Zjistěte, co vám právě letí nad hlavou. Jumbo, nebo soukromý tryskáč?

Pro identifikaci letadla na obloze už není zapotřebí pořádný dalekohled. Všechny informace jsou on-line na internetu, a to včetně historie letadla, jeho fotografií a mnoha dalších informací.
Letecké weby

Letecké weby | foto: Technet.cz

Dřív bylo možné při letmém pohledu na oblohu s pořádným dalekohledem bezpečně identifikovat typ letadla, při troše štěstí i dopravce a registraci. Kdo neměl v malíku letové řády, tak mohl trasu letadla jen hádat. Dnes už dalekohled není potřeba. Letecký provoz nad Evropou a potažmo nad Českou republikou sleduje hned několik internetových projektů a informace jsou dostupné i na některých platformách chytrých mobilů. Tedy kdykoliv a kdekoliv.

Malá a starší letadla se nad Evropou hledají špatně

Internetové letecké radary zobrazují letecký provoz nad Evropou, USA a nad některými regiony v Africe, Asii a Jižní Americe. Ale ne všechna letadla jsou na všech mapách vidět. Platí to především pro menší či starší typy letadel, namátkou turbovrtulová ATR nebo starší generace Jumba (Boeing 747 řady 100 a 200). Některé služby umějí sledovat i tyto stroje, leč většinou jen v rámci USA.

Flightradar24 - pohled na provoz nad ČR

SBSka a odpovídače

"Přijímač signálu ADS-B" se nazývá SBSka. Přijímá i signál z odpovídáčů (anglicky transponder) s módem S. Mají je i některé malé stroje (Cessny, atd). Ale u nich se zobrazuje jen výška, registrace letadla a kód odpovídače. Jelikož nemají ADS-B mód, nevysílají svoji polohu. Pro zajímavost řídící letového provozu vidí z módu ADS-B i jakou má pilot nastavenou výšku, rychlost a kurz na autopilotovi.

Evropské internetové letecké "radary" totiž využívají poměrně nový kontrolní a sledovací systém ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast system), který by měl postupně nahradit klasické radary. Jenže zatím je tímto systémem vybavena jen část letadel. Některé systémy pak používají i jiná data pro sledování letadel, což platí především pro vzdušný prostor USA.

V případě použití systému ADS-B využívají internetové letecké radary síť přijímačů po celém světě respektive v jeho částech, které často provozují letečtí nadšenci. Přijímač signálu ADS-B stojí přibližně od 12 000 korun a po propojení s požadovaným softwarem se s ním do systémů sledování letadel může zařadit každý. Na druhou stranu je dostupnost a přesnost dat místně závislá na připojení jednotlivých radarů, které spravují soukromé osoby.

Radarvirtuel

Pro občasného pozorovatele ale bohatě stačí navštívit internetové stránky leteckých radarů, případně si nainstalovat jejich aplikace do smartphonů nebo tabletů. Nutno poznamenat, že ve většině případů to jsou hardwarově náročnější aplikace, a proto doporučujeme používat dostatečně výkonné počítače nebo mobilní zařízení. U internetových aplikací sami tvůrci uvádějí, že lepší je používání prohlížečů Google Chrome, Mozilla Firefox či Opera než Internet Explorer. Dříve v něm některé stránky nefungovaly korektně, dnes je ale i Explorer použitelný.

Letadla pod drobnohledem

Asi nejpřehlednější aplikací pro sledování letadel v našem prostoru je Flightradar24.com. Sleduje především provoz nad Evropou, směrem na východ pokrývá Arabský poloostrov, ve velmi omezené míře jsou vidět lety v jihovýchodní Asii. Pokryté je i východní pobřeží Austrálie, obě pobřeží USA a zbytek světa je spíš na náhodu.

Weby, kde hledat informace o letadlech

Práce s aplikací Flightradar24 je velmi snadná. Hlavní součástí je mapa od Google včetně satelitní a hybridní. V okénku stačí vybrat oblast sledování, a pak si ji přiblížit (nazoomovat) podle potřeby. Sledování úzkého sektoru je rozhodně pohodlnější než pohled na celou Evropu, kde je změť stovek letadel hodně nepřehledná.

Flightradar24 už rozlišuje ikonky letadel podle jejich velikosti. Po najetí na ikonku vybraného letadla se u něj zobrazí volací znak (případně jiná navolená informace) a po kliknutí se vlevo zobrazí informace o konkrétním letu a letadle. Ne vždy jsou k dispozici všechny informace například o trase. Registraci, provozovatele, polohu stroje a fotografii ale systém zobrazí v drtivé většině případů. Někdy se v mapě zobrazí i již zaznamenaný průběh trasy letu.

Flightradar24 - hustý provoz nad Evropou

Údaje zobrazuje program v reálném čase, případně se zpožděním až tří minut. S tím je nutné při sledování letadel počítat, ony tři minuty jsou při sledování především přistávajících strojů docela dlouhá doba. Při sledování provozu nad hlavou je základní mapa ideálním nástrojem, naopak při hledání konkrétního letadla je lepší zabrousit do záložky abecedního seznamu všech aktuálně sledovaných letadel. Stačí znát volací znak (Lufthansa je například DLH+číslo letu).

Živě z letiště

Server liveatc.net umožňuje on-line poslech komunikace mezi letadly a řídící věží. Server neobsahuje všechna světová letiště, funguje totiž stejně jako u SBS na nadšenectví některých lidí, kteří jsou v blízkosti letiště, mají scanner (vysílačku) a zvuk nahrávají na internet. Ruzyňské letiště můžete poslouchat zde

Pro další informace je potřeba v levém boxu kliknout na požadovanou informaci (ne vždy jsou všechny dostupné). Pokud je odkaz aktivní, tak pod jménem dopravce je odkaz do nového okna na jeho web, pod číslem linky informace o ní (doba letu, zobrazení na mapě), aktivní bývají i odkazy na obě letiště. Asi nejdůležitější je ale odkaz skrývající se pod registrací letadla. V novém okně se pak zobrazí seznam letů za poslední dny, které tento stroj obsloužil. 

Flights24 - detail konkrétní linky

Flights24 - detail letiště

Flights24 - detail konkrétního letadla

Důležité jsou ale i další informace na této nové stránce (data.flight24.com). V odkazech v levé části lze prohlížet fotografie konkrétního letadla hned na několika serverech, ale pro informace o konkrétním stroji je nejpodstatnější odkaz na web Airfleets.net. Tato internetová stránka sdružuje informace o většině provozovaných a i již vyřazených dopravních letadlech, o flotilách jednotlivých dopravců a i mnoho dalších informací.

Airfleets - historie konkrétního letadla

Airfleets - flotila dopravce

Airfleets - stáří flotily dopravce

Jako příklad nám poslouží například Boeing 737-500 registrace OK-XGE, který provozují České aerolinie. Stránka Airfleets.net nám prozradí, že letadlo poprvé vzlétlo v červenci 1992, takže je téměř 19 let staré. Uveden je i typ motorů, sériové číslo a především informace, že bylo dodáno v roce 1992 přímo ČSA a nikdo jiný jej neprovozoval. U jiných letadel lze v databázi prohlédnout všechny jeho provozovatele, k dispozici jsou i statistiky stáři flotily aerolinek, a to i podrobně podle jednotlivých provozovaných typů. Web nabídne i přehled všech vyrobených letadel daného typu včetně doplňujících informací.

Airliners - fotografie letadel

Airfleets - seznam všech vyrobených letadel daného typu

Airfleets - stránka konkrétního letadla

Americký vzdušný prostor

Konkurenčním projektem Flightradaru24 je v Evropě především Radarvirtuel.com. Monitoruje provoz převážně nad západní Evropou, lety nad Českou republikou nezobrazuje. To samé platí i pro většinu střední a východní Evropy včetně východní části Německa. Především pro USA je vhodné zvolit službu Flightaware.com, která severoamerický region pokrývá velmi detailně.

V omezené míře pak lze některá letadla sledovat po celém světě. Flightaware používá pro sledování jinou techniku než výše uvedený systém ADS-B. Proto zobrazuje i taková, která ADS-B nemají. V přehledu jsou i malá (soukromá) dopravní a sportovní letadla nebo starší stroje. Prostor nad Evropou ale není plně zaznamenáván.

Flightaware - přehled provozu daného typu letadla

Flightaware - umí vyhledat i malá privátní letadla

Flightaware - detail vyhledávání letadla

Serverů s nejrůznějšími daty o letadlech je velké množství. Pro základní sledování provozu nad Českou republikou je ale nejvýhodnější Flightradar24, který v kombinaci s weby Data.flight24,  Airfleets a fotografickými portály poskytnou ucelené informace o všem, co nám létá nad hlavou. Další weby uvádíme v boxu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Písničky i posluchače zařídila AI, on mezitím inkasoval miliony. Teď ho čeká soud

Je to asi první případ svého druhu, kdy někdo půjde před soud za to, že zneužil díla vytvořená umělou inteligencí. Poměrně sofistikovaným podvodem si totiž jeden hudebník přišel během několika let na...

27. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Všestranný laptop se silou AI. Asus má stylovou a praktickou novinku

Advertorial

Taková kombinace vlastností se u notebooků jen tak nevidí. Nový ASUS Zenbook S 14 je laptop se špičkovým designem a zpracováním, parádním displejem, nízkou hmotností a přitom vysokým výkonem i...

4. října 2024

Poznáte letadla podle charakteristických detailů?

Kvíz, byť nevelký, má široký záběr, který prověří všeobecný rozhled v rozpoznávání letadel. Nejstarší stroj je z první světové války, ale najdeme i typ nalézající se dnes v aktivní službě. A přijde i...

vydáno 4. října 2024

Úřady pozastavily lety rakety SpaceX kvůli problému při misi s posádkou

Společnost SpaceX musí vyšetřit problém druhého stupně nosiče Falcon 9, který se projevil při misi Crew-9. Při ní stroj vynesl pilotovanou loď Crew Dragon, která později podle plánů přistála u ISS....

3. října 2024  16:42

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...