Podívejte se na nejpodivnější dinosauří jména a zkuste si je vyslovit

V současnosti už známe přes 1400 druhů „neptačích“ druhohorních dinosaurů, přičemž všichni mají svá přidělená vědecká jména. Ne všechny tyto druhy jsou plně validní (vědecky platné) a čas od času je některý domnělý druh prohlášen za neplatný, je vyškrtnut nebo třeba přesunut do druhu jiného.

Rekonstruovaná lebka ornitopoda druhu Theiophytalia kerri posazená na replice postkraniální kostry příbuzného rodu Camptosaurus. Tento býložravý dinosaurus z kladu Styracosterna žil v období rané křídy na území dnešního Colorada. | foto: Eduard Solà; Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

V následujícím přehledu najdete hned dvacítku rodových jmen dinosaurů, seřazených abecedně (dle anglické abecedy, místo „ch“ je zde tedy písmeno „c“). Jediným hlediskem při sestavování tohoto seznamu byla tentokrát obtížnost při čitelnosti jmen, nikoliv systematická příslušnost, rok objevu nebo jiné parametry jejich nositelů.

Tedy žádný brachiosaurus, stegosaurus nebo triceratops, což jsou zcela triviální a snadno zapamatovatelná jména. Samozřejmě bychom mohli podobných jmen zařadit ještě mnohem více, celkem jich je zhruba ještě desetinásobek (alespoň pro běžně jazykově disponovaného Čecha).

Ahshislepelta

Pozdně křídový „obrněný“ ankylosaurid, popsaný z území amerického Nového Mexika v roce 2011. Rodové jméno vychází z domorodého indiánského názvu lokality objevu (Ahshislepah Wash), tedy doslova „štít od Ahshislepah Wash“. Fosilie tohoto relativně malého ankylosaurida byly objeveny v roce 2005.

Chinshakiangosaurus

Raně jurský sauropodomorfní dinosaurus z provincie Jün-nan na jihu Číny, možná jeden z nejbazálnějších (vývojově nejprimitivnějších) známých zástupců skupiny Sauropoda. Žil v době před asi 190 miliony let a na délku měřil zhruba 12 až 13 metrů. Formálně byl popsán roku 1992 a jeho rodové jméno vychází z názvu oblasti, ve které byl objeven.

Dubreuillosaurus

Rekonstrukce celkového vzezření megalosauridního teropoda druhu Dubreuillosaurus valesdunensis

Středně velký teropod z čeledi Megalosauridae, žijící v období střední jury (asi před 168 až 166 miliony let) na území současné Francie. Typový exemplář, objevený roku 1994 a pojmenovaný roku 2005 podle místního starosty, byl jen nedospělým mládětem s délkou kolem 5 metrů. Dospělci mohli být podle některých odhadů dlouzí asi 7 až 9 metrů.

Gongpoquansaurus (Kung-pcho-čchüansaurus)

Vývojově primitivní hadrosauroidní ornitopod, popsaný roku 2014 a pojmenovaný podle oblasti nálezu v čínské provincii Kan-su. Fosilie tohoto dinosaura byly objeveny již roku 1992 a o pět let později popsány nejprve jako Probactrosaurus mazongshanensis. Tento ornitopod žil v období rané křídy (asi před 110 miliony let).

Huehuecanauthlus

Dinosauří rodové jméno, odvozené z jazyka nahuatl (aztéčtiny) znamenající doslova „prastará kachna“. Tento název odkazuje k faktu, že se jednalo o tzv. kachnozobého dinosaura (hadrosauroida, nikoliv přímo hadrosaurida), žijícího v období pozdní křídy na území současného západního Mexika.

Jianianhualong (Ťia-nien-chua-lung

Malý opeřený troodontidní teropod o délce asi 1,1 metru a hmotnosti kolem 2,4 kilogramu. Žil v období rané křídy (asi před 124 miliony let) na území současné provincie Liao-ning na severovýchodě Číny. Formálně byl tento dinosaurus s dochovanými otisky per popsán v roce 2017, pojmenován byl podle místa objevu.

Kholumolumo

Podivné rodové jméno, odkazující k mytologické příšeře domorodého etnika žijícího v oblasti nálezu dinosaura, bylo oficiálně stanoveno v roce 2020. Jednalo se o sauropodomorfa, žijícího v období pozdního triasu (asi před 210 miliony let) na území dnešního Lesotha. S délkou asi 9 metrů patřil k vůbec prvním obřím dinosaurům.

Luoyanggia (Luo-janggia)

Teropodní dinosaurus, pojmenovaný podle městské prefektury Luo-jang ve východočínské provincii Čche-nan. Se stářím kolem 113 milionů let by mohl být zdaleka nejstarším známým oviraptoridem. Při délce asi 1 až 1,5 metru dosahoval tento menší opeřený teropod odhadované hmotnosti 5 až 9 kilogramů.

Mnyamawamtuka

Sauropodní dinosaurus z východoafrické Tanzanie, formálně popsaný roku 2019 na základě fosilií, objevených již o 15 let dříve. Rodové jméno vychází z domorodého názvu místní řeky. Tento malý titanosaurní sauropod byl dlouhý asi jen 7,6 metru a dosahoval hmotnosti přibližně 1,5 tuny, nebyl však ještě plně dorostlý.

Notatesseraeraptor

Jeden z několika dnes známých dinosaurů z území Švýcarska, menší teropod z období pozdního triasu (geologické stáří asi 209 milionů let). Jeho rodové jméno znamená v překladu „lupič s mozaikovými (vývojovými) znaky“. Fosilie dravého dinosaura byly objeveny roku 2006 a formálně byl popsán o třináct let později.

Oohkotokia

Ankylosauridní dinosaurus z pozdní křídy současné Montany, jehož jméno vychází z jazyka indiánského kmene (či přesněji konfederace kmenů) Černonožců a znamená doslova „dítě kamene“. Mohutný „obrněný“ dinosaurus tohoto jména žil v době před 74 miliony let a dosahoval délky až kolem 6 metrů.

Piatnitzkysaurus

Středně velký teropod dlouhý asi 6 až 7 metrů, žijící v období rané jury. Byl objeven v Argentině a formálně popsán roku 1979. Žil v době před asi 178 miliony let a patřil mezi megalosauroidy. Jeho rodové jméno je odvozeno od argentinského paleontologa ruského původu Alejandra Matvejeviče Piatnitzkého (1879-1959).

Qingxiusaurus (Čching-siousaurus)

Středně velký titanosaurní sauropod, žijící v období nejpozdnější křídy (před 72 až 66 miliony let) na území současné autonomní oblasti Kuang-si na jihu Číny. Jméno tohoto asi 15 metrů dlouhého a kolem 6 tun vážícího sauropoda znamená doslova „malebná scenerie hor a řek v Kuang-si“.

Suuwassea

V nářečí Havraních indiánů znamená toto jméno „pradávný hrom“. Byl jím označen menší sauropodní dinosaurus, obývající území současné americké Montany v období pozdní jury, asi před 150 miliony let. Tento asi 15 metrů dlouhý zástupce čeledi Dicraeosauridae byl formálně popsán v roce 2004.

Theiophytalia

Ornitopodní dinosaurus, který žil v období rané křídy (asi před 112 miliony let) na území současného amerického Colorada. Lebka dinosaura byla objevena již roku 1878, formálně popsána byla ale až v roce 2006. Jméno znamená doslova „zahrada bohů“ a odkazuje ke stejnojmenné lokalitě objevu.

Ulughbegsaurus

V letošním roce popsaný alosauroidní teropod, známý z území současného Uzbekistánu. Při délce až kolem 8 metrů a hmotnosti přes tisíc kilogramů byl dominantním predátorem v ekosystémech souvrství Bissekty. Jeho jméno znamená „Ulugbegův ještěr“ (podle středověkého vládce a zároveň milovníka věd).

Wamweracaudia

Velký sauropodní dinosaurus, známý podle části ocasní páteře z východoafrické Tanzanie. Mamenchisauridní sauropod, jehož jméno znamená v překladu „ocas (domorodého kmene) Mwera“, žil v době před asi 150 miliony let a jeho fosilie z proslulého souvrství Tendaguru byly formálně popsány roku 2019.

Xiongguanlong (Siung-kuan-lung)

Menší tyranosauroidní teropod, formálně popsaný roku 2009 z provincie Kan-su na severozápadě Číny. Jméno tohoto asi 4 až 5 metrů dlouhého a 200 až 300 kilogramů vážícího dravce znamená doslova „drak od Velkého průsmyku“. Žil v období rané křídy, před zhruba 112 miliony let.

Yehuecauhceratops

Přibližné vzezření malého rohatého dinosaura druhu Yehuecauhceratops mudei

Jméno tohoto malého rohatého dinosaura z Mexika vychází z jazyka nahuatl a znamená doslova „pravěká rohatá tvář“. Dinosaurus z podčeledi Centrosaurinae obýval území dnešního státu Coahuila v období pozdní křídy před asi 72 miliony let (geologické souvrství Aguja) a formálně byl popsán roku 2017.

Zhanghenglong (Čang-cheng-lung)

V roce 2011 byly v sedimentech starých 85 milionů let na území čínské provincie Čche-nan objeveny fosilie ornitopodního dinosaura. O tři roky později byl tento hadrosauroid popsán pod jménem, znamenajícím v překladu „drak Čanga Čenga“, podle významného starověkého čínského vědce, politika a učence.

Článek vznikl pro Dinosaurusblog Vladimíra Sochy a byl redakčně upraven. Původní verzi včetně bohatého odkazového rejstříku najdete zde.