Písničky z 60. let byly pestré. Dnes jen více řvou, potvrdili vědci

  11:25aktualizováno  11:25
Od 60. let je populární hudební scéna stále jednotvárnější. Autoři využívají méně melodií i akordů a dohánějí to vysokou hlasitostí. Tento rozšířený dojem potvrdili španělští odborníci počítačovou analýzou milionu písniček.

Vědecká analýza potvrdila, že od 60. let populární hudba ztratila svou pestrost a dohání to hlasitostí. | foto: montáž Pavel KasíkProfimedia.cz

"Když jsme byli mladí, to se hrály pořádné písničky, ale teď, co dneska ti puberťáci poslouchají." Tento povzdech je nepochybně vlastní nejen současné generaci. Ale pokud vám je kolem 35 let nebo si libujete v populární hudbě 60. let, můžete se ohánět studií publikovanou v Nature Scientific Reports.

Grafy

"Našli jsme důkaz progresivní homogenizace hudebního diskurzu," shrnul výzkum Joan Serra, odborník na umělou inteligenci ze Španělského národního výzkumného ústavu, pro agenturu Reuters. "Především jsme našli řadu numerických indikátorů potvrzujících, že pestrost hudby (měřená použitými akordy a melodiemi) se posledních padesát let vytrvale snižuje." Také rejstřík nástrojů stále klesá. Díky nástupu syntetizátorů zní dnešní nástroje vzájemně podobněji než dříve.

Naopak neúprosně stoupá relativní hlasitost písniček. "Mluvíme zde o intrinzické (vnitřní, vnímané - pozn.red.) hlasitosti, tedy nikoli té hlasitosti, kterou si posluchači mohou nastavit," upřesňuje studie.

Milion zkoumaných pop-songů

Základem pro studii se stal tzv. Million Song Dataset, volně dostupná kolekce metadat o ohromném množství písní (do rozmezí let 1955 - 2010 jich spadá přes 44 tisíc) s celou řadou exaktních údajů popisujících nejen standardní fakta o autorovi, názvu apod., ale i průběh písně. Právě to umožnilo objektivní zhodnocení jinak vysoce subjektivní domény, jako je hudební produkce.

Prvním krokem analýzy bylo sestavení "slovníku", tedy indexace melodických a dalších prostředků, které písně využívají, a jejich překódování do "hudebních hesel" (music codewords).

Schéma přepisu hudebního zdroje do datasetu. Analyzován není jen zvuk, ale i...

Schéma přepisu hudebního zdroje do "codewords", analyzován není jen zvuk, ale i harmonické složky, bicí, jednotlivé akordy i přechody mezi nimi

Kromě jednotlivých prostředků (znaků) hledali vědci i vazby mezi nimi (syntax), a to především tím, které znaky nejčastěji navazují na které jiné znaky. Podobně jako při strojové analýze jazyka tak vědci vytvořili síť, která umožňuje pochopit vazby shodné napříč písničkami i hudebními styly. Těchto nalezených vazeb je poměrně malé množství, což vědci vysvětlují tím, že jinak by se lidé "nenaučili" hudbu vnímat a nemohla by se jim tedy líbit: "Z pohledu hudební kreativity to zároveň znamená, že ještě existuje řada kompozičních možností, které ještě nebyly objeveny," dodávají vědci.

Originalita klesá, hlasitost stoupá

Jedním z hlavních závěrů studie je klesající rozrůzněnost populární hudby, evidentní například v klesajícím počtu využívaných hudebních znaků nebo klesající různosti zvuků nástrojů. "Obecně lze říci, že celkové zredukování (...) ukazuje větší a větší restrikce přechodů mezi výškami, což vede k méně možnostem a většímu ustálení těchto definovaných přechodů." To lze interpretovat i jako trend od originality v hudební produkci směrem k opakování osvědčených klišé.

Klesá různost hudební produkce, špička byla v polovině 60. let.

Klesá různost hudební produkce, špička byla v polovině 60. let

Příklady (distribuce relativní frekvence,

Příklady (distribuce relativní frekvence, "hustoty" a "nejkratší cesty") ukazují na zjednodušování a zestejňování hudby od 60. let

Naopak hlasitost písniček neustále stoupá. Nejde přitom o hlasitost, kterou může uživatel nastavit, ale o relativní hlasitost, tedy jakousi nasycenost zvukem. Studie tak dokládá existenci "války o decibely" (loudness war), jak o ní hovoří předchozí průzkumy. Cílem může být snaha lépe zachytit pozornost posluchačů, ale také může jít o výsledek rozhodnutí produkčních společností či samotných umělců.

Dalším trendem je postupný nárůst relativní hlasitosti (dBFS).

Dalším trendem je postupný nárůst relativní hlasitosti (dBFS)

Vnímaná hlasitost stoupla o necelých deset decibelů, ovšem různost hlasitosti v rámci jednotlivých období zůstala zakonzervována bez statisticky významných změn. Znamená to, že přestože hudba je obecně čím dál více nasycená hlasitostí, nezachovává si rozdíl mezi tiššími a hlasitějšími pasážemi.

Studie uznává, že populární hudba je vysoce subjektivní a kulturně podmíněná. Zkoumání se zaměřilo na posledních padesát let západní produkce. Je tedy pravděpodobné, že při zkoumání globální produkce by nebylo možné takovéto pravidelnosti dohledat. Formalizovaná a exaktní metoda ale dává jistá východiska pro analýzu trendů a nabízí také vhled do toho, jakým způsobem se lidský mozek hudbu učí zpracovávat a užívat si ji.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

Témata: Reuters, Slovník, Umělec
  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Sílu nesmíte použít! Gorbačov v listopadu 1989 vyhrožoval KSČ tanky

Konec socialistických režimů ve střední a východní Evropě přišel nečekaně rychle i díky pasivitě Sovětského svazu. Jeho...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenechal se vyprovokovat, stejně ho StB uvěznila. Ze strachu se zabil

Poslední byli z komunistického vězení propuštěni až na jaře v roce 1990. Říkalo se jim „iniciativníci“ a StB po nich v...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky
Premium

Ani na úzkost, ani na depresi. Marihuana na psychické poruchy nepomáhá

Účinné látky z marihuany pacientům s depresí či úzkostí dnes nelze v žádném případě doporučit. Došla k tomu zatím...

Nejoblíbenější homeopatikum je „kachna“. Proč lidé platí za 100% cukr?

Nejpopulárnější homeopatický přípravek Oscillococcinum kupují lidé po celém světě. Mají pocit, že jim pomáhá v boji s...

Premium

Superorganismy z Třeboně. Výzkum fotosyntézy jako boj s oxidem uhličitým

V malebné třeboňské krajině, na dohled od rybníka Svět a turisticky oblíbené Schwarzenberské hrobky, se rodí vědecký...

OBRAZEM: Zvířata u NASA. Kolem Kennedyho kosmodromu žijí stovky druhů

Kennedyho vesmírné středisko patřící NASA je doslova obklíčeno přírodní rezervací Merritt Island, která je domovem...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRIKÁŘ VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 28 000 - 32 000 Kč

Najdete na iDNES.cz