory pro let SN8 příliš silné a musely být přiškrceny na maximum a postupně vypínány, aby loď nevyletěla moc vysoko a zároveň se omezilo aerodynamické namáhání. Každopádně Musk si je jistý, že Raptory použité pro orbitální lety už budou provozovány s tlakem 300 barů.

Do vesmíru s jinou výbavou

Zatím jsme se bavili o standardním Raptoru, který známe ze současných prototypů Starship. Jedná se o variantu určenou pro fungování v atmosféře, která je schopná regulace a vektorizace tahu kvůli přistávacímu manévru kosmické lodi nebo nosné rakety. Zároveň ovšem  SpaceX připravuje zjednodušenou variantu atmosférického Raptoru, která najde uplatnění na nosné raketě Super Heavy.

Z dřívějška víme, že tato verze nebude schopná regulace ani vektorizace tahu, ale zato bude mít vyšší tah. Elon Musk nedávno upřesnil, že tato varianta je označována „R-Boost“ a cílem je, aby motor měl tah 300 tun s tlakem 300 barů v komoře. Motor bude mít stejně velkou trysku jako standardní Raptor, ale bude prý potřebovat větší čerpadla. Každá raketa Super Heavy by pak měla mít přibližně 20 motorů R-Boost.

Neoficiální znázornění potenciální podoby Super Heavy s 28 Raptory. Motory R-Boost jsou k vidění po obvodu.

Poslední vyvíjenou variantou je Raptor optimalizovaný pro fungování ve vakuu. Ten bude mít tah 220 tun a specifický impuls ve výši minimálně 372 sekund. (O specifickém impulsu a významu této klíčové veličiny si můžete přečíst v našem starším článku.)

Vakuové Raptory mají oproti atmosférické variantě výrazně větší trysku s průměrem kolem 2,8 metru a nebudou schopny vektorizace tahu, protože budou napevno připojeny k trupu lodi. První exemplář vakuové varianty byl vyroben na začátku září a SpaceX pak 25. září zveřejnila video z testovacího zážehu v plném trvání.

Na rozdíl od vakuové varianty předchozího motoru SpaceX, motoru Merlin, je vakuový Raptor schopen zážehu v atmosféře, aniž by to vedlo ke zničení expanzní trysky. Elon Musk nově prozradil, že vakuový Raptor má expanzní poměr 107 a testovací zážeh v atmosféře nevedl k žádným problémům kromě menšího odtržení proudu spalin na konci trysky („flow separation“).

Poměr plochy hrdla a ústí trysky („area ratio“) by se pak podle Muska asi mohl ještě zvýšit, kdyby se podařilo motor provozovat i s tlakem 330 barů. Trysku však nelze zvětšovat donekonečna, protože by se pak motory nevešly na raketu. Elon Musk zároveň stále doufá, že se u vakuového Raptoru podaří dosáhnout specifického impulsu 380 sekund.

Vývoj a testování Raptoru tedy zřejmě pokračuje dobře, i když se to neobešlo bez výbuchů (obzvlášť v začátcích). Elon Musk v souvislosti s tím slíbil, že až Starship párkrát doletí na orbitu, SpaceX zveřejní sestřih z různých selhání během testování Raptorů. Podobně v minulosti vznikl sestřih neúspěšných přistání prvních stupňů raket Falcon.

Text vznikl pro server ElonX.cz. Před vydáním byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Nový obrněnec z Francie pro 21. století. Průzkumný Jaguar má ničit i tanky

Vzhledem k historii své země, francouzská armáda musela a musí plnit úkoly i na jiných válčištích, než je...

I v Čechách existují anomálie, co se nedají snadno vysvětlit, popisuje ufolog

Premium Jednou z nejhezčích věcí na ufologii je, že se člověk pořád vzdělává, říká ufolog skeptik Vladimír Šiška. „Jednou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sonda přivezla vzorky z planetky, která by v budoucnu mohla narazit do Země

Sonda OSIRIS-REx amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír v neděli provedla jedinečný manévr. Ve výšce 102...

Němci se o mobilizaci dozvěděli téměř hned. Co ještě věděli v září 1938?

Seriál Letní putování s Technetem po bývalých polních letištích všeobecné mobilizace roku 1938 končí. Navštívili jsme jen část...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance na přežití se blíží nule. Sedm nejtragičtějších leteckých havárií

Letecká technika způsobila v dopravě ještě větší revoluci než železnice o století dříve. Letadla jí sice nemohla...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Rusové doletěli na Mezinárodní vesmírnou stanici i s americkou astronautkou

V pátek zamířila raketou Sojuz do vesmírného prostoru tříčlenná posádka. Na palubu Mezinárodní vesmírné stanice tak...

Na Měsíci chce přistát i Japonsko. Ve čtvrtek tam vyslalo sondu

Japonská vesmírná agentura JAXA ve středu vypustila raketu H-2A s lodí, jejíž malý modul SLIM se pokusí přistát na...

Z ISS se vrátili na Zemi čtyři astronauti, včetně teprve druhého astronauta SAE

Po půl roce na ISS se v noci na dnešek vrátila z ISS tři astronauté a jeden kosmonaut. Tým Crew6 tvořili dva Američané...

Rover dokončil svou misi. Indické vozítko na Měsíci se uložilo se ke spánku

Indické robotické vozítko dokončilo svou plánovanou projížďku po měsíčním povrchu a bylo uvedeno do spánkového režimu....

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...