Diskuse k článku

Poslední článek geniálního fyzika: Hawking zkusil vyřešit paradox multivesmíru

Vědecká studie, kterou odeslal Hawking deset dní před svou smrtí, nyní vyšla ve specializovaném vědeckém časopise. Ve spolupráci s belgickým fyzikem se Hawking pokusil vyřešit paradox, který vzniká při uvažování o nekonečném množství vesmírů. Tento paradox byl důsledkem starší Hawkingovy teorie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20i79n79d75ř71i91c88h 31H20r90a28d24e80c39k43ý 6685249502672

opravdu zajímavá práce, jen jestli se nespletl ve znaménku...

0/0
9.5.2018 12:47

M90a84r94t26i54n 15B72i66t73t18n64e42r 2603302829878

Je známo, zda existuje ve vesmíru nějaká větší struktura než nadkupa galaxií, jako je Laniakea? Tedy zda i naše nadkupa galaxií spolu s Velkým atraktorem a třeba Shapleyho atraktorem kolem něčeho obíhají nebo jsou přitahováni k nějakému středu x nadkup - možná centru vesmíru?

0/0
7.5.2018 21:47
Foto

T26o23m25á49š 95Z81e40m91á68n96e60k 2147894412455

Podle teorie temného proudu to nějak podobně je.

0/0
10.5.2018 2:42

L51a89d70i53s28l94a84v 59P27o85s26p64í46c81h63a81l 1298187593800

Jsem vzděláním matematik, ale s ve vztahu k podobným teoriím musím parafrázovat Sokrata: "Vím, že nic nevím!"

0/0
6.5.2018 8:26

M96a36r51t64i94n 13D63a33n85i18š 8224615837758

Vzpomněl jsem si na starý vtip. „Co první udělá anglický džentlmen, když ztroskotá na opuštěném ostrově? Postaví si tři chýše. V jedné bude bydlet, ve druhé bude klub, do něhož bude chodit a třetí bude klub, kam by nikdy nevkročil. Tak mě napadla parafráze – pravda trochu šroubovaná – na ty multivesmíry. Máme jeden, kde žijeme, druhý, který by se nám líbilo občas navštívit a třetí, kam by slušný pozemšťan nikdy neměl vkročit.

+6/0
5.5.2018 8:21

P29a90v70e59l 38K68l31í38m65a 7322197642757

No a k čemu to všechno je?

0/−3
5.5.2018 2:02

P55e85t43r 78P83a80l81e63č53e62k 3280885334902

Abyste se měl čemu divit.

+4/0
5.5.2018 9:36

V31e35r40o77n14i12k62a 15E44x90n58e58r30o21v75á 2976851417849

Když Faraday objevil zákon indukce, ptali se ho, k čemu je to dobré? Odpověděl: "K čemu je dobré dítě, které se právě narodilo?" Pokud jde o multivesmíry, tak asi k ničemu, ale živit pár profesorů co vymýšlí hlouposti zase moc nestojí. A je tu naděje, že díky nim vyroste nějaký druhý Einstein, myšleno tak, že od nich se naučí metody

+5/0
6.5.2018 0:45

W47a86l77d10a 73W43i76n12t93e64r 6467179401499

R^

0/0
8.5.2018 3:41

P44e39t16r 39N90o40v60o72t92n79ý 9981869350325

Jsem rad za tuto teorii, resi to muj vecny problem, co je za koncem vesmiru.

+2/0
5.5.2018 0:27

J60a51k77u64b 42R56o48u53s 3433570404142

A co tam tedy je? Jiný vesmír?

0/0
24.5.2018 18:03

J69a35r59o20s78l54a50v 28V80a76c45e90k 1562492542856

Ve vší úctě k Hawkingovi, poslední práce jsou spíše populárně vědecké články než vědecké.

+1/0
4.5.2018 21:48
Foto

P24a83v29e73l 55K50a79s43í22k67, 52T96e91c95h84n72e80t60.35c89z

A nebo jsou ty populární články populárnější, takže o těch vědeckých prostě ví méně lidí (tzv. availability bias)?

+7/0
4.5.2018 23:08

J47a42r69o29s42l84a13v 79V74a42c73e85k 1172922672296

To máte asi pravdu. Jeho genialita byla i v umění dát o sobě vědět vhodným způsobem, resp. o svoji práci.

+1/0
5.5.2018 12:03

J73a21k39u24b 83K79o76s 3666852960304

Cokoli si dokážeme představit, může taky existovat.

+1/−2
4.5.2018 20:10

J87a79r59o28s74l87a28v 94V76a51c59e54k 1222652752636

Co je to existence?

+2/0
4.5.2018 21:49

V46e35r78o21n84i13k26a 53E17x49n95e75r62o61v91á 2626561867829

Co je to, "co je to?"?

0/−1
6.5.2018 0:47
Foto

T90o93m81á55š 20Z28e73m72á51n31e61k 2847114282145

Dá se to poměrně dobře definovat jako výskyt v proudu času.

0/0
10.5.2018 2:45

J23i29ř60í 28Z19e13v76l43-73A67š48i32m28i 5235893663

To co vidíme dnes nanejvzdálenější obloze i to co "vidí" jen přístroje je pradávná historie stará téměř 14 miliard let .Teď tam je něco ůplně jiného a my se můžeme stejně jen dohadovat .Jistá je jen sluneční soustava a jiné teorie jsou jen bláboly přijímané z úcty k panu "vědcovi" .

+1/−11
4.5.2018 19:49

M90i65l77a91n 71V52o53l33e10k 5669383536119

Berte to tak, že multivesmíry jsou v krabici se Schrödingerovou kočkou. Až tu krabici někdo otevře, začne to mít smysl.

+2/−2
4.5.2018 19:15

J84o87z20e73f 44P56a78u42c94h68l73y 3879268487804

Až tu krabici někdo otevře a neotevře, začne to mít smysl a nezačne to mít smysl. ;-D

+5/0
5.5.2018 0:25

M51a78r50t53i38n 41D93a92n45i49š 8224505767178

„S využitím pokročilé matematiky, u které nemůžeme ani předstírat, že jí rozumíme...“

Oceňuji redaktora za upřímnost. :-) a doufám, že Hawkingův odborný článek dobře přetlumočil. Miluji populárně-naučné texty, ale jak mě poučil můj „přechytralý“ synek, tak jsou často kvůli snaze o srozumitelnost plné nesmyslů. Článek o fyzice, kde nejsou žádné vzorečky, nemá vlastně ani cenu číst. Když jsem se ohradil (už to rozhodně neudělám), že to nemůže být tak hrozné, tak na mne vytasil příslušná skripta, v nichž prakticky není text jen všelijaké matematickokvantověfyzikální vrtulky, šipečky, nesouvislé řady latinských i řeckých písmenek a číselných konstant a začal to komentovat. Inu, jak psal pan redaktor, ani jsem nemohl předstírat, že tomu rozumím. :-) Mimochodem za podobně zdeformovanou vědu považuje syn i mou oblíbenou Hawkingovu Stručnou historii času, která údajně byla původně určena jako paperback pro zabavení se při čekání někde na letišti. :-)

+3/−1
4.5.2018 19:15

J94a18n 45P48a88v72e82l 8603222548786

Vřele nesouhlasím. Já osobně věřím tomu, že když někdo něčemu rozumí, dokáže to vysvětlit. Pokud nerozumí, skryje se za vzorečky či odborný žargon.

Samozřejmě, je nutná určitá míra zjednodušení. I když budu někomu vysvětlovat jak používat lopatu, použiji určitou míru zjednodušení. Když budu teoretickému fyzikovi vysvětlovat účetnictví, také použiji určitou míru zjednodušení. Aby pochopil o čem je, ale nebudu ho učit účtovat.

+3/−2
4.5.2018 20:46

J86a58r69o19s28l83a35v 14V52a58c86e86k 1982722522926

To máte pravdu. Přesto v pozadí musí být matematika.

+1/−1
4.5.2018 21:51

Z26d38e93n44ě37k 65D87u72b65e51c77k58ý 3177684280388

Nejprve jsem chtěl namítnout,že za lopatou nemusí býti matematika. Ale vlastně i k ní patří."Lopaťák" také musí vědět,kolik si vydělá,když s ní vykoná určitý objem práce.

0/0
5.5.2018 11:32

P98e58t98r 16P44a74l39e92č66e51k 3120525594582

ale ale ale...pěkně si to děláte jednoduché. ;-D Víte on to samozřejmě vysvětlit dokáže...třeba pomocí těch vzorečků. Je otázkou zda jste to vy schopen pochopit. On se třeba za ty vzorečky neskrývá, to jen vy na to prostě nestačíte. Nic si z toho nedělejte, já taky ne.:-)

+3/−1
4.5.2018 22:58

W61a89l10d39a 66W94i26n83t97e58r 6927809461629

R^

Máte pravdu, neskrývá, protože je možné říci, co se děje za vidlemi a operátorem (v kvantovce je všechno operátor), ale asi by to málokdo pochopil. Musí se jít na to skutečně zeširoka a co nejobecněji, ovšem s rizikem, že to bude vypadat jako něco, co vypadlo z Kaku, který se z kritiky kolegů za nesmysly zhojí penězi za televizní vystoupení, či to vzít skutečně od píky a pak to dá samozřejmě nějaký smysl a obrys, který je však daleko od toho populárního popisu, respektive je to úplně něco jiného než z populárního podobenství. Kromě toho, účetnictví je možné vysvětlit i nepopulární formou a bude tomu rozumět každý - jde o míru abstrakce.

+1/0
8.5.2018 4:32

M41a56r55t44i88n 67D57a98n23i53š 8854805627648

Souhlasím s vámi, že jistá míra zjednodušení je v popularizačním článku nezbytně nutná. Asi jsem se ve svém příspěvku do toho zamotal, když jste z něho nabyl dojmu, že to odmítám. Jen jsem chtěl upozornit na úskalí popularizace, která kvůli obtížnosti tématu rezignuje na odbornost. A zatímco my, pouzí „hloupí“ konzumenti, máme ve své nevědomosti příjemný pocit, jak jsme probrané téma díky obrátnému popularizátorovi dobře pochopili, odborníci nebo náročnější čtenáři se chytají za hlavu, co je to za hlouposti. Někteří nároční čtenáři pak postrádají i ty vzorečky, protože jim jednak mohou říci více, než doprovodný komentář, a jednak jsou schopni si případnou popularizační nadsázku uvézt do patřičných souvislostí. A aby nebyla mýlka, mně osobně žádné vzorečky nechybí :-)

+4/0
5.5.2018 11:12

J50a70r23o85s30l15a92v 26V67a17c39e61k 1422822742116

Souhlasím :-)

0/0
4.5.2018 21:50

V56á51c92l92a40v 34D93o56s17t69á89l 8133891856859

Zjevně nechápete pojem nekonečně mnoho

0/−1
4.5.2018 15:30
Foto

L79e24n62k29a 56M87a78t94o25u56š48k40o86v37á 9580167256269

Tzn. do kruhu :)

0/−1
4.5.2018 15:51

V48á52c38l39a68v 70D20o45s29t39á22l 8443121226769

Hawgingh má smůlu že už umřel, s vámi mohl odpovědět na vše.

A zjistit i otázku k odpovědi 42.

0/0
4.5.2018 17:03
Foto

L30e53n80k28a 29M54a54t68o72u97š77k82o85v62á 9680797216839

Ticho tam vzadu ;-DV

+1/−1
4.5.2018 17:08

A87l73e47š 42L50i84s93o58v45s51k58ý 9659138212462

Včíl už to fšecko ví :-))) a možná se směje své pozmeské pošetilosti a pošetilosti těch, co se snaží pokračovat.

0/−2
4.5.2018 14:41

V27í19t16ě15z34s95l96a92v 96K69o65š70ť92á37l 9598654698

Zbožné přání.

+2/0
4.5.2018 22:51

R41a33d27e34k 13Č82e20r39n43ý 8358953180274

Jsem si vzpomněl na genialitu režiséra Nolana ve filmu Interstellar, kde byla scéna jak 3 astronauti navštíví na 1 hodinu planetu blízko černé díry a když se vrátí na svou mateřskou loď, tak se tam ptají astronauta se sem tam šedivým vlasem jak dlouho na ně čekal a on odpověděl 21 let... Hudba, výrazy herců - mráz po zádech člověku běhal...

0/0
4.5.2018 14:35
Foto

P23a41v73e70l 48K44a58s73í15k59, 90T76e53c45h80n28e32t64.17c90z

Chtělo by to další tříhodinový film, který by se zaměřil jen na těch 21 let na palubě :-)

+3/0
4.5.2018 16:09

P91a94v70e86l 28V92é16b33r 5949932622711

A co na tom bylo geniálního?

+4/0
4.5.2018 16:30
Foto

L95e87n52k52a 38M28a65t20o31u21š67k28o67v42á 9360387746589

Práce s časem je ve filmech vždy náročná. A strašně záleží, jak to ten režisér divákům prodá. S časovou smyčkou pracuje i film Příchozí, který mám raději než Interstellar. To vnímání času je tam pro diváky více uchopitelný.

+1/0
4.5.2018 16:49

M24a12r40t11i35n 30D46a13n82i30š 8514525497198

Proto ta poznámka o kruhu výše? :-)

0/0
4.5.2018 19:18

J64a38n 15P57a56v38e75l 8933462508806

Mě osobně se Interstellar hodně nelíbil. I když se holedbali, že vše konzultovali s odborníky, hodně věcem jsem prostě nevěřil. Ale, fyzik nejsem.

0/0
4.5.2018 20:59

M70a82r12t68i60n 59D78a94n30i45š 8474685657868

Různí fyzici se k Interstellaru staví různě. Někteří, jako např. slavný popularizátor Lawrence M. Krauss v jedné diskuzi v Olomouci na filmovém festivalu AFO při zmínce o Interstellaru jen mávl rukou a se zjevnou nelibostí prohodil něco o pitomosti. Jiné vědce film inspiroval k odborné studii. Příkladně možnost života na planetách v blízkosti supermasivní černé díry, na něž se hrdinové filmu vydali, podnítila české fyziky (Opatrný, Richterek, Bakala) k seriozním výpočtům. Viz http://archiv.zurnal.upol.cz/prf/zprava/clanek/fyzici-ukazuji-ze-bizarni-svety-v-blizkosti-cernych-der-nemusi-byt-jen-sci-fi/

0/0
5.5.2018 7:41

W26a31l90d24a 82W89i78n67t27e18r 6127149311809

Interstellar jsem sice neviděl, ale z diskusí lze vydedukovat, že asi některým dilatace překáží v životě v gravitačním poli, ale ona vůbec nepřekáží, protože čas uvnitř toho pole půjde z hlediska toho, kdo je v něm, naprosto normálně a rychlost světla také shledá normální. To jen z pohledu zvnějšku se bude pohybovat jako zpomalený film a tím nabere časový deficit k tomu, co je mimo pole. Třeba naše Země, pokud by byla sledována z orbity, respektive by byli sledováni lidé citlivým přístrojem, budou jejich reakce či pohyby stejné, jako v mírně zpomaleném filmu a to i přesto, že na orbitě se nepatrně projeví důsledek STR. My na Zemi samozřejmě vnímáme vše normálně, protože je s námi zpomaleno vše a nemůžeme vidět rozdíl porovnáním. O to je překvapující, že by se vůbec vedly vědecké diskuse, zda je to či není pravda, když by se na dilataci, zvlášť v gravitačním poli (OTR) měli shodnout naprosto všichni vědci. Něco nebude v pořádku - ne všichni budou fyzici zabývající se relativitou.

+1/0
8.5.2018 5:08

M28a30r48t17a 93V59i54n58t62r11o24v68á 1911722542881

A co na to další teoretik Michio Kaku!?? To když vidíte na NG tak pro něj vlasně není nic problém!

+1/0
4.5.2018 14:00

J29o89s45e91f 68N21o53v12á32k 9674890915257

a já myslel, že to bude poklidný prodloužený víkend :-( to se zase s chlapama v hospodě zhádáme, neb to každý vidí nepatrně jinak. Většina z nich ale jdou ještě dál a ty teorie umí dokončit, objasnit a zdůvodnit. Bohužel zatím nikdy se jim to ale druhý den nepodařilo znovu interpretovat.:-P

+22/−1
4.5.2018 14:00
Foto

L83e60n57k54a 57M24a12t25o98u60š70k36o71v71á 9380237686309

Třeba toto je docela zajímavé video. Ikdyž se tam uvádí, že se vesmír skláda “pouze” ze 100.000 galaxií, což mě přijde málo. Nedávala bych tomu velkou váhu, ale je tam znázorněno, jak by vesmír mohl vypadat a jak se chová.

https://futurism.com/videos/detailed-map-date-place-universe/

+3/0
4.5.2018 13:40

K85a94t72e28ř82i24n84a 87D58r18a94h15o71k91o63u66p47i26l63o20v47á 9246401862143

To je jen viditelný vesmír. ;-)

0/0
4.5.2018 15:06

K90a83t30e41ř48i80n73a 18D98r68a15h29o21k41o74u39p72i35l52o16v13á 9556981442173

A je to 100 miliard galaxií. Nicméně Hubblův teleskop teď objevil, že to bude spíše nejméně 2 bilióny galaxii (ve viditelném vesmíru).

+4/0
4.5.2018 15:08
Foto

L15e89n95k15a 19M48a79t41o41u78š33k11o67v27á 9690247416629

Oukej, dík za info. Ale čísla to jsou strašná, co? :)

0/0
4.5.2018 15:39

M92i93r60e27k 15G31a45j17e51r 5151446969860

Ani ne. Predstavte si pouhych 10 tisic galaxii na primce za sebou. To je jak lidi v malem mestecku. No a ty galaxie jsou posazene v trirozmernem prostoru, takze do krychle o strane s delkou 10000 krat vzdalenost mezi dvema galaxiemi se vejde bilion galaxii.

+2/0
4.5.2018 17:19

Najdete na iDNES.cz