Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

aktualizováno  17:15
Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT. Přinesli jsme vám přímý přenos z příletu i z kabiny, který si budete moci prohlédnout ze záznamu.

V pátek do Prahy dorazila největší létající vzducholoď na světě Zeppelin NT. Ráno v šest hodin dvacet minut vyrazila ze svého domovského letiště v německém  Friedrichshafenu a průměrnou rychlostí 30 knotů/uzlů (cca 56 km/h) se přiblížila do Prahy. Ve 14:03 se nacházela nad Příbramí, ve 14:13 nad Dobříší. Naproti vzducholodi se z Točné vydala slavná Baťova Electra. Na Flightradaru jste ji mohli najít pod označením N241M.

PŘÍMÝ PŘENOS

  • Od 14:45  jste mohli v přímém přenosu sledovat přistání vzducholodi na Letišti Letňany.
  • Přibližně v 16:45 vzducholoď odstartovala k „plavbě“ s našimi redaktory na palubě.

Podle letového plánu měla na letišti v pražských Letňanech zakotvit ve 14:20 (čas se může samozřejmě změnit) na dráze 23.

Nakonec došlo ke změně, vzducholoď přeletěla přes centrum a přistála krátce po 15. hodině. Na letiště se přiblížila od východu a přistála na dráze 05. V hlavním městě bude pobývat několik dnů. V plánu je sedm vyhlídkových letů na každý den. Nejdále se při nich vzducholoď dostane ke komořanským zdymadlům.

Fotogalerie

Na Technetu jste mohli v přímém přenosu sledovat odpolední přílet vzducholodi. Na který navázal přenos z letu. Záznam z letu přineseme později.

Vzducholoď má imatrikulaci DLZZF a průběh poslední fáze letu bylo možné opět sledovat například na FlightRadaru24

Do Prahy Zeppelin přiletěl přes vstupní bod ROMEO (oblast napojení jihozápadní části pražského okruhu na D1) vstoupí do CTR Kbely. Po příletu na letiště Letňany (LKLT) byla vzducholoď ukotvena k mobilní rampě, která do Letňan dorazila z Německa.

Největší na světě

Zeppelin je opravdový nebeský obr s objemem 8 425 m³ a délkou 75 metrů, což ze stroje dělá největší dnes létající komerční vzducholoď na světě. Konstrukce je poloztužená a nosným plynem je helium. To je výrazný rozdíl oproti tragicky zničené vzducholodi Hindenburg. Jak vysvětluje jeho pilotka Katharine Boardová: „Hindenburg měl ztuženou konstrukci a byl naplněn hořlavým vodíkem. My dnes používáme poloztuženou konstrukci a nehořlavé helium, což ze Zeppelinu dělá nejbezpečnější dopravní prostředek na světě.“

Motory, ovládací panely a kabina jsou připevněny přímo ke konstrukci. Kabina pojme kromě pilota a stevarda až 12 pasažérů. Nechybí samozřejmě toaleta.

Vzducholoď má certifikát evropského i amerického úřadu stanovující předpisy v letectví - EASA (European Aviation Safety Agency) i FAA (Federal Aviation Administration). 

Je určena ke komerčním letům ve třídě Commuter, tam spadají vícemotorové vrtulové letouny pro takzvanou sběrnou dopravu s maximálně 19 sedadly.

Vzducholoď je vybavena systémem řízení letu fly-by-wire (FBW), který nahrazuje ruční ovládání stroje elektronickým řízením. Je schválena pro Řízení jediným pilotem za podmínek VFR (denní i noční provoz). 

Pohání ji tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW. Maximální dosažitelná rychlost je 125 km/h. 

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Od roku 2001, kdy provozovatel lodi Deutsche Zeppelin-Reederei začal pořádat komerční lety, se v Zeppelinu NT proletělo na čtvrt milionu cestujících po celém světě. Domovská základna vzducholodě Zeppelin NT je na břehu Bodamského jezera v německém Friedrichshafenu – v místě, odkud Ferdinand von Zeppelin poslal k nebi svou první vzducholoď a později i slavný Hindenburg.

Soutěž pro veřejnost

Pražská akce je sice veřejnosti nepřístupná, ale pro fanoušky těžké techniky bude na facebookovém profilu Zeppelin CZ připravena soutěž o mobilní telefony. Vyhrají tři nejlepší snímky vzducholodě nad Prahou.

Typy vzducholodí

Základní rozdělení vzducholodí podle konstrukčního řešení

  • Neztužená vzducholoď – doutníkové těleso s nosným plynem udržuje svůj tvar pouze díky přetlaku tohoto plynu.

  • Poloztužená vzducholoď – doutníkové těleso je připevněno na pevný kýl udržující podélný tvar, menší přetlak nosného plynu pak udržuje samotný objemový tvar doutníkového tělesa. Součástí konstrukce poloztužené (i neztužené) vzducholodě jsou tzv. balonety (vzduchem plněná tělesa uvnitř vzducholodě), pomocí kterých se udržuje (reguluje) přetlak nosného plynu.

  • Ztužená vzducholoď – základem konstrukce je dostatečně tuhá kostra doutníkového tvaru, ať kovová či dřevěná, uvnitř které je umístěna řada plynových oddílů. Kostra je pak potažena hliníkem (duralem) nebo plátnem.

S přispěním Jana Dvořáka.

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Unikla hesla rekordních 773 milionů uživatelů. Najdete tam to svoje?

Není heslo jako heslo. Či spíše heslo jako heslo vlastně ani není heslo.

Více než miliarda unikátních kombinací e-mailu a hesla unikla na web v zatím rekordní databázi přístupových údajů....

Nájemný vrah doplatil na svůj koníček, udaly jej chytré sportovní hodinky

Mark Fellows na snímku z desetikilometrového závodu v Manchesteru v roce 2015

Britský běžec a cyklista Mark Fellows byl odsouzen k doživotnímu trestu za dvojnásobnou vraždu. K jeho odhalení a...

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Tito lidé neexistují. Počítač si je vymyslel, napodobí rasu i vlasy

Fotografie neexistujících celebrit generované neuronovou sítí Nvidia na základě...

Podívejte se na fotky lidí, které jste nikdy nepotkali a nepotkáte. Počítač si je totiž vymyslel. Generativní...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Další z rubriky

Za kolik lze dostavět Temelín? Záleží, odkud jsou peníze

výměna paliva

I v Evropě je možné postavit jadernou elektrárnu levně. Ale jenom za určitých okolností, říká fyzik Vladimír Wagner. A...

Těšte se na bezdotykové ovládání, revoluční radar od Googlu má zelenou

Miniaturní radar v čipu Soli

Miniaturní radar s názvem Google Soli umí rozpoznávat jemná gesta lidské ruky. Hodí se jako vstupní zařízení pro...

Ruská supersonická létající laboratoř Tu-144LL ve službách Američanů

Nadzvuková létající laboratoř Tu-144LL

Nasazení nadzvukových Tu-144 v osobní dopravě cestujících skončilo neslavně. Postupně uzemněné sovětské stroje mohly...

Nevíte, co vařit? Inspirujte se
Nevíte, co vařit? Inspirujte se

Uvařte rodině něco dobrého.

Najdete na iDNES.cz