Diskuse k článku

Jaderná fúze zažila „průlom“. A teď tu o Karkulce...

Velká americká firma se pustila do vývoje energetického zdroje, který by na Zemi napodobil proces probíhající v jádru Slunce. Do problému zvládnutí tzv. jaderné fúze se pustil tým ve slavných vývojových dílnách Skunk Works. Ale na překonání pochybností slavné jméno nestačí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P94e65t73r 10H51a35r74i92p55r15a71s12a59d 64H33a35j16i71č 5401706963710

Píšu to pořád dokola. Důvodem, proč se jadernou fůzi nedaří dostat od stádia výzkumu do komerční sféry je velmi náročná technologie, kterou je nutné použít. Supravodivé magnety jsou zchlazené na teplotu blížící se absolutní nule a několik centimetrů od magnetu je plazma o teplotě několika desítek nebo set miliónů kelvinů. Přitom stačí magnety zahřát o pár kelvinů, supravodivost zmizí a celá fůze se zhroutí.

Má to jeden zajímavý aspekt a to, že ke chlazení supravodičů se používá také hélium. Zřejmě by to klidně mohla být i ona směs D a T, fyzikální vlastnosti by to mělo mít podobné, supratekuté vlastnosti zajistí, aby se to chladilo rovnoměrně, ale to výzkumníci už stejně dávno vědí, zkouší to pořád dokola a ono to nejde a nejde. :-)

No pak co s těmi neutrony. Mají "abrazívní" vlastnosti a musí se pořád měnit stínění, které má po použití určitou zbytkovou radioaktivitu.

Dovolím si jednu uvahu. Lepší by bylo, kdyby se uvolňovaly jenom fotony, nejlépe infračervené, ale pokud by se uvolňovalo viditelné spektrum, tak by se s tím dalo svítit na FV panely i v noci. :-P

+1/0
28.10.2014 23:00
Foto

R62a94d58e50k 33V94o43j49á86č94e51k 5433139663674

R^R^R^ technet jede. Dík za supr čtení.

+12/0
23.10.2014 16:48

R82a35d21i17m 38Z69e48h12e89r 3894860483721

Hezky napsanej článek. R^ Pochopili jsme to i my blbí, kéž by takto psalo víc redaktorů na iDnes. Bohužel někteří snad ani nevědí o čem píší, což rozhodně není případ tohoto článku. Psát o složitém tématu jednoduše a přitom vědecky precizně není jen tak, díky!

+2/0
23.10.2014 15:47

J72a50n 31N15o40v96á92k 6204154926833

Ale vždyť už léta máme a využíváme jeden velký a spolehlivě funkční fúzní reaktor. Je 150 mil. km. daleko a nestál nás ani dolar.

+3/0
23.10.2014 15:44

J51i97r22i 65D83o17b18r31ý 9308689473

Jenomze pripojeni je nespolehlive. Ma pravidelny vypadek v cyklu 24 hodin a dalsi problemy s pripojenim.

+10/0
23.10.2014 16:25

P87e15t58r 89H42e91l55l55e60r 5423176934764

Tak jaderná fůze už není pohádka. Na přímý dotaz "Jak to dokážete?" totiž zazněla jasná odpověď "Prostě to uděláme!"

+8/0
23.10.2014 15:02
Foto

G24e53o30r38g71i68s 74F72a29s27u32l86i71s 1366463153

Babiš? To mě nenapadlo a přitom je to tak prosté! ANO ;-D

0/0
23.10.2014 15:28

M82i78c27h52a14e13l 42K98o81n17e59č27n59ý 6472333189899

Škoda, že už nežije Jára Cimrman.;-)

+3/−1
23.10.2014 14:02

K27a87r69e62l 87E91n57d98l72e25r 3843400660555

To jako že by vymyslel nejlepší nefunkční řešení. :-)

+1/0
23.10.2014 14:06

J30a28r18o54s58l38a75v 34M20o50u86č38k88a 3619242547692

Ne, jen by nám řekl: "Tudy ne, přátelé.":-)

+4/0
23.10.2014 14:14

M79i97c78h80a19e57l 45K30o89n35e93č14n40ý 6272243509499

Tuším, že by s tím už dávno byl na patentovém úřadě;-D

+1/0
23.10.2014 14:17

T14o96m40á38š 78B58r61a50b63e58c 2228106625676

No nevím, to byl Jára pozdě přicházející, takže už by tam někdo musel být předtím (teď tady byl) :-)

+2/0
23.10.2014 15:14

M46i57c69h25a60e67l 76K48o19n60e18č38n47ý 6502393159199

Právě, třeba by to někoho vyburcovalo

0/0
23.10.2014 15:52

P69e24t48r 22K20r57á38l 4504290298292

Můžete prosím napsat článek o tomhle? Zajímalo by mě, co je na tom pravdy. Díky

http://www.extremetech.com/extreme/191754-cold-fusion-reactor-verified-by-third-party-researchers-seems-to-have-1-million-times-the-energy-density-of-gasoline

0/0
23.10.2014 13:59

B67e93n 85P17a89v71k35a 1677813567981

Že všichni, kdo seděli u toho stolečku, mají nemoc z ozáření a nebo jsou z nich grilovaná kuřata? Nejsou? Tak je to asi blbost.

+2/−1
23.10.2014 14:05

J89a80r36o57s31l77a69v 29M23o98u33č53k12a 3409482297342

Těší mně, ře jste se pozichroval slůvkem "asi"

Má jít o nezávislé a prý úspěšné  testování e-cat Andrea Rossiho. A stále neumí teoreticky zdůvodnit pozorovaný jev, takže nemusí jít o fúzi

0/0
23.10.2014 14:17

B46e21n 85P19a47v56k29a 1507653327301

Nečetl jsem to. Z čeho to má?

+1/−1
23.10.2014 14:22

J57a78r14o47s37l22a25v 57M40o82u10č16k72a 3599982157682

Dělá s tím tajnosti, je to malý palivový článek (cca 40x40x10 cm), uvnitř kazeta s nanojemně mletým hliníkem, který s čímsi reaguje za přítomnosti katalyzátoru, vyvíjí to údajně velké množství tepla za desetinu dnešní ceny. Článek má mít výkon 10 kW, jedna ta kazeta má vydržet pár měsíců. Teplota do 150 stupňů, takže se to dá zatím použít pro vytápění. Vysokotlakou páru pro výrobu elektřiny to zatím neumí. Už je to na netu pár let, o větším praktickém nasazení stále není slyšet, akorát že teď přišli s tím nezávislým testem. Zadejte si do vyhledávače e-cat a dostanete se na jejich stránky.

0/−1
23.10.2014 14:38

J69a42r15o58s32l15a43v 44M45o22u79č42k79a 3379802217472

tak pardon. Ne hliník, ale nikl. ¨Psal jsem to z hlavy, už jsem si to nepamatoval

+1/−1
23.10.2014 15:05

B98e65n 30P28a16v74k28a 1337703927621

Takže někdo vyrobil trubku s Termitem, jo? Panejo. Tak to je fakt lepší než petka naplněná pilinami a vyjetým olejem:-)

+1/−1
23.10.2014 15:08

M21a79t46o87u56š 24L80á94z89ň25o98v55s97k13ý91, 76T12e77c96h13n72e34t60.22c10z

To za mě udělal Vladimír Wagner na Osel.cz a lépe, než bych to dokázal já.

http://www.osel.cz/index.php?clanek=7823

podrobně rozebírá, proč nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo fungovat dle tvrzení hlavního autora. Ale možná bychom to mohli také někdy napsat nebo ho požádat i pro příspěvek pro nás, protože ona je celá studená fúze zajímavý příběh i proto, že se podle všeho nezabývali vždy jen podvodníci a fušeři.

+2/0
23.10.2014 14:26

J49a47r50o35s39l39a98v 44M49o80u33č42k43a 3549322237102

Váš přístup, pakliže ho myslíte vážně mně těší. Nejsem fyzik, ale dogmatismus s jakým se u nás přistupuje k dosavadním poznatkům mně velice dráždí (divím se, že sdružení Sisyfos se ještě neprohlásilo za církev). Osobně jsem přesvědčen, že big business dělá vše, co je v jeho silách, aby zabránil průlomovým objevům. Proto už prakticky 150 let na výrobu elektřiny vaříme vodu a neposunuli jsme se ani o píď. Koneckonců i ta horká fúze je pořád jen o vaření vody. Ale to je pořád jen o tom, jak resp. čím tu vodu vaříme.

+1/−7
23.10.2014 14:48

B25e57n 82P65a73v30k12a 1817513307921

Tak může se vařit kov, sůl,... klidně olivový olej. Ale ta voda má jistá positiva nad olivovým olejem.

+2/−1
23.10.2014 15:10

J94a59r47o54s84l75a55v 73M42o53u63č84k68a 3569632627202

No já tím chtěl říct, že by se mohlo hledat, jestli neexistují jiné cesty, jakými získávat energii než pohybováním cívky v magnetickém poli a tedy indukcí. Navíc, když díky starému dobrému Albertovi víme, že vše je vlastně elektromagnetické vlnění.

Zdůrazňuji slovo získávat.

0/−1
23.10.2014 15:36

B52e69n 43P52a80v59k34a 1447643277821

Ale umíme, umíme. Jenom to pohybování té cívky je naprosto dostatečné, co se týče účinnosti a nemáme s tím žádný problém.

0/0
24.10.2014 20:29
Foto

G72e30o33r57g87i77s 50F54a31s84u86l57i78s 1756483663

V hydroelektrárnách rozhodně vodu nevaříme! :-)

+1/0
23.10.2014 15:26

J71a93r97o96s27l65a49v 71M97o60u58č52k77a 3879302507212

tam ne to máte pravdu, ale na tento druh výroby potřebujete velmi specifické podmínky a kapacita výkonu je zřejmě omezená

0/−1
23.10.2014 15:40
Foto

V38l90a68s33t39i37m79i77l 22Č18e87r66n82ý 3857733145

Tak ani ve slunečních el. ne. ;-)

+1/0
23.10.2014 22:28

A72l70e29x85a55n63d83r 84K88o27s91t11k52a 8952668176674

Tam jí vaří slunce za nás.. Voda se odpaří, na horním toku řeky zaprší atd..

0/−1
23.10.2014 23:45
Foto

V47l56a96s47t63i69m26i49l 53Č40e82r41n77ý 3727783735

Big business by mu za takový objev odevzdal všechny peníze, co má na účtech, jak poznamenal jeden z diskutujících pod článkem. A trefně vystihl i to, že kdyby to byla pravda, tak nepotřebujete žádné "nezávislé" komise, které by to potvrzovaly, ale prostě to uděláte.

+3/0
23.10.2014 22:44

J49a19n 14P23r68i55b51y90l 5600305177457

Jaderná fúze zatím spotřebuje více energie, než vyprodukuje?

To přeci dnes není žádný problém. Stačí, když na to EU udělá dotační program :D

+19/−1
23.10.2014 13:47

B69e25n 77P16a65v62k69a 1347173587691

Že se zatím v těch tokamacích spotřebovává více energie, než to dává? A už se někdo zamýšlel, jestli na tomhle principu nejdou konstruovat obří baterie?

A jak to vypadá v té Francii s tím ITER? Ještě furt tam je jenom díra v zemi a nebo už tam něco stojí? Naposledy si pamatuji, že byl nějaký problém s financováním (kdo by to řekl, co?).

0/0
23.10.2014 13:44

J15a20r52o12m57i49r 29F31a78r28e14k 4392273387

Furt dira v zemi, kolem ni jeraby a porad se tam neco deje...

Problemy s financovanim posledni dobou nebyly snad zadne.....

0/0
23.10.2014 13:47

B51e82n 78P17a27v35k88a 1337323477701

Tak to zeptám znovu v roce 2020. Žádný spěch.

0/0
23.10.2014 13:50

J61a93r72o17m24i90r 52F42a59r44e18k 4582123487

jj, to je taky pravda :-)

0/0
23.10.2014 13:54

I42v21a11n 84P65r50o21c47h87á37z21k86a 3551984405435

Pokud tam pracuje Dr. McKay nebo alespoň Zelenka, vidím to reálně :-)

+3/0
23.10.2014 13:40

Z26b86y29n64ě85k 86Š34a58f70a14r22č86í83k 5777178745304

;-D Ten titulek je jak ze zdejších diskuzí!

+4/0
23.10.2014 13:26

P14a78v91e77l 31W47e80r30n49e55r 5832786138142

Už tady někdo vytáhl studenou fúzi? :-)

0/0
23.10.2014 13:21

M95a43r28e10k 91K70r81o83l56l 5331752360940

Ta bude v příštím díle. :)

+2/0
23.10.2014 13:22

J45a98r59o14m58í13r 22K34r93á61l 4510479644819

Sýkora přijde s lednicí. ;-)

0/0
23.10.2014 13:34

B83e64n 47P77a73v90k11a 1177893497591

Mě by spíš zajímalo, jak mu to dopadlo s tou aquaponií.

0/0
23.10.2014 13:46

B16e82n 58P31a93v44k54a 1557203857831

jj, nekrofilie je peklo.

0/0
23.10.2014 13:45

J50a95r79o30s98l91a71v 48M65o58u53č16k10a 3109902847972

Nechci  hovořit o studené fúzi, protože o tom pořádně nic nevím, jen chci obecně komentovat vaši nonšalantní ignoranci. Na začátku 20. století po několik let média ignorovala bratry Wrightovy protože vědci tehdy se stejnou ignorancí prohlásili, že předmět těžší než vzduch nemůže létat.

Výroba horkou fůzí vyhovujr dvěma skupinám:

1. vědcům samotným, protože na vývoj je potřeba enormních částek

2. korporacím, protože umožní i nadále zafixovat stav závislosti odběratelů na centrálním výrobním zdroji. Proto se do výzkumu malých čistých zdrojů nejenže nic neinvestuje, ale dokonce se mu zabraňuje, protože průlom v této oblasti by znamenal ztrátu výsadního postavení velkých výrobců, ztrátu důležitosti ropy coby phm atd. Následky by byly nedozírné pro celou společnost vč. mocenského uspořádání.

Jsou tací, kteří tvrdí, že druhý termodynamický zákon je záměrně špatně formulován, aby fungoval jako past na myšlení

Jsou tací, kteří dokonce zpochybňují teorii relativity. Neumím posoudit, jestli mají pravdu, ale vím že je to stále "jen" teorie. Tak jako teorie o podstatě  magnetismu, tak jako teorie o podstatě gravitace....

0/−8
23.10.2014 14:08

R62o13b44i90n 68Ž63i98ž96k39a 2758714666166

A jakého statutu by dle vás teorie měla dosáhnout, abyste pro ní nemusel používat slovíčko "jen" ?:-)

+1/0
23.10.2014 14:15

J92a19r71o97s80l95a81v 92M70o12u25č28k11a 3929562387522

Ale já to dal záměrně do uvozovek, protože jsem si vědom její důležitosti. Teorie je slovo, které pro mně nicméně signalizuje, že vše může být ve skutečnosti jinak, jen musí někdo přijít s alternativním vysvětlením nebo praktickou aplikací, která onu teorii postaví na hlavu. A vím, že nonšalantní ignorance  (nebo skepse jen k novým objevům a dogmatizace starých poznatků, chcete-li) k takovému průlomu nevede.

U nás je k té jednosměrné skepsi silná tendence i díky takovým spolkům jako je sdružení Sisyfos

+1/−2
23.10.2014 14:25

T31o93m53á68š 56D56v81o48ř59á36k 6257305113627

Teorie jako slovo má několik významů. Nicméně ve světě vědy nic "lepšího" než teorie neexistuje. Skepse k novým objevům je naprosto na místě. Normální je každé nové tvrzení apriori odmítat a požadovat důkazy. A silná tvrzení by měla být podepřena silnými důkazy.

Ad bratři Wrightové - není vůbec pravda, že by je média ignorovala. To jste si vycucal z prstu. Naopak, v té době média s napětím počínání leteckých průkopníků sledovala, protože o sestrojení letadla se pokoušelo hned několik konstruktérů, ale také celá plejáda různých podvodníků.

+2/0
23.10.2014 17:02

J94a76r97o51s59l96a38v 11M19o87u25č68k41a 3429742507622

souhlasím s vámi, skepse a požadování důkazů jsou nutné, ale mělo by to platit i dozadu, tedy i k dřívějším poznatkům, zejména těm, kde se pohybujeme v rovině teorií.. K zásadním průlomům v poznání v minulosti často došlo proto, že někdo neuvažoval  v mezích a zákonitostech tehdejšího poznání.

Bratry Wrightovy jsem si nevycucal, nemám  takovou schopnost fabulace. Četl jsem o tom jakýsi článek, ale nechtějte po mně vědět kde, už je to nějakou dobu.

0/−3
23.10.2014 18:50
Foto

V15l50a10s33t50i72m62i34l 61Č24e25r41n46ý 3557773505

Ale ono to dozadu samozřejmě platí. Přijdete-li s něčím, co teorii relativity vyvrátí budete určitě slavný, a asi i slavnější než Albert Einstein. Jenže zatím jí vše jen opakovaně potvrzuje. ;-)

+1/0
23.10.2014 22:53

M10a61r33t33i93n 15N78o55v92o91t43n79ý 7413875500165

Tak teď už alespoň víte, že ne všechny články, co přečtete, vám dají věrohodné informace. Proto je potřeba získávat informace z více zdrojů, a potom se vám nestane takové faux pas jako s bratry Wrightovými. A toto platí o všem, tedy i o tom o čem píšete.

+2/0
23.10.2014 22:54

M83a84r62t24i60n 62N71o36v35o87t35n44ý 7243855770515

To, co jste napsal o bratrech Wrightových, je kolosální výmysl a pravděpodobně jste si to právě teď vycucal z prstu. Vaše představa o začátcích létání se velmi liší od skutečnosti.

+2/0
23.10.2014 14:44

Najdete na iDNES.cz