Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P52a94v45e41l 63K12a83s48í12k40, 81T83e76c63h75n14e34t54.23c29z

Špatnou interpretací popisku fotky NASA došlo k chybě, která v původním článku vyústila v několik chyb v popiscích fotek. Rázová vlna vznikající při nadzvukovém letu, kterou se NASA snaží utlumit, je kontinuální z pohledu letadla, a jednorázová z pohledu posluchače na zemi. Chyby jsme opravili a omlouváme se za zmatení.

+37/−1
doporučit
14.3.2019 11:57

D57r56a42h42o24m15í49r 32S59t20r85o46u81h11a33l 4365978342374

Jako malý jsem slýchával aerodynamický třesk velmi často a přiznám se, že mi to vůbec nevadilo. Spíš jsem se vždycky běžel podívat ven, kde je to letadlo. Pak ale armáda přestala tak intenzivně cvičit let v nadzvukové rychlosti a přiznám se, že mi to i chybí. Prostě skončila doba, kdy jsme se nebáli létat opravdu rychle.

+23/0
doporučit
14.3.2019 7:13

T10o39m74á52š 51M22a37t98ě16j 9825668313762

Ty popisky ... máte ... dost ehm... nešikovně napsané.

Tam jde, o něco úplně jiného, než tam naznačujete. Ta rázová vlna není jednorázový jev, v okamžiku překročení rychlosti zvuku.

Je to kontinuální průvodní jev - po celou dobu, co se letadlo pohybuje rychleji než zvuk.

A proto je to takový problém - jedorázová rána "někde" by nikomu nevadila (kdyžtak by si letadlo zaletělo odbouchnout nad moře, a pak by si to mohlo metelit nad pevninou bez problémů). Problém je, že to tu "ránu" dělá všude po trase (ta rázová vlna provází to letadlo po celou dobu nadzvukového letu - a my na zemi slyšíme ránu v okamžiku, když přes nás přejde ta vlna. My ji slyšíme teď, soused o chvíli později... někdo o chvíli dříve ... ale prostě ji slyší všichni po trase letadla, bez ohledu na to, že letadlo překročilo rychlost zvuku na druhé straně zeměkoule).

A tenhle omyl se vám pak projevuje u celé řady popisků těch fotek:

To se týká popisku u fotky 3, fotky 9 (tam je to úplně nesmysl "jednou z možností je zvolit dobře místo, kde letoun překročí zvukovou bariéru"), a zejména máte dost nesprávně popis u té "hlavní fotografie" - 23 ... tam ta letadla nemusela překročit rychlost zvuku ve stejnou dobu zrovna v tom okamžiku... ona prostě jen letěla nadzvukovou rychlostí 9m od sebe ... a to dost dlouho před fotkou a po fotce. Ano byl problém je umístit správně v prostoru (tak aby se dala udělat ta fotka touto metodou) ale nebylo to třeba synchronizovat s okamžikem přechodu do nadzvukové rychlosti (a taky se to nedělalo)

+21/0
doporučit
14.3.2019 9:45

M48a13r75t95i62n 12N27e58r61m60u87t 4919530458124

Sonický třesk je analogicky jako když stojíte na břehu, po vodě projede motorák nebo i cokoliv většího, co má rychlost pohybu vyšší než je rychlost šíření vln po hladině, a po chvíli břeh ošplouchne vlna a po ní ještě několik menších.

+7/0
doporučit
14.3.2019 9:59

J75a40k48u16b 98S27t22a89s82t13n90y 2296851153437

Krásná práce!

+5/0
doporučit
14.3.2019 7:42

K49a92r88e18l 97S77e34v37e73r94a 7170782476779

Popisek u fotky...letoun T-38 v rychlosti Mag 1.1.... Něco se prošvihnul? Dříve to bejval Mach. Nerad bych aby dotaz vyzněl nějak rejpavě, mag. znám jako magnitudu u hvězd, existuje opravdu nejaká jednotka Mag pro rychlost? Děkuji.

+6/−1
doporučit
14.3.2019 7:18

J85o60s96e76f 34M33i74k44e59l 2318590356232

I když jsem to skoro nějakých 30 roků neslyšel, mám stále v paměti zafixováno to bouchnutí a pak jen vlivem Dopplerova efektu klesající kmitočet hukotu motoru Migu.

+4/0
doporučit
14.3.2019 15:53

M91a91r70t82i40n 53V27a21l93o13s44e46k 7343514137732

Na druhý pohled a přiblížení nádherná fotka - na ten první mi to připadalo jako dvě sady červených složek spojených svorkou

+4/0
doporučit
14.3.2019 10:49

P20e91t47r 74K21l96o52c 4930519615804

Popisy některých fotek mi přijdou poněkud zavádějící. Z popisu to vypadá, že sonický třesk je jednorázový úkaz, který se vyskytne pouze v moměntě, kdy se rychlost letadla změní z M<1 na M>1 (tedy při překročení rychlosti zvuku). Příkladem může být popisek fotografie č. 23.

Sonický třesk je ve skutečnosti z pohledu letadla kontinuální proces. Letadlo s rychlostí M>1 za sebou vytváří rázovou vlnu, která se statickému pozorovateli jeví jako třesk. Je tedy jedno, kdy k okamžiku překonání rychlosti zvuku došlo. Stačí, že se letadlo pohybuje nadzvukovou rychlostí.

Pro pořízení fotografie č 23 tak stačilo, aby ty fotografované stroje udržovaly konstantní nadzvukovou rychlost a požadovaný malý odstup (což je při uvažovaných rychlostech a odstupech hodně nebezpečné).

+4/0
doporučit
14.3.2019 9:44

M68a15r42t66i58n 72P64a41v44e13l 3211766344304

Sonicky tresk nevznika pri prekroceni rychlosti zvuku, ale neustale pri pohybu nadzvukovou rychlosti. Autor clanku toto nevi a mate tak ctenare. Je to docela casty omyl, pozor na nej.

+4/0
doporučit
14.3.2019 9:41

P65e90t57r 61V40o10b81o71ř69i49l 5399217608115

Mě docela mrzí že už se nadzvukově nelítá. Z dětství si pamatuju občasný aerodynamický třesk, líbilo se mi to.

A abych nezapomněl, všem rootům vše nej k svátku.

+3/0
doporučit
14.3.2019 23:48

J94o49z76e41f 78K71o58s16t61e45l85a73n69s20k68ý 8705972259226

Pred rokom 89 bol sonický trest úplne bežný jav - a nikto ho nemusel v médiách vysvetľovať.

Dnes to ohlasujú deň dopredu, aby sa ľudia náhodou od strachu neposjali ... :-)

+3/0
doporučit
14.3.2019 17:50

M53i54l15a94n 41V21o60l98e96k 5449923376469

Nepochopil jsem tu metodu, která udělá z prostorové vlny průmět do roviny letu. V té bych zase čekal, že spaliny z motoru způsobí strhávání vlny spolu se vzduchem.

+2/0
doporučit
14.3.2019 18:11

L21u62k45á94š 36M79a96r62e71d59a 6391214747658

"Rána, kterou let nadzvukovou rychlostí působí, je velmi hlasitá, ale z pohledu pozorovatele na zemi krátká"

Sice je kratka zlomek vteriny, ale to nasledne huceni/pisteni v usich uz nejakou chvilku zabere :)

+1/0
doporučit
14.3.2019 23:19
Foto

K40a70t13e98ř50i23n97a 16M55a88r53t44í29n27k71o61v70á 8687187491619

Zajímavé fotky R^

+1/0
doporučit
14.3.2019 6:39

V16r73a72t43i27s27l59a81v 94K75u82l66h54á30n37e92k 1448514237472

Až to vyzkoumáte, tak bacha na Rusáky, budou to chtít, jako obvykle, ukrást, znám je.

+1/−1
doporučit
15.3.2019 12:41

D15o16m55i50n91i60k 79H89e20r87z70á12n 1359135333

Nejak jsem nepochopil, jak může fotografie letadla v letu vznikat 26 let.

0/−1
doporučit
14.3.2019 15:55

J96i39r64i 33R95u48s34n60o23k 4695772747963

Domnivam se, ze fotografie nevznikala 26 let.

0/−2
doporučit
15.3.2019 0:31

O43n67d35ř26e94j 11S56e10k27e32r51a 1667476686719

Krásné fotky. Nešlo by při překonání rychlosti zvuku letadlo obalit nějakou emulzí, která by vytvořila pozvolnější přechod?

Mimochodem, dlouhodobě si všímám, že se na západ od nás autoři zkratek snaží, aby nezněly hloupě. V porovnání s našimi úředníky, schopné maximálně opsat začáteční písmena, je to rozhodně osvěžující. Jen čekám, až bude založen třeba "Ústav Pro Rodinu a Dítě", pak se to třeba začne řešit i u nás...:-)

0/−2
doporučit
14.3.2019 21:17

Najdete na iDNES.cz