Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Aktuálně nejrychlejší Hyperloop světa používá technologie Panasonic

Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) - Rychlostní rekord aktuálně nejrychlejšího modelu Hyperloopu na světě má hodnotu 467 km/h. Společnost Panasonic se na právě začínajícím veletrhu IFA 2018 v Berlíně pochlubila úspěchem partnerského projektu, který bude jednou možná stát na začátku nové éry hromadné dopravy. Rychlostní regulátor do něj mimochodem dodala firma ze Zlína.

Hyperloop od týmu WARR na konferenci společnosti Panasonic na IFA 2018. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Projekt WARR Hyperloop německé technické univerzity v Mnichově je aktuálně nejrychlejší prototyp „potrubní pošty pro lidi“. Už třikrát za sebou dokázal vyhrát v soutěži Hyperloop Pod Competition pořádané společností SpaceX Elona Muska v Kalifornii. A jak se pochlubila společnost Panasonic ústy svého evropského ředitele Laurenta Abadie na právě začínajícím veletrhu IFA 2018, úspěchu tým dosáhl i díky tomu, že používá právě jejich přesné měřící a řídící součástky.

Zatímco ještě loni stačila na vítězství modelu Hyperloopu rychlost 320 kilometrů v hodině, letos na konci července už to bylo 467 km/h. Předchozí rekord přitom držel Virgin Hyperloop One, který nedaleko Las Vegas na 500metrové dráze zajel rychlostí 387 km/h. 

28. srpna 2017

Do teoretické maximální požadované rychlosti 1 300 kilometrů v hodině, kterou by se jednou Hyperloop měl pohybovat například mezi Los Angeles a San Franciscem, to je ještě hodně daleko. Navíc se bavíme pouze o testech zmenšených modelů, nikoliv plně funkčních kapslí. Rychlost také není zdaleka jediným problémem, kvůli kterému někteří odborníci tvrdí, že Hyperloop jako takový sice nikdy jezdit nebude, ale velmi výrazně přispěje k vývoji technologií nutných pro urychlení pokroku nejen na poli dopravy.

Nejdřív na kolech, pak levitace

Kapsle Hyperloopu se má v tunelu vznášet na vzduchovém polštáři tak, aby se odbouralo tření s povrchem. Nízký tlak vzduchu v tunelu pak omezí i tření kapsle „o vzduch“. Způsoby, jak dosáhnout ideálních podmínek, se liší. 

Na vzduchovém polštáři

Podle původní myšlenky se v Hyperloopu lidé či náklad budou pohybovat jako náboj v hlavni elektromagnetické pušky. Hyperloop je totiž nízkotlaká trubice s dopravními kapslemi, které se v jednu chvíli pohybují po celé délce tubusu. Původní projekt počítal s tubusem o průměru 2,3 metru (3,3 m má mít nákladní verze). V něm má být tlak vzduchu šestkrát menší, než je tlak atmosféry na Marsu. Konkrétně 100 pascalů, což v pozemských podmínkách zhruba odpovídá tlaku vzduchu ve výšce 45 kilometrů nad mořem. Z provozních důvodů byl využit právě nízkotlaký a ne vakuový systém se zcela odčerpaným vzduchem, který by si vyžádal vyšší náklady.

Pohyb kapslí mají zajišťovat lineární elektromotory na stěnách tubusu. Měly by pokrývat jen zhruba jedno procento délky tunelu a pravidelně kapsle urychlovat. Baterie jsou podle Muska příliš těžké, než aby mohly být přímo v kapslích.

Kabiny se budou pohybovat na vzduchovém polštáři, který bude vytvořen stlačeným vzduchem a aerodynamickým vztlakem. Každá kapsle má 28 ližin, na kterých má „plout“ po vzduchovém polštáři. To se však může změnit, pokud nějaká firma nebo studentský tým vyvine lepší kapsli.

Klíčovou součástí návrhu je kompresor na palubě každé kapsle. Zaprvé vytváří vzduchové polštáře, po kterých kapse klouže, a za druhé řeší největší aerodynamický problém Hyperloopu, tedy správné obtékání.

Původní plán Elona Muska najdete v rámečku. Tým WARR Hyerloop s pomocí Panasonicu však na některé části jde úplně jinak. Jeho testovací kapsle například obsahuje osm lineárních indukčních motorů, které pohání každý jedno kolo. Po nich se kapsle pohybuje, dokud není dosaženo mezní rychlosti a stroj se „odlepí“ od povrchu vodící kolejnice. V opačném gardu se vše opakuje při brzdění. 

Přesnost a okamžitost reakcí stroje jsou pak klíčové pro budoucí bezpečnost provozu Hyperloopu. Projekt WARR používá laserová čidla Panasonic EX-L221, které při testovacích jízdách přesně sledují pozici kapsle v tunelu i při zatím maximální rychlosti 600 km/h. Čidla odečítají značky v tunelu a zároveň zajišťují i včasné zpracování získaných informací. 

Značka o velikosti 10 centimetrů, která se mihne před čidlem na 610 mikrosekund relativní rychlostí 167 m/s (cca. 600 km/h), musí být zpracována tak rychle, aby vozidlo začalo brzdit v tu správnou chvíli. 

Tým zvolil čidla od Panasonicu, protože při miniaturních rozměrech a hmotnosti (každý gram navíc je problém), poskytují stabilní výsledky i při uvedených vysokých rychlostech.

Aby kapsle tunelem dokonale klouzala nad povrchem lišty, je nutné, aby vzdálenost mezi magnety v kolejnici a podvozkem kapsle byla za všech okolností stále stejná. Každé oddálení nebo přiblížení jednotlivých částí by mohlo dramaticky snížit jak rychlost, tak i plynulost pohybu stroje. 

IFA 2018

Výhodou použitého čidla je podle šéfa týmu WARR Martina Riedele opět jeho kompaktnost a nízká hmotnost, jakou u konkurenčních zařízení prý nenašel.

Při snižování hmotnosti jednotlivých komponent Hyperloopu došla samozřejmě i řada na akumulátory. Zde bylo nutné vyřešit efektivnost převodu ze střídavého na stejnosměrný proud a následnou distribuci energie do jednotlivých subsystémů kapsle. Tady tým opět využil zkušenosti japonského giganta z vývoje akumulátorů a souvisejících systémů pro elektromobily. Použité relé PA-N pro kontrolu subsystémů má rozměry pouhých 20 x 5 x 12,5 mm.

Použité lithiové baterie jsou velmi náchylné na příliš rychlé přebíjení nebo vybíjení. Proto se používají vyrovnávací rezistory, které například pohltí nadbytečnou energii při brzdění.

Česká stopa

Na vývoji rekordní kapsle se podílela i česká firma. Společnost MGM COMPRO ze Zlína dodala elektrický rychlostní regulátor.

06.srpna 2018 v 15:07, příspěvek archivován: 29.srpna 2018 v 22:24

VIDEO: Video Facebook MGM COMPRO 6. 8. 2018 15:07

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

WARR Hyperloop's pod reached a record-breaking speed of 467 kilometers per hour in the SpaceX 3rd hyperloop competition. We are proud that MGM COMPRO electronic speed controllers played an important part in this amazing victory!

„Je to pro nás velký úspěch a z technického hlediska se i díky tomuto vítězství řadíme ke světové špičce,“ říká Lukáš Vacek z MGM COMPRO.

Autor:
  • Nejčtenější

Některé funkce z Windows a Office zmizely. Připomeňte si ty nejhorší

Microsoft se v průběhu let v systému Windows zbavil celé řady funkcí. Některé byly zbytečné, jiné až otravné. Pojďme si...

Jak Izrael zničil irácký jaderný reaktor. Došlo i na spolupráci s Íránem

Izrael byl a je Arabům trnem v oku. K jeho zničení neváhali desítky let usilovat o získání jaderných zbraní. Na čele...

Snahy nepřátel pořídit si jaderné zbraně se rozhodl Izrael eliminovat

V létě 1981 přeoraly izraelské bomby irácký jaderný reaktor v Al Tuvajtě. Tím Saddámu Husajnovi na dlouhou dobu...

Nový objev ukazuje, že u moravského Štramberka plavali v moři krokodýli

Ve vápencových sedimentech v okolí Štramberka byly objeveny fosilní zuby nových druhohorních plazů. Přesné určení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První vzdušné tankování z dronu. Američané jsou zase o krok napřed

Letové testy tankovacího bezosádkového letounu Boeing MQ-25 Stingray mají za sebou významný milník. Vůbec poprvé v...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Vypouštění CO2 začíná být drahé. Vyplatí se napumpovat ho pod zem?

Ceny emisních povolenek v Evropské unii letos několikanásobně vzrostly a citelně se začaly promítat do cen elektřiny....

Albert Einstein předpověděl zvířecí šestý smysl, u člověka mu unikl

Vizionář Albert Einstein v korespondenci předpověděl „super schopnost“ u stěhovavých ptáků. Jeho ztracený dopis se ale...

Organismus přežil v ledu 24 tisíc let, odhady počítaly jen s deseti

Mikroskopický mnohobuněčný organismus přežil zmrzlý v sibiřské řece 24 tisíc let. Uvádí to nová studie zveřejněná v...

STO OBJEVŮ: Trevithick a Stephenson protkali Zemi železnou pavučinou

Seriál Koleje využívá lidstvo odpradávna, v terénu je vyjezdily různé vozy tažené zvířaty. Ale s využíváním železných kolejnic...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...