Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Konec zácpám na dálnici. Podivná dodávka ji umí přestavět za provozu

aktualizováno 
Speciální auto Zipper umí přesunout betonové mantinely, a změnit tak za plného provozu počet jízdních pruhů na silnici. Systém Road Zipper se používá jako prevence dopravní zácpy v době špičky či k regulaci provozu během prací na silnici. Výrobce uvádí, že řešení je elegantní, ale i úsporné.

Speciální auto zvané Zipper Truck dokáže i několikrát denně přeskládat betonové bariéry, a přizpůsobit tak počet jízdních pruhů aktuální dopravní situaci. Přeskládání je okamžité a probíhá bezpečně za plného provozu. Vytíženému směru tak lze přidat jeden, nebo dokonce dva jízdní pruhy navíc. Protože bariéry jsou pevné a nárazuvzdorné, zcela eliminují velmi nebezpečné nehody, kdy auto vjede do protisměru.

Systém využívá patentované technologie k šetrnému zvedání a ukládání betonových mantinelů. "Dodáváme veškeré přístroje i s nimi kompatibilní betonové bariéry. Mantinely jiných firem ale nepřepravujeme, nejsou na to stavěné, " vysvětluje Scott Kroeker, mluvčí společnosti Lindsay Corporation.

Mantinely jsou pružně spojeny, což umožňuje dodávce Zipper jejich nadzvednutí a...

Mantinely jsou pružně spojeny, což umožňuje dodávce Zipper jejich nadzvednutí a plynulé přemístění doleva či doprava.

Na jeden průjezd může dodávka přemístit mantinely o 2,4 - 7,3 metrů a vytvořit...

Na jeden průjezd může dodávka přemístit mantinely o 2,4 - 7,3 metrů a vytvořit tak jeden až dva nové jízdní pruhy. Vzdálenost se mění různý vychýlením vozidla z osy.

Za více než dvacet let vývoje našla firma Lindsay pro svůj systém mobilních bariér řadu uplatnění. Tím nejviditelnějším je samozřejmě regulace provozu na dálnicích a rychlostních silnicích.

Pruh navíc, kdykoli je potřeba

Dopravní zácpy vznikají obvykle kvůli náhlé koncentraci v jednom směrem. Ráno do centra, večer z centra města. Přidat další jízdní pruh v obou směrech by však stálo miliardy dolarů. Právě tak tomu bylo v kalifornském San Diegu. Pětiproudá silnice na mostě v Coronadu měla mít už od otevření v roce 1969 tři pruhy otevřené ve směru vyššího provozu. To znamenalo, že pracovníci na mostě přemísťovali plastové kužely i několikrát denně. Tato zdlouhavá a nebezpečná práce přesto nezabránila nehodám. Za dva roky tu v době kuželů došlo ke dvěma desítkám čelních kolizí.

Fotogalerie

Od instalace posuvných betonových bariér počátkem 90. let tu nedošlo za více než 18 let k žádné podobné nehodě (PDF). Proto město při renovaci v roce 2012 zůstalo u stejného dodavatele a pouze využilo vylepšenou novou verzi pohyblivých bariér, které jsou lehčí, tenčí (pouze 45 centimetrů na šířku) a odolnější vůči nárazu.

San Diego implementovalo systém přenosných bariér i do celkového řešení dopravy v rámci meziměstské dálnice Interstate 15. Zde doplňuje další techniky pro regulaci provozu, například carpooling (pruhy pro auta s více pasažéry), expresní pruhy s dynamickým mýtným nebo systém parkovišť pro kombinaci automobilové a městské dopravy. "San Diego je zatím náš nejkomplexnější projekt," potvrdil Kroeker.

Na dálnici Interstate 30 v Dallasu se po nainstalování přenosných bariér...

Na dálnici Interstate 30 v Dallasu se po nainstalování přenosných bariér zvýšila propustnost ve špičce o 86 % ve speciálním pruhu pro "vícekapacitní vozidla", tedy autobusy a auta s více pasažéry. Velikost tohoto pruhu lze variabilně rozšiřovat či zužovat.

Systém mobilních bariér se používá USA, Austrálii i Británii. Kromě regulace provozu jej používají stavební firmy i k rychlému přeskládání ohraničení oblasti, na které pracují dělníci při stavbě a opravách dálnice. Mohou tak lépe využít noční hodiny, kdy je menší provoz, a na ráno zase pro auta otevřít více pruhů. Dalším využitím je rychlé vytvoření pruhu pro kamiony nebo pro vozidla záchranného systému v případě nehody.

Flexibilní řešení za pětinu ceny

Dodavatel systému dále uvádí, že jejich řešení ušetří dlouhodobě až 80 procent nákladů oproti standardním řešením v případě přestavby dálnice. Nejde však o zvlášť levnou záležitost. Ceny začínají na milionech dolarů za kilometr bariér včetně příslušných vozidel a souvisejících služeb. To je zhruba pětina ceny dostavby přídavných jízdních pruhů dálnice.

"Mnohem větších úspor se dosáhne, když dálnice prochází například tunelem nebo přes most, " připomíná Kroeker. Náklady na rozšíření mostu nebo vyhloubení širší díry do skály jsou totiž astronomické. V takovém případě může pohyblivá bariéra, která rychle reaguje na potřeby aktuálního provozu, skutečně ušetřit stovky milionů dolarů.

Na mostě v Aucklandu používají systém mobilních bariér už od roku 1990....

Na mostě v Aucklandu používají systém mobilních bariér už od roku 1990. Nejnovější verze dodávky Zipper zde může díky optimalizaci hmotnosti pracovat až při rychlosti 16 km/h.

"Jednáme nyní o projektu ve Španělsku, kde se tvoří kolony do lyžařského střediska na začátku pobytu a kolony směrem ven na konci pobytu, " uvedl pro Technet. cz zástupce společnosti. "Rychlá přestavba jízdních pruhů podle toho, kterým směrem se očekává proud turistů, zde umožní plynulejší provoz přes tunel, který by se jinak musel složitě zvětšovat."

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

USA na čele, Čína přizná další nemocné. Vývoj pandemie v grafech

Těžiště současné pandemie koronaviru zůstává ve vyspělém světě, rychlý růst případů zažívají především USA, a není to...

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Webkamery jsou vyprodány. Vyrobit si ji ale můžete i z chytrého telefonu

Jedna z věcí, po které se v uplynulých dnech v e-shopech doslova zaprášilo, jsou webové kamery – ve většině obchodů...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Kopírovat + Vložit. Zemřel vědec, kterému vděčíme za přátelský počítač

Většina dnešních uživatelů počítače zřejmě amerického programátora a matematika Larryho Teslera nezná. Výsledky jeho...

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

OBRAZEM: „Lidovky“ i stíhačky na starých reklamách leteckých továren

Prvorepublikové Československo se vyznačovalo relativně bohatým leteckým průmyslem. Během necelého roku existence státu...

Štíty z českých 3D tiskáren už chrání zdravotníky, dostávají je zdarma

Státní zajištění ochranných pomůcek pro zdravotníky lze směle označit jako fiasko, chybějící pomůcky se tak mnozí snaží...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...