Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J10a85n 46U57r14b43á92n74e35k 9125364953979

Vynikající článek, moc za něj děkuji!

Sám se domnívám, že lidé jsou nastaveni na určité riziko ztráty života, či zdraví a tak pokud je příliš vysoké, dávají o to větší pozor, a pokud je naopak riziko "příliš malé", záměrně si jej zvětšují. Aby cítili, že žijí.

Ruku v ruce s ohromným pokrokem, jaké udělaly materiály a technologie je to velmi dobře patrné. To, co bylo kdysi (pouhých 100 let nazpět) takřka nemyslitelné, totiž vylézt na nejvyšší horu světa, dnes dávají lidé nepříliš trénovaní, ba dokonce invalidé, slepce nevyjímaje. Pouhých 100 let nazpět v našich horách zemřeli Hanč a Vrbata, také něco, co by se pravděpodobně dnes nestalo. Jednak máme nesrovnatelně lepší materiály na oblečení, dále máme mnohem lepší předpovědi počasí, no a za třetí máme horskou službu a mobily. A tak hranice možného posouváme, abychom neumírali méně, lezeme do lavinových polí, skáčeme bez padáku či padák otvíráme na poslední chvíli, a děláme spoustu dalších volovin, které by naše prababičky a pradědečky nejspíš ani nenapadly...

P.S. Ten seznam příkladů byl ale velmi výmluvný. Od malých dětí až po uživatele kondomu. Opravdu vynikající článek, moc díky!

+25/0
doporučit
16.3.2021 4:31
Foto

J83a76n 71P62a98v15e81l 8433512158986

Co se silnic a překážek týče, podle mě to je pravidlo platné v mnoha oblastech. Lidé chtějí dělat něco nového, bezpečného. Proto se jen přidává, ale neubírá. Nezjednodušuje.

Třeba u nás v práci se neustále přidávají nová nařízení a nástěnky. Když jsem prohlásil, že uděláme kaizen na minimalizaci nástěnek a přebytečné zrušíme, polovina lidí se zasmála, druhá polovina nahodila kyselý xicht.

Když si vezmu státní byrokracii, jen přibývají úřady a reporty. Nikdo je neruší.

Nepamatuji si, kdy by někdo zrušil semafor či retardér. Ale neustále přibývají další.

V zákonech, které neustále přibývají, se nevyznají ani advokáti.

Co mi říkalo pár programátorů, vrší se interface a počítá se s tím, že to HW zvládne.

+13/0
doporučit
16.3.2021 21:34
Foto

R44a27d36e53k 36P25a83n27c31h45a32r36t63e67k 6973733483306

Lapidárně řečeno: "Čím chytřejší auto, tím větší blb ho řídí."

+16/−3
doporučit
16.3.2021 7:52
Foto

M74i70c90h22a60l 66Z38e42t73e29k 1812423131

Problém je, když lidi nutíte přestat myslet. Pak se třeba na dálnici potkáte s lamou, která jede jako čuně, ale protože nepřekročí tu zákonem natvrdo nařízenou 130ku, tak přece jede naprosto dokonale a za případnou kolizi může ten druhej!

+6/0
doporučit
16.3.2021 7:20
Foto

P57a80v47e23l 85M17a49r47t19i27n19e74k 9625615491173

Peltzman opravdu funguje. Jakozto moreplavec, vam dam tisic a jeden priklad. Lidi jsou proste nepoucitelni a jdou na hranu.

+4/0
doporučit
16.3.2021 0:29
Foto

T93o11m40á43š 22Z76e44m18a32n 3665698254925

Většinou něco děláme pro nějakou forumu zisku/užitku. A k tomuto zisku je i příslušné akceptované riziko. Zvýšením bezpečnosti mohu posunout chování k vyššímu zisku se stejným rizikem.

Mimochodem, omezení na silnici nejsou motivována vyšší bezpečností, ale snahou řidičům znepříjemnit život - tak to už někdy začátkem 90. let formulovali tuším Greenpeace - "řízení auta nesmí být zábavné".

+7/−6
doporučit
16.3.2021 9:49
Foto

M51i63c44h88a41l 73S55e26d54m21í66k 3989825646521

Souvisí s tím také styl silniční dopravy u nás a v některých asijských zemích. U nás řidiči spoléhají na dodržování pravidel, např. že na hlavní silnici dostanou přednost. Porušení pravidel tak má často tragické důsledky. V Asii beru pravidla provozu benevolentně, ale dávají mnohem větší pozor na okolní provoz, troubí atd. Údajně je tam více "ťukanců", ale méně vážných nehod. Průkaznou statistiku ale nemám.

+3/0
doporučit
16.3.2021 8:19
Foto

P80a46v96e14l 87V35y79m28a51z98a89l 2799461399891

Státem prosazovaná eliminace rizik v mnoha případech vede k vytváření rizik nových, a navíc k otupování bdělosti jedince při vyhodnocování rizik stávajících.

Tohle tesat do kamene, protože se s tím setkáváme dnes a denně.

+3/0
doporučit
16.3.2021 6:26
Foto

L29u46d33ě53k 67N62ě74m85e30c 5865921902484

U automobilů je to zřetelné každou zimu na horách, kdy se ve škarpách obyčejně válejí čtyřkolkáři, kteří spoléhají na to, že je to auto, se kterým můžou porušovat fyzikální principy. Ve sportu je to podobné, a to mluvím i z vlastní zkušenosti, že si člověk dovolí jít do většího rizika. Na druhé straně - není to až tak jednoznačně dané ochranným vybavením, jako spíš materiálovým vybavením - nové věci (tedy myšleno nově vyvinuté) přinášejí větší možnosti. I když - helmě vděčím za minimalizaci úrazu, kdo ví, jestli bych tu vlastně ještě byl.

+2/0
doporučit
17.3.2021 0:14
Foto

M89i73c43h39a22l 90C36h84a68l64u36p67a 6718450929893

>> Řekněme, čistě teoreticky a v souladu s Peltzmanovým uvažováním, že když se posadíme do auta a zapneme pásy, získáme tím určitý komfort pocitu vlastní bezpečnosti.

To si nemyslím. Ve dnešních autech jsou následky nehod méně závažné, ale příjemné nebude ani někoho trefit v malé rychlosti, prostě to nějak cítit bude. Druhá věc je, že s nabouraným autem je práce - minimálně sepsat papíry, někdy muset čekat na policii, dát to opravit, zaplatit škodu, pojišťovna to nemusí zaplatit celé, někdy je auto na odpis (prostě se nevyplatí opravovat) a musí se sehnat jiné atd.

Že lidi jezdí riskantněji je určitě pravda, ale na pásy bych to neházel. Možná ABS, asistenty kteří do určité míry korigují chyby řidiče a do smyku to nejde tak snadno. Řidič si pak nemusí uvědomovat, že už jede blbě a bez asistentů by skončil v příkopě. Jednou to ale přežene a skončit tam může stejně. Druhá věc je, že auta mají třeba lepší akceleraci, takže jezdí riskantněji, protože si myslí, že třeba předjetí stihne. Nebo se spoléhají na to, že ti v protisměru přinejhorším uhnou...

+2/−1
doporučit
16.3.2021 12:20
Foto

J51a93k18u85b 64B90o29h74o38n96ě88k 8165606759277

Trochu mi tak chybí aspoň jedna zmínka a sice, že vědomě rychle jedoucí řidič se možná bude víc soustředit na jízdu, ale taky že dlouhodové soustředění ho víc vyčerpá a může tak být zase náchylnější k nehodě z jiné strany.

Je to prostě dost složité, má to hodně vrstev a určitě bych to nepoužíval jako pádný důvod k odstraňování bezpečnostních prvků.

+2/−1
doporučit
16.3.2021 9:07
Foto

M94i44r40e37k 76G64a59j67e54r 5121146599800

Ke stejnému názoru jsem dospěl už dávno, aniž bych měl nějaké ponětí o Peltzmanově efektu.

+1/0
doporučit
16.3.2021 20:05
Foto

K96a85r94e27l 80E95n78d92l84e14r 3823970530685

Inu, mnoho lidí má problém s vlastním mozkem. Tak už to v životě chodí.

+1/0
doporučit
16.3.2021 9:04
Foto

M11i25c12h30a34l 91Z47e41t33e40k 1172263341

Ne, myslím toho, co ucpe dálnici v levém pruhu, nehne se z něho a drží si svých tachometrových 130 a nedojde mu, že ten tacháč mu proměřuje a v reálu jede třeba 123 km/h.

+1/−1
doporučit
16.3.2021 9:36

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...