Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Diskuse k článku

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout? Rozhodnout bychom se měli podle reálných dat, myslí si profesor Edzard Ernst. Německo-britský lékař a vědec zasvětil kariéru pečlivému ověřování toho, zda a kdy je alternativní medicína účinná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F74r53a81n22t25i31š57e97k 92S50e69n12t94e55n68s98k43ý 5381159934893

Dokonce se našla firma, která vyrobila pekelně drahý stroj na čištění propolisu. Proboha co tam chtějí čistit, když ani netuší co obsahuje, co je tam důležité, jak fungují inhibitory, jaká je enzymatická činnost, ...? Místo aby byli rádi, že to funguje. Mimochodem ta variabilita je také jeden z důvodů, že na propolis neexistuje resistence. Dovedete si představit, že v úlu chytří trubci založí SUKL a budou šikanovat včely, že ten propolis je jiný než včera? Vždyť mi to máme úplně postavené na hlavu. Resistence je náš obrovský problém, ale mi jí vlastně našimi předpisy pouze usnadňujeme. Prostě to je taková tupost, že si takové zacházení snad i zasloužíme.

Je jedno že nás vedou na jatka, hlavně, že nás vedou.

Doporučuju se probudit.

0/−1
31.1.2020 16:10

F21r43a90n80t38i50š66e31k 42S78e14n19t45e85n57s43k20ý 5781269344843

Odpověď má dvě roviny:

1) Studie se dělá tak dlouho, dokud nevyjde. Farmafirma nemusí dokládat předchozí studie. Odkážu Vás na knihu: Nežádoucí účinek smrt. Mohu Vás ubezpečit, že přesně, jak to tam autor popisuje, tak to chodí. Lidé jsou tak úžasně důvěřiví vůči "autoritám".

Tradiční medicína nemá skryté nežádoucí účinky. O všech se ví. Neříkám, že nejsou. Ale obecně platí, znovu to zopakuji, že přírodní léčba posiluje organismus. Neničí ho. Prostě člověk se narodil do prostředí, kde vše už měl připraveno. Nic jiného než to, co máme kolem sebe, nepotřebujeme. Jen už to zapomínáme. A samozřejmě - těžko to platí o neurochirurgii a podobně, aby mě zase někdo nechytal za slovo.

Vše potřebné roste kolem nás. My se za to ale stydíme a ničíme to. Pak se nedivme civilizačním chorobám, rakovinám, depresím a pod. To je jen důsledek našeho špatného života a razantní vzkaz - jestli se nepolepšíš, umřeš nebo si to sám hodíš. Vůbec se nedivým těm stovkách depresivních kindermanažerů v otřesných skleněných králíkárnách, jejichž práce nemá vůbec žádný smysl. Bez chechtátek by jich už půlka nebyla. Teda spíš se divím, proč si tak dupou po vlastní důstojnosti. To je na samostatnou kapitolu a nebudu se tím tady zabývat. A nakonec je to jejich život.

2) Zásadní rozdíl mezi přírodní a moderní medicínou je tento. Tradiční medicína si nepotřebuje nic dokazovat. Ona vidí a ví. Jak je to s moderní víme.

Uvedu Vám jeden nádherný příklad: propolis (nebudu Vám psát o jeho účincích, to si vyhledejte jinde. Jen snad, že dokáže likvidovat i zlatého stafylokoka - MRSA - postrach nemocnic) - obsahuje cca 150 látek, které jakž takž umíme popsat a alespoň tušíme, co dělají. Pak je tam asi 300 dalších o kterých jen víme, ale netušíme, co dělají! A pak je tam ještě asi 500 dalších, které nám ukazujou chromatografy - takže je spíš jen tušíme. Ale nevíme o nich naprosto nic. A teď si představte, že moderní medicína propolis nebude používat, protože nikdy nemá stejné složení!!! Dokonce se našla firma, která

0/−1
31.1.2020 16:09

F97r73a45n70t55i50š19e18k 19S67e57n91t34e84n42s47k30ý 5441919174413

No to jsou kydy!

Etická moderní medicína!!!! Nejdřív pouštěla žilou, pacient zemřel, ale babka kořenářka člověka (samozřejmě neeticky) vyléčila.

Pak přišli jiní chytráci a použili zase nějaký jiný nesmysl (aniž by tušili, co pacientovi je) a tak umřel nebo šel za babkou kořenářkou a ta ho (zase neeticky) vyléčila.

A tak se to opakuje každých asi tak 10 až 20 let. Což můžu už posoudit i osobně.

Celý problém je v tom, že lékaři by rádi byli autoritami (a někteří i doopravdy jsou), jenže alternativa (která neeticky a zpátečnicky léčí už 4000 let pořád stejně) jim v tom dělá čáru přes rozpočet. A tak se s ní rádoby autority neustále perou. Od likvidace posvátných hájů, přes upalování čarodejnic až po neetické uzdravování.

Jenomže pokud bude medicína stále jen lehká děva v rukou farmacie, lidé nejsou blbí, aby to neviděli.

Existuje pár vyjímek - akutní medicína a osvícení lékaři, abychom je nespláchli všechny. To by nebylo spravedlivé.

PS: A co je vlastně alternativa? To, co je tady už hezkých pár tisíc let a funguje to v nezměněné podobě pořád stejně? Nebo to, co je tady s bídou pár set let a každou dekádu radikálně (ale potichu) mění své zásadní poznatky a postupy? To co spoustu věcí ani neumí poznat, natož s nimi pomoci? Nebo to, co je tady už hezkých pár tisíc let a funguje to v nezměněné podobě pořád stejně?

PS2: A to jsem nechal úplně stranou takové lahůdky, jako je např. resistence, vedlejší účinky apod. Jak se vůbec někdo opovažuje srovnávat vedlejší účinky chemie a homeopatie? To je jako bych srovnával lesní vánek z komínem tepelné elektrárny a tvrdil, že elektrárna je lepší, protože to jde vysoko nade mnou???

PS3: Možná by bylo fajn si uvědomit, co je to vlastně placebo. To je spuštění samoléčebné funkce těla. To je to nejlepší, co se může stát. A to homeopatie bohužel není. Ta funguje na jiné bázi. Ale proč tady nezazní, že mnoho těch "správných" léčebných postupů vůbec účinnosti placeba nedosahují? Nedosahují často dokonce ani úrovně přirozeného přežití! To zna

0/−2
29.1.2020 23:06
Foto

P70a17v89e97l 84K19a82s50í10k27, 35T76e64c35h45n26e45t67.93c25z

Který "správný léčebný postup" nedosahuje účinnosti placeba?

0/0
30.1.2020 13:50

F22r34a69n45t61i53š60e72k 10S71e58n81t41e77n65s13k38ý 5791579644983

Endometrióza, varikokela, srůsty vaječníků, ... Vlastně se pokouším vymyslet, kde je to naopak. Možná někde ano. Nechci si hrát na chytrého. A až budete oponovat, nezapomeňte si započítat vedlejší účinky. Které bývají u chemie někdy fatální, často doživotní, ale málokdy neškodné. Ale u tradičních postupů žádné nebo minimální.

Vůbec by mě kleplo, když si dovolí někdo porovnávat vedlejší účinky chemie a přírodní, tradiční medicíny. To je hodně velký mimoň. Naopak. Použití tradičních postupů obvykle posiluje celý organismus. Pravý opak chemie.

Ale pozor. Nemluvím o akutní medicíně. Tam je to úplně jinak.

0/−1
30.1.2020 14:00
Foto

P35a68v67e39l 65K57a30s17í12k14, 97T34e22c25h57n81e30t61.33c65z

Klinická studie se dělá právě proto, aby léčba byla účinnější, než placebo. Takže lék, který klinickou studií projde, je účinnější, než placebo. A vedlejší účinky (které samozřejmě jsou, a jsou obvykle tím silnější, čím je silnější lék) se pochopitelně sledují a hlásí. Je pak na lékaři, aby – právě na základě známých účinků – doporučil nejlepší léčbu.

U alternativních postupů bohužel obvykle nejsou hlášeny vedlejší účinky a obvykle není ani dobře podložena účinnost. Takže i kdyby terapeut chtěl nasadit nejlepší alternativní léčbu podle dostupných důkazů, nemá obvykle z čeho vycházet.

+1/0
31.1.2020 15:31

F31r77a98n55t76i94š32e57k 79S23e16n86t46e59n23s97k11ý 5761329874133

Odpověď viz výše

0/0
31.1.2020 16:12

H52a92n69a 53M82á17r64o49v55á 2551596944417

To je ale blábol. Takže babka kořenářka vyléčí všechno. Ještě prosím nás, nevědomé, poučte, jak je možné, že celá staletí umíraly miliony dětí na choroby, dnes běžně léčitelné tou neetickou umělou medicínou, resp. je děti v důsledku neetického očkování vůbec nedostanou. Jak je možné, že v průběhu staletí umíraly stamiliony lidí na choleru, mor, tetanus, ale i ostatní nemoci, na které dnes stačí pár dní na těch neetických antibiotikách, když babky kořenářky i

bylinky tu byly odnepaměti?

+1/0
1.2.2020 14:04

F43r13a89n68t83i87š62e96k 58S32e90n91t46e75n64s43k83ý 5291839104773

Neuniklo Vám náhodou, že v době, o které mluvíte, se babky kořenářky, coby čarodejnice, systematicky vyvražďovaly? A že všechny jmenované epidemie jsou spjaty právě s tou nepřirozenou změnou životního stylu? Nechci zrušit moderní medicínu, má úžasné nástroje a neskutečně vzdělané doktory. Jen jsou, velmi systematicky, omezovány farmacií. A tak nemohou (čest vyjímkám) využívat to, co máme k dispozici v přírodě. A ještě ze všech stran posloucháme, jak je příroda špatná a dokonce má vedlejší škodlivé účinky, které nechce přiznat!!! Uniká Vám podstata problému, milá paní.

0/0
1.2.2020 16:16

H28a34n15a 84M32á21r25o91v39á 2661596374517

Obávám se, že mi nic neuniká, jen vy si poněkud přizpůsobujete historii. Upalování čarodějnic, mezi které se někdy dostala kořenářka, se konalo cca od 14. až do 17. století. Ovšem před tím i potom hrály v léčení významnou roli, ale s pomocí bylinek pomohly vyléčily jen to, co se tak vyléčit dá, dokonce i dneska, třeba chřipka. Znaly byliny, které pomohly desinfikovat rány atd. Ale s nemocemi, které dnes léčí antibiotika, onkologické léky a mnohé jiné, si rady nevěděly. Příroda není špatná, ale byliny jsou jen podpůrná záležitost, nikoliv, bohužel, celkové řešení.

0/0
2.2.2020 22:24

F28r79a93n20t18i48š98e50k 54S43e47n62t90e70n88s83k21ý 5711409204403

Milá paní, Vaše vědomosti jsou tak poplatné hlásné troubě farmacie, pardon, veřejných médií, že Vám opravdu nemá smysl vysvětlovat, že to, o čem si myslíte, že je černá krychle, je ve skutečnosti bílá koule. To by byla marná snaha. Přírodě je navíc naprosto jedno, jestli si myslíte, že nefunguje. Její účinky se tím naprosto nezmění. Jen jsem chtěl podpořit ty, co tuší, že něco v pořádku není. Ty co ví, podporovat netřeba. A stádo ať si dál bečí v ohradě.

Pěkný den

0/0
2.2.2020 22:37
Foto

A65n84t64o62n97í64n 50S81t66r91e33j41c 8185334465634

Vůbec se nedivím, že ten test dopadl, jak dopadl. Takovýmito testy lze velmi dobře potvrdit či vyvrátit účinnost pouze alopatických léků, které jsou, řečeno zjednodušeně, postavené na vazbě nemoc–lék. Nebo lépe: sto lidí, jedna nemoc, jeden lék, který chceme otestovat. Hahnemann ale postavil základy homeopatie na vazbě člověk–lék, tedy na faktu, že jedna a táž nemoc může mít u různých osob naprosto odlišné klinické projevy, a tyto individuální symptomy, spolu s dalšími faktory, jako je somatotyp člověka, prostředí, ve kterém se pohybuje, jeho psychický stav (fóbie, modality apod.) teprve vedou ke stanovení medikace, která je tedy přísně individuální. Sto lidí by tedy mohlo dostat hned několik různých léků. (Existují samozřejmě i univerzální homeopatické přípravky, u kterých je deklarováno, že fungují obecně, např. Oscillococcinum aj., ale to je zcela marginální záležitost.)

Dále zůstávají nezodpovězené další otázky?

1. Jak je možné, že je zaznamenáno nikoli nevýznamné procento vyléčených kojenců? Placebo?

2. Jak je možné, že homeopatie se používá s docela slušným úspěchem ve veterinární medicíně? Placebo?

K oběma bodům existují stovky a tisíce kazuistik.

Ano, nikdo nechápe nebo nemůže podat obecně přijatelné vysvětlení, proč by měla tato metoda fungovat, když přece neodpovídá současným poznatkům fyziky či chemie. Ale věta, že kdo si myslí, že by fungovat mohla, jedná neeticky, je dle mého názoru projevem klamného přesvědčení, že stav současné vědy je dogma, přes které nejede vlak. Toho už jsme byli v historii mnohokrát svědky. Buďme pokorní a nemysleme si, že víme o vesmíru všechno. Třeba někdo v budoucnu prokáže jednoznačně, jak to s homeopatií je. Ať už v pozitivním či negativním smyslu.

0/−3
27.1.2020 19:30
Foto

P88a18v75e61l 78K77a79s70í47k69, 30T53e13c54h55n87e96t40.86c24z

1) To, co nazýváte "marginálií", je nejprodávanější homeopatický přípravek na světě. Tak to asi není až tak marginální, že?

2) I individuální léčba lze otestovat klinickou studií. Tvrdit, že to nejde, je vlastně uznat, že nemá přínos nad rámec placeba.

0/0
27.1.2020 20:08
Foto

A19n54t54o49n43í98n 72S76t54r39e58j61c 8645464565824

Nemyslel jsem to obchodně, ale dle Hahnemanovy teorie. Oscillococcinum opravdu nerovná se homeopatie. Je to její jakýsi speciální případ. Jako homeopatikum se označuje díky infinitezimálnímu ředění (200K). Homeopatie je ale hlavně založena na zásadě "similia similibus curante" (podobné se léčí podobným), proto je obecně medikace individuální, pouze ve speciálních případech univerzální. Oscillococcinum je případ univerzálního léku, který tuto zásadu v podstatě obchází, byť je jeho podíl na trhu opravdu zásadní. Je to samozřejmě proto, aby bylo na trhu něco, co si může každý sám (bez lékaře) koupit v lékárně, což u speciálních monokompozitních léku nejde, nakonec pacient ani neví, jaký lék zrovna pro něj bude účinný. Proto je logické, že Oscillococcinum je nejprodávanější, protože je "pro všechny".

0/0
28.1.2020 14:51
Foto

A31n44t78o86n17í84n 91S60t94r30e37j62c 8475764535214

A ještě k tomu 2): a byl to případ popisovaného testu? Poslední věta mi vůbec nedává smysl. (?)

0/0
28.1.2020 15:03
Foto

P92a59v49e78l 63K30a22s44í77k16, 92T91e40c70h90n47e17t97.14c75z

Kterého popisovaného testu? V článku je řeč o pěti stovkách studií, měly samozřejmě různé parametry.

+1/0
28.1.2020 16:15
Foto

P95a17v37e12l 68K62a87s47í78k44, 24T17e61c14h50n71e86t17.13c66z

A jak se ptáte na kojence a zvířata, obojí se děje i u placeba. Tzv. placebo by proxy.

+1/0
27.1.2020 20:42

M23i66l51o38s78l97a68v 63D58o45u25b39r78a48v45a 1951519225764

hm, tak tenhle fakt vyléčit nejde.....

0/0
27.1.2020 18:05
Foto

P93a67v33e95l 98K70a78s84í78k66, 50T74e30c90h11n18e82t50.84c72z

Bohužel není jasné, jestli jste článek četl, nebo nečetl. A vlastně ani o čem přesně mluvíte. Textová komunikace je v tomto náročná, je proto vždy lepší uvést kontext.

0/0
27.1.2020 20:10

T89o63m29á83š 29B98r97o77ž82í64k 4152751454946

No docela by mě zajímalo, jak můžou, dle názoru dotyčného profesora, homeopatika fungovat u malýho prcka, který sotva ví, co je to placebo efekt. zatím jsme léčili od narození veškeré neduhy (krom vysoké horečky) homeopatiky (moucnivku, ekzem, zuby, ...) a velmi dobře to funguje. A rozhodně neví, že pije něco, co mu má pomoct ... :-)

0/−2
27.1.2020 2:42
Foto

P36a72v54e42l 54K39a17s29í83k84, 91T94e49c18h86n47e37t22.10c36z

Ano, to je častá otázka, budeme o tom psát v dalším článku. Jev se jmenuje "placebo by proxy", tedy "zprostředkované placebo", a je dobře měřitelné. Rodič takto působí na dítě, kterému lék (či placebo) dává. Dítě vnímá například to, že se rodič uklidní apod. Podobně funguje placeno i u domácích zvířat nebo chovných zvířat. A stejně, jako u malých dětí funguje placebo, funguje u nich i homeopatie.

+6/0
27.1.2020 11:38

V13l14a13d13o 22J78a71n79c16u95s11k45a 9980846956745

Homeopatika určite liečia

Ja mám odskúšanu bošácku ( u vás môže byť Jelínek) slivovicu 52°.

Pozor: 2x sklenku zatočiť proti smeru hodinových ručičiek a potom zdvihnúť hirizontálne na úroven očí ( kontrola korunky).

Lieči všetko, dokonca aj svokru/tchýni.

+12/0
24.1.2020 22:04

M45a37r17i40o 43T81r44n45k97a 6370143588680

Stara mama pali domacu jablkovicu. Ta tiez pomaha:-)

0/0
27.1.2020 23:36

D94a27l77i62b44o67r 32J67u50ř39i41c59a 8458484765

Není ale celé snažení chybné právě v tom, že si zakládá na zkoumání látek obsažených ve vodě? Nemůže být chyba v podstatě, že se zde přehlíží voda samotná?

Uvedu příklad. V Japonsku se zkoumalo, jaký vliv na vodu má, pokud-li budeme na vodu nadávat, oproti tomu, budeme-li vůči vodě milí. A bylo zjištěno, že ve druhém případě voda krásně krystalizuje, kdežto v prvním případě nikoliv.

Podobný experiment zase poukazuje, jak voda krystalizuje poté co jí byly pouštěny různé skladby (viz. zde: http://www.lebmetal.com/2015/12/heavy-metal-and-masaru-emotos-water-crystals/)

Také občas slýchávám zkušenosti, že pomocí homeopatik se lidem podařilo vyléčit domácí mazlíčky. Jakým způsobem pak mám chápat, že se pořád jedná jenom o placebo?

Poslední, co stojí za zmínku je fakt, že i samotný atom/molekula je hmotou jenom z 0.00001%, zbytkem, tedy 99.99999%, je tvořen energií. Není potom i tohle odpověď, proč zkoumání homeopatik tak, že studujeme jejich obsah, nevede vlastně ani k objasnění, ani k vyvracení?

+1/−3
24.1.2020 20:25

R88a90d59o49v33a90n 72R90o83u92s95a 1689326686679

Od toho zmiňuje klinické testy. Ty jsou v prvním sledu důležitější, než přemítání nad principem fungování. První krok testování nějaké již existující léčby má být zjišťování zda funguje lépe než placebo a až pokud ano, tak proč funguje. Ale snažit se argumentovat, proč funguje metoda, která dle klinických testů nefunguje lépe než placebo, je poněkud zvrácené.

+7/0
24.1.2020 21:00

K24a51r67e31l 47M10u83c66h45a 1497376512764

Úsměvné ;-D můžete poslat nějaký odkaz na seriozní vědeckou studii. A i to kdyby lépe kristalizovala co to má společného z léčivým účinkem navíc homeopatik je více s jiným účinkem ale základ je voda. Tak to třeba na vyléčení neslýchavosti např. vodě pustí Beethovena ? Jde o i o samotný základ proč zrovna husí játra a srdce ? Ano slyšel jsem že některým zvířatům to pomohlo. Ono také záleží hlavně na jaký zdravotní problém to pomohlo ? Tady se udává to že homeo dají "paníčkové" kteří na to věří a zde je to že když zvířata cítí že páníček je spokojený tak jsou také o.k. Navíc možná pomohlo ale co těch případů kdy to vůbec nepomohlo, těch bude drtivá většina. Navíc i kdybych těm zvířatům se nahradil pouze obyčejný cukr za homeo, tak by se část stejně spontánně uzdravila.

+2/0
24.1.2020 21:21
Foto

P86a77v97e82l 46K95a67s19í46k53, 18T44e13c53h85n77e51t71.62c45z

To je zásadní nepochopení. Tým pana Ernsta (a další týmy) nehledají mechanismus, jak by homeopatie mohla fungovat. Oni ověřují, zda funguje. Tedy zda když vezmete 200 lidí, stovce dáte homeopatika, druhé stovce dáte falešná homeopatika (vypadají stejně, chutnají stejně) a pacient ani lékař neví, která skupina dostala homeopatika... Tak jestli bude mezi skupinami rozdíl. Když mezi nimi rozdíl nebude, je zjevné, že homeopatie nefunguje (respektive že funguje jako placebo). To je celé. Je to v principu dost jednoduché. Tam nejde o to, že vědci neví, jak homeopatie funguje, a neumí vysvětlit ten mechanismus. Ono se ukazuje, že homeopatie nefunguje lépe, než placebo.

+3/0
24.1.2020 21:41

P81e70t27r 18K77a26ň39o87v16s91k14ý 1824632307249

Mohu se zeptat, jak to funguje v praxi? Ti účastníci vědí, že jsou v nějakém podobném experimentu, či mají dobrou víru, že dostávají homeopatikum, byť ho nedostanou? Pokud se jedná o první variantu, nemůže neúčinnost způsobit už i nedůvěra, zda má či nemá lék? Třeba já těmto věcem moc nevěřím, takže ať už dostanu či nedostanu homeopatikum, tak pokud budu v testovací skupině, půjdu do toho dopředu s nedůvěrou a může to dopadnout podobně špatně. Ale když bych místo nějakého skutečného léku dostal homeopatikum či platebo a nevěděl o tom, tak by to třeba dopadlo jinak?

0/0
24.1.2020 22:03
Foto

P96a24v96e85l 85K71a98s15í14k23, 23T12e96c39h80n67e97t64.87c41z

Jsou to různé kombinace, záleží na konkrétní studii. Například si mohou všichni pacienti myslet že dostávají homeopatika, ale jen polovina z nich dostává homeopatika. Nebo se může testovat vyšší/nižší dávka (homeopaté říkají, že nižší dávka je vyšší, ale to teď není důležité). Je to férový experiment, který vychází z toho, jak homeopaté říkají, že jejich metoda funguje.

+2/0
24.1.2020 22:19

J14a17r79o73m67í78r 38Š30r39á61m14e61k 3497326717792

Podívejte se někdy do časopisu Homeopathy (ISSN 1476-4245). Nápadů, jak by měla homeopatie fungovat, je v něm celá řada. Jen je to fyzikální klauniáda...

Mimochodem, Masaru Emoto je všechno jen ne seriózní zdroj o fyzice vody: https://rationalwiki.org/wiki/Masaru_Emoto

+3/0
24.1.2020 21:57

J36i73ř76í 58Z20i71k22a 2149636134369

https://www.youtube.com/watch?v=2GWDCtcwiBU

0/0
24.1.2020 18:53

D90a76v21i45d 83D97o42b81e92š 3175272217

Nedá mi to, abych zde nesdílel i (asi omylem) iDnes zveřejněný anglicko-český skoro originál ;-D

https://www.idnes.cz/technet/veda/edzard-ernst-homeopathy-interview-alternative-complementary-medicine-prague.A200123_231620_veda_pka

0/0
24.1.2020 17:22
Foto

P27a91v69e83l 74K61a18s50í56k16, 19T86e70c90h20n81e93t44.67c69z

Jak to myslíte, omylem? Jako že jsme omylem rozhovor přepsali do angličtiny, dali do článku obrázky a až pak jsme si všimli, že to má být česky ;-D

Některé rozhovory s významnými osobnostmi publikujeme v češtině i v anglickém originále. Je to práce navíc, ale věříme, že čtenáři to ocení. Některé věci se totiž v překladu ztratí, ať se snažíme sebevíc.

+3/0
24.1.2020 19:45

P14a75v12e39l 61B49e67ň76o 1508891881850

Aspoň uznává fakt, že jediný účinek homeopatie je placebo účinek...ale zase napsán tak, aby se nepoškodil byznys s lidskou hloupostí...

0/0
24.1.2020 16:25
Foto

P29a56v65e41l 27K11a37s38í12k93, 85T43e70c12h57n23e16t31.10c98z

Nerozumím. Můžete upřesnit, co tím myslíte?

+1/0
24.1.2020 17:44

E71l58i51š22k26a 67K54u22č21e50r73o15v25á 7299102513433

a to ani netestoval záhadné energoinformační přípravky z dílny Joalis...

0/0
24.1.2020 14:54

M54i49c75h43a39l 40W11e80n26d94l 5903475191633

Mě na tom, že homepatika zabírají nepřijde vůbec nic divného.Mozek je pánem těla a rozhoduje o většině věcí. Spousta "nemocí" nejsou ani tak nemoci jako takové ale trápení v hlavě. Na ně pak konvenční léky samozřejmě nefungují protože naše lékařství se zaměřuje pouze na to co je skutečné (opravdové viroví nebo bakteriální onemocnění atd.) Tyto přípravky pak obsahují různé bylinky a podobné věci, které mohou daný problém utěšit a mozek si myslí, že už je vlastně všechno v pořádku uvolní se tělo a klidný mozek problém vyřeší. Někdo na tom postavil byznys nic víc nic méně.

+5/−1
24.1.2020 13:14

M43i67c88h86a57l 96W23e28n10d42l 5823255891533

Mně... omlouvám se i za další chyby.

0/0
24.1.2020 13:18
Foto

P21a37v54e81l 56K70a72s76í59k32, 37T29e20c21h44n51e59t31.72c40z

Dáváte dohromady dvě věci: "mozek je pánem těla" by se v tomto případě dalo označit za onen "placebo efekt", aspoň tak jsem pochopil, že to myslíte. O placebo efektu snad nikdo nepochybuje.

Problém je, že homeopaté říkají, že jejich přípravky fungují lépe, než placebo. A to je potřeba otestovat, což se stalo a nevychází to.

Zmiňujete také "tyto přípravky obsahují různé bylinky a podobné věci", ale to je opět omyl. Většina homeopatických přípravků je tak zředěna, že doslova neobsahují ani molekulu látky, která je inzerována na obale.

+3/0
24.1.2020 16:02

L20a70d57i40s23l92a46v 40M31a74t10u56l24a 3201379140662

Neobsahují NIC.

+1/0
24.1.2020 20:00

L45u64k61á91š 70S90t39r63á29n77s13k17ý 8656905324937

Odsuzovat homeopatii s tím, že je to jen placebo efekt nic neřeší, protože placebo efekt je také něco co by z vědeckého hlediska nemělo fungovat (anebo ne v tak velké míře). Jednu mystérium se nahradí jiným, dá se mu vědecký název a všichni se tváří, že tím byla záhada sprovozena ze světa.

Klasický případ je zaříkávání bradavic. Jak můžou zmizet jen protože mi někdo řekne, že mi zmizí a že já tomu uvěřím?

+2/−11
24.1.2020 12:35
Foto

P27a22v11e65l 96K51a43s77í35k45, 37T57e36c71h94n10e16t46.91c85z

Tady směšujete dvě věci. Vědci neznají (přesně) mechanismus placeba (tedy nevědí, jakým způsobem funguje), ale umí placebo efekt měřit (tedy vědí, jak moc funguje). Není tam nic jako "placebo by z vědeckého hlediska nemělo fungovat". Vědci analyzují realitu.

U homeopatie ale není ani mechanismus, ani měřitelný účinek.

Co se týče bradavic, opět lze měřit sugesci, autosugesci, hypnózu a jejich účinky, aniž by byly známé mechanismy. Vědci měří spoustu věcí, u kterých není přesně známý mechanismus.

+11/0
24.1.2020 12:46

L18u77k27á10š 66S10t58r73á67n37s23k19ý 8196335304927

Ok. Ale těch lidí, kteří mají s homeopatií velmi pozitivní zkušenost je opravdu hodně.

Možná že homeopatie je tak úspěšná protože placebo efekt s ní spojenýu je silnější než u standartní medicíny. Ty faktory bych viděl: mysteriózní povaha homeopatie, vysoké ceny přípravků (je to drahý, tak to musí fungovat), a asi i delší čas strávený v homeopatické ordinaci (nakonec bylo i v článku).

Takže homeopatie vlastně funguje, byť tímto poněkud pokrouceným způsobem :-)

+1/−2
24.1.2020 14:46
Foto

P24a12v11e48l 23K28a24s44í54k11, 16T91e15c17h17n58e53t40.17c19z

Ano, viz článek, homeopatie funguje jako placebo.

+2/0
24.1.2020 16:02

M82a65r40t50i83n13a 66S17e24d47l27i48c74k16á 5912445891462

Placebo funguje normálně přes hlavu, nervová a hormonální soustava je částečně spojená a některé hormony mají vliv na imunitu.

+2/0
24.1.2020 15:12

J93a59r13o64m21í98r 52Š80r62á30m15e59k 3647916227832

Nevím, proč si myslíte, že by z nějakého "vědeckého hlediska" nemělo placebo fungovat, nejspíš vycházíte z nějaké pop-psychologické interpretace karteziánského dualismu. Z hlediska vědy je to problém hodný studia. A výsledek je takový, že placebo zřejmě skutečně moc nefunguje tam, kde není alespoň rámcově zřejmý mechanismus. Placebo například funguje velmi dobře u bolesti, protože máme normální mechanismy tlumení vnímané bolesti; dokonce jsou známy varianty genů asociované s vyšší náchylností k placebové analgézii. A také významná část studií zaměřených na analýzu placeba jako takového analyzuje placebovou analgézii. Další stavy jsou už co do množství studií skromnější, například placebem indukované krátkodobé zlepšení nemocných s Parkinsonovou nemocí, když se předem "naučí", že se jim po tabletě zmírní symptomy. Podobně je na tom nocebové působení. Do toho zase spadají spíše stavy, které jsou poměrně obecné a lze najít klasickou dráhu, například preemtivní zvracení známé zejména onkologům nebo vyšší náchylnost k infekcím při dlouhodobě skleslé ("depresivní") náladě.

Co se týče laiky obvykle předpokládaného "magického placeba", tak na to se dá podívat nepřímo. Některé klinické studie totiž mají vedle větve s intervencí a větve s placebem i větev bez terapie. Rozdíl v efektu těchto dvou skupin je placebo.

No a výsledek? Podle vědy - tedy ex post na základě systematických výsledků a nikoliv jen na základě náhodně zachycených koincidencí - se zdá, že placebo ovlivňuje především, u většiny stavů nejspíš výhradně, subjektivní prožívání nemoci. To rozhodně není málo a proto jistě stojí za to studovat, jak takové procesy co nejefektivněji spouštět, ale vážně to neléčí.

+4/0
24.1.2020 17:19

T79o28m44á18š 72T43a20t77í47č85e67k 5730652410118

Zakázat, podvodníky zpětně potrestat. Rv:-P

0/0
24.1.2020 12:22

T66o19m49á70š 24T84a78t11í29č50e41k 5310142860188

Ostatně - proč vlastně zpětně. Podvod je trestný čin už dnes.

0/0
24.1.2020 12:23

M87a61r55t61i31n 21K25u55d38r31n25a 3929866729220

Homeopatika jsou jen jiným názvem pro placebo, ale tváří vědecky a je to tedy dražší.

0/0
24.1.2020 11:54

J84a16r95o87m14í91r 55Š52r51á69m93e49k 3437886317122

Ne, nejsou. Existence placeba - a bez ohledu na to, jaký má skutečně efekt - homeopatii nijak neomlouvá. Homeopatie je totiž spojena s poměrně intenzivní propagandou o tom, že jde o léčebný postup s významnou přidanou hodnotou pro nemocného, že dokáže léčit v zásadě všechno. Jakékoliv použití homeopatie jako fake treatment, jakkoliv může být klinický lékař v dané situaci přesvědčen o účelnosti této terapie, legitimizuje homeopatii jako léčebný postup. A výsledky pak mohou vypadat třeba takhle: https://jcad.mydigitalpublication.com/publication/?i=562395&article_id=3286395

+2/0
24.1.2020 17:24

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz