Ústí vrtu v antarktickém ledovci

Ústí vrtu v antarktickém ledovci | foto: Hermann Kolanoski

Blamáž u jižního pólu. Rusové odvolali svůj velký objev

• 65
Ruští vědci odvolali objev nové formy života v jezeře pod Antarktidou. Všechny nalezené mikroorganismy se do vzorků dostaly z povrchu či vrtací soupravy.

Když jsme na konci minulého týdne psali, že oznámení objevu neznámých organismů v jezeře Vostok pod Antarktidou bylo překvapivé, nečekali jsme, že překvapení bude mít tak nepříjemnou pachuť. Ruští vědci totiž své tvrzení po dvou dnech odvolali.

Když 7. března Sergej Bulat z Ústavu jaderného výzkumu v Petrohradu oznámil, že se ve vzorcích z jezera Vostok objevily stopy mikroorganismu, který se nepodařilo přesně identifikovat, byl to podle něj s největší pravděpodobností zatím nepopsaný druh.

Ale o dva dny později, 9. března, s novináři promluvil jeho nadřízený a šéf Bulatovova oddělení Vladimir Koroljov a jeho vyjádření nadšení dokonale zchladilo: "Našli jsme nějaké organismy, ale ne mnoho. Všechny se do vzorku dostaly kontaminací," řekl vedoucí laboratoře agentuře Interfax. O neznámé formě života tak podle Koroljova nemůže být řeč.

Kontaminace je palčivý problém mikrobiologických výzkumů. I když se to nám laikům nemusí zdát, mikroorganismy přežívají prakticky všude, i v nemrznoucí kapalině, použité ke konzervaci vrtu, jak ukazují mimo jiné i první předběžné výsledky z jezera Vostok.

Z technického hlediska jde o chybu zcela pochopitelnou a běžnou. Překvapivé tak je, že Bulat vyšel se svým prohlášením tak brzy. To Koroljov nevysvětlil. Takže ani zda a jak velkou část viny mohou nést třeba novináři.

V každém případě je omyl pravděpodobnější než objev. Jak jsme psali, zatím mají vědci k dispozici pouze vzorky ledu, které se nabalily přímo na vrtnou soupravu, takže u nich je kontaminace prakticky nevyhnutelná. Led vzniklý čistě z vostocké vody by měl dorazit do Ruska až letos v květnu, protože putuje lodí.