V červenci 1969 ho u televizí sledovalo půl miliardy lidí. Buzz Aldrin ve svých devětatřiceti letech jako druhý pozemšťan kráčel po Měsíci a zapíchl do jeho povrchu americkou vlajku.
Po více než čtyřiceti letech se bývalý astronaut stal tváří projektu kosmetické značky Axe, jehož cílem je vyslat do kosmu 22 obyčejných smrtelníků z celého světa. Adepty bude značka vybírat v soutěži i mezi Čechy: nejdříve zájemci projdou národním kolem a poté postoupí do přípravného kempu ve floridském Orlandu.
Buzz, který se celý život snažil, aby se lidé na Měsíc co nejrychleji vrátili, poskytl po tiskové konferenci redakci Technet.cz a magazínu Víkend MF DNES exkluzivní telefonický rozhovor. Času bylo málo, otázek mnoho, a tak se na řadu z nich nedostalo. Přinášíme vám vše, co se podařilo stihnout.
Svého času jste navrhoval uspořádání loterie o lístky na let do vesmíru, ale to se nepovedlo. Je soutěž alespoň částečným naplněním vaší představy?
Jak se rozjíždějí firmy, které chtějí dopravovat lidi do vesmíru, získává myšlenka letů pro širokou veřejnost na popularitě. Nejvíce na ni slyší právě velké firmy a jejich marketingová oddělení. Takže je to dnes nejlogičtější řešení. Pro mě je však důležitější, že je to způsob, jak většímu počtu mladých žen i mužů přiblížit dobývání vesmíru. Rád přispěji svými zkušenostmi a doufám, že budou k užitku mnohem více lidem než jen skupince vybraných.
Když jste letěl na Měsíc, nikdo nemusel mladou generaci přesvědčovat, aby se o Měsíc zajímala. Proč by to teď mělo být nutné?
Když jsem byl mladý, lidé snili o možnostech, které nám cestování do vesmíru dá. Bylo to nové. V roce 1957 se do vesmíru dostal Sputnik, brzy poté následovaly i lety s lidskou posádkou, nejprve suborbitální a poté orbitální lety. Spoustu věcí už nemůžeme udělat poprvé, ale můžeme je udělat znovu a s jinými lidmi. Myslím, že mladí lidé, kteří se dozvědí více o vesmíru, se začnou o létání do kosmu znovu zajímat.
Budete se nějak přímo podílet na přípravě výherců soutěže o let do vesmíru?
Má role je především v přípravě a spuštění projektu. Chci přitáhnout lidi.
Co si myslíte o použitém dopravním prostředku a samotné cestě?
Raketoplán Lynx vzlétne z rozjezdové plochy pomocí raketového motoru, start bude velmi podobný jako u malého dopravního letadla, ale s přídavným spalováním jako u stíhacích letadel. To mu dodá energii, aby vystoupil do výšky kolem sto kilometrů. (Připomínáme, že to zatím žádný stroj nedokáže. A raketoplán Lynx ještě nikdy neletěl, do vzduchu by se měl poprvé podívat během příštích dvou měsíců - pozn. aut.)
Co zažijí účastníci v americkém Orlandu, kde bude příprava probíhat?
Účastníci před sebou budou mít celou řadu zážitků: třeba lety, při nichž letadlo letí po takové dráze, že se na dvacet až třicet sekund ocitnou ve stavu beztíže. Dostanou se i do centrifugy, aby si vyzkoušeli síly, které působí při vzletu i návratu ze stokilometrové výšky.
Měl jste v životě silnější zážitek než výstup na povrch Měsíce?
Myslím, že ne. Dělal jsem v životě spoustu věcí, podíval jsem se pod hladinu oceánu, na nejrůznější místa na Zemi, ale myslím, že nic nebylo silnějšího. Všechno na tom bylo zajímavé: cesta ze Země, přistání na jiném vesmírném tělese i cesta zpátky. Byl to opravdu úžasný, dokonce bych řekl velkolepý úspěch v celé historii lidstva.
Na Měsíci jste se údajně modlil. Chystal jste se na to předem?
Já jsem před letem přemýšlel, že tak úžasný úspěch - kdyby to vyšlo, samozřejmě - by si zasloužil nějaké symbolické završení a vyjádření díků všem, kteří měli příležitost se na něm podílet. Přemýšlel jsem, jaké duchovní, náboženské gesto by bylo příhodné a nakonec jsem došel k tomu, že pro tu početnou skupinu lidí, která stála za úspěchem programu Apollo, by byla modlitba nejpříhodnější.
Myslíte, že se na Měsíc vrátíme?
Program Apollo byl úžasný úspěch, ale dostal se na opuštěné, nehostinné místo, kde člověk může přežít jen těžko. Možná bude jednodušší a výhodnější podívat se příště spíš na Mars než na Měsíc. I přesto, že je to let na úplně jinou vzdálenost, což se podepíše na délce trvání letu i množství k němu nutné energie.