Výročí: 19. července se první letadlo a jeho pilot podívali do vesmíru

  17:11aktualizováno  17:11
Před téměř půl stoletím první pilot dovedl svoje letadlo až za uznávanou hranici vesmíru. Výkon se nikomu jinému nepodařilo zopakovat dalších téměř 40 let.

Letoun X-15 po startu ze svého nosiče B-52 se zapnutým raketovým motorem. | foto: NASA

Podle mezinárodně uznávané, byť fyzikálně ne úplně ospravedlnitelné konvence, začíná vesmír přesně sto kilometrů nad našimi hlavami. Prvním člověkem, kdo se za tuto hranici podíval, byl samozřejmě Jurij Gagarin a po něm řada dalších kosmonautů. Ale je tu ještě jiná, a zatím podstatně méně početná skupina: piloti ovladatelných stojů, kteří měli to štěstí, že je jejich letouny dokázaly donést až do vesmíru.

Prvním a dlouho jediným se stal před 49 lety, přesně 19. července 1963, Joseph A. Walker v pokusném stroji X-15, poháněném raketovým motorem. Při letu s pořadovým číslem 90 se s ním dostal do výšky 106 kilometrů. O měsíc později tenhle kousek dokonce zopakoval, a stal se tak prvním člověkem, který se do vesmíru podíval dvakrát.

Na čem létali?

Letoun X-15 byl experimentální stroj, který vznikl jen ve třech exemplářích. Byl dlouhý zhruba 15 metrů, rozpětí jeho krátkých křídel bylo necelých sedm metrů.

Stroj během letových zkoušek nejen vystoupal do vesmíru, ale dosáhl dodnes platného absolutního rychlostního rekordu pilotovaného letadla. William "Pete" Knight s ním 18. listopadu 1966 letěl 6 840 km/h.

I když byl celý program úspěšný, stál přesto jeden život. Dne 15. listopadu zahynul Michael Adams, jehož stroj se v rychlosti doslova rozpadl ve vzduchu.

X-15 poháněl motor XLR99 s tahem 254 až 311 kilonewtonů (kN), což je více než u raketových motorů velkých raket (které jich ale mají více). Motor spaloval kapalný amoniak s kapalným kyslíkem. Letoun nestartoval ze země, do výšky cca 10 km ho vynášel bombardér B-52.

Konstrukce byla vyrobena z odlehčené slitiny titanu, povrch pak potažený chrom-niklovým plechem s přísadou hliníku, který odolává vysokým teplotám.

Walker se ovšem oficiálně nedočkal titulu dobyvatele vesmíru v době programu X-15. Nestalo se tak ani v době jeho smrti v roce 1966, kdy se jeho F-104 srazil při pokusu o let ve formaci s prototypem XB-70 Valkyrie a Walker byl smrtelně zraněn. Nápravy se dočkal až v roce 2005.

Zároveň byli spolu s ním povýšení i další dva civilní piloti, kteří také létali na X-15. Ty lze ovšem považovat jen za "astronauty". Podívali se totiž jenom do výšky 50 mil (80 km), kterou za hranici vesmíru považuje pouze NASA a ne Mezinárodní letecká federace, která uznává hranici 100 kilometrů. Mimochodem, dalších pět pilotů, kteří s X-15 létali, byli vojáci. Astronautský titul získali mnohem dříve, už v 90. letech.

Walkerovy rekordy byly více jak 40 let zcela ojedinělé. Další pilot se do vesmíru podíval až v roce 2004, a to Mike Melvill s lodí SpaceShipOne.

Řady "kosmonautů v letadle" by se však měly v brzké době rychle rozšiřovat. Budou do ní patřit v podstatě všichni budoucí zákazníci cestovní kanceláře, která hodlá provozovat SpaceShipOne. V první polovině roku 2012 měla společnost necelých pět set potvrzených zákazníků.

  • Nejčtenější

Neutrácejte za novou televizi. Stačí takto připojit DVB-T2 za pár korun

Možná i vy budete muset svůj televizor brzy doplnit DVB-T2 set-top boxem, pokud budete chtít nadále přijímat bezplatní...

Celý stát bude bez Photoshopu. Firma předplatitelům ani nevrátí peníze

Firma Adobe oznámila, že musí deaktivovat všechny účty uživatelů ve Venezuele. Přikazuje jim to nařízení prezidenta...

Evoluční schovávaná. Umělá inteligence objevila triky a nečekané chyby

Schovka nevypadá zrovna jako vědecké bádání. Výzkumníci ale simulací miliard her na schovávanou ukázali, že se umělá...

Aby vám televize nepřestala fungovat. Vyberte si set-top box pro DVB-T2

Již za pár týdnů se v některých lokalitách odmlčí část televizního vysílání v současném standardu DVB-T. Ti, co nebudou...

Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Letušky nahoře bez. I takový luxus v oblacích byl dříve možný

Šedesátá léta minulého století znamenala pro civilní letectví skutečný rozmach. Právě v těchto letech zažívali i běžní...

U těchto fotografií se soudruhům z NDR zatajil dech. Trabant v roce 1979

V roce 1979 se u našich severních sousedů objevila sada povedených prospektů prezentujících známé dvoutaktní divočáky...

Chaos v kokpitu. Úřad kritizuje Boeing, piloti nemohli vnímat vše naráz

Testování nových letadel musí odpovídat reálným scénářům, stojí v nových doporučeních amerického úřadu pro bezpečnost v...

Létá jen v noci. Nad Českem poprvé operoval „proudový upír“ NASA

Přezdívá se jí proudový upír, protože létá jen v noci. Létající observatoř SOFIA agentury NASA v září poprvé přeletěla...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz