Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

aktualizováno  17:15
Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT. Přinesli jsme vám přímý přenos z příletu i z kabiny, který si budete moci prohlédnout ze záznamu.

V pátek do Prahy dorazila největší létající vzducholoď na světě Zeppelin NT. Ráno v šest hodin dvacet minut vyrazila ze svého domovského letiště v německém  Friedrichshafenu a průměrnou rychlostí 30 knotů/uzlů (cca 56 km/h) se přiblížila do Prahy. Ve 14:03 se nacházela nad Příbramí, ve 14:13 nad Dobříší. Naproti vzducholodi se z Točné vydala slavná Baťova Electra. Na Flightradaru jste ji mohli najít pod označením N241M.

PŘÍMÝ PŘENOS

  • Od 14:45  jste mohli v přímém přenosu sledovat přistání vzducholodi na Letišti Letňany.
  • Přibližně v 16:45 vzducholoď odstartovala k „plavbě“ s našimi redaktory na palubě.

Podle letového plánu měla na letišti v pražských Letňanech zakotvit ve 14:20 (čas se může samozřejmě změnit) na dráze 23.

Nakonec došlo ke změně, vzducholoď přeletěla přes centrum a přistála krátce po 15. hodině. Na letiště se přiblížila od východu a přistála na dráze 05. V hlavním městě bude pobývat několik dnů. V plánu je sedm vyhlídkových letů na každý den. Nejdále se při nich vzducholoď dostane ke komořanským zdymadlům.

Fotogalerie

Na Technetu jste mohli v přímém přenosu sledovat odpolední přílet vzducholodi. Na který navázal přenos z letu. Záznam z letu přineseme později.

Vzducholoď má imatrikulaci DLZZF a průběh poslední fáze letu bylo možné opět sledovat například na FlightRadaru24

Do Prahy Zeppelin přiletěl přes vstupní bod ROMEO (oblast napojení jihozápadní části pražského okruhu na D1) vstoupí do CTR Kbely. Po příletu na letiště Letňany (LKLT) byla vzducholoď ukotvena k mobilní rampě, která do Letňan dorazila z Německa.

Největší na světě

Zeppelin je opravdový nebeský obr s objemem 8 425 m³ a délkou 75 metrů, což ze stroje dělá největší dnes létající komerční vzducholoď na světě. Konstrukce je poloztužená a nosným plynem je helium. To je výrazný rozdíl oproti tragicky zničené vzducholodi Hindenburg. Jak vysvětluje jeho pilotka Katharine Boardová: „Hindenburg měl ztuženou konstrukci a byl naplněn hořlavým vodíkem. My dnes používáme poloztuženou konstrukci a nehořlavé helium, což ze Zeppelinu dělá nejbezpečnější dopravní prostředek na světě.“

Motory, ovládací panely a kabina jsou připevněny přímo ke konstrukci. Kabina pojme kromě pilota a stevarda až 12 pasažérů. Nechybí samozřejmě toaleta.

Vzducholoď má certifikát evropského i amerického úřadu stanovující předpisy v letectví - EASA (European Aviation Safety Agency) i FAA (Federal Aviation Administration). 

Je určena ke komerčním letům ve třídě Commuter, tam spadají vícemotorové vrtulové letouny pro takzvanou sběrnou dopravu s maximálně 19 sedadly.

Vzducholoď je vybavena systémem řízení letu fly-by-wire (FBW), který nahrazuje ruční ovládání stroje elektronickým řízením. Je schválena pro Řízení jediným pilotem za podmínek VFR (denní i noční provoz). 

Pohání ji tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW. Maximální dosažitelná rychlost je 125 km/h. 

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Od roku 2001, kdy provozovatel lodi Deutsche Zeppelin-Reederei začal pořádat komerční lety, se v Zeppelinu NT proletělo na čtvrt milionu cestujících po celém světě. Domovská základna vzducholodě Zeppelin NT je na břehu Bodamského jezera v německém Friedrichshafenu – v místě, odkud Ferdinand von Zeppelin poslal k nebi svou první vzducholoď a později i slavný Hindenburg.

Soutěž pro veřejnost

Pražská akce je sice veřejnosti nepřístupná, ale pro fanoušky těžké techniky bude na facebookovém profilu Zeppelin CZ připravena soutěž o mobilní telefony. Vyhrají tři nejlepší snímky vzducholodě nad Prahou.

Typy vzducholodí

Základní rozdělení vzducholodí podle konstrukčního řešení

  • Neztužená vzducholoď – doutníkové těleso s nosným plynem udržuje svůj tvar pouze díky přetlaku tohoto plynu.

  • Poloztužená vzducholoď – doutníkové těleso je připevněno na pevný kýl udržující podélný tvar, menší přetlak nosného plynu pak udržuje samotný objemový tvar doutníkového tělesa. Součástí konstrukce poloztužené (i neztužené) vzducholodě jsou tzv. balonety (vzduchem plněná tělesa uvnitř vzducholodě), pomocí kterých se udržuje (reguluje) přetlak nosného plynu.

  • Ztužená vzducholoď – základem konstrukce je dostatečně tuhá kostra doutníkového tvaru, ať kovová či dřevěná, uvnitř které je umístěna řada plynových oddílů. Kostra je pak potažena hliníkem (duralem) nebo plátnem.

S přispěním Jana Dvořáka.

Autoři: ,

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Jako atomovka, ale bez radiace. Českému vědci nedá spát záhadný výbuch

Geofyzik Günter Kletetschka je v tuzemském prostředí fenomén. Svérázný vědec třináct let působil v NASA a také nyní se...

Windows 7 končí a s nimi jedna éra. Uživatelé stojí před těžkým rozhodnutím

Windows 7 uzavírá generaci operačních systémů Microsoftu, které zvládly bez omezení fungovat bez připojení k internetu,...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Opravte si Windows 10. Kritickou chybu objevila americká tajná služba

Microsoft a NSA doporučují urychleně aplikovat záplatu na kritickou zranitelnost ve Windows 10 a Windows Server...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Nové televizory promění domácnosti. Velké novinky přijdou již letos

Výběr nového televizoru bude stále obtížnější disciplínou. Vznikají nové zobrazovací technologie i koncepty televizorů,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

TEST: Maličký robůtek Ozobot následuje, co mu naprogramujete fixou

Programování fixou na čtvrtku bílého papíru – to je největší lákadlo malého robota Ozobot. Jednoduchý koncept má...

Válečné útoky i tragické omyly: Civilní letadla nemají proti střele šanci

Podle informací západních politiků je pravděpodobné, že ukrajinské letadlo u Teheránu spadlo po zásahu řízenou střelou...

Platforma Makeblock je vstupenkou do světa dospělého programování

Robot Makeblock mBot je sice cílen na děti, ale ve skutečnosti je to přestupní stanice k pokročilému programování. Jako...

Konec lístkům „adresát nezastižen“, slibuje chytrá poštovní schránka

Padací mechanismus bezpečně uklidí balíček mimo dosah případných nenechavců, o jeho doručení je adresát informován...

ROZHOVOR: Rozvod si můžete zjednodušit s pomocí mediátorky
ROZHOVOR: Rozvod si můžete zjednodušit s pomocí mediátorky

V současné době se zdá, že udržet si manželský vztah, je stále těžší. Pokud je rozvod nevyhnutelný, pomoci může mediace. Tou se zabývá Mgr. Eva Vaňková, která působí jako rozvodová mediátorka a advokátka.

Najdete na iDNES.cz