Přelet rozvržený na pět etap zahájil stroj poháněný výhradně sluneční energií 3. května letem ze San Franciska do Phoenixu. Následoval přelet z Phoenixu do Dallasu, odtud pak do St. Louis a následně do Washingtonu, kde letoun čekal na start do závěrečného úseku od 16.června.
7. července 2013 |
Letadlo Solar Impulse vyvinuli Bertrand Piccard a André Borschberg, kteří se v řízení jednomístného stroje střídají. Na newyorském Kennedyho letišti s ním přistál Borschberg.
Stroj pohánějí elektromotory, pro něž energii vyrábí dvanáct tisíc fotovoltaických článků umístěných na dlouhém křídle. Letadlo má rozpětí přes 60 metrů, tedy asi jako obří Boeing 747, a váží kolem 1 600 kilogramů včetně pilota.
Čtvrtina váhy letounu připadá na lithiové baterie, střádající energii z článků pro čtyři elektromotory, každý o výkonu deseti koňských sil.
Lehký letoun z uhlíkových vláken létá rychlostí do sta kilometrů za hodinu a díky bateriím je schopen letět bez paliva i v noci.
Projekt, který má propagovat využití ekologické energie, započal v roce 2003 s rozpočtem 112 milionů dolarů (2,2 miliardy korun) na deset let. Prvního letu se Solar Impuls dočkal v roce 2010 a Piccard projekt představoval mimo jiné i v Česku. - čtěte Slavný aviatik vyprávěl, jak obletí svět