Diskuse k článku

Mnichov s odstupem 80 let: co vedlo k okleštění Československa

Přesně před osmdesáti lety byla podepsána mnichovská dohoda. Události, které nám mohou přinést poučení i dnes. Přečtěte si vzpomínky účastníka tehdejších událostí i pohled historika. Co všechno dohodě předcházelo a co pro naše země znamenala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a33n 30B39a18b93i28č55k88a 9393859743597

Ani slovo o smlouvě v Rapallo, mezi Německem a SSSR, která Německu umožnila možnost, začít budovat armádu

0/0
15.10.2018 6:51

R39o14b97e13r73t 35H28e50l50e97m57b71a16i 9614113774469

V case Mnichovskej dohody Nemci este nemali tak silnu armadu a ani sebavedomie.

Hitler zasol, ze Velka Britania a Francuzsko na tuto dohodu pristupili a este viac zasol, ze ju CSR prijala, toto mu dalo kridla.

Je to dost zvlastne a dnes tazko pochopitelne, preco sa vsetci tak Hitlera bali a demonizovali a hned na zaciatku ho nestopli.Bolo to vidno na pade Francuzska, aj na Dankerku, kde 350 tisíc anglických a francuzskych vojakov bolo v panike a neschopných odporu a pritom uz Westerplatte, Bitka o Britaniu a Tobruk ukazali, ze Nemecka armada vôbec nie je neporazitelna.

+1/0
1.10.2018 15:26

M19a81r44i23e 33C31h81m11e52l73a18ř15o38v87á 8685206777859

Bránit se v roce 1939 by byla sebevražda. Pod výtězným obloukem ve Francii se Němci projížděli za 6 dní. Tak jak se chcete bránit když se neubránili ani větší státy. A to Francii pomáhala VB. Ten kdo tvrdí že jsme se měli bránit trpí sebevražednými myšlenkami a měl by se jít léčit. A kdo si myslí že bojovat a nasazovat vlastní život je tak jednoduché má možnost. Vzít si flintičku a jít do světa bojovat proti zlu. Na některých místech se válčí už přes 30 let. A největší hovadina je když někdo řekne; "Měli jsme to aspoň zkusit." Tak to už je případ pro Chocholouška.

+3/0
30.9.2018 10:06

P83e24t23r 38Š85r86á17m16e35k 4724663128418

Osobně s vaším závěrem souhlasím. Jen těch šest dní není pravda. A taky pomíjíte, že mezi Mnichovskou dohodou a zabráním Francie utekly víc jak dva roky, kdy nejvíc zbrojilo Německo. Navíc tou dobou už měli Němci i české zbraně a zbrojovky. A takhle bychom mohli pokračovat. Jinými slovy bylo to složitější než píšete.

0/0
1.10.2018 23:08

P27a77v52e30l 13S40o46b15o82t25k12a 5300604

V roce 1918 žilo v Československu více Němců než Slováků, o Maďarech, Rusínech, Polácích, Židech, Moravácích a ostatních nemluvě.

Československo bylo mnohonárodnostní stát, a Masaryk 2x slíbil Slovákům federaci.

Protože ale všechny sliby zůstaly jen na papíře, národnostní rozpory Československo roztrhaly.

Podívejte, co z něj zbylo dnes, a další štěpení - odtržení Moravy a Slezska - je jen otázkou jestli přijde velká krize, např. CZEXITu, podobně jako u BREXITu je ohrožena celistvost Británie.

+1/−1
30.9.2018 9:26

M20i45c21h20a87l 61M37r75a26z62i32k 6807957574150

tak ve Slezsku se nema kdo trhnout, Slezane - oficialne tvori 0,1% - to mame 11x vice Slovaku... tedy ze by se trhlo tech 10k Slezanu? To jsou snad dve vesnice u Ostravy... Morava se trhnou ani doopravdy nechce, byt tech 5% Moravaku to uz by mohlo stacit alespon na vlastni stranu v parlamentu - ale zjevne nestaci...

Britanije je v nesrovnatlene jine pozici, zaprve jsou ty podily obyvatel daleko vetsi, zadruhe u nas jsou to jen hostoricke nazvy bez zadne leglani existence, ale v Britanii jsou to samostatne staty uvnitr Monarchie (relativne samostatne - maji napriklad svuj vlastni parlament). To je sakra velky rozdil....

+4/0
30.9.2018 9:48

J26i94ř19í 44M50a41c89e36k 3855675654791

Že jsme přišli Mnichovem o velkou část území, je smutné. Ale neměli bychom zapomínat na to, že po válce nám Sovětský svaz de facto ukradl také část území – Podkarpatskou Rus. Byli jsme tak paradoxně vítězným státem války, který v důsledku vyhrané války utrpěl územní ztráty.

+1/0
30.9.2018 8:02

J41a79r11o98s21l17a35v 75P70r94o24c83h15á73z65k11a 2255292486178

Slováci se už poučili, lepší prohrát s Německem než vyhrát se Sovětským svazem.

0/0
30.9.2018 8:46

R82o40m87a86n 16A67d79á29m29e18k 7343521327817

Jo a proto udělali SNP ? Na východní frontě dezertovali tak že je v roce 1943 raději stáhli :-):-):-)

+2/0
30.9.2018 11:49

P95a94v24e62l 20S73o69b80o43t31k80a 5350384

Komu patří dnes Podkarpatská Rus?

Co zbylo dnes z Masarykem vybudovaného Československa?

0/0
30.9.2018 9:26

P76e74t88r 21N66ě28m58e95c 4100903230927

Když tak nad tím přemýšlím, tak Versaillská mírová smlouva donesla Německo do náruče Hitlerovi. Kdyby místo této smlouvy bylo něco jako Marshallův plán, Hitlera by hnali klackem a vše by bylo asi jinak.

A nebo obráceně, kdyby po II. světové válce nebyl Marshallův plán, ale Versaillská mírová smlouva 2, pak je možné, že bychom měli už po 3. světové válce.

Nebo?

+1/0
29.9.2018 21:54

J53i36ř15í 56S61t69r71a61s32s76e70r 4854613188747

Tak nějak..

0/0
29.9.2018 21:58

J46i11n96d66ř16i79c38h 13H53r39d96l67i33č72k84a 4956134119694

Versailleská smlouva měla zapříčinit konkrétně co?

Reparace byly sníženy a rozčleněny na dlouhodobé splátky. Hitler samotný se nedostal k moci po válce, nýbrž až za velké hospodářském krize, která zasáhla celý svět.

+3/0
29.9.2018 22:06

M66i47r64o34s80l61a19v 72S16u98c14h13y 5590579530210

Tak zkuste zapřemýšlet, jak se Hitler dostal k moci. Po válce ho Američané zaúkolovali, aby po hospodách sledoval radikální uskupení (s cílem zabránit nástupu komunismu). Jeho vzestup (bohužel) opět financovali Američané. Aby byl schopen splatit dluhy, provedl největší loupež v dějinách lidstva. Kromě toho mu vstup do Československa poskytl doložku nejvyšších výhod, aby mohl se Státy dál obchodovat. Motory, chemikálie - to je jen část zboží, které Němcům Američané i ve válečném období dodávali. Válka je jen špinavý kšeft.

+1/−4
29.9.2018 22:49

R94i13c34h17a22r25d 32A61u26b64r12e47c87h46t 1792661846900

Ale prd Američané. Bavorská policie nejsou Američané. A žádné motory Američané Němcům nedodávali, nelžete.

+2/−1
29.9.2018 23:47

R50o36m81a76n 25A14d95á17m31e13k 7493361467197

Mnichov a na ČT 2 v pořadu 80.výročí podpisu ...řeší odsun sudeťáků ;-D;-D;-D

+7/−2
29.9.2018 21:52

J79i60ř89í 92S77t92r57a51s24s12e18r 4254583708847

Copak je na tom ?

0/0
29.9.2018 21:58

J68i28n46d28ř68i16c26h 39H28r86d29l20i15č92k28a 4226884289914

Ze je výročí mnichova a nikoliv odsunu. Ale příliš to nepřekvapuje, anexe pohraničí Německem je jen takový detail.

+6/−1
29.9.2018 22:07

J66i36ř56í 86S87t90r42a98s22s78e68r 4984553358327

Že to spolu souvisí....ale nic..

0/−4
29.9.2018 22:09

J62i84n12d18ř76i12c63h 31H71r15d58l82i52č58k94a 4896284959664

Ale výročí odsunu opravdu dnes není. A kupodivu, občas se resi i špatné věci pro někoho jiného než jen pro Němce, což je asi z určitého pohledu drzost.

+4/−2
29.9.2018 22:27

L14u57k21á40š 58K36m35e17n13t 5609597864730

Tak byla to zrada, byla to hanba. Nicméně je otázka, zda pro nás byl Mnichov a to, že jsme se vojensky nebránili skutečně taková katastrofa. Ono stačí se podívat na Polsko a množství mrtvých, kteří vzešli z celkem marných bojů. Ono celkově, když se podíváte na počet ztrát za celé období války, tak není moc zemí, které se konfliktu účastnily nebo byly do konfliktu vtaženy a které měly méně ztrát jak my.

K okupaci by došlo tak jako tak. A když se na to podíváte zpětně a srovnáte to se zeměmi, přes které se Němci přehnali, tak jsme na tom nakonec byli díky Mnichovu celkem dobře. Pokud bychom se navíc bránili, tak by na nás i po válce bylo nahlíženo jinak. Takto jsme válkou prošli s rozhodně menším počtem ztrát, než v případě vojenského odporu a díky činnosti odboje jsme nakonec dosáhli toho, že jsme nakonec byly na straně vítězných mocností a nebylo na nás pohlíženo jako na někoho, kdo válku rozpoutal.

Řadě lidí se ten názor asi nebude líbit, ale z pohledu možných následků alternativ byl Mnichov a naše reakce na něj asi nejlepší cesta, jak projít 2. světovou válkou.

+4/−3
29.9.2018 21:45

J84i82ř39í 43S20t79r51a88s13s15e84r 4814393178897

A tak se kapitulovalo i proti komunistům. ......

0/−1
29.9.2018 21:50

J50a26r87o49s12l87a30v 73P50r53o52c80h50á94z59k69a 2225272836968

Celý Mnichov byl očekávaným důsledkem meziválečné politiky čs. reprezentace. Na mírové konferenci lhali spojencům, lhali Slovákům a nakonec i celému národu.

+1/−8
29.9.2018 21:42

J69i28n60d79ř47i54c76h 10H51r36d58l28i28č45k66a 4866714199844

Ano, Hitler byl vlastně mírotvůrce, co se jen nemohl dívat na strašlivé utrpení svých krajanů v demokratické ČSR a tak se je rozhodl jim poskytnout všechny výhody svoji diktatury.

+3/0
29.9.2018 22:10

J85i63ř18í 88S89t66r98a10s93s53e44r 4724633558207

Ten problém AH jen zneužil..

0/−1
29.9.2018 22:22

J29a31n 64Z18e11n56k21l 5305327240935

Celý Mnichov byl očekávaným důsledkem spoléhání na Francii od roku 1918. Měla (a má) nás pořád za stát druhé kategorie. Rakousko se prostě bourat nemělo a měl být přijat návrh císaře Karla na čtyřstátí (Rakousko, české země, Uhersko a jižní Slované). Když ta férová Francie tolik slibovala, že, doktore Beneši ???

+3/−9
29.9.2018 19:58

L34u61k14á38š 72G97r12ü42n97d43e61l 4397702235482

To prostě nebylo možné. R-U prostě nefungovalo.

+4/−1
29.9.2018 20:07

J54i82ř55í 16S63t93r72a18s26s45e31r 4624173378747

Nefungovalo 300 let...

+3/0
29.9.2018 20:08

J43a84n 73Z94e41n46k94l 5655807460695

400 let: 1526 - 1918

+2/0
29.9.2018 20:19

J31i57ř76í 67S90t93r94a62s12s37e73r 4254593108617

Pardon...

0/0
29.9.2018 20:19

J52i87ř92í 51S44t93r15a32s98s75e64r 4744803118597

Ale já to myslel jako kompliment....

0/0
29.9.2018 20:20

J27a74n 68Z92e72n24k41l 5575537360675

Děkuji, pochopil jsem to :-)

+1/0
29.9.2018 20:47

J54i34n46d68ř68i23c94h 79H92r16d71l38i11č74k26a 4346764919354

Opravil bych to vsunutím sluvka ,,už,,.

Protože předtím to šlo, nakonec se ale z monarchie stal jen německý satelit.

+1/0
29.9.2018 22:11

P29a24v60l52a 20K97v55a66p37i46l21o40v48á 7249768494797

To jsou neuvěřitelný kecy tady. Pokud bych Benešovi odpustila Mnichov... i to, že se zpočátku stavěl proti atentátu... nikdy mu neodpustím, že právě on donesl naši republiku v roce 43, jak na stříbrném tácu.

On odjel SÁM OD SEBE do Moskvy, móc dobře si se Stalinem popovídal a domluvil, že budeme patřit do ruské sféry vlivu. Nikdo ho nenutil, může za to výhradně on.

+5/−8
29.9.2018 19:50

J85a40n 16B51l78a10n17a 3526545454

Proč lžete, Teherán 1943 USA, GB a CCCP si Evropu rozdělili a ČESKOSLOVENSKO věnovali komoušovi Stalinovi a kdo mohl věřit zrádcům a kdo jim věří dnes?

+1/−4
29.9.2018 20:03

J67i27ř55í 89S64t65r27a17s53s92e81r 4364693238567

Proč lžete Vy ? Protože nic jiného neumíte....

+5/−1
29.9.2018 20:08

P67e43t81r 75Č33a24p33e35k 3457488456852

To sice věnovali, ale pravdepodobne na základě těch sólo vyjednávání Beneše v Moskvě.

+2/−1
29.9.2018 20:16

J83i49ř23í 53S98t64r61a87s48s80e56r 4564743308177

Nevěnovali. Na Jaltě se o ČSR vůbec nejednalo.

+3/0
29.9.2018 20:17

P33a56v97l59a 69K92v93a21p66i35l76o31v31á 7439918204517

Česko prostě vydal Beneš! Tak to je. Churchill měl o střední Evropu zájem... logicky. A vytáhl tuto otázku právě v Teheránu (i když v Teheránu se jednalo především o otevření západní fronty). Ovšem Stalin se mu vysmál, s tím, že už je s Benešem domluvený. Ano nejednalo se, protože nebylo o čem. Bohužel.

A já skutečně nechápu tu zaslepenost a obdiv. Beneš byl levičák a slavista, věřil zcela nesmyslně té ruské svoloči.

+3/−4
29.9.2018 20:25

J28i79ř43í 66S39t48r81a70s17s34e17r 4864853358117

I on..nejen. Ale i on. Aby obhájil svoji koncepci byl ochoten k čemukoli.

+1/−2
29.9.2018 20:28

J12i16n10d78ř47i87c75h 91H89r38d55l28i32č43k40a 4536554699154

Polaci neverili- opravnene- nic nepodepsali a dopadli stejně. Rozhodoval postup fronty, v jaké sféře se kdo ocitne.

+1/0
29.9.2018 22:29

J37i94ř86í 49S93t17r25a88s61s67e85r 4344793108747

V očích rusů ano. Ale jinak ne.

0/0
29.9.2018 22:40

J28i25n43d23ř72i62c52h 86H53r38d82l30i59č36k76a 4796614269804

To vaše ,,jinak,, se projevilo kde? Zkuste pro jednou byt konkrétní.

+1/0
30.9.2018 0:08

M96a16r24t65i16n 70G31l98a23s34e13r 9135749270577

Tak proč by nám nabízeli Marschallův plán? Proti jeho odmítnutí se ve vládě ČSR postavil jediný ministr, což myslím jasně vypovídá o atmosféře v Československu.

+5/0
29.9.2018 20:22

L25u25k20á42š 96G51r84ü18n43d21e20l 4857652615842

To jste si to hodně zjednodušila. Ale chtěl bych vidět vás na jeho místě.

+2/0
29.9.2018 20:07

J87i34ř17í 98S12t68r13a58s37s51e50r 4624383618497

To je trošku faul...

0/−1
29.9.2018 20:10

P34a17v13l12a 21K61v69a28p28i38l21o97v80á 7549948844657

No máte pravdu v tomto kontextu, ale citovat vám celé Churchillovy paměti nehodlám. ;-)

0/0
29.9.2018 20:12

Z46d38e46n78ě94k 75Č25e87r21m65á81k 4895565875559

Věřím, že při čtení Churchillových poválečných Pamětí jste nepřeskočila pasáž, kde vzdává výslovnou poctu Edvardu Benešovi jako jednomu z mála tehdejších evropských politiků...

+7/−1
29.9.2018 20:44

J55a92r85o12s82l63a50v 32P27r15o88c69h90á70z32k13a 2415662836258

Přečtěte si Benešovy paměti, potom mudrujte.

0/0
29.9.2018 21:40

Z10d25e70n38ě41k 87Č23e10r94m86á38k 4715505645529

Četl jsem i Benešovy Paměti a co jste chtěl říci Vaším příspěvkem? Že Churchill vzdává poctu Benešovi ve svých Pamětech je nezpochybnitelný fakt.

+3/0
29.9.2018 22:29

Najdete na iDNES.cz