Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

aktualizováno  17:15
Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT. Přinesli jsme vám přímý přenos z příletu i z kabiny, který si budete moci prohlédnout ze záznamu.

V pátek do Prahy dorazila největší létající vzducholoď na světě Zeppelin NT. Ráno v šest hodin dvacet minut vyrazila ze svého domovského letiště v německém  Friedrichshafenu a průměrnou rychlostí 30 knotů/uzlů (cca 56 km/h) se přiblížila do Prahy. Ve 14:03 se nacházela nad Příbramí, ve 14:13 nad Dobříší. Naproti vzducholodi se z Točné vydala slavná Baťova Electra. Na Flightradaru jste ji mohli najít pod označením N241M.

PŘÍMÝ PŘENOS

  • Od 14:45  jste mohli v přímém přenosu sledovat přistání vzducholodi na Letišti Letňany.
  • Přibližně v 16:45 vzducholoď odstartovala k „plavbě“ s našimi redaktory na palubě.

Podle letového plánu měla na letišti v pražských Letňanech zakotvit ve 14:20 (čas se může samozřejmě změnit) na dráze 23.

Nakonec došlo ke změně, vzducholoď přeletěla přes centrum a přistála krátce po 15. hodině. Na letiště se přiblížila od východu a přistála na dráze 05. V hlavním městě bude pobývat několik dnů. V plánu je sedm vyhlídkových letů na každý den. Nejdále se při nich vzducholoď dostane ke komořanským zdymadlům.

Fotogalerie

Na Technetu jste mohli v přímém přenosu sledovat odpolední přílet vzducholodi. Na který navázal přenos z letu. Záznam z letu přineseme později.

Vzducholoď má imatrikulaci DLZZF a průběh poslední fáze letu bylo možné opět sledovat například na FlightRadaru24

Do Prahy Zeppelin přiletěl přes vstupní bod ROMEO (oblast napojení jihozápadní části pražského okruhu na D1) vstoupí do CTR Kbely. Po příletu na letiště Letňany (LKLT) byla vzducholoď ukotvena k mobilní rampě, která do Letňan dorazila z Německa.

Největší na světě

Zeppelin je opravdový nebeský obr s objemem 8 425 m³ a délkou 75 metrů, což ze stroje dělá největší dnes létající komerční vzducholoď na světě. Konstrukce je poloztužená a nosným plynem je helium. To je výrazný rozdíl oproti tragicky zničené vzducholodi Hindenburg. Jak vysvětluje jeho pilotka Katharine Boardová: „Hindenburg měl ztuženou konstrukci a byl naplněn hořlavým vodíkem. My dnes používáme poloztuženou konstrukci a nehořlavé helium, což ze Zeppelinu dělá nejbezpečnější dopravní prostředek na světě.“

Motory, ovládací panely a kabina jsou připevněny přímo ke konstrukci. Kabina pojme kromě pilota a stevarda až 12 pasažérů. Nechybí samozřejmě toaleta.

Vzducholoď má certifikát evropského i amerického úřadu stanovující předpisy v letectví - EASA (European Aviation Safety Agency) i FAA (Federal Aviation Administration). 

Je určena ke komerčním letům ve třídě Commuter, tam spadají vícemotorové vrtulové letouny pro takzvanou sběrnou dopravu s maximálně 19 sedadly.

Vzducholoď je vybavena systémem řízení letu fly-by-wire (FBW), který nahrazuje ruční ovládání stroje elektronickým řízením. Je schválena pro Řízení jediným pilotem za podmínek VFR (denní i noční provoz). 

Pohání ji tři motory Textron Lycoming o výkonu 147 kW. Maximální dosažitelná rychlost je 125 km/h. 

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Největší komerční vzducholoď světa Zeppelin NT.

Od roku 2001, kdy provozovatel lodi Deutsche Zeppelin-Reederei začal pořádat komerční lety, se v Zeppelinu NT proletělo na čtvrt milionu cestujících po celém světě. Domovská základna vzducholodě Zeppelin NT je na břehu Bodamského jezera v německém Friedrichshafenu – v místě, odkud Ferdinand von Zeppelin poslal k nebi svou první vzducholoď a později i slavný Hindenburg.

Soutěž pro veřejnost

Pražská akce je sice veřejnosti nepřístupná, ale pro fanoušky těžké techniky bude na facebookovém profilu Zeppelin CZ připravena soutěž o mobilní telefony. Vyhrají tři nejlepší snímky vzducholodě nad Prahou.

Typy vzducholodí

Základní rozdělení vzducholodí podle konstrukčního řešení

  • Neztužená vzducholoď – doutníkové těleso s nosným plynem udržuje svůj tvar pouze díky přetlaku tohoto plynu.

  • Poloztužená vzducholoď – doutníkové těleso je připevněno na pevný kýl udržující podélný tvar, menší přetlak nosného plynu pak udržuje samotný objemový tvar doutníkového tělesa. Součástí konstrukce poloztužené (i neztužené) vzducholodě jsou tzv. balonety (vzduchem plněná tělesa uvnitř vzducholodě), pomocí kterých se udržuje (reguluje) přetlak nosného plynu.

  • Ztužená vzducholoď – základem konstrukce je dostatečně tuhá kostra doutníkového tvaru, ať kovová či dřevěná, uvnitř které je umístěna řada plynových oddílů. Kostra je pak potažena hliníkem (duralem) nebo plátnem.

S přispěním Jana Dvořáka.

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

V Etiopii se krátce po startu z hlavního města Addis Abeby zřítilo letadlo se...

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu...

Sovětský svaz se měl stát čtvrtým členem Osy a dobývat britské impérium

Jednání mezi Sovětským svazem a nacistickým Německem

Sovětský svaz se krátce před válkou stal největším obchodním partnerem nacistického Německa a na čas i jeho válečným...

Největší výpadek kolem Facebooku končí. Způsobila jej chyba v konfiguraci

Pro Twitter je zatím situace příznivá - využívají ji pro komunikaci s uživateli...

Populární služby Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp jsou stále pro některé uživatele po světě nedostupné, nebo...

Virální fotka na Facebooku klame už řadu let. Nezachycuje, co byste řekli

Fotografie planktonu pořízená Davidem Littschwagerem v roce 2006, která v...

Po sociálních sítích se šíří fotografie zachycující neuvěřitelné bohatství života v jediné kapce mořské vody....

Neuvěřitelná fotografie. Vznikala 26 let, je krásná a vylepší letadla

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na...

Americká agentura pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnila fotografii, která na první pohled upoutala celý svět....

Další z rubriky

High-tech kartáček pozná, zda si umíte čistit zuby. Stačí mu tři senzory

Oral-B

Nový kartáček Genius X od Oral-B sám sleduje, jak důkladně si čistíte kterou část zubů a na špatně vyčištěná místa vás...

Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

V Etiopii se krátce po startu z hlavního města Addis Abeby zřítilo letadlo se...

Je to jenom náhoda, nebo mají stroje Boeing 737-8 MAX skutečně nějaký vážný problém? Dvě tragické havárie nového typu...

Letos začíná velké vypínání televize. V DVB-T se nejdřív odmlčí Praha

Mapa pokrytí signálem DVB-T2 na konci roku 2018.

Letos se budou vypínat první vysílače, které šíří signál první generace digitálního pozemního televizního vysílání,...

Najdete na iDNES.cz