Evropa se vrátila do vesmíru. Nová raketa Ariane 6 úspěšně dokončila první let

Autor: ,
aktualizováno  10. července 6:25
Z kosmodromu Korou ve Francouzské Guyaně odstartovala nová evropská raketa Ariane 6. Loni se do vesmíru vydala na svou poslední cestu raketa Ariane 5. A protože je druhá a menší evropská raketa Vega-C kvůli problémům zatím uzemněna, neměla Evropská kosmická agentura (ESA) vlastní provozuschopný nosič. To se v úterý 9. července stalo minulostí.

Šestapadesát metrů vysoká raketa zažehla dva přídavné a jeden hlavní motor Vulcain ve 21:00 SELČ, a to po hodinovém odkladu kvůli „drobnému“ technickému problému, uvedla agentura AFP. Nosič se následně vznesl k jasné obloze a vstoupil na oběžnou dráhu kolem Země.

Po zhruba hodině a šesti minutách od začátku letu se podařilo umístit na oběžnou dráhu miniaturní satelity přepravované novou raketou. „Je to historický den pro ESA a pro Evropu,“ uvedl po dosažení tohoto cíle šéf kosmické agentury Josef Aschbacher.

Pohonná jednotka horní části rakety se poté dokázala znovu uvést do provozu a raketa vypustila další část prvků, které měla na palubě.

Závěrečnou část letu ale provázely nezdary. Kvůli poruše menší napájecí jednotky se nepovedlo vypustit dvě malé kapsule, které měly otestovat možnosti návratu na Zemi. Ariane 6 pak měla zhruba tři hodiny po startu sestoupit zpět do atmosféry a dopadnout do Tichého oceánu nedaleko bodu Nemo, který je nejvzdálenějším bodem od pevniny na světě. Podle AFP se však návrat do atmosféry nezdařil.

Nová nosná raketa Ariane 6 měla původně začít létat již před čtyřmi roky. Projekt Ariane 6 však nabral čtyři roky zpoždění kvůli pandemii covidu-19 a problémům s vývojem. Odklad startu provázel růst nákladů, který navíc zhoršila inflace. Náklady na vývoj „šestky“ dosáhly zhruba 3,6 miliardy eur.

Rakety Ariane vyvíjí a provozuje Evropská kosmická agentura, která je mezivládní organizací evropských zemí pro společný výzkum vesmíru. V současnosti má ESA 22 členů, včetně ČR. Výrobcem raket Ariane je francouzská společnost ArianeGroup.

Start Ariane 6 je důležitý pro evropský kosmický sektor, když poslední Ariane 5 vzlétla do vesmíru loni v červenci. Od té doby ESA nemá vlastní prostředky na vypouštění velkých družic. Problémy jsou i s lehčími družicemi – malá raketa Vega-C nestartovala od nehody v prosinci 2022. Do vesmíru by měla znovu vzlétnout v polovině listopadu.

Historie rodiny evropských vesmírných raket Ariane se začala psát 24. prosince 1979, kdy z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala první z nich, Ariane 1. ESA se přitom pro zcela nový vlastní nosič se ESA rozhodla už v roce 1973. Vyšla přitom z francouzského programu, který měl zkušenosti s menšími raketami Diamant vypouštěnými ze saharské základny Hammaguir. Raketa dostala název Ariane pocházející z řecké mytologie podle Ariadny, dcery krále Mínoa.

Po prvním úspěšném startu vynesla Ariane 1 v červenci 1985 na oběžnou dráhu sondu Giotto, která v březnu 1986 pronikla k jádru Halleyovy komety a zjistila mnoho nových informací o kometě a získala řadu fotografií. Po čtyřech letech Ariane 1 postupně nahradily mladší a výkonnější sestry s čísly 2 a 3, jež vynesly řadu telekomunikačních a jiných užitkových satelitů. V roce 1988 startoval ještě silnější nosič Ariane 4, jehož posledním nákladem byl telekomunikační satelit Intelsat.

Rakety série Ariane 5, které byly v provozu v letech 1996 až 2023, více než zdvojnásobily kapacitu svých předchůdkyň Ariane 4, pokud jde o hmotnost nákladu přepravovaného na oběžnou dráhu. Umožnily tak vynést na orbit dva velké telekomunikační satelity najednou nebo vyslat velké a těžké náklady do hlubin vesmíru. Do kosmu rakety Ariane 5 dostaly například satelity evropského navigačního systému Galileo, vesmírný teleskop Jamese Webba nebo sondu Rosetta, která zkoumala kometu Čurjumov-Gerasimenko.

Loni v dubnu raketa Ariane 5 při předposlední misi vyslala sondu Juice k největší planetě sluneční soustavy Jupiteru. Úkolem první evropské mise k této největší planetě Sluneční soustavy je prozkoumat místní systém a trojici ledových měsíců, kde se pokusí zjistit, zda by na nich mohl existovat život. Na projektu pod hlavičkou ESA pracovaly tisíce lidí z desítek zemí světa, svou stopu od nosné rakety až po měřící čidla zanechal také český průmysl a vědecká pracoviště. Na svoji finální 117. misi odstartovala „pětka“ loni v červenci.

Nyní se první části Ariane 6 začaly do Francouzské Guyany, která leží na jihoamerickém kontinentu, dostávat z kontinentální Evropy v únoru 2024. V březnu byly smontovány hlavní a horní stupeň a v dubnu následoval přesun dvou výkonných motorů P120C.

V květnu do Kourou dorazil také náklad určený pro vypuštění během startu a experimenty pro volný vesmír. Podílely se na něm tisíce lidí z celé Evropy, od studentů přes průmysl až po zkušené kosmické aktéry NASA a ArianeGroup.

Nyní nosič čeká let, během něhož první (hlavní) stupeň vynese za pomoci hlavního a pomocných motorů stroj za deset minut do výšky asi dvě stě kilometrů. Horní stupeň s motorem Vinci je poté schopen dopravit při jednom letu náklad na různé oběžné dráhy. Je schován za krytem, který chrání satelity před tepelnou, akustickou a aerodynamickou zátěží při letu do vesmíru. Je vyroben z kompozitu uhlíkových vláken a polymerů.

Plán prvního letu raktey Ariane 6

Díly i z Česka

Díly pro Ariane 5 se vyráběly i v Klatovech, kde sídlí české firmy Aerotech Czech a ATC Space. V roce 2019 tu otevřeli novou halu, kde se vyrábí díly i pro nosnou raketu Ariane 6.

Umístění komponenty vyráběné v Česku, která spojuje pomocný motor k hlavnímu stupni rakety Ariane 6.

Program Ariane 6 je veden Ariane Group, která při něm spolupracuje s víc než šesti sty společnostmi ve třinácti evropských zemích. Stroje mají být schopné na všechny oběžné dráhy vynést různý náklad, od velice malých družic, které vynese v sadě najednou, až po velká zařízení s hmotností mnoha tun. Firma kvůli tomu vyvíjí různé adaptéry, které budou schopny vypustit i velké množství kusů nákladu na správnou oběžnou dráhu.

Při výšce přes šedesát metrů váží Ariane 6 při startu s plným užitečným zatížením téměř devět set tun, tedy zhruba o polovinu víc než letadlo Airbus A380.

Členské státy ESA se loni v říjnu dohodly na dalším financování raket Ariane 6 a Vega-C. Prostředky, které přislíbilo 22 zemí, by měly stačit na starty rakety Ariane 6 v letech 2026 až 2030. Roční příspěvek do rozpočtu rakety Ariane bude maximálně 340 milionů eur (8,3 miliardy korun). Zajistí vyrovnané finance pro 16. až 42. start rakety, přičemž prostředky pro prvních 15 startů se již podařilo zajistit dříve. Vedle přislíbených prostředků se ESA zavázala, že si pro institucí koupí čtyři lety Ariane a tři lety Vegy k vynesení evropských satelitů na oběžnou dráhu.

Ariane 6 je nástupkyní Ariane 5. Je určena k vynášení družic do vesmíru pro komerční i veřejné klienty a je výrazně levnější než její předchůdkyně.

Nejčtenější

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

Proudnicové parní lokomotivy oplývaly krásou, technický přínos pokulhával

Proudnicové, neboli aerodynamické parní lokomotivy známe především ze Spojených států, Velké Británie, Německa a Francie. Ale objevily se i v několika dalších zemích, byť v některých z nich v...

Dívka odmítající sex je měšťačka, styk je zdarma, hlásala před 100 lety Pravda

Sexuální revoluce sovětského typu – tak by se dalo nazvat období 20. let 20. století v bolševickém Rusku, kde se intimní vztahy zbavovaly starých konvencí. Podle článku Bolševici a láska, který 23....

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

Před 100 lety se zrodilo slovo totalita. Použil ho poprvé Mussolini

Na konci června 1925 vrcholil v Římě čtvrtý sjezd Italské národní fašistické strany Benita Mussoliniho. Strana, založená teprve o tři a půl roku dříve, vládla v Itálii od 30. října 1922, kdy jí král...

24. června 2025

Hitlerova letadlová loď nikdy nevyplula. Modelář vytvořil její možnou podobu

Soutěž

V jednom z nedávných příspěvků do naší soutěže Příběh mého modelu jsme si ukázali, jak lze díky modelu zastavit čas. Tentokrát nám modelář Josef Vinš ukáže, jak lze vytvořit historickou konstrukci....

24. června 2025

Vědci zkoumají, jak neztloustnout po vysazení Ozempicu. Řešení je několik

Premium

S léky, jako jsou Ozempic nebo Zepbound, obézní lidé výrazně zhubnou. Po skončení léčby jim však letí hmotnost opět nahoru. Je ve hře návrat k lékům minulosti? Studie a testy na dobrovolnících...

24. června 2025

Deset metrů za den cestoval celý blok domů. Šanghaj přesunula památku

V čínské Šanghaji přestěhovalo 432 robotů celý historický blok budov o hmotnosti 7 500 tun. Komplex o rozloze 4 000 metrů čtverečních se pohyboval tempem 10 metrů denně. Budovy stojí v Šanghaji již...

23. června 2025  18:43

Rozloučit se s disketami či Windows 95 není tak jednoduché, jak se zdá

Zatímco běžní uživatelé i velké firmy se připravují na podzimní konec Windows 10, jsou organizace, kde ještě provozují 30 let starý systém Windows 95 nebo diskety. Patrně už se však smráká i nad nimi.

23. června 2025  15:34

Tisíce asteroidů a miliony galaxií. Největší dalekohled nabízí první ochutnávku

Obří dalekohled v observatoři Vera Rubin v Chile nabídl první ochutnávku snímků pořízených do útrob hlubokého vesmíru. Zachycují světla milionů vzdálených hvězd a galaxií. Vědci očekávají, že...

23. června 2025  8:49

Proudnicové parní lokomotivy oplývaly krásou, technický přínos pokulhával

Proudnicové, neboli aerodynamické parní lokomotivy známe především ze Spojených států, Velké Británie, Německa a Francie. Ale objevily se i v několika dalších zemích, byť v některých z nich v...

23. června 2025

Dívka odmítající sex je měšťačka, styk je zdarma, hlásala před 100 lety Pravda

Sexuální revoluce sovětského typu – tak by se dalo nazvat období 20. let 20. století v bolševickém Rusku, kde se intimní vztahy zbavovaly starých konvencí. Podle článku Bolševici a láska, který 23....

22. června 2025

Příběh mého modelu: Jagdtiger 331 „Ocelový stín“ se vynořuje z mlhy Balatonu

Soutěž

Modelář Dominik Šťástka nás ve svém příspěvku do soutěže Příběh mého modelu přenesl k Balatonu v březnu 1945. Jeho příběh není ani tak příběhem stavby modelu, jakož vylíčením situace, do které svoji...

22. června 2025

Autobusy v Praze slaví století. První linka vedla z Vršovic do Záběhlic

Před sto lety, 21. června 1925, vyjely do ulic Prahy první dva autobusy Elektrických podniků hlavního města. Pravidelná linka spojila Vršovice se Záběhlicemi a odstartovala éru městské autobusové...

21. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Osud si s námi umí pohrát, říká pilot unikátního bombardéru Avro Anson

Je to jediný létající exemplář v původní verzi Mk.I na světě a jeden z pěti dosud provozovaných britských vícemotorových bombardérů z období druhé světové války. Na severní polokouli se z Austrálie a...

21. června 2025

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

20. června 2025  16:49
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.